Nieuw fiasco met de elektrische mobiliteit: Elektrische bussen wegens brandgevaar weer uit de roulatie genomen

30 september 2021: grote brand in busdepot in Stuttgart, veroorzaakt door een elektrische bus die aan het opladen was

(Vertaling: E.J. Bron)

Nog een schot in de eigen knie: tegelijk meerdere steden nemen nu hun elektrische bussen uit voorzorg uit de roulatie. Ook bij personenauto´s en zelfs elektrische fietsen komen steeds vaker branden voor. De politiek, de de samenleving opzadelt met de elektrische mobiliteit, die duidelijk nog niet tot volledige ontwikkeling is gekomen, treft uiteraard weer eens geen blaam.

In Stuttgart vloog op 30 september een elektrische bus van Daimler-Benz in brand tijdens het opladen. Er ontstond een grote brand met een giftige wolk. Nu is de droom van de schone elektrische bus eerst even uit gedroomd. Ook de Beierse hoofdstad München heeft dezelfde bussen uit voorzorg uit de roulatie genomen.

Al in 2017 ontstond er brand bij een producent van elektrische bussen in Salzgitter, in 2019 een voertuig in Burghausen, in 2020 in Thüringen. In maart 2021 stond bij EvoBus in Mannheim een voertuig in vlammen. Bij twee verwoestende depotbranden in Hannover en Düsseldorf in dit jaar bestaat tot nu toe in ieder geval de verdenking dat een elektrisch voertuig de veroorzaker was.

Het fatale aan de nieuwe techniek: de zeer moeilijk en alleen met enorme hoeveelheden water te blussen accubranden maken van iedere brand waarbij zo´n voertuig betrokken is een bijzonder risico – en een dure verzekeringskwestie. Dat hebben d e jongste depotbranden duidelijk gemaakt.

Ook bij personenauto´s met elektrische aandrijving komen steeds meer incidenten voor. Afgezien van enkele dodelijke ongevallen, waarbij de accu binnen enkele seconden in brand stond, is het duidelijk waar het eigenlijke risico ligt: bij het opladen. Terwijl een benzinevoertuig in twee minuten volgetankt wordt, hangt een elektrische auto ´s nachts vele uren aan de laadkabel, en dat niet alleen in busdepots, maar weldra ook in miljoenen garages en parkeergarages. Veiliger (en schoner) worden onze steden daardoor blijkbaar niet.

Bron:
zuerst.de

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

26 reacties op Nieuw fiasco met de elektrische mobiliteit: Elektrische bussen wegens brandgevaar weer uit de roulatie genomen

  1. Bert zegt:

    Als een personen auto in de fik vliegt, schijnen ze een soort van container er bij te moeten halen om de hele auto in water onder te dompelen.
    Omdat blussen niet werkt.
    Probeer dat maar eens met een bus. Even onder dompelen in een container.
    Dan heb je flinke container nodig.
    Voor mij geen elektrische vervoer middelen zo als een fiets of scooter.

    Geliked door 4 people

    • Ravian zegt:

      Dat is correct, en als de zaak dan een paar dagen later is uitgereageerd dan wordt die container inclusief water ergens uit zicht geparkeerd, omdat niemand weet wat ze met de resulterende zwaar vervuilde rotzooi aan moeten vangen.
      Maar voor de rest is het allemaal goed voor “het milieu”.
      Dat laatste moet je daarbij op zijn Frans lezen, want het gaat hier gewoon om een criminele bende die zich over de rug van de belastingbetalers onbeschoft aan het verrijken is.
      Met wat wij in Nederland onder milieu verstaan heeft het allemaal niets van doen.

      Geliked door 3 people

    • Cathja zegt:

      @Bert op 18 oktober

      Dat klopt helemaal Bert. Die elektrische auto’s zijn een bron van zorg voor met name de brandweer. Mijn echtgenoot zit in het rampenteam van de brandweer, en daar komen deze problemen regelmatig aan de orde. Vooral in situaties waar het moeilijk is om een container voor het blussen aan te laten rukken, zoals in een parkeergarage bijvoorbeeld.
      Wij zouden ook geen ‘stekkerauto’ willen hebben. We rijden wel hybride, maar dan rijdt je toch vooral op benzine. Wel zo veilig.

      Like

  2. J. C. Th. Köhler zegt:

    Alle stadsbussen overschakelen op trolleybussen. Zijn ook vrij van uitstoot, zijn flexibeler in het verkeer dan trams (kortere remweg en uitwijkmogelijkheden) en hoeven niet opgeladen te worden.
    Hebben ook geen milieuvervuilende (bij productie én bij recycling) accu’s nodig.

    j.c.th.kohler@ziggo.nl

    Geliked door 2 people

    • Andre zegt:

      Minder massaverplaatsing ook nog dus minder energie verbruik. Maarja trolley is niet vernieuwend en ga dat maar eens aan links uitleggen. Trouwens de winter staat voor de deur dan doen ze het ook niet.

      Like

    • Rini Stegeman zegt:

      Trolly bussen, heb ik als klein meisje nog ingezeten………………….was in Arnhem dacht ik ?met pappa en mamma…………….was spannend voor mij….

      Geliked door 3 people

      • karton zegt:

        @ Rini S. op 18-10-2021 om 18.22 u.
        Leuk om te lezen ! Als klein jongetje zat ik eveneens in zo’n bus in Arnhem, samen met m’n broertje en m’n vader. Volgens mij was/is Arnhem de enige stad in NL die dergelijke bussen heeft.(zo niet, dan lees ik dat wel)

        Like

    • Bert zegt:

      Dat is nou een goede oplossing.
      Een trolleybus.
      Geen accu’s nodig,alleen een soort van stroom antenne die verbinding maakt, en rijden maar.

      Geliked door 2 people

    • Bob zegt:

      Vroeger reden er trolleybussen in Arnhem
      nooit van gevaarlijke brande gehoord.

      Like

  3. karton zegt:

    Is ’t niet vermakelijk, dat hele gebeuren rond de elektrische mobiliteit ?
    Is de lucht in steden waar die elektrische bussen rijden nu een stuk schoner geworden ?
    Ik geloof er helemaal niks van.
    Ik heb n.l. ook nog nooit gehoord dat bijv. in Arnhem, waar sinds jaar en dag elektrische bussen rijden (zg. trolley-bussen) , de lucht schoner zou zijn dan elders.
    Zijn daar echter wel ooit onderzoeken naar gedaan, of zijn die wél gedaan en blijkt het verschil zodanig klein dat de uitslag werd verdonkeremaand ? Ik denk………..het laatste !

    Geliked door 3 people

  4. Henk der Niederlánder zegt:

    De zegeningen van de elektrische mobiliteit dus.
    Duidelijk is al lang dat ook brandweerkorpsen al lang waarschuwen voor de gevaren van met name de batterijen wat uiteraard door regeringen niet opgepikt wordt.

    Geliked door 3 people

    • Ravian zegt:

      Voor asopanelen, ook wel zonnepanelen genoemd, geld het zelfde.
      Bij brand laat de brandweer, van wegen het elektrocutie gevaar, de keet gewoon affikken.
      Leuk dus als de een of andere “groene” buurman waar je mee onder één dak woont besluit om, op kosten van de gemeenschap, van die dingen op zijn dak te laten mikken.
      Dat noemen we dan dubbel asociaal…

      Geliked door 2 people

  5. Ravian zegt:

    Tsja, die accu’s worden voornamelijk in China gefabriceerd, met het befaamde Chinese kwaliteitsbewustzijn.
    Succes verzekerd…
    En aan de benodigde grondstoffen hangen de labels “zware kindermishandeling” en “ontiegelijke vervuiling” overigens.
    Maar dat deert de deugmensen die een Tesla als een (zwaar gesubsidieerd) uithangbord van hun groene goedheid zien blijkbaar niet.
    De auteur vergeet overigens even te vermelden dat die enorme hoeveelheid bluswater na afloop zwaar chemisch vervuilt is, en dat het proces dat het weer schoon weet te krijgen nog uitgevonden moet worden.
    Maar het wil maar niet doordringen dat deze linkse idioterie het nageslacht met een afvalprobleem aan het opzadelen is waarnaast kernafval klein bier is.
    Het middel is, naar goede linkse gewoonte, weer eens (veel) erger dan de kwaal…

    Geliked door 2 people

  6. Hovawart zegt:

    Met de nieuwe belastingheffingen over energie, absurde brandstofaccijnzen en de torenhoge aardgasprijzen zullen de ouderen, de zwakkeren, hulpbehoevenden en gepensioneerden als eerste het zwaarst gedupeerd worden, de bejaardenhuizen en verpleeginstellingen volledig in de kou laten staan door de VVD-D66-CDA trias calamitosus………
    (zelfs het OV is een levensgevaarlijke onderneming)(voor zover het dat al niet was).

    Geliked door 2 people

    • Ravian zegt:

      Zo werkt dat in de “Democratie” der Nederlanden.
      Als de burger middels de beurs massaal tegen linkse waanzin zoals warmtepompen en dergelijke stemt, de enige “inspraak” die ze nog hebben, dan gaat de overheid vervolgens middels accijnzen “sturen”.
      Wat een eufemisme is voor het financieel afstraffen van door het partijkartel ongewenst geacht gedrag.
      Gewoon ordinaire dwang dus.
      Zoals je dat in een dictatuur kunt verwachten.

      Geliked door 2 people

  7. droevige mof zegt:

    Ik heb nog geen elektrische auto bij de politie of brandweer gezien, en ze weten natuurlijk precies waarom. De Duitse Post heeft afgerekend met zijn lelijke elektrische auto’s. Het Scientology bedrijf UPS rijdt daarentegen alleen in elektrische auto’s, wat past in haar filosofie van bullshit.

    Geliked door 2 people

  8. Julia zegt:

    Hoogste tijd dat al die rijdende elektrische batterijen een dubbele premie gaan betalen. Ze zijn gewoon brandende projectielen die zelfs niet in een ondergrondse garage thuis horen. Wat zijn we allemaal milieubewust bezig maar vergeten de erbarmelijk omstandigheden en het misbruik van kinderen die in de kobaltmijnen https://www.ad.nl/auto/tesla-apple-en-andere-techbedrijven-aangeklaagd-voor-kinderarbeid~a5c70ff78/ Stel egoïsten die zo trots met zo een elektrische batterij rondrijden.

    Geliked door 2 people

  9. Fred F zegt:

    Vegans maken zich druk of de chocolade, bier en wijn vegan is. Klik even op de volgende link en lees het veelzeggend, enge, achtergelaten commentaar onderaan het artikel:

    https://theveganeffect.nl/is-alcohol-wel-vegan/

    Like

    • Bert zegt:

      Zijn appels wel vegan?
      Tenslotte beroof ik op deze manier een worm van zijn woon omgeving.
      Je hebt toch evengoed maar een moeilijk leven als vegan.
      Aardbeien, nog zo’n vraag.
      Ik denk dat ik vandaag maar vroeg een biertje ga open trekken.
      Als ik nou maar niet de verkeerde heb.

      Like

  10. Judge Bean zegt:

    Op de Veluwe en stukken van Overijssel rijden electrische bussen van RRReis. Omdat de infrastructuur er niet op is berekend worden de accu’s van die bussen opgeladen met… een dieselaggregraat,

    Like

  11. Tijl Uylenspiegel zegt:

    Afgelopen zaterdag was er bij Kassa een aanvullende uitzending over elektrische auto’s in parkeergarages, eerder was al bekend dat de brandweer de meeste parkeergarages niet in kan maar bij elektrische auto’s is er nog een bijkomend probleem, zo’n brand gaat gepaard met zeer hoge temperaturen (meer dan bij een gewone brand) terwijl het zware materieel niet naar binnen kan.
    Onderdompelen in een container met water gaat dus niet lukken want dan moet hij eerst naar buiten.
    En onze overheid zit weer te knoeien, kortgeleden is er een wetsaanvulling gekomen waarbij VVE’s niet langer kunnen weigeren een laadpaal in hun garage aan te leggen terwijl het voorgaande reeds bekend was.
    Het is gewoon wachten tot het een keer verkeerd gaat, er zijn aardig wat appartementengebouwen met daaronder een parkeergarage, gaat er een batterij auto in de fik dan steekt hij andere auto’s ook aan en het lijkt voor de hand liggend dat ook de appartementen erboven er niet ongeschonden vanaf komen.
    De brandweer kan niet anders dan belendende percelen nat houden (heerlijke zin is dat die je vroeger vaak hoorde)

    Geliked door 1 persoon

    • karton zegt:

      @ Tijl U. op 19-10-2021 om 00.19 u.
      Ik ben niet van plan om “mij belendende percelen” nat te houden hoor, daar zou ik een dagtaak aan hebben en DIE tijd heb ik gehad.
      Mijn buufje van 36 moet haar eigen perceeltje maar nat houden, lijkt me de beste oplossing.

      Geliked door 1 persoon

  12. Bob zegt:

    Onze plannenmakers uit de bekende hoek
    denken alleen een richting verkeer.
    In sommige gebieden dreigt nu al stroom te kort.
    Na het werk alle elektrische autos aan de paal
    en heel Nederland in het donker,elektrisch
    koken zet keel maar aan de kapstok.

    Like

  13. Boike zegt:

    Electrieke auto’s en bussen zijn trendy. Het zijn vooral leuke bedenksels door nurds als Tesla en milieufreaks. Maar schone schijn bedriegt. Zoals gebruikelijk is de praktijk toch wel iets anders, dan de theorie van achter de tekentafel. De stand van de techniek is nog lang niet in staat om de problematiek van electriek rijden op te vangen.

    Om het hele wagenpark op electriek te laten rijden heb je heel veel electriek nodig. Daarvoor moet heel veel electriek worden opgewekt. De electriekcentrales kunnen de benodigde hoeveelheid electriek nog niet leveren. En het electriek netwerk kan deze massa niet aan. De daarvoor noodzakelijke investeringen zijn gigantisch. Die kosten zullen uiteraard worden doorberekend in de electriekprijs. En met de huidige stijging van de electriektarieven, wordt ook electriek rijden erg kostelijk.

    De actieradius van een electrieke auto is in theorie nog wel redelijk, maar in de praktijk valt het gruwelijk tegen. Voor zakelijk gebruik met maar één inzittende en met 100km op de snelweg is nog wel haalbaar. Maar met je hele gezin en de nodige bagage op vakantie naar Spanje is wel iets anders. Je haalt Parijs niet eens. En als er ook nog een paar heuveltjes te beklimmen zijn, kun je het wel helemaal vergeten. En met stoppen en optrekken in de file op de rondwegen van Brussel en Parijs is de accu zo leeg. In één ruk naar Barcelona, om van Malaga maar helemaal niet te spreken, zit er echt niet in. En hoe ver kom je, als je een sleephut of boot achter de auto hangt ???

    De betrouwbaarheid van electrieke auto’s valt ook tegen. Eer je het beseft, laat de accu je in de steek. Maar al te vaak zien we electrieke auto’s, die als het stoplicht op groen spring, niet meer van hun plaats komen. Ook langs de snelweg zien we steeds meer electrieke auto’s met accuproblemen stil staan. Heerlijk hè, dat electriek rijden. Je zult maar haast hebben.

    En dan dat brandgevaar. De foto over die brandende bussen spreekt boekdelen. Voor hetzelfde geld staat de hele parkeergarage, waar je mooie dure electrieke auto stond, in de fik. En als de brandweer er niet bij kan met bluscontainers, wat dan ??? Eerdaags zal ongetwijfeld het noodlot wel ergens toeslaan. We kunnen er op wachten, dat vervolgens het parkeren van electrieke auto’s in parkeergarages wordt verboden.

    Conclusie. De stand van de techniek is bij lange na nog niet ver genoeg ontwikkeld, om er op te kunnen vertrouwen. Het is nog te problematisch en voldoet niet voldoende aan onze behoeften, verlangens en wensen.

    Dus voor mij voorlopig nog geen electrieke auto.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s