Oostenrijk: FPÖ slacht heilige koe – elektrische auto´s verbieden in de energiecrisis!

(Vertaling: E.J. Bron)

De Oostenrijkse FPÖ doet nu met een eigenzinnig besparingsvoorstel met het oog op de energiecrisis van zich spreken: ze wil elektrische auto´s verbieden. Dat zijn namelijk stroomvreters – en stroom zal volgens de FPÖ in de crisis elders dringender nodig zijn.

Op dit moment zijn er 91.306 elektrische auto´s op de straten in Oostenrijk onderweg. Het gemiddelde verbruik van één zo´n voertuig bedraagt per jaar 2520 kilowattuur (2520 kWh). Ter vergelijking: een gemiddeld huishouden van 3 personen verbruikt per jaar tussen 2500 en 2900 kWh.

“Een elektrische auto verbruikt zodoende ongeveer net zo veel stroom als een huishouden”, zegt Reinhard Teufel, woordvoerder economische zak en van de FPÖ in Niederösterreich. En verder: “Gezien deze cijfers hoeft men er niet over te discussiëren of we koud moeten douchen, een deksel op de pan moeten doen of minder moeten stoken. Het zou volledig volstaan om een rijverbod aan de stroom vretende elektrische auto´s op te leggen.”

Met het ook op de stroomschaarste kun je je afvragen hoe zinvol staatssubsidies voor elektrische mobiliteit zijn. Met de “verspilde energie zou je een stad als Wiener Neustadt (40.600 inwoners) twee jaar lang van stroom kunnen voorzien”, aldus Teufel. De “contraproductieve” subsidies door de staat en de deelstaten zouden volgens de woordvoerder van de FPÖ “vanwege de dreigende stroomschaarste direct gestopt moeten worden.”

Bron:
zuerst.de

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

14 reacties op Oostenrijk: FPÖ slacht heilige koe – elektrische auto´s verbieden in de energiecrisis!

  1. Oei Dat zal tegen het zere been van de klimaatfascisten zijn want hun heilige electrische koe wordt hier even tot zijn velgjes toe gesloopt.
    De volgende lichting mafklappers van groene protesters zal al wel in de startblokken staan om de FPÖ het leven zuur proberen te maken.

    Geliked door 8 people

  2. Boike zegt:

    Dat is een hele goeie en slimme maatregel. Dat zouden ze ook in andere landen en zekerlijk ook in nederland moeten doen.

    Geliked door 3 people

    • Julia zegt:

      Boike Onze sloper Rutte heeft blijkbaar een vooruitziende blik want Nederland wordt een bakfietsencultuur laten we wel hopen dat ze niet zo slim zijn om deze ook van batterij te voorzien want dan staan straks ook alle elektrische fietsen c.q. bakfietsen aan de kant. Overigens ben ik een grote voorstander van het afschaffen van die elektrische rijdende batterijen en elektrische fietsen het is ongehoord hoe de rechten van het kind wordt geschonden en al die klimaatactivisten dit blijkbaar niets kan schelen. Kobalt is namelijk een essentieel onderdeel in accu’s van elektrische auto’s, maar ook van telefoons’’,.Bijna al dat kobalt komt uit Congo, en daar zijn de omstandigheden in de mijnen weerzinwekkend. ‘’Congolese kinderen graven voor een paar dollar per dag levensgevaarlijke tunnels op zoek naar kobalt. Die tunnels storten vaak in waarbij kinderen zwaar gewond raken. https://www.fairfin.be/nieuws/banken-pompen-9-miljard-kobaltmijnen-waar-kinderen-zich-kapot-werken. De gewetenloosheid en schande van geld en macht.

      Like

      • henryN zegt:

        Niet alleen kobalt is nodig voor die accu’s maar ook lithium. In California heeft de linkse gouverneur (Gavin Newson) besloten tot een jawel: Lithium tax!!!! Ja ook elektrische auto’s gaan voor de bijl. Het is om te gillen hoe die klimaat rakkers uitgelachen gaan worden. Oh wacht misschien is het wel de bedoeling om ook elektrisch rijden onmogelijk te maken!

        Like

  3. Dewaere zegt:

    Die gebruiken hun verstand nogeens bij de FPÖ. Als je de officiële tabellen gebruikt wordt er altijd toegerekent naar weinig verbruik. Ik zie dingen als gemiddeld 13.000 km per jaar rijden voor een heel gezin, de allergunstigste en trage manier van opladen etc. Dat is ver van de realiteit van alledag en geldt misschien voor een gepensioneerde die alle tijd van de wereld heeft en niet naar zijn werk hoeft of iemand die altijd thuiswerkt. Dat is niet het leven van een doorsnee mens.
    Een gemiddelde elektrische auto gebruikt zo’n 21 KWh per 100 kilometer, de Nederlander die niet meteen naast de deur werkt en dus wél met de auto naar het werk moet rijdt incl. vrije tijd, boodschappen, vakanties etc. etc. minstens 20.000 km per jaar, veel mensen nog meer; je komt dan alléén voor elektrisch autorijden uit op 4200 KWh per jaar. Een vollédig elektrisch huishouden gebruikt per jaar 4000 KWh, die ook veel op gas doen nog een stuk minder…. Die elektrische auto’s leggen dus een véél groter beslag op de elektriciteitsproductie, die voor een groot deel op gas draait. Al die ‘groene’ figuren die geld genoeg hebben om een dure elektrische auto te kopen leggen dus ook nog eens een 2x zo hoog beslag op het gas, waar we nu op moeten bezuinigen….

    Geliked door 4 people

    • Ravian zegt:

      “Al die ‘groene’ figuren die geld genoeg hebben om een dure elektrische auto te kopen”

      Een zwaar gesubsidieerde elektrische auto, aangeschaft over de rug van het klootjesvolk dus.
      Elektrische auto’s zijn echte aso bakken.
      Verder loopt zo’n zwaar gesubsidieerde elektrische auto inderdaad voornamelijk op gas.
      Je zou dus denken dat wanneer je dat gas direct in je tank mikt, en het met meer rendement opstookt, je daar dan ook wel flink subsidie op zult krijgen.
      Maar nee, in dat geval krijg je geen subsidie maar mag je tweemaal zoveel wegen belasting aftikken…
      Laat ik nog maar even buiten beschouwing dat de milieu belasting verbonden aan de produktie van een LPG auto aanzienlijk lager is dan die verbonden aan een elektrische auto.
      En aan het einde van de rit blijf je ook al niet, zoals met een elektrische auto, met een hoop problematisch chemisch afval zitten.
      Elektrische auto’s zijn niet groen, ze zijn bruin.
      Of dat poepbruin of SA bruin is mag u zelf beslissen, beide keuzes zijn namelijk correct.

      Geliked door 1 persoon

      • henryN zegt:

        Dat laatste is juist we blijven met een hoop chemisch afval zitten. Ook denk ik dat er weinig mensen zullen zijn de een 2de hands elektrisch auto gaan kopen. Zeker als je geen idee hebt hoe de staat van de accu is en dat is het duurste onderdeel van de elektrische auto. Kortom we blijven niet alleen achter met chemische troep maar ook met een hoop schroot.

        Geliked door 1 persoon

  4. Groene Leeuw zegt:

    Dus van de fossiele brandstoffen en stroom af. Maar goed dat er al Tesla’s rondrijden op zonne-energie……

    Like

  5. Boike zegt:

    Daarmee is het einde van de electrische auto hype in zicht.

    Like

  6. Svalbard zegt:

    Elektrisch rijden heeft nog teveel nadelen. De actieradius is nog steeds ver onder de maat. Wil je van Amsterdam naar Maastricht en weer terug?
    Dat lukt meestal niet op één lading, behalve als je een elektrische auto hebt van b.v. Tesla. Maar de meeste automobilisten kunnen die niet betalen.
    Maar elektrische auto’s verbieden? Ze zijn in Oostenrijk niet helemaal bij hun verstand zullen we maar zeggen.
    Ik zie zelf echter niet zoveel in de huidige elektrische auto’s, dus voorlopig blijf ik maar bij mijn extreem zuinige hybride.
    Nooit accieradiusangst, en toch weinig tanken, dat is voorlopig het beste van twee werelden.
    Een tip voor fabrikanten van elektrische auto’s:
    Stop geen elektromotor meer in de auto zelf, maar voorzie elk wiel van zijn eigen elektromotor, dat bespaart gewicht en overbrengingsverliezen, hetgeen in een lager verbruik resulteert!

    Geliked door 1 persoon

  7. Ravian zegt:

    “dus voorlopig blijf ik maar bij mijn extreem zuinige hybride.”

    Er zijn ook extreem zuinige conventionele benzine auto’s te krijgen, en er zijn nog veel zuinigere diesel auto’s te krijgen.
    Hybrides produceren daarbij ook nog eens overmatig fijnstof.
    En een overmatige hoeveelheid vervuiling (en ellende) tijden de productie en latere recycling.
    Maar de hoofdzaak is dat het allemaal volslagen nodeloze zuinigheid is.
    Er is namelijk helemaal geen tekort aan fossiele brandstoffen, en er is ook geen CO2/stikstof probleem.
    Het enige werkelijke probleem zijn “groenen”, wat gewoon socialisten zijn, die het klootjesvolk op termijn uit de auto willen hebben, en dat pogen te realiseren door die auto voor het klootjesvolk onbetaalbaar te maken.
    Als je daar aan mee werkt kun je net zo goed met een NSB speldje op gaan lopen…

    Like

  8. Svalbard zegt:

    Besta Ravian, extreem zuinige conventionele auto’s die met gemak minstens 25 km op één liter benzine halen? Die moeten nog uitgevonden worden. Geen enkele conventionele auto kan zich qua verbruik meten met de nieuwste generatie Toyota Yaris Hybride. Na 1,5 jaar, waarbij ik zeer nauwkeurig het verbruik in de gaten hou, is mijn gemiddelde verbruik meer dan 27 km per liter, gemeten over zomer en winter.
    En je zegt dat ze meer fijnstof veroorzaken, ik denk dat je doelt op het remmen. Op dat punt heb je volkomen gelijk, tenminste, als je een idioot achter het stuur laat plaatsnemen. Een ervaren hybriderijder maakt optimaal gebruik van de hybridetechniek, en zal zeer weinig fijnstof laten ontstaan, omdat de elektromotor als regeneratieve rem gebruikt wordt, waarbij de energie weer terug gaat naar de accu.
    Brandstof is er niet voldoende, er komt een moment dat de oliebronnen uitgeput zullen raken, en door het wegvallen van de olie uit Rusland zien we nu extreme prijzen aan de pomp.
    Wat stikstof betreft, daar kan ik maar één ding over zeggen: Handen af van onze boeren!
    Stikstof? Onzin! Ik zou die idioten in Den Haag eens willen vragen of ze wel eens in Beijing of Shanghai hebben gekeken.
    Ik weet uit ervaring hoe vuil de lucht daar kan zijn.
    CO² is geen probleem, nu de hoeveelheid 0,044% in de atmosfeer bedraagt dat is zeer weinig!
    CO², goed voor meer plantengroei!
    Minder dan 0,015% CO2 zal zelfs het uitsterven van het leven op aarde veroorzaken, maar daar hoor je ze in Den Haag nooit over.

    Like

  9. Frans zegt:

    Laten we eens gek doen en feiten erbij halen:
    Benzine per liter levert ongeveer 8,9 kWh aan energie. Een benzineauto verbruikt per jaar dan ruim 7.700 kWh aan energie. Dat is meer dan drie keer zoveel dan de 2.275 kWh die een EV gebruikt.
    Het is dus een heel domme maatregel.

    Like

  10. Frits zegt:

    Waar vele wappies en kleuters en andere lieden met meer dan 2gr hersens voor gewaarschuwd hebben. Eens gaat het licht uit. Maar dat hebben politici niet door want die hebben het licht nog nooit gezien.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s