De zelfvernietiging van het Westen

(Door: Daniele Scalea – Vertaling: E.J. Bron)

„L’autodistruzione dell’Occidente. Dall’umanesimo cristiano alla dittatura del relativismo“ (“De zelfvernietiging van het Westen. Van het christelijk humanisme naar de dictatuur van het relativisme”) is het nieuwste boek van Eugenio Capozzi, professor voor contemporaine geschiedenis aan de universiteit “Suor Orsola Benincasa” in Napels en wetenschappelijk adviseur van het Centro Studi Machiavelli. Met dit boek bevestigt Capozzi zijn status als een van de beste historici van ideeën, vooral van die, welke nu het meest in de mode en invloedrijk zijn. Hij doorvorst de geschiedenis van het Westen vanuit een moreel en spiritueel perspectief op zoek naar zijn kracht en de redenen voor zijn actuele verval.

Volgens Capozzi is de historische superioriteit van het Westen te danken aan het humanisme, dat in brede zin begrepen moet worden als de opvatting van de mens (die uit de verstrengeling van Grieks-Romeinse filosofie, christelijke religie en Keltisch-Germaans “libertarisme” is ontstaan) als een wezen, dat naar het voorbeeld van God werd gecreëerd, in het centrum van een rationeel geordend universum staat en vrij over zijn eigen lot kan beslissen. Dit westelijke humanisme, waaraan we een groot deel van de vooruitgang en de democratie te danken hebben, heeft in de geschiedenis echter niet alleen maar concurrentie van een anti-humanisme, maar ook van een nog verraderlijker opper-humanisme gekregen.

Het anti-humanisme is bijvoorbeeld in Luther en zijn kijk op de mens als volledig afhankelijk van de goddelijke genade belichaamd; het omvat echter ook de theorie van Hobbes, die de politiek tot een delegeren van rechten en macht van het individu aan de staat reduceert om de zuiver biologische subsistentie te behouden. In de protestantse negatieve antropologie loert de kiem van de vergoddelijking van de politiek, die er of toe kan leiden absolute gehoorzaamheid tegenover de soeverein te prediken (zoals Luther dat doet) of een separate gemeenschap te creëren, die het individu streng controleert (zoals Calvijn dat doet).

Het supermensdom heeft zijn wortels, volgens Capozzi, in het christelijke gnosticisme, als streven om de mens naar het evenbeeld tot de gelijke van God te verheffen. Het geloof in de rede kan leiden tot een vooruitgangsgeloof, dat verder gaat dan de grenzen van de natuur. De door het calvinisme geïnduceerde, maar ook deels door de contrareformatie overgenomen perfectionistische spanning in het maatschappelijk leven creëerde die louterende verwachting, die naar de revoluties van de 18e eeuw en sindsdien naar de constante verwachting van de westerse intelligentsia op een abrupte wedergeboorte zou overslaan.

In de tijd van de moderne revoluties is de indeling in tweeën tussen humanisme en anti-humanisme respectievelijk super-humanisme nog altijd te vinden. De Amerikaanse revolutie wees de staat de taak toe om de individuele privésfeer te beschermen; de Franse revolutie daarentegen wees de staat de taak  toe om subjectieve rechten en inspanningen te realiseren. Een door de staat gecentreerde visie, die tot de eugenetica en de huidige bio-politiek leidt, verenigd door het idee dat de regering de psychologisch-lichamelijke gezondheid van de samenleving zou moeten verbeteren. Het is bovendien typisch voor de gnostisch-super-humanistische visie, aldus Capozzi, om de maatschappij drastisch in een verlichte elite van hypermensen en een blinde massa onder te verdelen, die de eerste trouw moet volgen.

Tot de interessantste bladzijden van het boek behoren die, welke het ontstaan en de ontwikkeling van het gevoel van de zelfhaat, van de zelfontbinding van het Westen, beschrijven, die het boek zijn naam geven. De radicale zelfkritiek van het Westen – in Capozzi´s reconstructie – heeft zich sinds de jaren-30 uitgebreid, mogelijk gemaakt door de corrosie van het humanisme in de vorige eeuw. In de nieuwe relativistische geest wordt het andere in oppositie tot de traditionele modellen van rede en ethiek gemythologiseerd. De overgang van het anti-westelijke van de intellectuele kring naar de massacultuur voltrok zich daarentegen in de generatie van de babyboomers: opgegroeid in welvaart, maar ook in een waardenvacuüm, ontwikkelden zij een latent schuldgevoel, dat hen voor de nieuwe ideologie ontvankelijk maakte.

Met ´68 nam het nieuwe idee het over om zich van alle nalatenschappen van het verleden te bevrijden om van een volledig vrij, onschuldig en vervuld leven te genieten. Daarom de culturele oorlog tegen de familie: relaties moeten alleen het subjectieve genoegen dienen, zonder enige verantwoording voor andere individuen. Het begeren wordt het leidende criterium van het relativistische progressivisme, dat echter – nadat dit het humanisme en zijn universele visie van de mens achter zich heeft gelaten – het individu alleen maar in zoverre als rechtssubject begint te erkennen dat hij met een groep of een stam geïdentificeerd wordt. Rechten worden, in de nieuwe taal, alles en alleen de inspanningen van groepen die als in krediet met de rest van de samenleving worden voorgesteld.

Samenvattend kan gezegd worden dat Capozzi opnieuw een essentieel boek over het begrip van onze tijd heeft geschreven. We moeten inderdaad leren om exact de macro-dynamieken in actie te herkennen, die op de lange termijn; en met hen de vijand, die bestreden moet worden, zijn ambities en strategieën. Anders ondergaan we het lot van de bokser, die met een blinddoek vecht tegen een tegenstander, wiens ogen niet bedekt zijn. Een gemakkelijk te voorspellen lot.

(Bron: centromachiavelli.com)                  

Bron:
unser-mitteleuropa.com

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

4 reacties op De zelfvernietiging van het Westen

  1. Klaas zegt:

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s