Palestijnse schoolboeken hitsen kinderen op tot geweld en Jodenhaat

(Door: Björn Stritzel – Vertaling: E.J. Bron)

Ongepubliceerd EU-rapport. Sinds 2019 werd er aan een rapport over Palestijnse schoolboeken gewerkt, maar de Europese Commissie houdt het nog steeds achter slot en grendel. “BILD” heeft het volledige rapport gelezen. De Europese Commissie houdt een door haar in opdracht gegeven onderzoeksrapport over Palestijnse schoolboeken nog steeds achter slot en grendel. Uit het rapport wordt duidelijk: Palestijnse kinderen worden in het onderwijs met antisemitische hetze bedekt en tot geweld opgestookt – gefinancierd door de EU!

In 2019 gaf Federica Mogherini, destijds Hoge vertegenwoordiger voor Buitenlandse Zaken en Veiligheidsbeleid van de EU, opdracht tot een groot onderzoek: daardoor zou opgehelderd moeten worden wat er daadwerkelijk in Palestijnse schoolboeken geleerd wordt. Het Georg-Eckert-Instituut voor internationaal schoolboekenonderzoek kreeg hiervoor de opdracht, maar zijn rapport werd nog steeds niet gepubliceerd.

Voor hun bijna 200 pagina´s tellende rapport hebben de onderzoekers 156 schoolboeken en 16 leervoorschriften onderzocht, die tussen 2017 en 2019 door het Palestijnse ministerie van Onderwijs gepubliceerd werden. Omdat vanaf 2016 constant veranderingen in schoolboeken werden aangebracht, zou men nog 18 andere boeken onderzocht hebben, die in 2020 werden gepubliceerd, schrijven de onderzoekers in een opmerking vooraf.

De analyse zou een “complex beeld” laten zien, schrijven de onderzoekers in de inleiding. Zo zouden de schoolboeken overeenkomen met de standaards van de UNESCO en een zwaartepunt op mensenrechten leggen. Er zou echter een “narratief” van het “verzet” in het “Israëlisch-Palestijnse conflict” worden toegepast. Hoe dit “verzet” er uitziet, is aan de hand van talrijke voorbeelden te zien.

Zo zouden er steeds opnieuw opdrachten zijn, waarin de “Palestijnse bevrijdingsstrijd” “Jihad” genoemd zou worden. Ook zouden zowel gedode Palestijnse burgers als terroristen “martelaren” worden genoemd.

Een wiskundeleerboek voor de 9e klas brengt bijvoorbeeld een school naar voren die naar de “martelaar” Abu Jihad” genoemd is. Bedoeld wordt daarmee de leider van Fatah Khalil al-Wazir, die o.a. voor de “Kustwegaanslag” in 1978 verantwoordelijk was: een door hem gestuurd terreurcommando vermoordde 38 burgers, waaronder dertien kinderen.

Een lid van het terreurcommando: Dalal Mughrabi. De Palestijnse terroriste schoot destijds een natuurfilmster dood, voordat ze samen met de andere terroristen een bus ontvoerde, de inzittenden executeerde en de bus uiteindelijk met een handgranaat verwoestte. Mughrabi geldt tot op de dag van vandaag als nationale heldin en wordt ook in de onderzochte schoolboeken als voorbeeld voor Palestijnse meisjes verheerlijkt: in een leerboek voor de 9e klas staat dat Mughrabi in 1978 een “commando-operatie aan de Palestijnse kust geleid zou hebben, waardoor meer dan 30 zionistische soldaten gedood werden.”

In een leerboek Arabisch voor de 5e klas staat: “Onze Palestijnse geschiedenis is gevuld met de namen van de martelaars, die hun leven opofferden voor hun vaderland, waaronder de martelares Dalal Mughrabi. Ze voerde de strijd met doodsverachting en heldendom, zodat de herinnering aan haar onsterfelijk in onze harten en gedachten is.” Door haar “heroïsche daad” zou Mughrabi “het land Palestina met haar zuivere bloed bevloeid hebben”.

Daarna worden vragen gesteld aan de leerlingen: “Uit hoeveel helden bestond de groep van Mughrabi? Hoe oud was Mughrabi toen ze stierf als martelares?”

Anti-joods ressentiment

In de Palestijnse schoolboeken is ook klassieke anti-joodse hetze te vinden, aldus de resultaten van het onderzoek. Daarbij zou de nadruk gelegd worden op vijandige instellingen tegenover Joden uit christelijke en islamitische religieuze geschriften. In plaats van die in een historische context te plaatsen, zouden deze in het heden voortgezet worden.

Zo word tin een leerboek voor islamonderwijs in de 9e klas de slag van de profeet Mohammed tegen een joodse stam in de oase Khaybar uitvoerig beschreven. Joden zouden hier als achterbaks en laf worden omschreven.

In een leerboek islamonderwijs voor de 5e klas wordt het verhaal van Safiyya bint Abd al-Muttalib verteld, een metgezel en tante van de profeet Mohammed, die een Jood met een houten knuppel doodsloeg. De daaropvolgende opdracht verlengt opnieuw de geschiedenis naar het heden: de leerlingen moeten discussiëren over “de rol van de Palestijnse vrouwen in de Jihad, hun offerbereidheid en standvastigheid met het oog op de joods-zionistische bezetting.”

Gewelddadig “verzet”

In een geschiedenisboek voor de 12e klas wordt in een hoofdstuk gediscussieerd over het begrip “revolutie”. Daarin laat men een foto zien, die wordt omschreven als “Palestijnse revolutionairen”. In werkelijkheid zijn het vermomde en met automatische geweren bewapende militieleden van Fatah.

Een andere opdracht: de leerlingen moeten de methodes van de “Intifada” van 1987 uitleggen. Daarbij worden foto´s getoond van vermomde Palestijnen met stenen, katapulten brandende barricades. Ook de tweede “Intifada” (2000-2005) wordt aangesproken: die zou een “militair karakter” gehad hebben, er zouden meerdere gevechten en “gewapende operaties” van het “verzet” tegen de “bezettingstroepen” hebben plaatsgevonden.

De auteurs van het onderzoek merken kritisch op dat de talrijke Palestijnse terreuraanvallen en zelfmoordaanslagen tegen Israëli´s überhaupt niet genoemd worden.

Ook in een leerboek Arabisch voor de 8e klas wordt geweld verheerlijkt: daarin laat men een foto zien van een Palestijnse commando, die Israëlische soldaten doodschiet.

Van de landkaart gewist

Op bijna alle kaarten, die in verschillende leerboeken gebruikt worden, is de staat Israël niet ingetekend. In plaats daarvan wordt voor de hele regio Israël, de Gazastrook en Judea en Samaria (de zgn. “Westbank”) de naam “Palestina” gebruikt. In een wiskundeleerboek voor de 6e klas wordt een landkaart zonder Israël gebruikt, hoewel de opdracht zelf – kansberekening voor weersvoorspellingen – nauwelijks iets met de kaart te maken heeft.

In een andere opdracht staat: “De Negev-woestijn is een integraal bestanddeel van het Palestijns eland” – hoewel de Negev zich volledig op Israëlisch staatsgebied bevindt. Ook zijn er steeds opnieuw grafieken van de regio te zien, die volledig in de Palestijnse nationale kleuren zijn getekend.

In z´n geheel, aldus de slotsom van de onderzoekers, zou de Israëlische kant in de Palestijnse schoolboeken als homogeen en gewelddadig collectief voorgesteld worden, slechts zelden zouden Israëli´s als individuen opduiken en zo ja, dan ook alleen maar als vertegenwoordigers van het negatief voorgestelde collectief zoals “kolonisten” of soldaten.

Vooral in de leerboeken Arabisch zou bovendien de opvallende tendens bestaan om Israëli´s te ontmenselijken. In de geschiedenisboeken zou door Palestijnen gepleegd geweld gerechtvaardigd en als legitieme daad van “verzet” worden omschreven.

Een hoofdstuk uit een geschiedenisboek voor de 10e klas behandelt het vredesproces en noemt de brieven tussen Yasser Arafat en Yitzhak Rabin evenals de erkenning van Israël door de PLO – dit zou echter “tegenstrijdig zijn aan de andere passages en schoolboeken, waarin Israël´s rechtmatige bestaansrecht ontzegd wordt.”

Wanneer de Europese Commissie het rapport zal publiceren, is nog onduidelijk. De resultaten zouden de discussie rondom de EU-subsidie wel eens opnieuw kunnen aanwakkeren: want zowel de EU als de verschillende EU-lidstaten financieren op doorslaggevende wijze de Palestijnse onderwijsinstellingen en hun personeel.

Bron:
bild.de
Door: Björn Stritzel

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

4 reacties op Palestijnse schoolboeken hitsen kinderen op tot geweld en Jodenhaat

  1. Stefan zegt:

    Het liefst zou ik uit protest stoppen met belasting te betalen. En het “afgeperste” bedrag overmaken naar een echt goed doel. Ons gezamenlijk opgebrachte geld word nu gebruikt om dood en verderf te zaaien. Haat te creëren en onszelf te vernietigen.
    Het probleem dat ik dit niet kan doen is best frustrerend. Want als je niet betaald, word je van je vrijheid beroofd door bewapende mannen/vrouwen uit naam van diezelfde overheid die misdaad financiert van ‘ons’ geld

    Like

  2. Claudia Millenaar zegt:

    Zullen we er direct van maken dat alle moslimkinderen worden opgestookt tegen anders denkenden, oftewel alle niet moslims. Joden hebben hier inderdaad een streepje voor op de rest van de ongelovigen, maar en ik kan er niets anders van maken, overal waar islam verschijnt en zich vestigt, is het ellende.

    Like

  3. Harry zegt:

    En wij laten die Kaag Al Qak gewoon doorgaan met haar sponsoring van het islamitisch Palestijnse tuig ?

    Werkelijk onbegrijpelijk !
    In een normale setting zou ze toch allang onder curatele gesteld zijn ?
    En in een verstandiger beslissing tegen de muur ?

    De stakker heeft vast slapeloze nachten .
    Ze ziet er soms uit , alsof ze na veertien dagen uit een poel met stilstaand water gevist is .
    En daarna tóch nog gereanimeerd .

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s