Vliegend oud ijzer? Frankrijks plannen voor vliegtuigleveringen aan de Oekraïne

(Door: Walerija Werbinina – Vertaling: E.J. Bron)

Zodra het Westen serieus begon te discussiëren over mogelijke levering van gevechtsvliegtuigen, in de eerste plaats Amerikaanse F-16´s, aan de Oekraïne, kon Frankrijk niet achterblijven. En niet alleen maar omdat het met zijn vliegtuigen van de types Rafale en Mirage traditioneel als brancheleider geldt. Een oorlog is een goede gelegenheid om oude wapens af te schrijven en wapenfabrieken van nieuwe opdrachten te voorzien. Het gedrag van de Franse regering illustreert dit het best.

Zoals de Franse nieuwszender BFM onder verwijzing naar een niet nader genoemde regeringsbron berichtte, zouden leveringen van Rafale gevechtsvliegtuigen aan de Oekraïne op dit moment waarschijnlijk uitgesloten zijn. Maar – wat niet minder belangrijk is – Kiev en Parijs begonnen te onderhandelen over de mogelijke levering van vliegtuigen van het type Mirage 2000. (foto).

Frankrijk is een van de ijverigste wapenleveranciers aan de Oekraïne. Daarvoor al had het Caesar-affuiten, houwitsers TRF1, raketwerpers LRU en het luchtafweersysteem Crotale aan Kiev geleverd. Bovendien beloofde Emmanuel Macron lichte gepantserde voertuigen van het type AMX-10 RC aan Zelensky ter beschikking te stellen. Het is alleen maar logisch dat Frankrijk in zijn goedheid ook vliegtuigen zou kunnen leveren.

De Franse expert Patrick Sauce, tot wiens diensttaken de uitleg van buitenlandspolitieke kwesties aan de massa´s telt, maakte de volgende veelzeggende opmerking:

Februari zal de maand van de vliegtuigen worden. In bijna alle bureaus zullen de telefoonlijnen smelten.”

Hij voegde er bovendien aan toe dat het niet zou volstaan om alleen de vliegtuigen te leveren. Er zouden ook piloten opgeleid en een desbetreffend onderhoud van de machines op vreemd grondgebied gegarandeerd moeten worden. Dit zou echter nog moeilijker zijn dan in het geval van de tanks.

Nog belangrijker is de opmerking van de expert dat de Mirage gevechtsvliegtuigen op dit moment in het Franse leger vervangen worden door moderne Rafale gevechtsvliegtuigen en buiten dienst gesteld worden. Een overdracht van oudere vliegtuigen aan de Oekraïne lost voor Frankrijk tegelijk meerdere problemen op: ballast kwijtraken, zichzelf als voorvechter van het goede te profileren en mogelijkerwijs ook goed te verdienen.

Maar zoals bleek, is niet alles zo eenvoudig. Sauce verder:

We moeten ons afvragen: zal de overdracht van Mirage gevechtsvliegtuigen aan de Oekraïners niet ons eigen bestand aan jagers verminderen? Er is een bepaalde periode, in het bijzonder in de jaren 2023 en 2024, waarin we de Mirage gevechtsvliegtuigen buiten dienst stellen, maar nog niet over hetzelfde aantal Rafales als vervanging beschikken. In dit geval zou het zinvoller zijn om de Mirages zelf te houden.”

Het verdient speciale aandacht dat Sauce zichzelf nu al afschermt door de Russische luchtafweer en de prestatie van Russische gevechtsvliegtuigen hoog in te schatten:

De Russische stellingen zijn goed beschermd tegen luchtaanvallen. En in het jaar 2023 zal de Mirage tegenover de vliegtuigen van de types MiG en Suchoi staan, die in Rusland belangrijke vooruitgang hebben geboekt.”

Zo´n vooruitzicht doet de gedachte opkomen dat de zaak in werkelijkheid al besloten is en dat Sauce, net als vele andere experts, het electoraat op de gebeurtenissen in de nabije toekomst voorbereidt. Mochten de Mirages aan de Oekraïne overgedragen worden en zich niet van hun beste kant laten zien, kan men altijd nog op de vijandige luchtafweer of moderne vliegtuigen van de tegenstander wijzen. Wanneer de jagers echter goed presteren en helpen bij het Oekraïense tegenoffensief, zal dat een uitstekende reclame van Franse wapens worden en het aantal opdrachten verhogen. In ieder geval draagt Frankrijk praktisch geen risico´s.

De Franse luchtmachtgeneraal Patrick Dutartre, die in de uitzending van BMF als expert werd uitgenodigd, liet zich met betrekking tot de perspectieven van Mirage-vliegtuigen terughoudender uit. Als man van de praktijk stond hij erop dat het onmogelijk zou zijn om zelfs een ervaren piloot binnen enkele weken op te leiden met een ander type jachtvliegtuig.

Om gevechtspiloot in Frankrijk te worden, moet men lang leren: eerst een 17 weken durende introductiecursus in de luchtmachtsschool in Salon-de-Provence, daarna een praktische opleiding op militaire steunpunten. Zodoende duurt de opleiding tot aan de afsluiting een jaar en vier maanden, en zelfs dat alleen in het geval, wanneer men van tevoren alle tests heeft doorstaan, men bewezen heeft dat men waardig is een gevechtspiloot te zijn en een contract voor tien jaar bij het leger heeft ondertekend.

De realist generaal Dutartre is zich van alle risico´s bewust. Hij kwam tot de slotsom:

Het heeft vooral tijd nodig dat de piloten met het nieuwe type vliegtuig vertrouwd raken. Theoretisch is een omscholing binnen enkele maanden mogelijk wanneer de trainingen onder ideale omstandigheden plaatsvinden. Maar dat is niet alles, want men moet ook een serie problemen oplossen, o.a. in verband met de logistiek. Ik denk dat het het beste zou zijn om MiG-29´s aan de Oekraïners te leveren, want dat is een vliegtuig dat ze kennen.”

Daarna sprak Dutartre zich er heel onpatriottisch voor uit om Oekraïense piloten na het opraken van de MiG-reserves met de F-16 op te leiden, want dit zou de meest verbreide jager in Europa zijn. Anders gezegd lijkt de Mirage voor de Oekraïne niet optimaal, zelfs gezien vanuit het perspectief van Franse militairen.

Meerdere door de generaal genoemde problemen – de noodzaak van technisch onderhoud van concrete vliegtuigen, de levering van reserveonderdelen, de installatie van nieuwe uitrusting enz. – zouden onder oorlogsomstandigheden moeilijk op te lossen zijn. Ter vergelijking: toen Frankrijk in het jaar 2015 had geprobeerd om 18 jagers van het type Mirage 2000-5F aan Colombia te verkopen, zouden de eigenlijke vliegtuigen voor $ 350 miljoen verkocht worden, terwijl het technisch onderhoud en begeleidende diensten met $ 150 miljoen beoordeeld werden.

Maar onder oorlogsomstandigheden wordt alles wat met technisch onderhoud samenhangt, evenals de aanpassing van bestaande infrastructuur aan een nieuw vliegtuigtype serieuze extra inspanningen noodzakelijk maken. Daarom adviseerde de luchtmachtgeneraal als een uitgesproken man van de praktijk om het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar de in Oost-Europa resterende MiG-vliegtuigen aan de Oekraïne over te dragen. Maar in dit geval zou Frankrijk daar niets aan kunnen verdienen. Daarom de wens van de regering om onder het voorwendsel van hulp de eigen verouderde jagers kwijt te raken. Zoals al genoemd, is van de levering van de nieuwste Rafale gevechtsvliegtuigen geen sprake.

De hoofdredacteur van het tijdschrift “Revue Defense National”, generaal Jérôme Pellistrandi, merkte op:

Een vliegtuig kan niet zo eenvoudig als een tank worden overgedragen.”

Hij voegde er aan toe dat volgens informatie van het Franse ministerie van Defensie het land over 113 vliegtuigen van het type Mirage 2000 zou beschikken, waarbij 55 machines gemoderniseerd worden. Bovendien bezitten volgens de generaal verschillende versies van de jagers verschillende eigenschappen. Zo zou het model Mirage 2000-5 openlijk verouderd zijn. Het zou beter gesteld zijn met de Mirage 2000-D.

De generaal merkte bovendien op dat zelfs wanneer de Franse regering nu besluit om geen vliegtuigen in een oorlogsgebied te leveren, zij dit in de toekomst desondanks zou kunnen doen:

De vraag naar levering van vliegtuigen kan in de komende maanden en jaren opkomen, want de Oekraïne moet over voldoende mogelijkheden beschikken om zich tegen Rusland te beschermen.”

Het meest opmerkelijke aan deze uitlating is het noemen van jaren, wat betekent dat Europa en de VS zich op een langjarige oorlog tegen Rusland voorbereiden. Voor dit doel volgt quasi een uitbreiding van het assortiment aan militaire leveringen voor de Oekraïne parallel aan een uitbreiding van het assortiment sancties. De NAVO heeft definitief voor oorlog beslist. Dat betekent dat de eigenlijke strijd pas begint.

Bron:
rt.de
Door: Walerija Werbinina

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

13 reacties op Vliegend oud ijzer? Frankrijks plannen voor vliegtuigleveringen aan de Oekraïne

  1. Niek zegt:

    Ze zijn ten einde raad, waar heb ik dat eerder gezien? Volgens mij bij de Duitsers aan het einde van ww2 toen zelfs kinderen werden bewapend met ouwe troep. Holle loze beloftes die pas over een jaar gebruikt kunnen worden tenzij je Franse piloten stuurt maar vraag mij af of je als piloot wetende dat je in verouderde zooi vliegt, jezelf wilt mengen in die strijd, of was het nou Japan die zelfmoord vliegtuigen op de Amerikanen afstuurde? Europa is een bij elkaar geraapt zooitje wat militair ongeorganiseerd is, Donald Trump had toen al gewaarschuwd maar dat was een kut mongool waar niemand naar wou luisteren en ben blij dat ze dat hebben gedaan, zie hier het resultaat. Propaganda machine draait op volle toeren en 90% van de sukkels gelooft die shit nog ook terwijl Rusland overduidelijk geen haast heeft en bereid is tot onderhandelen. Hoe lang zou het nog duren voordat zij het eindelijk toegeven dat Europa heeft verloren? En dan komt het volgende…..hoe ga je opnieuw onderhandelen met Rusland als verloren partij Europa?

    Geliked door 1 persoon

    • droevige mof zegt:

      Rob Bauer, luitenant-admiraal, voorzitter van het Militair Comité van de NAVO en voormalig Commandant der Strijdkrachten van de Nederlandse krijgsmacht in een interview met een Portugees televisiestation.
      Hij stelt duidelijk dat de NAVO is voorbereid op een directe aanval op Rusland en dat de civiele productie moet worden omgezet in oorlogsproductie zodat de NAVO (!) de oorlog in Oekraïne kan winnen. Baerbock had gelijk, we zijn in oorlog met Rusland.
      (Let op het kerstboom-achtige uniform.)
      Vanaf 4:10

      Like

  2. Peter zegt:

    Denk dat als Putin wat bommen smijt hier en daar ,dat ze in Brussel gaan begrijpen dat het een verloren zaak is ,ze tergen hem en verwachten dat hij niks terug doet,beste uilskuikens ,het is een kernmacht ,die riepen niet tijdens een oefening 5 jaar geleden pang,pang ,zoals ze hier deden .
    3 bommen en de hele EU ligt op zijn reet .

    Geliked door 1 persoon

  3. Harry zegt:

    Zie de smerige mentaliteit van de overheid .
    Voor de vorm “helpen” , maar alleen om er zelf beter van te worden .

    “In bijna alle bureaus zullen de telefoonlijnen smelten “,
    nou , als jullie zo door blijven donderen om Oekraine te steunen , kon het wel eens wezen dat Putin het zat wordt , en dan zal er heel wat meer smelten , dan telefoonlijnen ! Half Parijs of zo .
    Die Franse dreumes denkt dat ie Napoleon is , ben ik bang .
    Zou wel eens willen zien hoe hard ie kan lopen , als het luchtalarm af gaat !

    Geliked door 2 people

  4. karton zegt:

    Op de foto zie ik op de neus van die vliegende doodskist een uitsteeksel;
    is dat een slinger om de motoren a.d. praat te krijgen, zoals vroeger bij diverse automerken, bijv. Citroën ?

    Geliked door 2 people

    • Htskday zegt:

      @karton,

      Ik herinner mij die slingers nog wel..
      Mijn broer had zo’n ouwe auto, het merk weet ik niet meer, maar die slinger herinner ik me nog wel..
      Die slinger was eigenlijk alleen voor noodgevallen geloof ik, als ie niet wou starten.
      Ik ben ook nog wel regelmatig ’s morgens vroeg uit mijn bed getrommeld om te “duwen”, vooral ’s winters, steenkoud en spekglad, gleed je tijdens het duwen op je muil..
      Hahaha, wat een tijd..

      Maar over die foto, ik dacht eigenlijk eerst dat het een achteruitkijkspiegel was, maar een slinger zou ook best kunnen.

      Geliked door 2 people

      • bobzelf zegt:

        Htskday zegt:
        2 februari 2023 om 15:51

        MIJN EERSTE LELIJKE EEND. MET UITERAARD ROLDAK
        EEN LICHTBLAUWE ..

        DIE HAD INDERDAAD ZO.N AANZWENGEL SLEUTEL
        WERKTE PERFECT . 1972 ???

        WAT EEN KUT AUTO . ( ACHTERAF )

        MET 4 MENSEN EN KOFFERS EN TASSEN NAAR SPANJE .

        EN DAN IN MIDDEN FRANKRIJK TEGEN DIE HEUVELS OP . RECHTS IN DE VRACHTAUTO BAAN

        MET 70 EN BEETJE MAZZEL ZON MEE. WIND MEE DAK DICHT

        80 ??

        EN DIE VRACHTWAGEN KNIPPEREN EN TOETEREN . JA DAT POKKENDING GING DAN NIET HARDER.

        WHAHAHAHA

        MAAR WE HEBBEN HET GERED .

        OOM CITROEN 2 CV

        p.s. over goooh wat is het duur overal .

        WE REDEN CALLELLA BINNEN EN STOPTEN BIJ EEN OP ZICHT LEUK HOTEL MET ZWEMBAD ZEG MAAR AAN …NIET OP HET STRAND .

        DUS YES.

        DE DAMES ACHTERIN KWEBBEL KWEBBEL EN ALLEMAAL ROKEN IN DIE TIJD

        DUS JAAP EN OME BOB MOCHTEN HET EFFE GAAN REGELEN

        DUS GOEDEMORGEN KALIMERA. BUENOS DIAS SR etc etc

        heeft u 2 kamers voor 2 personen per kamer

        de man een MANUEL keek en zei . si hombre

        DUS WWAT KOST DIE GEIN . HIJ ZEI 100 PESETAS’ PER PERSOON PER DAG ??

        DAT WAS DFL 4.== P.P PER DAG DUS MET JE MEISSIE DFL 8. ???

        WE SCHOTEN IN DE LACH .

        IK DENK DAT MANUEL DACHT DAT WE LACHTEN EN HET DUUR VONDEN .

        WAARNA HIJ RIEP , SI . EN INCL ONTBIJT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

        WHAHAHAHAHAH

        DUS MOESTEN WE DAT BUITEN AAN DE SNOLLEBOLLEKES IN DE LELJKE EEND UITLEGGEN

        DIE GELOOFDEN ONS NIET. EN RIEPEN GA MAAR TERUG .

        NOU WE HEBBEN DE KOFFERS UITGELADEN EN WAREBNVOOR 21 DAGEN DUS DFL 168 KWIJT WHAHAHAHAHAH

        U ZIT NU TE HUILEN DENK IK , WHAHAHAHAHAHA

        JA MENSEN DE GOEIE OUWE TIJD. DIE NIET DEUGDE. HET MOEST BETER . EN GELD WISSELEN WAS NIET MEER NODIG WHAHAHA

        DE EURO FANS . STERF LEKKER MET JE EU EN EURO

        Geliked door 3 people

      • karton zegt:

        @ Htskday op 2-2-2023 om 15.51 u. “Goede ouwe tijden” waren dat. Er waren veel meer auto’s waarbij je met een slinger kon starten, ik geloof dat dat ook bij een Ford (model Perfect) kon. Achteruitkijkspiegeltje ? Had ik niet aan gedacht maar ‘t zou best kunnen !

        Geliked door 1 persoon

    • bobzelf zegt:

      karton zegt:
      2 februari 2023 om 14:31

      DE FRANSEN HEBBEN EEN EXTRA ZEKERHEIDJE INGEBOUWD

      MOCHT HET GESCHUT NIET MEER WERKEN OF DE KOGELS OPZIJN

      KAN DE PILOOT DAAR EEN PIJL EN BOOG IN BEVESTIGEN

      DENK IK ??

      WHAHAHAHA

      OOM WINNETOU

      Geliked door 2 people

  5. bobzelf zegt:

    IK ZAG NET HET AANTAL VLIEGTUIGEN VAN UKRAINE NU !!!. DUS DAN HEEFT OOM VLADIMIR EEN 80 % NAAR DE SS EEUWIGE JACHTVELDEN GESCHOTEN WHAHAHAHA

    LEUK STUKKIE DRAAIEN OM DE WAARHEID. DUS GEWOON GELUL

    TRAINING MAAND OF 14 ?? IK DENK EEN BEETJE TE LAAT WHAHAHA

    IK ZAG WAT INTERVIEUWS ZELFS OVER DE F. 16 !!! VAN ERVAREN RUSSISCHE PILOTEN
    OP DE RUSSISCHE STRAALJAGERS..

    ER WAS ER 1 DIE MET EEN DIKKE GLIMLACH OP DE F. 37 VLOOG. EN ZEI . F 16 ??
    KUNNEN JULLIE ER DAN EEN STUK OF 5 TEGELIJK LANGS STUREN

    ANDERS IS VLIEGEN NIET EENS LEUK MEER. WHAHAHAHAHAH

    OOM VUILNISMAN MAG DIT VLIEGTUIG OOK GELIJK MEE ??

    Geliked door 2 people

  6. J.v.d.Heijden zegt:

    Wat Wijninga denkt…..
    https://www.telegraaf.nl/video/807094531/wordt-oekraine-lid-van-eu-ik-denk-dat-het-nabij-is
    …gebeurt de komende 20 jaar niet.
    Een land dat weliswaar werd overvallen maar bulkt van de corruptie
    kan niet zomaar EU-lid worden.

    Like

  7. Ravian zegt:

    Voor alle militaire vliegtuigen breekt op een zeker moment de tijd in hun leven aan dat de hoeveelheid onderhoudsuren ten opzicht van de vlieguren drastisch begint toe te nemen.
    En bij intensief gebruik, zoals in een oorlog, is het onderhoud dan niet meer bij te benen, waardoor de inzetbaarheid snel zwaar terug loopt.
    Vliegtuigen zoals de F-16, en ook de Mirage 2000, zitten in die laatste fase van hun leven.

    Dat zou al problemen geven voor de onderhoudsdiensten van de diverse NAVO luchtmachten, terwijl die deze vliegtuigen al meer dan dertig jaar onderhouden.
    Hoe dat dan gaat uitpakken als, in een oorlogssituatie, en onder vijandelijk vuur, half getraind en onbekwaam personeel dit moet doen laat zich raden.
    Daar hoef ik geen verhelderende plaatjes bij te tekenen neem ik aan…

    Geliked door 1 persoon

  8. Ton Ruygrok zegt:

    Nou ja…, als je Ukraïne echt aan de overwinning wil helpen laat tanks ,vliegtuigen en raketten dan maar achterwege …
    Maar stuur gewoon “”Originele Echte Hollandse Jongens”” uit Kanaleneiland en verre omstreken in snelle Audi’s en plof koffers naar het Oostfront… suc6 verzekerd.
    Ton Ruygrok, Monster.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s