Clash der culturen

(Door: Angélica de Sancé)

In Het Parool is op 17-07-2021 een jankverhaal opgenomen van een VWO-scholiere die zich achtergesteld voelt. Haar verhaal staat in schril contrast met het verhaal van “Femme de la Rue”, Sofie Peeters. In het onderstaande artikel heb ik beide verhalen naast elkaar geplaatst, voorzien van een vergelijkend commentaar.

Kymmora Vrede, VWO-4: “Witte maatschappij”

Ik leef in een witte maatschappij. Niemand snapt wat er leeft in mij. Lopend in de straten van Amsterdam. Geboren en getogen maar toch voel ik me niet thuis.

Wijzend en starend kijkt men me aan. Dit is niet anders dan normaal, normaal in mijn wereldje. Ik leef in een witte maatschappij. Een maatschappij waar mijn stem niet telt, een maatschappij waar mijn cultuur een gevaar is. Een maatschappij waar ik een stereotype ben, een grap. Een grap die steeds wordt herhaald.

Ik leef in een witte maatschappij. Levend op een planeet waar ik word geïmiteerd, waar ik inspireer, waar ik intimideer, maar overal waar ik ga, creëer ik de sfeer.

Ik leef in een witte maatschappij. Een maatschappij waar de mensen die mij vertegenwoordigen, woorden gebruiken die mij niet vertegenwoordigen. Waar ik weggestuurd word naar mijn eigen land. Maar een land dat ik niet ken, omdat dat van mij is afgepakt.

Ik leef in een witte maatschappij. Een maatschappij waar ik niet mag zijn wie ik ben. Ik heb de vrijheid om niet vrij te zijn. Kracht is macht en vrouw is zwak.

Ik leef in een witte maatschappij. Waar normen geen waarden hebben en waarden geen normen hebben. Een maatschappij waar een vooroordeel oordeelt. Waar mijn herkomst niet ver komt.

Ik leef in een witte maatschappij. Jij leeft met mij en ziet mijn pijn en doet alsof ik die niet heb, maar ik bloed. Jij staat met mij, maar steekt me in mijn rug of in mijn zij.

Ik leef in een witte maatschappij. Een maatschappij waar niemand een hand uitsteekt naar mij. Een maatschappij waar Jan en Kim voor staan, voor mij.

Ik leef in een witte maatschappij. Dag in dag uit en na jaren leeft de witte maatschappij in mij.

Kymmora is er kennelijk verbaasd over dat de honderdduizenden immigranten uit Suriname en de Antillen, toen ze naar Nederland verhuisden, een minderheid vormden en de meerderheid van de bevolking ‘wit’ was. Ze is verbaasd dat de 16 miljoen ‘witten’ zich nog steeds niet aan haar hebben aangepast. Ze begrijpt duidelijk ook niet dat het bijzonder is dat ze gebruik kan maken van goed onderwijs, goede medische voorzieningen en dat ze alle kansen krijgt om later een goede baan te vinden. In de meeste landen is dat namelijk niet zo vanzelfsprekend als in Nederland, een land waar ze zegt te bloeden, omdat de ‘witten’ haar een mes in de rug steken.

—————————————————————-

Documentairemaakster Sofie Peeters schrikt niet van de studie waaruit blijkt dat 9 op 10 vrouwen al in aanraking kwamen met seksuele intimidatie in Brussel. “Zelfs vrouwen die zeggen er geen last van te hebben, passen zich vaak onbewust aan.”

Het is ondertussen zo’n 5,5 jaar geleden dat Sofie Peeters als jonge filmstudente aan het RITCS het land een serieuze wake up call toediende met haar documentaire Femme de la Rue (video start op 5:10).Met een verborgen camera trok Peeters door de Anneessens-wijk waar ze toen woonde en registreerde ze de seksistische opmerkingen, de cat calls en de fysiek opdringerige mannen die haar dagelijks te beurt vielen.

“Ik ben een maand voor het uitkomen van de documentaire weggetrokken uit Brussel. Specifiek om die reden. Hoe graag ik ook in Brussel woonde, het woog gewoon niet meer op tegen het feit dat ik me niet veilig voelde in mijn eigen straat. Het was echt met pijn in het hart, ik heb mij ook schuldig gevoeld, want als ‘slachtoffer’ hoor je niet te verhuizen, dan verandert er niets.”

Al die jaren later blijkt uit een studie van de Universiteit Gent, in opdracht gegeven door staatssecretaris voor Gelijke Kansen Bianca Debaets (CD&V), dat 9 op de 10 vrouwen al geconfronteerd werd met een vorm van seksuele intimidatie in Brussel. Bij de helft van de ondervraagde vrouwen ging het zelfs om fysiek geweld.

GAS-boetes en antiseksisme-wet

“Ik schrik niet van die cijfers. Jammer genoeg niet”, zegt Peeters. “Vooral het feit dat 1 op de 3 vrouwen ook nog steeds de gevolgen met zich meedragen, is echt erg.” Toch had Peeters de afgelopen maanden reden om op beterschap te hopen. “Ik hoorde schepen Els Ampe zeggen dat Femme de la Rue echt iets had veranderd in Brussel. Dat de situatie in de hoofdstad er de afgelopen vijf jaar sterk op vooruit was gegaan, dankzij de bewustwording en het systeem van GAS-boetes. Ik zou dat zo graag willen geloven, maar deze studie schetst toch weer een ander beeld.”

Die GAS-boetes, die bedoeld zijn mensen die ongewenst dingen naroepen te kunnen bestraffen, kwamen er uitgerekend na Femme de la Rue. Maar de daadwerkelijke impact van de geldboetes moet flink gerelativeerd worden. In 2012 werden 11 boetes uitgeschreven; dat aantal steeg naar 34 in 2015, en in 2017 werden 67 dossiers geopend, maar was er nog geen duidelijkheid over het aantal boetes, schreef De Standaard al eind november.

“Mensen hielden vroeger vast aan het status-quo. Dat is nu niet meer zo.” (Sofie Peeters)

Dan is er ook nog de antiseksisme-wet die onder impuls van Joelle Milquet het licht zag in 2014. Die wet moest mensen aanmoedigen om effectief een klacht in te dienen wanneer ze worden nageroepen of verweten. In 2016 werden er in Vlaanderen dertien klachten ingediend, in Brussel… 3.

Toch vindt Peeters de antiseksisme-wet “een heel mooi symbolisch statement.” “Daarmee zeggen we: we staan het niet meer toe. Maar in de praktijk is het weinig efficiënt. Als mensen elke keer aangifte zouden moeten doen wanneer ze in Brussel met seksisme te maken krijgen, moeten ze bij wijze van spreken vijf keer per dag naar het politiekantoor. En eenmaal daar weegt de bewijslast vaak niet genoeg om echt tot acties over te gaan.”

‘Seuterig’

Is er dan echt helemaal niets veranderd in al die jaren? “Toch wel, ik denk dat er redelijk wat werk is verzet de afgelopen jaren. De belangrijkste evolutie is misschien wel dat het onderwerp volop bespreekbaar is vandaag. Toen ik als student mensen vertelde dat ik mijn afstudeerproject over seksisme op straat zou gaan, kreeg ik heel wat vragende blikken: ‘Is dat wel een onderwerp?’ ‘Is dat nu niet eenmaal gewoon zo?’ Mensen hielden vast aan het status-quo. Dat is nu niet meer zo. Het is niet langer ‘seuterig’ om over seksuele intimidatie of seksisme te praten. Kijk maar naar #metoo. Dat op zich is al een mooie ommekeer.”

Toch toont de studie aan dat er in de praktijk nog heel veel werk op de plank ligt, en dan vooral in Brussel. “Elke keer als ik in Brussel kom, betrap ik er mezelf op dat ik toch weer over mijn schouder kijk”, aldus Peeters. “En zelfs de vrouwen die zeggen er niet echt last van te hebben, passen zich vaak onbewust aan. Door een broek te dragen in plaats van een rok, door een andere straat te nemen, door soms zelfs de metro te mijden. En dat is bij mij vrees ik al te vaak nog hetzelfde.”

Kymmora woont in Amsterdam, een stad waar de meerderheid van de inwoners ‘getint’ is. Ze klaagt steen en been over haar positie. De minderheid waartoe ze behoort, is oververtegenwoordigd in het gemeentehuis en ze krijgt voorrang in alles: bij sollicitaties, het vinden van een woning en, indien nodig, is er altijd wel een subsidiepotje te vinden waar ze een graai uit kan doen. Ze voelt zich onveilig, want er wordt wel eens naar haar gewezen en soms kijken mensen naar haar.

Sofie Peeters is een ‘witte’ studente die dagelijks slachtoffer was van seksuele intimidatie door ‘getinte’ inwoners van Brussel. Ze maakte er een documentaire over die de Belgische regering in verlegenheid bracht. Ministers waren ‘geschokt’ en ‘wilden iets doen’. “Het onderwerp is tegenwoordig ‘bespreekbaar’ maar echt veranderd is er weinig.” ‘Witte’ meisjes passen zich aan. Hun kleding is bedekkend, ze vermijden plekken met veel “jongeren” en “kijken over hun schouder.” Brussel lijkt in veel opzichten op Amsterdam. ‘Witte’ meisjes moeten zich ook daar aanpassen aan de ‘getinte’ meerderheid die intimideert, gewelddadig is en vooral discrimineert. De oorspronkelijke ‘witte’ bevolking is op de vlucht geslagen en moet toekijken hoe drugsdealers, criminelen, loverboys, moordenaars en zelfs terroristen de stad overnemen. Ze voelen zich onveilig, want ze lopen het risico te worden verkracht en tientallen getinte jongeren volgen hen, doen smerige voorstellen en als ze er niet op ingaan, worden ze uitgescholden voor hoer en bespuugd. 

Door:
Angélica de Sancé
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

15 reacties op Clash der culturen

  1. Hovawart zegt:

    De ‘verrijkingen’ bepalen de zeden en normen, de waarden zijn we al decennia geleden verloren.
    Dat het merendeel van de bevolking zich dagelijks ongemakkelijk voelt op straat, daar zwijgt de politiek over, zwijgen is toestemmen……………en accepteren.
    (het maakt niet uit of de peutertjes verplicht naar een creche of opvang moeten om te leren omgaan met andere peutertjes, opvoeding krijgt men thuis………..of niet.

    Geliked door 4 people

  2. Johan zegt:

    Je kunt beter in Nederland een cursus Engels volgen in Amsterdam en de grote steden wordt in in het Engels aangesproken maar ook bij bedrijven is het al niet anders, straks kun je alleen nog in bejaardencentrums met Nederlands terecht

    Geliked door 1 persoon

  3. ieznogoedh zegt:

    Als niet-‘witten’ zich niet thuis kunnen voelen in een ‘witte’ maatschappij (en ik begrijp dat hiermee Nederland is bedoeld), dan is het wellicht raadzaam voor ze om te verkassen naar een niet-‘witte’ maatschappij (of moet ik hier gewoon maar gekleurde maatschappij zeggen, want dat is immers niet-wit), net zoals Sofie Peeters een aangenamer plek heeft gezocht om beter te kunnen leven.
    Dat zou het leven een stuk aangenamer voor ze moeten maken.
    Als dat niet gewenst of niet mogelijk is, dan passen ze zich maar aan en houden op te klagen.
    Uiteindelijk zijn ze niet echt uitgenodigd om in een ‘witte’ maatschappij neer te strijken.
    Wat dat geboren en getogen betreft, dat is kennelijk niet iets dat gemaakt heeft dat ze begrijpt hoe het in een maatschappij funktioneert, ‘wit’ of niet-‘wit’.
    Overigens, het verkrijgen van een Nederlands paspoort op de een of andere wijze, maakt beslist niet automatisch een Nederlander van je. De praktijk wijst helaas uit dat dat maar al te vaak het geval is. Nederlander zijn is iets dat in je zit, dat je voelt en dat je uitstraalt. Dat kan je niet kopen of leren en een paspoort maakt al helemaal niets uit wat dat betreft.

    Een blanke Nederlander.

    Like

  4. Bob zegt:

    Als dit opstel leest zie je indoctrinatie van
    een omvang waarvan je je afvraagt is dit
    een mens of een propaganda machine.
    Den Uyl heeft de Parimaribo express in
    werking gesteld en de nieuw komers eisen
    dat ze meer rechten hebben dan de
    autochtone bevolking.
    Als je je ergens niet thuis voelt probeer je
    ergens anders,
    Wij kregen geen huis in Amsterdam, maar
    ik zou in het open riool dat Amsterdam nu
    is niet meer willen wonen.
    Cijfers zijn mij onbekend, maar ik denk dat
    de echte Amsterdammer ver in de minderheid
    het gedram van je gediscrimineerd voelen is
    met de moedermelk ingegoten.

    Geliked door 1 persoon

  5. Bas zegt:

    Iets anders,
    ‘Wij zoeken: Nieuwe bestuursvoorzitter NPO.
    Onze voorkeur gaat uit naar iemand met een D66 profiel, bij voorkeur met een problematisch verleden.’

    https://www.mediacourant.nl/2021/07/alexander-pechtold-nieuwe-baas-van-de-npo-zijn-naam-zingt-rond/

    Alexander Pechtold nieuwe baas van de NPO? ‘Zijn naam zingt rond’

    Het zou zomaar kunnen dat Alexander Pechtold de nieuwe grote baas van de NPO wordt. De naam van de voormalig D66-leider doet momenteel de ronde. Dat meldt tv-insider Fons van Westerloo
    Shula Rijxman stopt aan het eind van het jaar als bestuursvoorzitter van de NPO. Ze heeft dan vijf jaar aan het roer van de publieke omroep gestaan. Er wordt gezocht naar een juiste opvolger en volgens Fons van Westerloo zou het zomaar Alexander Pechtold kunnen worden, die tot 2018 de leider was van D66.

    Like

  6. Tijl Uylenspiegel zegt:

    Mooi artikel.
    Kymmora Vrede leeft in een witte maatschappij en voelt zich overal gediscrimineerd, wat Kymmora echter niet doet is kijken naar de oorzaak van de door haar gevoelde discriminatie.
    Want zo is het niet altijd geweest, werkgevers wilden maar wat graag allochtonen in dienst nemen, dat ging pas veranderen nadat ze met de belabberde arbeidsethiek van diezelfde allochtonen geconfronteerd werden.
    De doorsnee Nederlander had ook al snel in de gaten dat het met veel moeite opgetuigde sociale vangnet in toenemende mate werd misbruikt, of het nou Surinamers, Antillianen, Turken of Marokkanen zijn, de sociale uitkering voelt voor hen als een warm bad.
    Daar waar de Nederlanders in de vijftiger en zestiger jaren nog beschaamd waren vanwege het tijdelijk nodig hebben van bijstand was deze schaamte bij nieuwkomers totaal afwezig.
    Dat veranderde in de zeventiger jaren toen werkgevers erachter kwamen dat ze hun oudere en daardoor duurdere werknemers kwijt konden raken door ze in de WAO te parkeren, arbo-artsen leverden hand en spandiensten want ja, ze werden door de werkgevers betaald en als ze hun oorspronkelijke werk te goed deden dan hing hun carrière aan een zijden draad.
    Beter meebuigen met de wind dan breken door starheid.
    Opvallend is dat we van de eerste gastarbeiders uit Spanje en Italië nooit klachten vernamen over discriminatie maar dat waren dan ook harde werkers die na een onbepaalde tijd weer terugkeerden naar hun land van herkomst en probeerden daar met het hier verdiende geld een eigen toekomst op te bouwen.
    Het enige commentaar dat ze kregen was doordat aantrekkelijke donkere types de Nederlandse meisjes “inpikten”.
    Helaas is zo’n verhaal over oorzaak en gevolg niet besteed aan de hedendaagse Kymmora’s in ons land, de slachtofferrol bevalt veel beter.

    Like

  7. Bas zegt:

    De zwarte scholiere is zwaar racistisch, intens narcistisch, heeft last van ernstige betrekkingswaan en is paranoïde.
    Ze geniet intens van het zich wentelen in haar ingebeelde slachtofferschap en iedereen moet medelijden hebben met haar vanwege haar zielige zwartheid.
    De beste oplossing is dat ze zich met haar perverse zelfmedelijden begeeft naar een zwart oord, waar ze zich veel beter nuttig kan maken en ondertussen kan ondervinden dat ze zich zeer zwaar heeft vergist in de blanke medemens.
    Met haar manier van gedrag en mentaliteit is ze medeverantwoordelijk voor een slechte reputatie van haar soortgenoten.

    Geliked door 1 persoon

  8. Marc zegt:

    Islamitisch determinisme zonder de dader te noemen, namelijk de moslim-man:
    “Ik leef in een witte maatschappij. Een maatschappij waar ik niet mag zijn wie ik ben. Ik heb de vrijheid om niet vrij te zijn. Kracht is macht en vrouw is zwak.”

    Nog een typisch islamitisch BIJ1-gelogen stelling:
    “Ik leef in een witte maatschappij. Jij leeft met mij en ziet mijn pijn en doet alsof ik die niet heb, maar ik bloed. Jij staat met mij, maar steekt me in mijn rug of in mijn zij.”
    Met name typerend aan deze zin is dat een moslim-vrouw een pseudo-argument ( ‘witte maatschappij’) gebruikt om de hartelijke en gastvrije Hollander misdaden te verwijten die bij uitstek typerend is voor de cultuur waar zij vandaan komt, de islam!

    Ik vind dat dit meisje niet alleen een dikke 1 voor dit schrijfsel verdient, maar bovendien dat zij en haar ouders (zij is immers minderjarig, haar ouders gerechtelijk aansprakelijk) strafrechtelijk vervolgd dienen te worden voor haatzaaien. Vonnis: het meisje krijgt 6 maanden taakstraf (zij is immers minderjarig), haar ouders elk vier jaar cel wegens overduidelijke anti-integrationele en de oorspronkelijke Hollandse bevolking verwerpende opvoeding.

    Like

  9. Bas zegt:

    “Mijn stem telt niet, daarom dat ik bijna een hele pagina krijg om mijn stem te laten horen”

    Kymmora met 12 jaar:
    Speciale 3 jarige weekendschool voor Kymmora en andere kinderen uit achterstandswijken (niet voor witte kinderen) ….
    Toen ze 12 was droomde Kymmora overigens van een carrière als actrice. “Ik hoop over tien jaar in Amerika op Broadway te spelen of in een serie.” Ambitieus of niet, ze denkt dat het wel gaat lukken.

    Kymmora’s blm-beleving nu:
    “Ik leef in een witte maatschappij. Een maatschappij waar niemand een hand uitsteekt naar mij.”

    “Ik leef in een witte maatschappij. Niemand snapt wat er leeft in mij. Lopend in de straten van Amsterdam. Geboren en getogen maar toch voel ik me niet thuis.”
    Trouwens…55% van de bevolking in Amsterdam heeft een migratieachtergrond.

    https://amp.nos.nl/artikel/2217605-weekendschool-bijlmer-prikkelt-jongeren-om-over-toekomst-na-te-denken.html?__twitter_impression=true

    Weekendschool Bijlmer ‘prikkelt jongeren om over toekomst na te denken’
    16-02-2018, 13:52
    Op zondag naar school? Dat vindt de 12-jarige Kymmora Vrede geen probleem. Leuk juist. “Ik houd ervan om nieuwe dingen te leren.” Ze is een van de ongeveer 130 leerlingen van De IMC Weekendschool in Amsterdam Zuidoost.

    Het is een opleiding van drie jaar, speciaal voor kinderen uit achterstandswijken. Ze gaan er elke week een paar uur naartoe. “De kinderen leren op de weekendschool de wereld kennen door de ogen van vakmensen”, zegt Heleen Terwijn, oprichter van de school.

    Like

  10. Bas zegt:

    Híer kan ze wat van leren

    Geliked door 1 persoon

  11. ronjaspers zegt:

    De verdeel en heers agenda van de satanische globalistische elite.Rassen tegen elkaar opzetten en hopen dat er rassen oorlogen uitbreken.Die nepneger obama uit amerika is hier mee begonnen toen hij president was.De blanken moeten uitgeroeid worden,die laten zich niet knechten tot slaaf door hun te hoge I.Q.Dus niet geschikt als slaaf in de communistische NWO.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s