Wet ten gunste van de meningsverscheidenheid: Texaanse scholen moeten tegengesteld informeren

(Vertaling: E.J. Bron)

In Texas is nu een wet in werking getreden volgens welke elke Texaanse school in het vervolg bij “breed bediscussieerde en controversiële thema´s” in het lesplan “verschillende zienswijzen” moet onderwijzen “zonder aan de ene kant meer gewicht te geven dan aan de andere kant”. Dat betreft niet in de laatste plaats thema´s die vanwege de politieke correctheid ondertussen mijnenvelden zijn geworden, zoals alle “racisme”-kwesties, maar ook de Holocaust.

Voor het schoolpersoneel is de nieuwe verordening niet onproblematisch. Het moet er in het vervolg pijnlijk nauwkeurig op letten zich niet strafbaar te maken door bijvoorbeeld eenzijdigheid.

Onlangs werd de zaak van een plaatselijke onderwijsfunctionaris gedocumenteerd door de tv-zender NBC, nadat deze opnames toegespeeld had gekregen. In het kader van een scholing voor het onderwijzend personeel van de Carroll Highschool in de Texaanse stad Southlake had Carol Peddy, de districtsvoorzitter van de Texaanse onderwijsinstantie, haar luisteraars op ´t hart gedrukt: “Wanneer jullie dus uit een boek lesgeven over de Holocaust, garandeer dan dat de kinderen ook toegang tot boeken hebben die een ander, een tegenovergesteld perspectief doorgeven.”

Bron:
zuerst.de

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

8 reacties op Wet ten gunste van de meningsverscheidenheid: Texaanse scholen moeten tegengesteld informeren

  1. Henk der Niederlánder zegt:

    Dat is pas lekker.
    In de eerste plaats gaat geschiedvervalsing dus al vanaf jonge tijd erin geramd worden en Ik neem aan dat ook woke zich zal laten horen.
    LGBTI zal ook snel voor de dag komen met de nodige onzin.
    Dus vraag Ik me af waar die klootzakken mee bezig zijn.

    Geliked door 1 persoon

  2. Marc zegt:

    Beter is in een staat het ministerie van onderwijs af te schaffen. Curricula, met name voor vakken als geschiedenis en maatschappijleer, dienen liefst per school vastgesteld te worden: zo ontstaan verschillen, waardoor de hardnekkige uniformering wordt doorbroken. Juist uniformering van curricula zijn in Nederland en elders de oorzaak van neergang van het onderwijsniveau geworden, omdat voortdurend het gemiddelde wordt opgezocht. Dit is de doodsteek voor divers onderwijs, alsmede voor de noodzakelijke bijstelling van fouten of ideologisch geïnspireerd overheidsbeleid, zoals dit in ieder geval in Nederland met de Wet Burgerschap overduidelijk het geval is. Deze wet leidt tot geschiedvervalsing in het onderwijs door naar geschiedenis van volken waaruit allochtonen afkomstig zijn uitsluitend in gunstige zin te verhalen, terwijl de Nederlandse of westerse geschiedenis consequent in een kwaad daglicht wordt gesteld.

    Like

  3. Charles Martel zegt:

    Rotzooi

    Geliked door 1 persoon

  4. Blaffertje zegt:

    Geschiedenis is een voldongen feit en daar moeten de beroepsgekwetsten maar aan wennen.

    Wat hier verlangt word van de leerkracht is geschiedenisvervalsing om de anders denkende te pleasen.
    Ik heb nu al medelijden met de leerkrachten die nu op eieren moeten lopen om de anders denkende niet tegen de haren in te strijken.

    Like

    • karton zegt:

      @ Blaffertje 24-10-2021 op om 10.01 u. Onderwijs , onderwijs ? Ik hoor nog steeds een aantal “deskundigen” roepen dat het NL-onderwijs voorop loopt in de wereld. Zag ik toevallig afgelopen week een enkele volwassen, normaal ogende, Nederlanders van plm. 35-45 jaar; de één wist NIET waar de plaats Epe ligt ! Moest hem uitgelegd worden ! Deze man wist wél heel veel omtrent de LHNKUTH-gemeenschap en een regenboog-vaantje. Onderwijs in NL ? Volledig naar de kl.ten !!!!

      Geliked door 1 persoon

  5. Sobieski zegt:

    Het is goed als er verschillende perspectieven op een thema gegeven kunnen worden, want daaraan ontbreekt het nl nog wel eens in het onderwijs en de MSM, met name in landen als NL en DE. Met name over thema’s als immigratie, multi-culti, klimaat. lgbt en corona zijn veel verschillende zienswijzen mogelijk en berechtigd, en worden we in de meeste Westerse landen in EEn bepaalde (links-liberale) richtig geduwd, die de machthebbers het beste uitkomt.
    In zoverre is dit Texaamse initiatief toe te juichen, en zou dat met name hier in NL ook van toepassing moeten zijn.
    Echter, met de term “tegengesteld perspectief” wordt gesuggereerd dat er maar twee meningen kunnen bestaan, terwijl over de meeste thema’s legio verschillende meningen mogelijk zijn, met ook allerlei nuances er tussen in. Meningen en opvattingen bevinden zich niet in een eendimensionale “links versus rechts” dichtomie, maar in een multidimensionaal spectrum van invalshoeken, perspectieven en nuances, die allemaal belicht zouden moeten worden.
    Het is de vraag hoe een leerkracht in het middelbaar omnderwijs, die een multi-culturele klas in een gepolariseerde samenleving als de huidige Amerikaanse moet ziet te sturen, hier mee om kan gaan, als dit gerenommerde universiteitsprofessoren al veelal niet lukt.
    Daarnaast is het belangrijk feiten en meningen te onderscheiden. Hoe moet je “tegengestelde perspectieven” over de Holocaust interpreteren? Die heeft plaatsgevonden, en die was gruwelijk. Hier bestaat geen “ander perspectief”. Het is griezelig als er leerlingen in de klas zittem die dit anders willen zien (en het is duidelijk uit welke hoek dit gevaar komt).
    Men zou natuurlijk wel kunnen toevoegen, dat veel Duitsers ook tegen de Holocaust waren, maar uit angst niet in verzet durfden te komen of er in de dagelikse strijd om te overleven niet toe kwamen. Dan wordt gelijk meer inzicht gegeven in de strategieen van hoe het kwaad opereert en ons alemaal mee kan slepen zonder dat he het in de gaten hebben.. Men zou ook kunnen toevoegen dat Stalin ook aniti-semitet was, dat de Joden in de USSR ook niets te lachen hadden, en dat het het Rode Leger zich ook gruwelijk misdragen heeft met roofmoorden en massaverkrachtigen, niet alleen t.a.v van Duitsers (die ook echt niet allemaal nazi’s waren), maar ook t.a.v Joden, Polen, Ukrainers, Roma, Hongaren, Balten, Russen zelf die niet geheel op de lijn van Stalin zaten etc., Hier kan mijn familie zelf over meepraten.
    Ook het Westen gaat niet geheel vrijuit, met de atommbommen op Nagasaki en Hiroshima, de bombarderingen van Dresden en andere Duitse steden, de Rheinwiesenlager etc.
    Dan kan er een inzicht geboden worden over de gruwelen van oorlog, en dat we altijd waakzaam moeten zijn dat zoiets zich niet herhaalt, zonder met een vinget te wijzen in de zin van: “Het waren alleen die”.

    Like

  6. Bob zegt:

    Geschiedenis is het opvoeren van feiten
    en gedane gebeurtenissen veranderen is indoctrinatie.
    Feiten met je klas bediscusieren geeft
    een aantal invals hoeken en is goed
    voor het zelf denkend vermogen.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s