
(Door: Alexander Männer – Vertaling: E.J. Bron)
Ongeacht de westelijke sancties vindt Russische aardolie nog altijd zijn weg naar afnemers in de hele wereld. Om dat zo te houden en om de economische beperkingen te kunnen omzeilen, heeft Rusland een aanzienlijke vloot met olietankers opgebouwd. Er zijn echter nog andere doelen die Moskou met deze strategie volgt.

De tegen Rusland gerichte sanctiepolitiek van het collectieve Westen wordt waarschijnlijk op geen enkel ander gebied zo verbitterd gevoerd als in de aardoliesector. Daar realiseerden de VS, Groot-Brittannië, de EU-leden en andere landen tegen de Russen al zowel een embargo op Russische olie evenals vanuit markteconomisch oogpunt bekeken twijfelachtig “prijsplafond” voor leveringen van ruwe aardolie uit Rusland.
Na de sancties tegen de ruwe aardolie volgden in februari beperkingen op de export van aardolieproducten zoals benzine en diesel. Al deze maatregelen moeten het de Russen moeilijker maken om hun olie op de wereldmarkt te brengen en daar inkomsten uit te genereren.
Rusland van zijn kant probeert met alle middelen zich hiertegen te verzetten, en doet er alles aan om de olie-export in stand te houden. De opbouw van de zogenaamde “schaduwvloot” van olietankers is zo´n maatregel, die op het internationale toneel opzien heeft gebaard. Waarnemers noemen deze handelwijze, waarbij Rusland blijkbaar honderden tankers op de wereldmarkt heeft aangeschaft, een gewiekste truc om zijn behoefte aan Europese schepen te minimaliseren en daardoor de sancties te omzeilen. Voor de economische beperkingen werd namelijk bijna de helft van de Russische leveringen naar Europa met tankers van Europese ondernemingen gerealiseerd, en dit aandeel is ondertussen bijna gehalveerd.
Kostenfactor en beschikbaarheid van tankers
De oplossing van dit probleem geldt over het algemeen als het primaire doel van Rusland bij de opbouw van de schaduwvloot. Zoals diverse Russische experts echter beweren, zou de Russische leiding met haar rigoureuze opkoop van tankers daarom een aanzienlijke vloot hebben opgebouwd om nog twee andere doelen te volgen.
Ten eerste wil Moskou daardoor het aanbod voor het over zee plaatsvindende olietransport reduceren en daarmee de prijzen voor de vracht respectievelijk de totale kosten voor de leveringen opdrijven. De vrachtkosten spelen bij de olie-export alleen daarom al een centrale rol, omdat jaarlijks in totaal bijna twee miljard ton ruwe olie respectievelijk 60% van de wereldwijde geproduceerde hoeveelheid per schip getransporteerd worden.
Wat betreft de actuele kostenfactor hebben de westelijke sancties sowieso al voor een negatief effect op de tankermarkt gezorgd, als gevolg waarvan het transport van benzine en andere brandstoffen extreem duurder werd. Zoals het portaal “Transport Topics” desbetreffend enkele weken geleden berichtte, zouden de vrachtkosten zelfs voor relatief kleine tankers bijvoorbeeld in de tweede week van februari niet in de laatste plaats vanwege de Russische tegenmaatregelen op dit gebied met 280% gestegen zijn en soms bijna $ 42.000,- per dag bedragen.
Ten tweede gaat het de Russen er waarschijnlijk om met deze verregaande ingreep in het logistieke systeem van het globale olietransport de vraag naar schepen op te voeren en tegelijkertijd de beschikbaarheid van tankers voor de westelijke landen te beperken. Daardoor zou de invloed van het Westen op de oliehandel duidelijk verzwakt kunnen worden.
Volgens “Transport Topics” zou er in Europa al een accuut tekort aan tankers geregistreerd zijn, omdat op grond van de ontstane schaduwvloot in ieder geval in de eerste helft van februari weinig schepen overgebleven zouden zijn, die de andere exporteurs zouden bedienen. “De Russische volumes stromen nog steeds min of meer gelijke snel en dat neemt veel schepen in aanspraak”, zei daarover Lars Bastian Østereng, analist bij de Noorse investeringsbank “Arctic Securities”.
Deze opvatting vertegenwoordigt ook Eirik Haavaldsen, die werkzaam is als analist bij de investeringsbank “Pareto Securities” in Noorwegen: “Wat wij horen, is dat veel schepen plotseling van de tonnagelijst geschrapt en naar Rusland getrokken werden. […] Dus was gisteren plotseling de scheepsverzorging bijna weg.”
Omvang van de Russische tankervloot
Om zo´n ontwikkeling op de tankermarkt te kunnen bewerkstelligen, moet Rusland heel duidelijk over een aanzienlijk aantal tankers beschikken. Hoeveel schepen zijn het echter precies?
Begin december hadden talrijke media gemeld dat Rusland meer dan 100 tankers in de hele wereld opgekocht zou hebben. Derhalve was er sprake van ongeveer 200 tankers van de types “Aframax” en “Suezmax” – wat ongeveer overeenkomt met 10% van alle in de wereld voorhanden tankschepen met een capaciteit van 500.000 tot 1.000.000 miljoen barrel –, die in 2022 van eigenaar zouden zijn gewisseld. Deze informatie dekt zich ook met de gangbare mening van deskundigen, volgens welke Rusland ongeveer 240 schepen nodig heeft om de oliestromen naar Azië in stand te houden.
Intussen gaat men er van uit dat d eRussische schaduwvloot duidleijk groter is geworden. Het al eerder genoemde portaal “Transport Topics” berichtte van in totaal 600 tankers die in Russisch belang varen. Bij de Nederlandse oliehandelsgigant “Trafigura” spreekt men eveneens van 600 schepen, waarvan 400 voor het transport van ruwe olie gebruikt zouden worden.
Als men dus de informatie van “Trafigura” en andere spelers uit de branche mag geloven, dan wordt 20% van de globale tankervloot respectievelijk een op de vijf schepen op dit moment door Moskou gebruikt. Het zou echte rook meer dan een vierde deel van alle wereldwijd voorhanden tankers kunnen zijn, waarover Rusland blijkbaar beschikt en waarvan het op dit moment echter maar een deel inzet. Wat er met de andere schepen moet gebeuren, is niet bekend. Ze kunnen er in ieder geval als optimale basis voor gebruikt worden om ook in de toekomst de internationale oliehandel te beïnvloeden.
Bron:
rt.de
Door: Alexander Männer
Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)
Er zijn al eerder berichten verschenen, dat Rusland een enorme tankervloot aan het opbouwen was. Ze zouden in de hele wereld elke beschikbare tanker opkopen.
Slimme zet van Poetin. Het collectieve Westen wordt daardoor opgezadeld met een enorm logistiek probleem.
En als hij die tankers betaalt met dollars, heeft dat door het grote volume een bijkomend negatief effect op de waarde van de dollar.
Leuk hè, al die sancties van het collectieve Westen, waarmee ze zichzelf voortdurend in de eigen voeten schieten.
WO-3 wordt niet alleen met soldaten gevoerd, maar ook met economische wapens. En de duivels van de KM proberen ondertussen de wereldbevolking met biowapens uit te moorden. Quo vadis ???
LikeLike
Slimme jongens die Russen.
Helaas zitten wij vast aan oliedomme dictators in Brussel en een seniele president van de VS
LikeLike
Europa ,
HÉÉL EUROPA ,
heeft zichzelf de das omgedaan door zich tegen Putin te keren .
Wat zijn we toch goed áf he , met die EU !
Een heel werelddeel economisch verziekt , dat vroeger toonaangevend was .
Er zijn héél andere leiders nodig om dat ooit nog weer op de rails te krijgen .
En die zijn er , alleen worden ze geboycot .
LikeGeliked door 1 persoon
LEUK HE .ALS JE GELD . GOUD .. OLIE . DIESEL . GAZZ EN ZELFZAME GRONDSTOFFEN HEBT
ZELFS ZOVEEL DAT JE ER NIET OVER HEEN KUNT KIJKEN ..
UKRAINE OPKNAPPEN KAN WEL 418 MILJARD KOSTEN ???
WHAHAHAHAHA , DAT REKENT MIJN OOM CONTANT AF. WHAHAHAHA
EN JA HET ZIJN ER 612 .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
OLIETANKERS. VOOR HET DAGELIJKSE GEBRUIK ,DAT ZEI “”MIJN BABOUSKA DUS “”
SANCTIES. SANCTIES . SANCTIES
KOMT TIE WHAHAHAHAHHA . WHAHHAHAHAHAHHA . WHAHAHAHAHA
LEKKER TOCH ..
IK ZOU ZO LANGZAMERHAND “” EEN BEDEVAARTS OPTOCHT “‘ NAAR MOSCOU ORGANISEREN .
MAAR NEE. JE POOT STIJF HOUDEN . EERST HELEMAAL ALLES NAAR DE KLOTEN .
TROTS OP U . IK BEN NAAR HET STRAND . KOUD HE ??
OOM ETTERBAK
LikeGeliked door 2 people
Nou, nou Ome Bob !, Strand ? ? bietje koud hè,………11 gr.
Morgen hierin de buurt 24gr, moet ik benutten want ik kom over 2 weken een [kort] poosje naar Rrottjeknor.
Met m’n Fr. auto weg 15 April, dus die Marathon mis ik wel.
Maar ik zou je toch niet herkennen.
Ik weet niet of ze daar “op-Zuid” misschien denken:”komt die ouwe Franse “c.n” misschien beetje coke, craq of wiet kopen, of hoe die rotzooi ook mag heten.
Denk je dat ik daar gevaar loop, op zuid……. ?
Ik wil bijv. naar ’t vroegere Parochie-huis gaan [ is nu dus moskeet ] en aan de imab vragen of ’t tafel-voetbal/tannis en ander spul er nog staat ?
Ook naar m’n vroegere school bij Pretorialaan waar ik examen heb, [nu MOSKEET]……. gedaan en de school van m’n vrouw [ is nu MUSLIM-school ].
Beetje controleren of ’t allemaal waar is over al die woestijniërs die de boel over aan ’t nemen zijn.
Islammige-zering ? ? ?, \ hoezo, valt wel mee.
(( Oh, ja ..ook Boulevard Zuid, kwam ik vroeger veel. Hoe is ’t daar nu ? ? ? ? ))
LikeGeliked door 1 persoon
delamontagne zegt:
28 maart 2023 om 10:12
WHAHAHAHA . IK SCHREEF NAAR HET STRAND OP 27 MAART
DAN KOMT PAPA FUME LA PIPE MAMA AUSSI MET HET WEERBERICHT VAN DE 29 E
LOOP IN ROTTERDAM EFFE BIJ . EEN BRILLENZAAK NAAR BINNEN HANS ANDERS OFZO WHHAHAHA
HIJ KOMT EFFE NAAR ROTTERDAM ?? GEWELDIG
JE HEBT GEEN FLIKKER TE DOEN
DUS IK DENK OP JE GEMAKKIE 2 DAGIES ONDERWEG.
DUS
ALS JE WOENSDAG OCHTEND VERTREKT EN DONDERDAG DOOR RIJDT
KOM JE VRIJDAG MORGEN OP JE GEMAKKIE MET DE METRO STAP UIT OP METROSTATION BEURS MIDDEN IN HET CENTRUM
EN
LOOP DE COOLSINGEL OVER . HET WORLD TRADE CENTRE STAAT OP 100 MTER
EN DOEN WE EEN LEKKER BAKKIE PLEUR OP DE MARATHON SPORT EXPO
EN GAAN EEN BROODJE ? ETEN OP HET STADHUISPLEIN OOK DICHTBIJ
WAAR THE LOVE OF MY LIFE EN OOMBOB HUN STARTNUMMERS OP KOMEN HALEN
KOM NIET MET DE AUTO WANT ZE GAAN VRIJDAG OCHTEND AL DRANGHEKKEN NEERZETTEN EN DE TRIBUNES OP BOUWEN
DUS SLUITEN ZE ALLES BIJ DE ERASMUS BRUG AL AF .
DUS AUTO VRIJDAG NIET DOEN
GOED PLAN . OOM GEEN FLIKKER TE DOEN
GEVAARLIJK OP ZUID ?? OVERDAG NIET .
KIJK ALLEEN NOT GEEN NEGERS EN PARAMARIBO DOBBER NIGGERS RECHTVAAN .
WANT GELIJK . WAT ? HE . VERTEL// EFFE ?? ZOEWART GAJUS
BOULEVARD ZUID , WAS SUPER GEZELLIG EN LEUK IN DE GOEIE OUDE TIJD
IK DENK NIET DAT JE NOG EEN NEDERLANDSE WINKEL KUNT VINDEN …
HAAL DAN WEL OP HET EIND LINKS ZEG MAAR EEN
BRAMMETJE MET MAYONAISE .
LEKKER MAN . WEL EERST EEN BANK OVERVALLEN VOOR 1.5 AARDAPPEL IN EEN PUNTZAK, ZOALS HET HOORT WHAHAHAH
AAN HET EIND VAN DE STRAAT . BOULEVARD ?? WHAHAHAHA
STAAT DE GROOTSTE MOSKEET VAN EUROPA
ZEG MAAR ZOWAT TEGEN DE KUIP
OOK DE KUIP . ZIT MET VOETBAL VOL MET DIT RIFGEBERGTE TUIG
GENIET EVEN DAN BEN JE BLIJ ALS JE OP KUNT TIEFEN ZEG MAAR WHAHAHAH
LikeGeliked door 1 persoon
NEXIT !! De EU, VS en VK maken onze economie kapot met hun achterlijke sancties !
LikeGeliked door 1 persoon
Putin lijkt mij tegenwoordig de énige bekwame èn betrouwbare politicus te zijn sinds 2014.
LikeGeliked door 1 persoon
Saeftinghe zegt:
27 maart 2023 om 13:51
DAT WAS HIJ AL EEN 20 JAAR EERDER .
MAAR TOEN MOEST HIJ EERST ZIJN DOOR ZIJN VRIENDEN OVERTUIGD WORDEN ..
DAT HIJ . HIJ . EN NIEMAND ANDERS. RUSLAND NA DE CCCP VAN DE TOTALE ONDERGANG KON EN MOEST REDDEN REDDEN
HIJ ZAT IN DIE TIJD WEGENS NIET TE VEEL GELD REGELMATIG OP DE TAXI
HEBBIE UM ?/ MOOI
LEUK HE. EN DAN GEWOON TEGEN DE RIJKSTE ALLES BIJ ELKAAR GESTOLEN RUSSISCHE MAFFIOSO NEE ZEGGEN
WHAHAHAHHAHA
DAT HEB JE KLOTEN DAN HEB JE BALLEN
NA DE 4e BESLOOT HIJ JA. TE ZEGGEN .MET DE MEDEDELING
OP MIJN VOORWAARDEN !!! DAT KAN JE DOODVONNIS ZIJN DUS
HIJ DEED HET .
DUS EISTE HIJ HONDERDEN MILJARDEN GESTOLEN GELD TERUG
VAN DE OLICHARGEN EN OLIEBOEREN ETC . .
VEEL MOCHTEN DE MAFFIOSO HOUDEN MAAR ALLES VERDER MET
RENTE TERUG ..
UITERAARD ZIJN ER BEST WAT ONTSNAPT .ZOALS DE EX EIGENAAR VAN CHELSEA DE VOETBALCLUB
U EN IK ZITTEN PAS 12 JAAR. MET DE MONGOOL LEUGENAAR. DE VERRADER VAN ZIJN LAND EN 18 MILJOEN INWONRS OPGESCHEEPT
ALS JE PECH HEBT NOG 4 JAAR WHAHAHAHAHA
MIJN GOD. EN DAN ZIJN ER MENSEN DIE 15 JAAR GELEDEN DACHTEN . NOU MOET IK IEMAND DOOD SCHIETEN OF IK GA LACHEND OP HET STRAND ZITTEN
OOOH GEINIG DAT WAS IK OME BOB
HUGGIE
LikeGeliked door 1 persoon