
(Vertaling: E.J. Bron)
Op grond van de energietekorten in Duitsland en Frankrijk neemt – net zoals in Oostenrijk – in Zwitserland de angst voor black-outs in de wintermaanden toe. Mocht het daadwerkelijk tot een stroom-schaarste komen, dan zijn de Zwitsers verstrekkende verboden van plan – ook voor de eigenaren van elektrische auto´s.

Ook Zwitserland vreest een black-out deze winter. Daarom aarzelen de Zwitsers niet lang: een ontwerp van de republiek Zwitserland van 23 november met de titel “Verordening over beperkingen en verboden van de toepassing van elektrische energie” voorziet in verstrekkende maatregelen, die in het kader van vier escalatieniveaus bij energietekort genomen zouden kunnen worden.
Elektrische auto alleen nog maar toegestaan voor dringend noodzakelijke ritten
Daartoe behoort een lijst met verboden voor het autoverkeer. Enerzijds dient de snelheidsbeperking op Zwitserse autosnelwegen van 120 km/uur naar 100 km/uur verlaagd te worden. Maar de regels gaan het meest over alle bestuurders van elektrische auto´s: zij hebben bij een gebrekkige stroomsituatie een rijverbod.
Dat blijkt de facto uit het ontwerp, want daarin wordt letterlijk gezegd: “Het privégebruik van elektrische auto´s is alleen toegestaan voor dringend noodzakelijke ritten (bijv. voor je beroep, inkopen, artsenbezoek, bezoek van religieuze bijeenkomsten, bijwonen van rechtszittingen).”
Het verbod zou altijd nog 110.000 Zwitserse automobilisten treffen. Pikant: ook in Zwitserland werd de laatste tijd de elektrische mobiliteit krachtig geforceerd. Dat nu iemand echter nog een elektrische auto zal kopen, wanneer hij erop kan rekenen deze in de winter niet te mogen gebruiken, mag betwijfeld worden. De Zwitserse vereniging van auto-importeurs heeft tegenover “Auto Schweiz” bevestigd dat men tegen welk elektrisch rijverbod dan ook zou vechten.
Sauna, stoombad, wasmachines slechts beperkt gebruiken
De overige Zwitserse voorschriften betreffen vooral het gebruik van elektrische apparaten. Zo mogen wasmachines maar tot maximaal 40 graden verwarmd worden en koelkasten mogen niet onder de 6 graden gekoeld worden. Ook dient men thuis alles wat alleen voor comfort dient – bijvoorbeeld sauna´s en stoombaden – slechts beperkt te gebruiken.
Voor Zwitserland hebben vooral de energietekorten in Frankrijk en Duitsland het gevaar op een black-out verhoogd. “In de winter importeert het land grote hoeveelheden stroom. In 2021 waren het 5,7 miljard kilowattuur, die vooral uit Frankrijk en Duitsland kwamen”, bericht de technische site “Golem”. Dat betekent: zonder Franse kerncentrales of Duits overschot van windenergie zullen in Zwitserland de lichten uitgaan.
Frankrijk heeft echter in deze winter met veel uitval van kerncentrales te kampen, en Duitslands stroomvoorziening met wind- en zonne-energie is onbestendig. Daarbij komt het acute gastekort. Zodoende houdt Zwitserland rekening met een hoog risico op een black-out.
Bron:
exxpress.at
Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)
Zo zie je wel weer.
“Lang leve de vooruitgang
LikeGeliked door 1 persoon
Ik heb dat rijverbod aan zien komen.
Haagse plucheplakkers willen dat we allemaal zo’n stroomVRETENDE
E-auto kopen.Ik heb daar sowieso geen eurie voor over.
Een E-auto is in mijn beleving GEEN echte auto omdat ze de ZIEL
eruit gehaald hebben.Ze zijn gevaarlijk, je hoort ze niet aankomen.
En dan die gedrochten van meneer Musk: dat zijn rijdende spionnen.
Duitse consumentenprogramma’s hebben daar al eens aandacht
aan besteed. Musk’s datacenter staat nota bene in Amsterdam.
Dus als je op de fiets langs zo’n Tesla-PRUL rijdt word je gefilmd…
Ergo: als iedereen electrisch zou rijden en bv. tegelijk al die accu’s
zou opladen, klapt het E-net in elkaar.
LikeGeliked door 1 persoon
Aanvulling van mijn vorige comment.
Hier is het bewijs.
LikeLike
De oplossing voor ieder land: Meer kerncentrales op Thorium bouwen, en dit vooral op nationaal en lokaal niveau, en door de overheid geregeld als nutsbedrijven, zodat men niet van multi-nationals en importen afhankelijk is. Landen die de technologie (nog) niet hebben kunnen daarbij hulp krijgen van landen die dat wel hebben, maar de uiteindelijke eigenaar en verantwoordelijksdrager dient de staat (en dus het volk) van ieder afzonderlijk land te zijn.
Het is me overigens niet duidelijk wat er de oorzaak van is dat er juist nu, op het meest kritische moment ooit, in Frankrijk zo veel kerncentrales uitvallen. Heeft iemand daar een link over? (PS: Ik lees ook Frans)
LikeGeliked door 1 persoon
“Het is me overigens niet duidelijk wat er de oorzaak van is dat er juist nu, op het meest kritische moment ooit, in Frankrijk zo veel kerncentrales uitvallen.”
Door Macron georganiseerd achterstallig onderhoud voor zover ik begrepen heb.
Lange termijn onderhoud van zowel conventionele als kerncentrales wordt momenteel overal op de lange baan geschoven trouwens.
Als de staat continue loopt te verkondigen dat ze het autorijden gaan verbieden dan gaat de autogebruiker op het lange termijn onderhoud van zijn of haar auto bezuinigen, en dat werkt met de bedrijven die energiecentrales beheren exact hetzelfde.
LikeLike
Er zit in Frankrijk nog een addertje onder het gras, wat ze niet willen toe geven. Frankrijk is namelijk afhankelijk van Rusland voor zijn kernstaven. Nu deze kernstaven ook in de EU sancties vallen, kunnen ze niet aan vervangende staven komen. Vandaar dat ze nu stuk voor stuk zogenaamd in onderhoud gaan.
LikeGeliked door 1 persoon
Gaan we dan meemaken dat de energie Politie komt kijken hoe warm je wast, hoe hoog de thermostaat staat en hoe hoog/laag je koelkast staat, hoe lang je onder de douche staat?
Is er ook nog maar iets over van de democratie?
LikeGeliked door 1 persoon
Met jouw smartmeter kunnen ze het type wasmachine al identificeren en zo ook jouw instelling van je temperatuur. Dit geldt ook voor vele koelkasten. Wanneer jij je stofzuiger zou gebruiken en hoelang jij zuigt met welke wattage. Deze gehele energie crisis is allang van te voren georkestreerd. Net als in Nederland ze al jaren jouw proberen om om je huis te isoleren. Daarom hebben zij een broertje dood aan als jij een houtkachel zou hebben of een propaangas verwarming of geiser hebt. Want daar kunnen ze niet jouw extern mee begluren en manipuleren. Net zo als jij zonnepanelen op je dak wil laten plaatsen, willen de leveranciers meestal niet meewerken als jij niet op het net aangesloten wil worden, maar stand allone op accu’s. De staat wil alles voor jouw bepalen. Wat jij wel of niet meer mag. Want zo kunnen ze je totaal dicteren.
LikeLike
hahahaha, de waspolitie en douchepolitie……..zie het al voor mij…………..
LikeLike
Je kunt erom lachen Gebochelde maar Ik ben nog niet vergeten dat de politie met een man of 6 op en kinderfeestje binnenviel wegens corona.
Dus deze was en douchepolitie zou zo maar binnenkort bij mensen op de stoep kunnen staan.
LikeLike
@ gebochelde op 1-12-2022 om 12.58 u. Uw voorstellingsvermogen zou enigszins lachwekkend kunnen overkomen, maar ik denk dat die ambtenaren er echt zullen komen ! Er lopen n.l. vrij veel uitgekotste politie-chefs rond zónder enige functie, dus volkomen nutteloos. Dat soort ziet nú hun kans schoon en zal zeker proberen om een aantal eveneens nutteloze politieagenten onder zich te verzamelen om daarmede een nieuwe afdeling op te richten : de afdeling “was-en douchepolitie” o.l.v. een uitgekotste politiechef.
LikeLike
@ gebochelde 1 december 2022 om 12:58
Ik zou maar niet te hard lachen.
Rutte is er gek genoeg voor.
En ze hebben de smartmeter niet voor niets uitgevonden.
Ze willen controle, controle, controle en nog meer controle.
LikeLike
Ik verwacht zeer binnenkort iemand die met ´t Ei van Columbus komt aanzetten.
Vroeger, héél vroeger, toen ik nog klein was en er wat geld voorhanden was, kreeg ik óóit een speelgoedautootje die je kon opwinden met een sleuteltje, dat stak je dan door een gat in dat speelgoedautootje, je wond ‘m op en kijk……………het autootje reed vanzelf, zónder accu en/of batterij.
Wanneer bedenkt iemand iets dergelijks maar dan voor een 4, 5, of 6 persoons auto, incl. bagage en caravan ?
LikeLike
Dat bestond al in 1700, daar reden al trams op elektriciteit die rechtstreeks uit de lucht werd gehaald. Niets geen accu’s zoals nu. Internet bestond ook toen al, maar dan zonder een controlerende meter of providers. De huizen werden toen door geluid verwarmd. De zogenaamde open haarden waar we nu hout in verbranden, was in vroegere tijden een geluidsversterker zodat de ether energie omgezet kon worden in verwarmingsgeluid waarmee ze vroeger tijden de huizen mee verwarmde. Deze techniek is bewust vernietigd door de zelfde spelers, die nu de energie voorraden beheersen. Alles draait immers nu om geld en macht over het volk.
LikeLike
@ Qvic op 1-12-2022 om 23.41 u.
Ik lees dat u zeer goed op de hoogte bent van het verleden.
Maar………ik heb m’n grootvader daar naar gevraagd (hij is geboren in 1876, dus hij móét er iets van weten, toch ?)
Maar m’n opa weet van niks, zegt tie, ik begrijp hier zelf óók helemaal niks meer van, want m’n opa is gestorven in 1941, dus hij zou ’t moeten weten.
Het blijft een duistere zaak, @ Qvic.
Maar ik begrijp wél, dat een opwindbare auto reeds in 1700 rond-sjapste in NL.
Maar wat ik zéker weet is dat Jezus de eerste autobezitter was : hij ging n.l. “in z’n eendje de berg op”. Met eendje” wordt hier ongetwijfeld een zg. “lelijke eend” bedoeld.
LikeLike
That didn’t take long.
LikeLike