F-16 killer . . .

De MiG-31BSM is het snelste jachtvliegtuig van het moment, kan langdurig met 3000 km/u vliegen (bijna 1000 km/u sneller dan de F-16). Dit vliegtuig heeft ook de krachtigste radar van alle jachtvliegtuigen, krachtiger dan die van de F-22 en F-35, de monsterradar weegt 1500 kg.

Het vliegtuig vliegt op 25 km hoogte (bijna 10 km hoger dan de F-16). Het doel van het vliegtuig is vijandelijk jachtvliegtuigen jagen en daarvoor gebruikt het onder andere de hypersonische R37M Vympels missiles die met 7000 km/u komen aanvliegen.

Het vliegtuig kan de F-16´s al op een krappe 400 km afstand locken en neerhalen. Ver voordat de F-16 iets heeft kunnen doen. In de Oekraïne-oorlog gebeurde dat al meerdere malen met de Oekraïense Mig-29’s en Su-27’s.

Geplaatst door:
E.J. Bron (via Twitter; Patrick Savalle)
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

22 reacties op F-16 killer . . .

  1. Henk der Niederländer zegt:

    Ow, dan zal het wel goed komen met die F16’s die naar Oekraine gaan en onder andere met Nederlands belastinggeld betaald worden.
    Er wordt wel eens gezegd dat regeren vooruit zien is, maar als je het goed begrijpt zijn het niet alleen mafklappers in Den Haag maar zijn ze wat politiek betreft ook nog eens behoorlijk bijziend, zo niet stekeblind.

    Geliked door 7 people

    • ronjaspers zegt:

      Henk.Als je een land van binnenuit wil slopen,dan heb je niet al te snuggere mensen nodig.Daarom zitten die in de politiek,ze worden ook wel “nuttige idioten” genoemd.

      Geliked door 1 persoon

  2. Harry zegt:

    Tja , het zal over enige tijd wel F 16’s regenen in Oekraïne .
    En weer heeft Rutte dan een zwerm doden op zijn geweten , wat dat geweten ook voor moge stellen voor een gewetenloos iemand .
    Denk dat een psychopaat het niet eens kán beseffen .

    En de waarschuwingen van deskundigen dat Rusland deze strijd écht niet gaat verliezen , komt kennelijk ook niet aan .

    De prestaties van die nieuwe Russische vliegtuigen zijn in ieder geval heel indrukwekkend .

    Geliked door 4 people

    • Ravian zegt:

      Het vliegtuig ontwerp waar de MIG-31BSM de laatste incarnatie van is vloog voor het eerst op 6 Maart 1964 Harry… 😉

      Geliked door 1 persoon

      • Harry zegt:

        Oh , dank , Ravian .
        Maar dat houdt dan toch in dat ze al heel lang een eind vóór liepen op het Westen ?
        Typisch dat ik dat nu voor het eerst pas hoor .

        Geliked door 1 persoon

      • Ravian zegt:

        De Sovjet Unie had, op de meeste gebieden van militaire technologie, en voor het grootste deel van de koude oorlog, een flinke achterstand ten opzichte van het westen.
        Die achterstand hadden ze tegen 1990 grotendeels weggewerkt, en op sommige vlakken zelfs in een voorsprong omgezet.
        Probleem was echter dat ze, om dit te realiseren, zwaar roofbouw op hun economie gepleegd hadden, wat hen rond diezelfde tijd de nek gekost heeft.

        Een gevechtsvliegtuig is voornamelijk een mobiel platform voor sensors en wapensystemen, en de gevechtswaarde er van wordt dan ook voor een groot deel bepaald door die sensors en wapensystemen.
        Het toestel zelf moet het liefst snel zijn, een groot bereik hebben, en goed manoeuvreerbaar zijn, en wat dat betreft zijn moderne gevechtsvliegtuigen zelden beter dan gevechtsvliegtuigen van tientallen jaren geleden, en meestal zelfs slechter (een F-35 is langzamer dan een F-16, en een F-16 is langzamer dan een F-104).

        De redenen voor het vervangen van gevechtsvliegtuigen zijn dan ook zelden de vliegprestaties van die vliegtuigen, de redenen om ze te vervangen zijn slijtage en, in sommige gevallen, gebrekkige mogelijkheden voor upgrading.
        Zo is een F-16 bijvoorbeeld een veel beter vliegtuig dan een F-35, maar de exemplaren die wij hebben zijn versleten, en kunnen geen plaats bieden aan de sensor systemen waar een F-35 over beschikt (als ze zouden werken, LOL)

        De stamvader van de Mig-31BSM is dus de Mig-25 “Foxbat”, het op één na snelste vliegtuig dat ooit gebouwd is, de enige die nog wat sneller was was de SR-71 “Blackbird”.
        De Mig-25 is destijds verder ontwikkeld als de Mig-31 “Foxhound”, en van die Mig-31 zijn er na het instorten van de Sovjet-Unie grote aantallen (van de zo goed als nieuwe laatste versies) wegens bezuinigingen op defensie in opslag gegaan.

        Die destijds opgeslagen zo goed als nieuwe airframes worden nu (onder meer) omgebouwd tot Mig-31BSM, waarbij deze van de nieuwste en modernste sensors en wapensystemen voorzien worden.
        En een Mig-31 is niet enkel snel, hij is ook groot, waardoor je er heel veel nieuwe spullen in kunt bouwen.
        Ter illustratie; de radar van een F-16 weegt iets van 135 kg, die van een Mig-31 weegt daarentegen, zoals in het artikel vermeld, 1500 kg, en die laatste is nog moderner ook.

        Het enige minpunt aan een Mig-31BSM is dat het toestel minder manoeuvreerbaar is dan veel andere jachtvliegtuigen, maar op de wijze waarop het toestel wordt ingezet (interceptor) speelt dat geen noemenswaardige rol.
        Voor dat soort inzetten beschikken de Russen over toestellen als de SU-27 / SU-30 / SU-35, die over “Supermaneuverability” beschikken en in principe rondjes om een (nieuwe) F-16 kunnen vliegen (en een F-35 is veel minder wendbaar dan een F-16).

        De Mig-31BSM is een mooi voorbeeld van de Russische materieel voorzieningsfilosofie.
        Je gooit niets weg dat nog goed is, en je maakt gewoon optimaal gebruik van de middelen waar je over beschikt.
        Op zijn Amerikaans praten ze dan over “most bang for your buck”.
        En in de VS is dus het omgekeerde de praktijk, daar wordt de defensie industrie gerund door auto-verkopers die de klant voor zoveel mogelijk geld niet werkende gadgets aansmeren.

        Het gevolg is dat een land met een defensiebudget van 800 miljard op het slagveld de broek krijgt uitgedaan door een land met een defensiebudget dat slechts een tiende daarvan bedraagt.
        Het verschil tussen die twee budgetten is wat de aandeelhouders in het welbekende “militaire industriële complex” zich elk jaar in de zak steken.
        En even voor de duidelijkheid, das hetzelfde ‘bedrijf’ waar ‘Defensie’ in Nederland ook de boodschappen doet…

        Geliked door 1 persoon

      • BosscheBol zegt:

        De F104 starfighter was snel. Hij was gebouwd van wat men toen een fantastische legering vond: duraluminium: een mengsel van Aluminium met wat Koper. Helaas was dit zeer gevoelig voor vermoeiing/ metaalmoeheid (iets wat men in de vroege 60er jaren net een beetje begon te begrijpen) en de starfighters vielen als dooie vliegen uit de hemel. Je kon geen krant openslaan in de ochtend of er was er weer een uit de lucht gevallen. De piloten werden nerveus en sprongen er bij het geringste stottertje al uit. De widowmaker …

        Like

      • BosscheBol zegt:

        Like

      • Ravian zegt:

        Hèhè, zo erg was het nu ook weer niet…
        De Duitse luchtmacht heeft, bijvoorbeeld, in totaal iets minder dan 300 toestellen verloren (ongeveer een derde van haar bestand), over een periode van iets meer dan dertig jaar.

        En de hoofdreden dat er relatief veel Starfighters verongelukt zijn had niets met metaalmoeheid te maken, en alles met het feit dat het een moeilijk te vliegen vliegtuig was dat zowel fouten als technische mankementen genadeloos afstrafte.
        En dat was gewoon de keerzijde van de fenomenale prestaties waar het toestel toe in staat was.

        Verder was het een eenmotorig toestel, wat inhield dat een uitgevallen motor een afgeschreven Starfighter betekende, ook dat heeft bijgedragen aan de relatief hoge verliezen.
        Je moet daarbij bedenken dat waar een zweefvliegtuig ongeveer twintig meter vooruit zweeft voor elke meter die het daalt, en een Jumbo Jet, met uitgevallen motoren, ongeveer 7 meter vooruit zweeft voor elke meter die het daalt, een Starfighter maar 1 meter vooruit zweeft voor elke meter die het toestel daalt.

        Met andere woorden, zonder motor vliegt een Starfighter gelijk een baksteen, en dat is een zuiver gevolg van de voor de enorme prestaties noodzakelijke aerodynamica van het toestel, das geen ontwerp fout.
        Nog een gevolg van die aerodynamica waren zeer hoge start en landingssnelheden, en tijdens de landing moest de motor ook nog eens bijna vol gas draaien om de lift van de vleugels te verhogen, omdat de landingssnelheid anders nog hoger werd.

        Het probleem met de Starfighter was dus dat het ding eersteklas piloten vereiste, dat het tijdens het vliegen continue de volledige concentratie van die piloten vereiste, en dat het toestel bij defecten zeer snel onhandelbaar werd.
        Ik meen mij overigens te herinneren dat in de Nederlandse luchtmacht de veiligheidsstatistieken van de Starfighter beter waren dan die van de F-16…

        Like

  3. bobzelf zegt:

    WHAHAHAHAHA . HAHAHAHAHAHAHA .. WHAHAHAHAHAH

    WAAROM 6 MAANDEN DURE TRAINING ALS JE 7 MINUTEN LATER DOOD BENT ??

    IS DAAR EEN LOGICA VOOR ??

    NOU JONGENS ZET HEM OP . KALEFATER DIE F -16 MEUK SNEL OP

    DUS JE STIJGT SNEL OP ..

    ROEPT . MANITOU ZIJ MET ONS ..

    EN HOPPA .. JE KRIJGT EEN UKRAINE VLAG OP JE DOODSKIST .

    ALS ZE JE NOG ERGENS KUNNEN VINDEN

    OOM DE VLIEGENDE DOODSKIST. DE F. 16

    HELAAS VOOR U . WAREN DE RUSSEN WEEEER IETS BETER

    WHAHAHAHAHAHHAHAHAHAH

    ALTIJD LACHEN MET DIE EU GOSERS

    Geliked door 11 people

  4. Casper Flier zegt:

    Haha, dat wordt lachen met onze overjarige F 16.

    Ik geniet er nu al van

    Geliked door 4 people

    • Erik zegt:

      Overjarige F16? Dat is zeker maar vergeet niet dat de MiG-31BSM ook al bejaard is want het toestel is al van 1975: twee ouwe knarren die het gaan uitvechten?

      Like

      • bobzelf zegt:

        Erik zegt:
        29 mei 2023 om 17:50

        DEZE 31 WAS MAAR EEN VOORBEELD.

        DE NIEUWE TOT AAN DE F 57

        SCHIETEN JE OOK ONZICHTBAAR NAAR GOD.

        MET ALLES LOPEN MIJN RUSSISCHE VRIENDEN VOOROP

        YOU LOST. ALLEEN WILLEN ZE DAT EERST ZIEN .. IN BRUSSEL

        DUS STIJG OP . EN DE VLIEGTUIGEN KUNNEN VANAF 150 KM EN MEER UIT DE LUCHT SCHIETEN HALLO F -16

        OOM VLADYBOB

        Geliked door 2 people

  5. wim bierman zegt:

    De oorlog is door de USA nooit te winnen met conventionele wapens, daarom willen zo graag dat de Russen beginnen. Ze vergeten dat de eerste klap in de USA gaat vallen. Wij zitter er helaas tussen in.

    Geliked door 7 people

  6. Blaffertje zegt:

    🤣 Die flikkeren al uit de lucht als ze alleen al ‘boem’ roepen😁

    Een klein voordeel heeft het wel, wij zijn van het schroot af.

    Geliked door 2 people

  7. Boike zegt:

    Wat zullen de Russen blij zijn, dat Oekraïne binnenkort over de duivelse F16 straaldonders met de inmiddels achterhaalde techniek kunnen beschikken. Dat geeft hen schietschijven om hun speeltjes in de praktijk te testen.

    Het zal wel niet toevallig zijn, dat dit bericht over de prestaties van het nieuwe Russische MIG-31BSM nu verschijnt, twee weken voordat de USA en de NATO de grootste luchmachtoefening allertijden provocatief aan de Russische grens gaan houden.

    Regeren is vooruitkijken. Als je een oorlog gaat uitlokken, is het misschien toch wel handig, om te weten, of je met jouw verouderde speeltjes je vijand wel kunt verslaan.

    De Russen beschikken kennelijk over het nieuwste van het nieuwste in overvloed.

    Wie heeft zijn huiswerk verslonst en wie heeft nu de beste kaarten ???

    Geliked door 4 people

  8. Ravian zegt:

    Van alle bejaarde kandidaten in het NAVO vliegtuigen arsenaal is de F-16 waarschijnlijk de minst geschikte kandidaat om naar Oekraïne gestuurd te worden.
    De reden dat er voor de F-16 gekozen is zal wezen dat de betreffende toestellen op dit moment overal door F-35’s vervangen wordt.
    Met ander woorden, ze zijn gewoon surplus, “oud ijzer” dus…

    Geliked door 2 people

  9. janszn zegt:

    Één voordeel, Nl hoeft geen afvalkosten te betalen.

    Geliked door 1 persoon

  10. BigLJohn zegt:

    Dat F16 vliegtuig is vergeleken met de nieuwe Mig net zo antiek als de dubbeldekker uit de eerste wereldoorlog. De F16 is 50 jaar geleden ontworpen en zal het snel afleggen tegen de nieuwste Mig. De Oekraine krijgt alleen maar verouderd oorlogstuig aangeleverd vanuit Europa en Amerika welke telkens snel door de Russen aan puin geschoten word. Oud-ijzer handelaren worden daar schatrijk !

    Geliked door 2 people

  11. Belozersky zegt:

    Een oorlogje in de lucht is denkbaar wanneer F16 s rond gaan vliegen in Oekraine. In dit tijdperk kun je vrijwel geen gevechtsvliegtuigen meer inzetten aan het front vanwege geavanceerd luchtafweer.

    Like

  12. Harry zegt:

    Toch hebben doe Oekrainers kennelijk wel grote aantallen anti raket en drone afweer raketten .
    Volgens hun eigen zeggen schieten ze de meeste uit de lucht .
    Iemand enig idee hoeveel van die dingen ze hebben ?
    Maar als je kijkt naar de gebouwen , dan raken ze er een heleboel toch niet !

    Like

  13. Julia zegt:

    Door de levering aan de tot heilig verklaarde Oekraïne van de oude meuk F16 komen ze goedkoop af bespaart enorme sloopkosten. Goed voor het milieu.

    Like

Plaats een reactie