Het teken der tijden

(Door: “Malpaso”)

In de afgelopen decennia zijn media als een wild stromende, alles meesleurende rivier veranderd, aangejaagd door TV en nu ook internet. Alles wat niet links-socialistisch-collectief of ‘liberal’ is, is er verdwenen en bestaat nog hooguit in de marge van een aantal websites.

Degenen die al wat langer meegaan, weten nog dat pakweg voor de millennium-wisseling de Europese en Nederlandse maatschappij gekenmerkt werd door een grote verscheidenheid. Dat zag men terug op TV als letterlijk een ‘venster op de tijd’; men zag programma’s van links-socialistisch-collectief, vrijzinnig liberaal, conservatief-liberaal, conservatief, vooruitstrevend-modernistisch en alle nuances daartussen. Je zag ook gewoon vermaak, maar je zag ook verschillende meningen, stromingen, goede informatie, documentaires vanuit verschillende invalshoeken, kortom de grote échte verscheidenheid en diversiteit in de grote, grote wereld; in plaats van wat er nú doorgaat voor ‘verscheidenheid en diversiteit’. Het was geen one-way street aan visies en meningen waaraan je beter kon voldoen, wilde je ‘erbij horen’.

Het ‘venster op de tijd’ is in handen van nog maar een handvol mediagiganten, deels van de overheid en deels van hooguit een aantal internationale mediaconcerns. De meest debiele, afstompende, decadente en steeds walgelijkere dingen trekken er voorbij; als het maar ‘correct’ is, zijn er geen taboes. Mensen die de hele dag hard gewerkt hebben, kijken er ’s avonds vaak naar, niet eens per se omdat ze het zo geweldig vinden, maar omdat ze even willen ontspannen. Veel bij nagedacht wordt er niet over wat iedere dag in hun hersens wordt gepompt, maar effect hééft het. De constante blootstelling aan steeds stompzinnigere, decadente en totaal van de échte wereld afstaande programma’s, artiesten en presentatoren kan niet anders dan een sluipende, verwoestende invloed hebben op de meeste mensen.

Wat een goed beeld geeft van de ‘tijdgeest’, of beter gezegd, de gewénste tijdgeest, zijn reclames die men ziet. Iedere marketing-psycholoog weet dat reclames, door het schetsen van een lifestyle en de voortdurende herhaling ervan, een hersenspoelende werking hebben op veruit de meeste kijkers. In Nederland gaat deze omschakeling nog relatief langzaam, op Duitse commerciële Tv-zenders, waar intussen ook de Nederlandse commerciëlen van zijn – ons voorland dus –, is het intussen propaganda van een gewenste levensstijl: een man die zich aankleedt voor zijn werk met net overhemd, gladgeschoren gezicht, nog een crème erop (dat was dus het product) loopt vervolgens een flitsende huiskamer in, waar een jong kind aan het spelen is, vervolgens zoomt de camera in naar zijn echtgenote…. denk je dan, met lang krullend haar en als ‘ze’ opkijkt blijkt de echtgenote een man te zijn; een doodnormaal standaard gezinnetje zoals de meeste natuurlijk zijn in Duitsland, is de boodschap die miljoenen kijkers meegegeven wordt in Duitsland, dat altijd behoorlijk conservatief en vrij traditioneel was en in meerderheid nóg ís. Ieder het zijne natuurlijk, bij dit item gaat het om zo’n 5 % van de bevolking die zoiets al tijden kán doen. Maar wát heeft dát met een in zo’n reclame te verkopen product te maken? Je kunt niet veel anders concluderen dan dat behálve het product ook een gewenste karakterverandering verkocht wordt. De reclame die daarop volgde, ging over inenting tegen een of ander wazig virus, voortbordurend op de covid-inentingen, met ook weer blije mensen die braaf zijn… Dát is wat de huidige media, de wolven in schaapskleren, tegenwoordig aan het doen zijn, op grote schaal; ze zijn bezig mensen naar de afgrond te leiden.

Politici hielden zich eerder nog relatief op de vlakte met ‘gewenste’ gedragsveranderingen, maar ook dat is niet meer, dat hebben we gezien met de covid-toestanden en ‘het klimaat’. Zij zijn intussen de grootste propagandisten van gewenste gedragsveranderingen, op een handvol partijen na, die vervolgens, hand in hand met de mediawolven, weggezet worden als extremisten, terwijl juist zíj extremist zijn in het opdringen van hun steeds gekker wordende boodschap; alsóf er geen dringendere en ergere échte problemen zijn om aangepakt te worden in Europa en Nederland.

Wat is hier gebeurd in zó’n korte tijd, vragen steeds meer mensen zich af

Veranderingen zijn er altijd geweest. Zij groeiden en verschoven echter geleidelijk in de loop van de tijd en media en politici volgden die met enige vertraging. Nú zien we echter dat die veranderingen de bevolking worden gepropagandeerd en opgedrongen dóór politici en vooral door media op een zéér agressieve manier. In de geschiedenis is dit nog zelden gebeurd, behalve misschien pogingen bij autoritaire systemen als fascisme, nazisme en communisme. Zij hadden echter niet de technologische middelen om het hele volk continue te bereiken, het beste wat zij hadden was de radio en later TV met een paar zenders. Nu is de communicatietechnologie overal en altijd aanwezig en heeft overal en altijd dezélfde gewenste boodschap. Ik hoor mensen die dat niet (willen) weten, zeggen: ‘Ja maar, op TV of internet……’ , als ik ze probeer te wijzen op hoe dingen misschien ook zouden kunnen zijn….

Als je al onze huidige one-way-actualiteitjes over futiliteiten, de massahysterie, correctheid, de steeds decadenter wordende, soms zelfs misselijk makende figuren op het scherm, het per se móeten uitventen van alle ‘diverse’ vormen van een decadente en ‘aparte’ levensstijl, de massale volksmanipulatie, de politieke waanzin en wat dan ook allemaal in dát kader bekijkt, snap je ook zéér oude uitspraken als: “Ziende blind en horende doof”; tegenwoordig haast letterlijk, en deze uit hetzelfde boek: “U zult geregeerd worden door kinderen”, met onze volksvertegenwoordigers die steeds mínder levenservaring lijken te hebben. Volgens het hindoeïsme is het laatste tijdperk in moreel opzicht de allerlaagste fase van de mensheid, waarin er alléén nog maar oog is voor materiële zaken, macht, uitbuiting, verwoesting en waarin de meerderheid van de mensen in snel tempo degenereren. Dat laatste tijdperk, Kali Yuga (het Duistere Tijdperk) is er volgens hen nú. In dat tijdperk zouden er vrijwel geen echte zogenaamde Brahmanen (mensen die oprecht, onbaatzuchtig leiding geven) en Ksatriya’s (rechtvaardige, eerlijke en moedige ‘strijders’) meer zijn. Niet alleen de Apocalyps, maar ook in de Bhagavad Gita en in boeddhistische soetra’s wordt voorspeld dat de mensheid zou degenereren; van ooit eerlijk, moedig en rechtvaardig bij de gemíddelde mens, richting steeds oneerlijker, dommer, egoïstischer, machtsbeluster, laffer, gemakzuchtiger. De meesten van hen ‘zien het tijdperk waarin ze leven dan niet’ en hun maatregelen zouden als ‘stof in de wind’ zijn: ijdel, nutteloos, onwerkzaam; zo gaan zulke beschrijvingen verder. Het boeddhisme, hindoeïsme, jodendom en christendom zeggen eigenlijk allemaal hetzelfde hierover, elk op een manier passend bij de cultuur waaruit ze voortkomen.

Of je dat nu wel of niet gelooft: ís al dát niet précies nú te zien bij bijna de héle Westerse media en leiding? Denken hierop invloed te kunnen hebben via de stembus is ‘futile’, actie voeren is ‘futile’, petities indienen is ‘futile’, demonstreren is ‘futile’; al dat is als Don Quichotte, de laatste ridder in een tijdperk zónder ridders, hij vocht tegen windmolens. Ook wij zijn in een tijd zonder ridders aangekomen, bijna zonder mensen die nog oprecht en onbaatzuchtig leiding geven, vrijwel zonder rechtvaardige, eerlijke en moedige ‘strijders’.

Wat overblijft, is zorgen dat je niet meegesleurd wordt in deze draaikolk van waanzin en massahysterie, en vasthouden aan diepere innerlijke waarden van menselijkheid, moed, rechtvaardigheid en oprechtheid; die níet bij iedere verandering van windrichting weer uit het lood gewaaid worden. De oude ‘woestijn’-monniken in oost en west ontvluchtten een ook al alleen maar aan de oppervlakte ‘beschaafde’ wereld naar woestijnen of ruige en afgelegen gebieden, middeleeuwse mystici gaven een ander advies: ‘Verberg uw licht’. Al dit is voor deze tijd actueler dan ooit. Het is vechten, vluchten of je ‘licht’ verbergen en afwachten tot het hele verrottende kaartenhuis keihard in elkaar dondert, andere smaken zijn er niet.

Door:
Malpaso”
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

10 reacties op Het teken der tijden

  1. Niek zegt:

    Dat is heel mooi geschreven vanuit het hart en gevoel, dank voor je eerlijkheid.

    Geliked door 1 persoon

  2. bobzelf zegt:

    nou dat WACHTEN DOET OM BOBB DUS HEERLIJK RUSTIG OP HET STRAND
    MET EEN COLA MET IJS OF EEN GRIEKSE HEERLIJKE IJSCOFFEE
    EN
    LAAT OOM VLADIMIR LEKKER ZIJN GANG GAAN
    EN
    DAN
    OP HET EIND KOM IK MISSCHIEN NOG WEL LEFFE MEEHELPEN

    MET HET AUSRADIEREN VAN LANDVERRADERS. EN IK BELOOF JULLIE

    DAN WORDT ER NIET MET HANDTASJES GESLAGEN

    HUGGIE

    OOM DIKKE LUL 3 BIER .

    Geliked door 1 persoon

  3. Yeshua zegt in Matth. 5:13-17

    17Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
    18Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
    19Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.
    20Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.

    Ieder die Yeshua aanvaardt als het Licht der wereld, als de enige weg tot de Vader (JHHW/God) zal in dat komende Koninkrijk van JHWH zijn.
    Wie liever in de eigen duisternis blijft, zal ook in eeuwigheid in een duisternis zonder JHWH zijn.

    Maak vrede met God door Yeshua, nu dat nog kan,
    shalom
    Ben Kok (joods-chr. pastor)
    Tora-yeshua.nl

    Geliked door 1 persoon

    • bobzelf zegt:

      benkokjoodschrpastor zegt:
      28 juni 2022 om 21:49

      HE BENNIE , HEB JE HEM OPGEPIIKT BIJ BUSHALTE 39

      CAIRO JERUZALEN ??

      EN HEBBIE HET GEVRAAGD OVER DAT LULVERHAAL VAN DAT GOUDEN KALF

      WAT ZEI DIT ?? EFFE EERLIJK .

      WAT ?? HIJ HEEFT ZIJN EXCUUS AANGEBODEN ?? OOK AAN MOZES

      WAT LIEF.

      LEUK IK HOOR JE NOG WEL, OUWE TABERNAKEL VRIEND

      GOHH. WEER DIE GROTE LETTERS, WHAHAHAHAAHHA

      OOM DROEFTOETER

      Geliked door 1 persoon

  4. Ton Ruygrok zegt:

    Idd mooi verwoord….
    Ik moet denken aan onze “”Wijze”” Koning op de Dam A’dam..4 mei 2020 ….die daar zowaar zei..; ‘ niet normaal maken wat niet normaal is ‘ .
    ….Ik vermoed, dat hij zelf nooit zijn eigen woorden heeft begrepen …..,dat even terzijde.
    Maar wat wordt er gedaan … niets anders dan het abnormale normaal te maken.
    De leugen als waarheid voor te stellen en de waarheid als leugen….
    En God is vervangen door de wetenschapper en het Evangelie door de wetenschap…
    Zo lang als het duurt dan natuurlijk .. want er staan nog wel wat interessante uitspraken …, uit Gods mond opgetekend mbt de “wijzen en hun wetenschap”
    Ton Ruygrok

    Geliked door 1 persoon

  5. antiislamnu zegt:

    Dit is echt een geweldig artikel ik denk er zelf precies zo over al jarenlang zit ik mij te ergeren aan de media reclame met zwarte man en blanke vrouw zogenaamd happy familie. De waarheid is wel anders kijk bijvoorbeeld naar onze zangeres Anouk heeft weet ik hoeveel kinderen elk van een andere zwarte man .
    Of bijvoorbeeld tiktok daar zien we de een na de andere video waar Oekraïne complete Russische tank divisies uitschakelt alleen op tiktok wint Oekraïne.
    Of probeer eens een video van YouTube die over immigratie gaat waar in men kritisch is niets geen racisme of iets dergelijks er in gewoon een realistische documentaire kan je dus niet versturen naar je Duitse vrienden dan staat er in dit landdomein is dit content niet mogelijk te bekijken.
    In wie bepaalt tegenwoordig wat we wel of niet mogen zeggen dat is YouTube Twitter fuckbook enz enz .
    En dan maak je af en toe een praatje met de buren en dan is het van wat zijn de boodschappen duur he ja dat komt door die klootzak van een Putin. Dan weet je dit komt niet meer goed meeste mensen zijn te beroerd om verder te kijken.
    Of nog even dit kijk hoe ze nu de boeren in een kwaad daglicht aan het zetten zijn ze drukken de plannen gewoon door want ze weten dat ze sterk staan met hun leugen media

    Geliked door 3 people

  6. jantjeuitnl zegt:

    Van de week zag ik weer eens een stuk reclameblok.
    Dan proef je het einde der tijden.
    Wat een ellende.

    Geliked door 2 people

  7. Belozersky zegt:

    Het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking. Het ia wachten op het moment(ogenblik) die het nog weerhoudt verwijderd is. In het artikel wordt gesproken over een alles meesleurende rivier.
    In het laatst der dagen zul je vreemde gezichten zien. Gender etc Het begrip laatste der dagen kan een periode zijn van bv een halve eeuw maar de tekenen der tijden stapelen zich op.

    Like

  8. Schimanski zegt:

    Wie niet ziende blind en horende doof is heeft het allang door, de ‘götterdammerung’ van onze ‘godencultuur’ in het Westen. Het voorbeeld voor de hele wereld dat Amerika, Canada en Europese landen na de laatste échte oorlog waren is niet meer. Het Brics-blok dat nu pas écht vorm krijgt heeft al letterlijk afstand genomen en véle landen in de wereld zullen nog volgen. Poetin heeft het al vele járen over het ‘decadente westen’. Eerst dacht ik nog dat valt nog wel mee, de laatste jaren (al voor deze oorlog) denk ik het tegenovergestelde.

    Hier ook nog zo’n mooie zéér grote Europese ‘cultuuruiting’, wat iedere zomer plaatsvindt in Frankrijk, Duitsland en steeds meer landen overnemen. We roepen het onheil over onzelf af:
    https://www.hellfest.fr

    Like

  9. Republikein zegt:

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s