AMSTERDAM, begroting 2018 (longread)

Screenshot_122

(Door: Wim Vreeswijk)

VOORWOORD in historisch perspectief:

Amsterdam telt inmiddels 853.312 inwoners op slechts 165,76 vierkante kilometer, dus een gemiddelde van maar liefst 5.148 inwoners per km². Amsterdam is dan ook op 3 gemeentes na de meest overbevolkte van 388 gemeenten, wat m.i. grote gevolgen heeft voor de leefbaarheid van haar inwoners inzake verkeersdrukte, bereikbaarheid en leefbaarheid.

Om het samenleven nog wat ‘makkelijker’ te maken, zijn er in Amsterdam  maar liefst 180 verschillende nationaliteiten, het grootste aantal ter wereld! Volledige integratie van al deze bevolkingsgroepen met hun taal en gewoonten is dan ook niet realistisch en niet uitvoerbaar.

Vanwege hogere huren in de stad, betere lonen, verhoogde woningeisen en betaalbare nieuwbouw in de omliggende gemeenten trokken dan ook veel Amsterdammers in de jaren-80  met hun vaak jonge kinderen naar buurgemeenten zoals Almere, Haarlem, Purmerend en Zaanstad.

Tegelijkertijd vestigden zich in relatief korte tijd een relatief grote groep migranten, uit voornamelijk Turkije en Marokko, in de oude wijken. Deze veranderden daardoor snel van karakter.

In 2010 was de helft van de Amsterdammers nog autochtoon, heeft ruim 30% een niet-westerse achtergrond, terwijl dit landelijk slechts 9% was. Minder dan de helft (44%) van de inwoners van Amsterdam is nog in de hoofdstad geboren, zo blijkt uit cijfers in 2006 van het CBS. In de binnenstad is nog slechts 1/3 Amsterdammer van geboorte.

Een meerderheid van de Amsterdammers (56%) verklaart in 2000 in een enquête zich niet meer verwant te voelen aan een religie. De religies met de meeste aanhang zijn het christendom met 17% en de islam met 14%, waarbij volgens het Amsterdamse Bureau voor Onderzoek en Statistiek toen al de verwachting werd uitgesproken dat de islam van de Marokkaanse en Turkse bevolking binnen enkele jaren de grootste godsdienst zou zijn.

Amsterdam heeft wereldwijd maar liefst 22 stedenbanden. Waar dit allemaal goed voor is voor de Amsterdammers zèlf is onduidelijk. Wèl is het duidelijk dat deze vele stedenbanden aanleiding zijn voor bestuurders om in het buitenland eens flink de bloemetjes buiten te zetten, uiteraard op kosten van de Amsterdammers.

Het toerisme in Amsterdam is belangrijk voor de stad, met 5 miljoen bezoekers in 2005 en in 2016 steeg dit aantal zelfs naar 17 miljoen, inmiddels op 4 steden na de meeste bezochte stad van Europa. Het is dan ook niet slim deze zeer tijdelijke inwoners te ontmoedigen met toeristenbelasting.

 Wim Vreeswijk (Bron: Wikipedia)

_________________________________

Per pagina zal ik trachten een en ander te voorzien van commentaar:

  1. Ondanks dat Amsterdam steeds meer overbevolkt raakt, uitdijt, versteent en verdicht, trekt Amsterdam nog altijd steeds meer bezoekers en bewoners aan. Deze aantrekkingskracht heeft echter als keerzijde dat het niet alleen steeds drukker en onleefbaarder wordt, maar tegelijkertijd ook steeds moeilijker om de stad bereikbaar, leefbaar en toegankelijk te houden.
  2. De Voorjaarsnota 2017 gaf het ook al aan: Veel meer drukte, vluchtelingen en statushouders waarvoor steeds meer extra middelen beschikbaar moeten worden gesteld, zoals o.a. de opvang via de bed, bad en broodregeling. Vanwege de a.s. gemeenteraadsverkiezingen in 2018 dient er dan ook extra terughoudendheid te zijn met al die dure ambities in de begroting.
  3. Amsterdam heeft met een begroting van 5,7 miljard maar liefst de grootste begroting van Nederland in 2018 !
  4. Met het oog op een zorgvuldige en voor de huurders hanteerbare invoering van het nieuwe regime krijgen alle Amsterdamse huurders die tussen 1 oktober 2018 en 1 januari 2020 met een huurverhoging worden geconfronteerd, gedurende die periode een overbruggingsvergoeding ter hoogte van hun huurverhoging. Dat biedt hen tevens de gelegenheid voor de periode vanaf 1 januari 2020 een compenserende huursubsidie aan te vragen. Dat zal overigens wel veel administratieve en ambtelijke inzet gaan kosten om dat allemaal te realiseren….Maar dit cadeautje zal wel bedacht zijn vanwege de a.s. gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart.
  5. Amsterdam kent, juist vanwege het steeds multiculturelere karakter van de bevolkingssamenstelling en het toenemend analfabetisme, een zeer begrijpelijk snel groeiend lerarentekort. En wel zodanig dat het een direct risico vormt voor de kwaliteit van ons onderwijs.

Bent U het ermee eens dat meertaligheid en hieruit voortvloeiende zeer lage geletterdheid ten koste gaat van de onderwijskwaliteit ?

  1. Het ligt in de bedoeling dat de gemeente Amsterdam in deze begroting 1 miljoen gaat vrijmaken voor het uitvoeren van antiterrorisme-maatregelen.

Wat deze maatregelen concreet inhouden, wordt echter niet vermeld in dit begrotingsvoorstel!

  1. Het grootste deel van de inkomsten ontvangt Amsterdam vanuit Den Haag. Vanuit het gemeentefonds ontvangt Amsterdam een zogenoemde ‘algemene uitkering’, dat wil zeggen een uitkering die vrij besteedbaar is. Deze bijdrage over 2018 bedraagt ongeveer 2 miljard euro. Daarnaast ontvangt Amsterdam ook nog uitkeringen vanuit het Rijk met een specifiek doel. Deze ‘specifieke’ uitkeringen bedragen ongeveer 670 miljoen.
  2. Daarnaast heeft Amsterdam eind 2018 naar verwachting ook nog een reserve van ruim 7 miljard en voor 468 miljoen aan voorzieningen.
  3. Waarom deze kleine 7,5 miljard in het kader van ‘schatkistbankieren’ vooralsnog niet teruggaat naar Den Haag en de belastingbetaler wordt niet toegelicht in dit begrotingsvoorstel.
  4. Desalniettemin neemt de externe schuld toe van 4,9 miljard (eind 2017) naar 5,3 miljard (eind 2018).

Wat hiervan de oorzaak is, wordt niet vermeld!

  1. Het door wethouder Choho voorgestelde tarief voor de afvalstoffenheffing blijkt voor alleenstaanden vrijwel even hoog te zijn als voor gezinnen bestaande uit meerdere personen.

Dit lijkt mij in strijd met het beginsel ‘de vervuiler betaalt’.

  1. Voor 17 deelnemingen is besloten om de mogelijkheden tot het afstoten van het gemeentelijk belang in deze deelnemingen verder te onderzoeken.

Dit lijkt mij in beginsel zeer juist, omdat aandelenhandel geen overheidstaak is!

  1. Er wordt gesproken over ‘een buitengemeentelijke dienstverlening van 0,9 miljoen’

Een toelichting over de buitengemeentelijke dienstverlening ontbreekt in het begrotingsvoorstel. Gaarne hierover uitleg!

  1. In het programma ‘Detentie en terugkeer’ is de ambitie om de kans op terugval in de criminaliteit van ex-gedetineerden die terugkeren naar Amsterdam zo klein mogelijk te maken. Hierbij zou er specifieke aandacht zijn voor gedetineerden die zouden behoren tot de ‘Top 600 en Top 400’.

Wat deze ‘Top 600 en Top 400’  in de praktijk inhouden, wordt echter niet vermeld. Gaarne toelichting!

  1. In de bestuurlijke aanpak georganiseerde criminaliteit wordt gesproken over ‘sleutelplaatsen’

Enige toelichting over wat wordt bedoeld met ‘sleutelplaatsen’ wordt niet vermeld!

  1. Er wordt gesproken over ‘een aanpak van radicalisering’ kosten 0,8 miljoen.

Enige toelichting ontbreekt!

  1. Het percentage onveiligheidsgevoelens bij Amsterdamse reizigers is tussen 2016 en 2017 toegenomen van 27 naar 34%

Enige toelichting ontbreekt en heeft het College enig idee hoe dit te verlagen ?

  1. Internationale ontwikkelingen hebben invloed op Amsterdam. Men constateert een toenemend aantal meldingen bij het Meld- en Adviespunt Radicalisering.

Wat is de reden dat aantallen in het kader van Openbaar Bestuur desalniettemin niet vermeld zijn?

  1. Het programmaonderdeel buurtgerichte veiligheid, jeugdveiligheid en veiligheidsprojecten toont tussen 2016 en 2017 een toename aan van 28,3 miljoen naar 43,8 miljoen, dus een toename van 54,7%

Wat is de reden dat deze m.i. zeer substantiële toename niet toegelicht wordt?

  1. Er wordt gemeld dat er in het Stadsdeel West expliciete aandacht is voor de toenemende jeugdoverlast, waarbij men voornemens is de betreffende jongens en meisjes via de ‘Top1000’ aan te pakken.

Wat wordt bedoeld met deze Top1000 wordt niet toegelicht. Wat is hiervan de reden?

  1. Fietsers krijgen meer ruimte, onder andere door het aanleggen van bredere vrij liggende fietspaden of fietsstraten.

In hoeverre worden er drempels aangelegd tussen het kwetsbare fietsverkeer en het veel zwaardere gemotoriseerde verkeer? Daar lees ik namelijk niets over!

  1. Er wordt gesteld dat Amsterdam een hoge kwaliteit groen in en rond de stad heeft, welke belangrijk zou zijn voor de leefkwaliteit in een verdichtende stad.

Realiseert het College zich dat een steeds verder verdichtende, dus steeds vollere stad funest is voor de leefkwaliteit van de Amsterdammers?

  1. Men stelt voor om zonnepanelen op de daken van metrostations te plaatsen.

Is het niet veel effectiever om ALLE hoogbouw in Amsterdam te gaan voorzien van zonnepanelen, zodat veel meer Amsterdammers een veel lagere energierekening krijgen en niet alleen gebruikers van metrostations?

  1. Hoewel het ‘relatieve’ autobezit afneemt, neemt het ‘absolute’ aantal auto’s, dus mobiliteit, in de stad toe vanwege de groei en ‘verdichting’.

Bent U het met ons eens dat dit feitelijk tegenstrijdig beleid is en de stad feitelijk op slot moet voor nog meer nieuwkomers ?

  1. In Nederland hebben alleen Amsterdam en Rotterdam nog hardnekkige knelpunten in de luchtkwaliteit.

Bent U het met het ons dat het overvolle karakter van gemeenten de werkelijke oorzaak is van de enorme problemen met de luchtkwaliteit?

  1. Men verwacht dat het aantal ernstige verkeersslachtoffers in 2020 met 25% is gedaald ten opzichte van 2010.

Dit verbaast mij helemaal niks. Want door de massale filevorming in Amsterdam rijdt iedereen in Amsterdam letterlijk stapvoets, dus ontstaan er automatisch ook minder ernstige verkeersslachtoffers.

Het verplaatsen van de snorfiets, weliswaar met helmplicht, naar de rijbaan voor snelverkeer is een zeer slecht idee! Men vergroot hierdoor juist de verkeersonveiligheid voor de onbeschermde snorfietser.

Het percentage ziekenhuisopnames ná verkeersongevallen met een motorvoertuig is in 2015 nog 9%. Het aantal ongevallen in 2016 ontbreekt, maar ook over 2017 ontbreekt een prognose.

Wat is hiervan de reden?

Het percentage overige verkeersongevallen met een gewonde fietser is in 2015 nog 10%. Het aantal ongevallen in 2016 ontbreekt en over 2017 ontbreekt ook een prognose.

Wat is hiervan de reden? In ieder geval slordig van de samensteller van deze begroting.

  1. In 2018 wordt het LED-transitieprogramma voortgezet. De ongeveer 20.000 (oude) armaturen met hoge vermogens worden vervangen door (zuiniger) LED-armaturen.

Wat de meerwaarde en kostprijs is van deze vervanging wordt echter niet vermeld!

  1. In 2018 zal de nieuwe milieuzone operationeel zijn voor o.a. dieseltaxi.

Opmerkelijk, want dieseltaxi’s zijn toch veel vervuilender dan LPG of elektrische vervoermiddelen?

  1. Het college wil meer groen in de buurt, met name groene daken voor een prettiger leefklimaat, hitte- en regenbestendigheid. Bewoners kunnen met subsidie groene initiatieven uitvoeren.

Wat  is de reden dat de hoogte van deze subsidies niet zijn vermeld?

  1. In het kader van meer dierenwelzijn is Amsterdam aan het lobbyen bij het Rijk om chipregistratie, ook bij katten, te verplichten. Ingeval van chipregistratie is immers gebleken dat minstens 20% van de zwerfkatten kan worden herenigd met de eigenaar.

Hoever Amsterdam is met deze lobby bij het Rijk wordt echter niet vermeld.

  1. Bewoners met recht op financiële ondersteuning voor dierenartsbezoek zijn nog altijd niet voldoende geïnformeerd over het bestaan en de mogelijkheden van de Amsterdamse Dierenhulp Aan Minima-regeling (ADAM-regeling)

Op welke termijn kunnen Amsterdammers  in voldoende mate geïnformeerd worden over deze dierenhulp door het College?

  1. Inmiddels zijn 42.000 Amsterdammers afhankelijk van een bijstandsuitkering, hetgeen jaarlijks neerkomt op maar liefst 608,3 miljoen euro (pagina 149) en deze aantallen en bedragen stijgen nog steeds. Met name vanwege een grote instroom van, moeilijk te integreren, statushouders in de bijstand. (zie ook pagina 150)

Heeft het College al enig idee hoe deze toename omgebogen kan worden in een afname?

  1. De aantrekkende economie in de Amsterdamse arbeidsmarktregio biedt meer kansen op betaald werk. Desalniettemin neemt het aantal statushouders, arbeidsgehandicapten en ouderen toe dat een beroep blijft doen op bijstand en ondersteuning.

Heeft het College al enig idee hoe deze trend ten positieve omgebogen kan worden?

  1. Het College wil werkzoekenden, die als zelfstandige willen gaan werken, gaan ondersteunen.

Bent U het met ons eens dat ondersteuning van overheidswege concurrentievervalsing in de hand werkt?

  1. Steeds meer Amsterdammers hebben geen enkel uitzicht op betaald werk of ontwikkelen zich niet richting werk. In 2016 waren dit er nog 8.349. Voor 2018 gaat dit, ondanks de aantrekkende economie, toenemen tot wellicht 14.000, dus een toename van 68%.

Heeft het College al een effectief beleid ontwikkeld om deze toename om te buigen naar een afname?

  1. Het College wil dat jongeren beter voorbereid zijn op de steeds meer internationaal gerichte multiculturele samenleving. Daarom wil het College scholen meer gaan stimuleren met meertalig onderwijs.

Er zijn echter al 180 verschillende nationaliteiten in Amsterdam, hetgeen het hoogste aantal is van de hele wereld. Is het niet veel eenvoudiger dat alle 180 verschillende nationaliteiten, in het kader van een meer succesvollere integratie op scholen, alleen nog maar onderwezen wordt in het Nederlands als voertaal?

  1. Het lerarentekort in Amsterdam, als stad met de meest verschillende nationaliteiten, dus talen ter wereld, neemt gigantische vormen aan met een tekort van 400 fte in het basisonderwijs en 75 fte tekort in het voortgezet onderwijs, hetgeen m.i. een rechtstreeks gevolg is van de vele nationaliteiten, die vooralsnog uitsluitend vreemde talen spreken.

Is het niet veel praktischer en simpeler als er veel hogere inburgeringseisen gesteld worden aan alle nieuwkomers voordat zij überhaupt nog kans maken op een verblijfsvergunning of status?

  1. In 2012 zat 14,47% van de kinderen tot 18 jaar in een uitkeringsgezin. Nadien zijn er hierover nooit meer cijfers bekend gemaakt.

Wat is de werkelijke reden van deze verzwijging?

In 2012 was 22,51% van de kinderen tussen 4 en 12 jaar bekend als achterstandsleerling. Nadien zijn er hierover nooit meer cijfers bekend gemaakt.

Wat is de werkelijke reden van deze verzwijging en kunt U de latere cijfers alsnog paraat krijgen?

  1. Het College beweert, en dan citeer ik, dat Amsterdam een stad is waar diversiteit een kracht zou zijn.

Bent U het met ons eens dat met 180 verschillende nationaliteiten de kans zeer groot is dat dit eerder leidt tot grote zwakte, polarisatie en enorme verdeeldheid, dan tot kracht?

  1. Regelmatig komt het verschijnsel slavernij aan de orde, doch de ons verweten slavernij is echter van vele honderden jaren geleden, dus niet meer actueel. Het is dan ook veel relevanter ons druk te maken over de huidige slavernij die nog altijd op zeer grote schaal bedreven wordt in veel Arabische landen, zoals Saoedi-Arabië, Jemen en Koeweit. Ook christenen zijn vaak slachtoffer van slavernij.

Wat is de mening van het College hieromtrent?

  1. In de ‘Indische Buurt’ heeft ruim 25% van alle kinderen overgewicht.

Er zouden ‘mooie stappen’ zijn gezet door de lokale overheid. Concrete cijfers en getallen ontbreken echter. Wanneer kunnen we informatieve rapportage hierover verwachten?

  1. In Amsterdam waren in 2016 circa 80.000 Amsterdammers ernstig eenzaam en 220.000 Amsterdammers waren matig eenzaam. Dit is een zeer groot deel van de huidige circa 853.000 Amsterdammers.

Dit gegeven kan het huidige gemeentebestuur zich ten volle aanrekenen! Heeft het College van B & W al bedacht hoe zij deze enorme aantallen kan verminderen en in hoeverre heeft zij hiertoe al gelden vrijgemaakt?

  1. Amsterdam is, en dan citeer ik: het hart van één van de sterkste economische en culturele regio’s van Europa. De stad groeit echter alleen qua aantallen bewoners, bezoekers, werkgelegenheid, evenementen, tentoonstellingen en concerten (einde citaat) Kortom: het lijkt wel een feestbegroting!

De werkelijkheid is echter van een totaal andere orde, zo blijkt uit mijn eerdere bevindingen in deze analyse. Wanneer is dit College van Burgemeester en Wethouders werkelijk serieus bereid na te denken over een andere koers met meer zicht op leefbaarheid voor iedereen ?

  1. Het uitgangspunt van het huidige college is dat er in een groot deel van de stad geen nieuwe hotels meer bij mogen komen.

Wij vinden het echter niet juist dat het huidige college zich terughoudend wil opstellen ten aanzien van nieuwe hotels. Toeristen zijn immers  slechts zeer tijdelijke bewoners van Amsterdam, komen de lokale samenleving niet ten laste met uitkeringen en vormen een aantrekkelijke bron van inkomsten voor de Amsterdamse middenstand. Bovendien wordt er door de gemeente een aanzienlijk bedrag aan belasting geheven van toeristen.

  1. De EU-norm voor luchtkwaliteit wordt niet overal in Amsterdam gehaald. Europa kan Nederland een ingebrekestelling sturen. Dit betreft een langjarige periode waarin de mogelijkheid tot het alsnog halen van de norm wordt besproken voordat er daadwerkelijk een (miljoenen) boete wordt opgelegd bij het Rijk. Den Haag kan die in theorie doorschuiven naar een decentrale lokale overheid als Amsterdam.

Wij zijn echter van mening dat Amsterdam deze uiterst beroerde luchtkwaliteit volledig aan zich zelf te wijten heeft als, op 3 gemeenten na, meest overvolle gemeente van Nederland. Maar liefst 853.000 Amsterdammers wonen er immers op slechts 165 km2. De stad wordt qua oppervlakte niet groter, maar steeds verder verdicht en versteend en dat heeft uiteindelijk een prijs qua leefbaarheid, luchtvervuiling, verkeerscongestie etcetera, etcetera. Wellicht vindt een en ander zijn oorzaak in het feit dat fractieondersteuning inwonertal gerelateerd is en de fracties kennelijk gewetenloos verder gaan met de verstening van Amsterdam. Zonder blikken of blozen worden er namelijk nog eens 50.000 nieuwbouwwoningen voor circa 180.000 inwoners ingepland door het gemeentebestuur op deze 165 km², zo wordt vermeld in deze begroting !

  1. Er wordt in Amsterdam zo’n 108,5 miljoen aan afvalstoffenheffing geheven. Men maakt qua tariefstelling vrijwel geen onderscheid tussen een alleenstaande en een gezin wat uit meerdere personen bestaat.

Uitgaande van het beginsel ‘de vervuiler betaalt’ zou je m.i. moeten heffen per persoon en het aantal inwoners per woning is m.i. eenvoudig te controleren via de Gemeentelijke Basis Administratie, kortweg GBA. Waarom dit niet gebeurt, is mij een groot raadsel!

  1. Amsterdam heeft de ambitie om de stad regen-bestendiger te maken dan nu het geval is. Daarvoor werkt ze samen met waternet en aan een beter watermanagement.

Dit is m.i. ‘dweilen met de kraan wagenwijd open’. Amsterdam moet gewoon veel meer vergroenen, minder ‘verdichten’ dan steeds meer woningen te bouwen en stoppen met al die megalomane ideeën. Met meer groen krijgt de regen steeds meer en beter de kans in de grond te verzinken.

  1. Het College wil het gemeentelijk vastgoed efficiënt en transparant beheren…

Ik vind echter dat beheer en exploitatie van onroerend goed geen overheidstaak is en een strikt private aangelegenheid is waarvoor veel marktinzicht en voorspellend vermogen vereist is. Het- zelfde geldt ook voor deelnemingen met gemeenschapsgeld in allerlei bedrijven. Dat kan en mag ook geen overheidstaak zijn.

  1. Met ‘ruimte voor de Stad’ wil het College invulling geven aan de ambitie uit het coalitieakkoord 2014 om, jawel hoor, de bouwproductie op te schroeven naar structureel 5.000 woningen per jaar. Gezien de omvang van deze opgave (tot 2025 gaat het uiteindelijk om 50.000 woningen, wat neerkomt op nog eens 150.000 tot 200.000 al of niet geïntegreerde/analfabete inwoners erbij).

Zoals al vele malen eerder gezegd in deze analyse, is dat, om meerdere redenen, een grove aanslag op de leefbaarheid van Amsterdam, haar huidige en volgende generaties op deze maximale oppervlakte van 165 vierkante kolometers!

  1. Ik zal het nogmaals memoreren en dan citeer ik onder het kopje ‘Risicobeheersing’: Veel en snel woningen bouwen geeft een risico voor extra ‘verstening’ van de integrale kwaliteit van de stad waarin we wonen; bereikbaarheid, openbare ruimte, groen, maatschappelijke voorzieningen en duurzaamheid. (einde citaat)
  2. Er is ook veel interesse voor splitsingsvergunningen voor het omzetten van grote woningen naar appartementen. Bij de vergunningverstrekking dient men er echter wel rekening mee te houden dat woningen van vóór 1930 in beginsel ongeschikt zijn, omdat zij spouwmuren en geluidswerende maatregelen ontberen en bewoners extra veel overlast van elkaar ervaren.
  3. Bij winstgevende heffingen kan vanwege een recente uitspraak van de Hoge Raad een gemeente beoordeeld worden als ondernemer, waardoor een gemeente aangeslagen kan worden voor 21% vennootschapsbelasting, zie ook pagina 395.

In hoeverre heeft het gemeentebestuur hier al rekening mee gehouden bij de vaststelling van (winstgevende) heffingen?

  1. Erfpachtpremies voor de eigen woning zijn fiscaal aftrekbaar voor de eigenaar/bewoners.

Hierover wordt niet gesproken in dit begrotingsvoorstel. Wat is de reden van deze ‘weglating’?

  1. In het begrotingsonderdeel ‘lokale heffingen’ wordt wederom gesproken over ‘precariobelasting’.

Is het U bekend dat oud minister Plasterk van Binnenlandse Zaken reeds vorig jaar gesteld heeft dat precariorechten zijn komen te vervallen als lokale heffing?

  1. Eind 2016 had de gemeente Amsterdam voor 492 miljoen aan leningen en 10,8 miljard aan garanties uitstaan. Maar liefst 85% van al deze leningen en garanties die de gemeente in 2016 had uitstaan, heeft een verhoogd risicoprofiel.

Is er sindsdien nog door het gemeentebestuur onderzocht hoe het met dit enorm hoge risicoprofiel staat en in hoeverre heeft dit risico’s en consequenties voor een financiële stabiliteit van de gemeente Amsterdam?

Op basis van de huidige informatie stijgt de externe schuld in 2017 met 1 miljard naar 4,9 miljard eind 2017. Reeds in de voorjaarsnota 2017 werd voor deze dreigende toename  gewaarschuwd.

Waarom is het gemeentebestuur, willens en wetens, passief gebleven en ‘met de armen over elkaar’ blijven zitten’?

  1. In de jaren erna zou deze schuld in 2021 zelfs kunnen doorstijgen naar 5,8 miljard.

Dit lijkt mij een zeer gevaarlijke ontwikkeling, omdat het des te meer riskant wordt in 2019 als de ambtstermijn van Draghi afgelopen is en zijn opvolger wellicht stopt met het bijdrukken van ‘gratis’ miljarden euro’s! In de media wordt immers regelmatig gewaarschuwd voor de enorme risico’s van een substantiële renteverhoging.

  1. Aan ‘Nemo’ heeft Amsterdam een eeuwigdurende aflossing- en rentevrije, doch risicovolle lening verstrekt van 11,3 miljoen euro. Op het pand rust weliswaar een recht van tweede hypotheek, doch bij executie vist de gemeente Amsterdam ‘achter het net’, omdat immers alleen de 1e hypotheekhouder preferent is.

Bent U het met ons dat een dergelijke risicovolle lening nimmer verstrekt had mogen worden?

  1. Het stadsarchief beheert de archiefbewaarplaats van de gemeente Amsterdam en is het historisch documentatiecentrum van de stad. Jaarlijks groeien de archieven en collecties met 500 tot 1000 meter. De totaal benodigde depotcapaciteit, inclusief de vervanging van het helder-depot, is nu al begroot op 45 kilometer…

Hoewel ik begrijp en waardeer dat Amsterdammers hechten aan hun historie,  ‘roots’ en afkomst,vraag ik me toch af of enkel digitale archivering niet alleen veel goedkoper is, maar kan m.i. ook veel minder ruimte in beslag nemen in deze, toch al zo overvolle stad?

  1. Men is voornemens om een ondergrondse fietsenstalling te realiseren voor tenminste 4.000 fietsen, kosten ruim 16 miljoen euro.

Algemeen bekend is echter dat fietsers doorgaans nu niet bepaald de meest kapitaalkrachtige inwoners van Amsterdam zijn. Is er al zicht op een sluitende exploitatie en is er überhaupt een terugverdienkans van dit miljoenenproject? Hier wordt immers met geen woord over gerept!

  1. Hoewel de stad qua bevolkingsaantal kwantitatief groeit, zien we toch ook dat Amsterdam, zoals meerdere malen reeds geconcludeerd in deze analyse, met name steeds meer jonge gezinnen, nog in de bloei van hun leven, Amsterdam uittrekken naar, zo ondervinden zij kennelijk, rustiger en leefbaarder gebieden. Rust en leefbaarheid die zij niet vinden in Amsterdam.

De stad groeit en krimpt dus op hetzelfde moment waarbij wij ons afvragen of het gemeentebestuur zich dat wel in voldoende mate realiseert en bereid is om de vele van deze megalomane  plannen te heroverwegen c.q. te schrappen, zodat Amsterdam weer evenwichtiger en aantrekkelijker wordt, ook voor jonge gezinnen.

  1. Op dit moment moeten 10.500 ondergrondse inzamelcontainers vervangen worden, omdat hun ‘technische levensduur’ bereikt is of het aantal uitgebreid wordt. Dit vergt een investering van 21 miljoen en maximale kapitaallasten van 2,3 miljoen, dus een totaal van 23,3 miljoen.

Over maximum levensduur wordt echter niet gesproken in dit begrotingsvoorstel en wij vragen ons af wat hiervan de reden is ?

  1. Er wordt in 2018 ruim 695 miljoen uitgegeven voor subsidies aan 343 verenigingen en stichtingen vanwege allerlei zeer uiteenlopende doelstellingen en functies.

Wij vragen ons hierbij af in hoeverre deze 343 organisaties beschikken over een licentie ‘Algemene Nut Beogende Instelling’ (kortweg ANBI). In dat geval hebben de vrijwilligers vanwege hun onbetaalde vrijwilligerswerk een fiscale aftrekpost. Het voordeel hiervan is tweeledig: enerzijds heeft deze vrijwilliger door deze aftrekpost een extra belastingteruggave, dus extra koopkracht, wat ten goede komt aan de Amsterdamse middenstand, anderzijds is de desbetreffende vereniging of stichting minder subsidie afhankelijk, wat de Amsterdamse belastingbetaler weer ten goede komt.

  1. De ambtelijke formatie in Amsterdam is vergeleken met een andere grote stad, zoals Rotterdam, relatief zeer groot met maar liefst 14.072 formatie plaatsen, wat m.i. het hoogste is van heel Nederland. Interessant is ook te weten wat deze enorm grote ambtelijke formatie per Amsterdamse belastingbetaler, per jaar kost?

Daarentegen gaat de inhuur van externen vanwege ontbrekende ambtelijke kennis en kunde mogelijk terug lopen van 127 miljoen in 2017 naar 111 miljoen in 2018.

  1. De intensivering van handhaving in de stad leidt tot meer wegsleep-acties van voertuigen en ook meer bezwaren hiertegen.

Wat uiteindelijk de netto-opbrengst voor de gemeente Amsterdam is, wordt echter niet vermeld.

Waar staat Amsterdam in Nederland nu eigenlijk ?

(Bron: waarstaatjegemeente.nl)

Amsterdam   Nederland

Aantal geregistreerde misdrijven per 1.000

Inwoners                                                    (2015)                117,0             57,9

————————————————————————————————————-

Diefstal per 1.000 inwoners                (2016)                  72,2             29,4

————————————————————————————————————-

Diefstal uit/vanaf pers.auto                 (2016)                  11,3               4,6

Per 1.000 inwoners

————————————————————————————————————-

Diefstal van fiets                                     (2016)                  10,7               5,7

Per 1.000 inwoners

————————————————————————————————————-

Winkeldiefstal                                         (2016)                   5,3                2,3

Per 1.000 inwoners

————————————————————————————————————-

Bijstandsgerechtigden vanaf 18 jr.     (2016)                  79,4             41,3

Per 1.000 inwoners

Bijstandshuishouden                            (2016)                    9,5               5,7

Per 1.000 inwoners                                                                                                                               ————————————————————————————————————–

Bijstand-gerelateerde uitkering          (2016)                  70,9             15,6

Vanaf AOW-leeftijd

————————————————————————————————————–

Door:
Wim Vreeswijk
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam. Bookmark de permalink .

22 reacties op AMSTERDAM, begroting 2018 (longread)

  1. paulzwueste zegt:

    Nou, daar kan Nederland het mee doen.
    Als je bovenstaand overzicht van de Heer Vreeswijk bestudeerd, wordt schrikbarend duidelijk dat Amsterdam volledig op de rest van de Nederlandse bevolking teert!
    Zonder de miljardenhulp van de rest van Nededrland zou Amsterdam allang geleerd hebben pas op de plaats te maken.
    Neem bijvoorbeeld de enorme kosten voor noodzakelijke en totaal overbodige restauraties en verbouwingen van allerlei projecten die honderden miljoenen Euro’s bóven de oorspronkelijke begroting uitgekomen zijn.
    Bijvoorbeeld de aanleg van de metro in de Amsterdamse binnenstad.
    Bijvoorbeeld de verbouwing van het Rijksmuseum…
    Bijvoorbeeld het miljoenenschandaal met die mega-moskee, die geleid werd door die radicale islamitische beweging in Duitsland…
    Alwaar “bestuurder” Cohen nog tot over zijn oren in zat…
    Dit zijn zo maar ’n paar van de mega-schandalen van de Amsterdamse regenten waar nooit iets over gezegd wordt…!
    De Nederlandse belastingbetaler, alwaar de gemiddelde Amsterdam schouderophalend over spreekt als over “boeren”… mag al die financiële missers en linkse waanideeën, (waarvan de Amsterdamse ambtenaren privé profiteren en miljoenen steekpenningen van in hun privézakken steken, wees gerust…!),betalen.
    Als ik Rotterdam economisch vergelijk met Amsterdam, zie ik dat Rotterdam als ’s werelds grootste Cargo-haven van de wereld, verantwoordelijk is voor de economische welvaart van héél Nederland, en dat Amsterdam verantwoordelijk is voor alles wat niks opbrengt maar integendeel miljarden schulden oplevert die héél Nederland mag betalen…

    ’n Groot gat met ’n enorme grote autoritaire linkse bek dat nodig hermetisch
    gedicht moet worden …!!!

    Geliked door 1 persoon

  2. koddebeier zegt:

    Een muur er om heen en volstorten met beton !!

    Geliked door 1 persoon

  3. Goed werk van Wim Vreeswijk. Kan men nagaan dat wat er onder de pet wordt gehouden voor een enorme beerput is.

    Deze zelfde Wim Vreeswijk is dan ook niet voor niets bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen in Utrecht d.m.v. stemfraude buiten de gemeenteraad gehouden. Petje af voor deze strijder van het eerste uur sinds de jaren ’80. Aanslag in Kedichem met weliswaar een schedelbasisfractuur overleefd. Oók de smaadcampagne van FIOD/OM houdt hem dus klaarblijkelijk niet tegen.

    Grote waardering hiervoor.

    Geliked door 2 people

  4. leefbarbaar zegt:

    Dit ga ik dus niet lezen; Amsterdam wil kapot. Laat ze . Kunnen we later een park op aanleggen met een gedenksteen.

    Geliked door 1 persoon

  5. MF zegt:

    Zonder het te lezen vermoed ik ook al hoe de toestand daar is. Scheelt wat leeswerk. Nochtans, goed werk om het te publiceren.

    Like

  6. Republikein zegt:

    Bedankt voor de info.

    Like

  7. ReaGluurder zegt:

    Wilders gooide vorige week Vak K soortgelijke landelijke cijferbrij om de oren. Klootviool Trutte zette dit arrogant en samenzweerderig weg als ‘slappe hap’! Tuurlijk de keiharde waarheid willen ze niet horen. De economie draait als een tierelier, maar er is nergens extra geld voor. Waar blijft verdomme al ons belastinggeld? Nou dat wordt wel duidelijk als je al die financiële verslagen leest van de grote en middelgrote steden; onze centen gaan naar 100.000en die nog nooit een dag gewerkt hebben! Is dit Nieuws? Echt niet, dit gaat al decennia!! De economie is een cyclus, de volgende crisis is alweer in de maak. de robots slaan toe… Grote kans dat er dan flink gesneden moet worden in het sociale domein. Gevolg plunderingen, overvallen, roofmoord etc. We gaan het meemaken!

    Like

  8. Jules Vismale zegt:

    Amsterdam is inderdaad totaal veranderd in een onsamenhangend links bolwerk en wordt bijna letterlijk ondersteboven gelopen door de 180 nationaliteiten, toeristen,winkeliers en allerlei onderwereldfiguren! Vroeger waarschuwden al vele geboren en getogen Amsterdammers al voor de ontstaande problemen waaronder de popgroep Drukwerk en wie dit nummer nog niet kent zal ik het hieronder tonen:

    Drukwerk – Hee Amsterdam

    Ik ben in Amsterdam geboren, drie hoog achter op de Bloemgracht,
    waar je in je nest kon horen, als buurman heilie maakte snachs.
    De straten waren om te spelen, we zwierven door de hele stad.
    We geloofden nog in eerlijk delen, jatten appels op de markt.

    Hee Amsterdam, ze zeggen dat je bent veranderd,
    Hee Amsterdam, je kan geen goed meer doen,
    maar wie dat zegt die is geen Amsterdammer, want Amsterdam
    je bent nog net als toen.

    En kom je terug na heel wat jaren, zeggen ze “Mokum, dat is dood.”
    Maar ik geloof niks van die verhalen, als ik zo door de stad heen loop.
    De kooplui staan nog steeds te katten, De Nieuwe Dijk drukker dan ooit.
    Ik zie een jochie appels jatten, nee Amsterdam verandert nooit.

    Op zondagmiddag naar de Wallen, en als je langzaam liep dan zag je meer,
    Onopvallend met z’n allen, de Stoofsteeg tien keer op en neer.
    En zondagavond was het knokken, het hinderde niet tegen wie, tot de
    politie dan kwam fokken, dan vochten we wel tegen die

    Hee Amsterdam, ze zeggen dat je bent veranderd,
    Hee Amsterdam, je kan geen goed meer doen,
    maar wie dat zegt die is geen Amsterdammer, want Amsterdam
    je bent nog net als toen.

    Die dronken vent die in ’t portiek lag en m’n ma die dorst niet
    naar ‘m toe. Toen Pa vroeg of tie soms ziek was zei die:”Nee,
    alleen maar moe.” Dus zoveel is er niet veranderd, junkie ligt nu
    in ’t portiek en naast me vraagt een Amsterdammer:”Hee Har, is ie
    nou moe, of is tie ziek?”

    Hee Amsterdam, ze zeggen dat je bent veranderd,
    Hee Amsterdam, je kan geen goed meer doen,
    maar wie dat zegt die is geen Amsterdammer, want Amsterdam
    je bent nog net als toen.Want vreemdelingen-junkies-rellen, ons maken ze ermee niet bang,
    Ze kunnen ons nog meer vertellen, ’t hoort allemaal bij Amsterdam

    Hee Amsterdam, ze zeggen dat je bent veranderd,
    Hee Amsterdam, je kan geen goed meer doen,
    maar wie dat zegt die is geen Amsterdammer, want Amsterdam
    je bent nog net als toen.

    Geliked door 1 persoon

  9. Jules Vismale zegt:

    @BertG, en wat vindt je van het nummer dat Danny de Munk ooit zong in 1985? HEt gaat ongeveer zo:

    Danny de Munk – Mijn stad

    Ik wil niet naar Spanje,
    en ook niet naar Sneek,
    Ik wil niet de stad uit,
    nog niet voor een week!

    Al geven ze geld toe,
    en dringen ze aan,
    Ik denk er niet aan
    om uit Mokum weg te gaan!

    Hier heb je alles wat je hartje bekoort,
    wat ruzie en inbraak, en soms ook een moord!
    Je krijgt op je kanis,je fiets wordt gejat,
    maar wat moest je doen, als je Mokum niet had

    {refrein}
    Want Amsterdam, is poep op de stoep,
    en haat in de straat, je bent op je hoede,
    vooral ’s avonds laat,
    en Dansen bij Jansen,
    kapsones in zuid,
    een steen door de ruit!
    Want Amsterdam, is poep op de stoep,
    en haat in de straat, een knokploeg die krakers hun huis uitslaat,
    gezellige kroegen,
    de grachten, het IJ, ze horen erbij!

    *{fluit,fluit,fluit,fluit}*

    De grachten zijn smerig,
    en op het Leidseplein, ligt het asfalt weer open, als er toeristen zijn!
    Overal rotzooi, papier en patat,
    maar toch blijft Mokum voor altijd mijn stad!
    Het lawaai van de auto’s de stank in de straat, dat zijn niet de dingen waar het hier ook omgaat. Want je kan hier nog lachen, er is hier nog gein, ik zou echt niet weten waar ik liever zou zijn!

    Like

  10. Wim Vreeswijk zegt:

    Maar dat waren nog de 30-er jaren waarin Danny de Munck zo treffend de hoofdrol speelde. De tijd dat we nog konden lachen om Amsterdam is m.i. al geruime tijd voorbij.

    Like

    • Jules Vismale zegt:

      Lees dan vooral de columns van Rob hoogland in de Telegraaf maar eens. Hij heeft daar door eigen ervaringen een gruwelijke hekel aan de fietsers in Amsterdam gekregen waarvan sommigen bijna iedereen van de sokken rijden! Ik hou zelf ook van fietsen maar Amsterdam is inderdaad geen prettige fietsstad omdat het daar altijd loeidruk is!

      Like

  11. We blijven het volgen Jules !

    Like

    • Jules Vismale zegt:

      Hier heb ik wederom een nummer geplaatst over Amsterdam geplaatst waarin onze hoofdstad in het verleden stevig aan de kaak werd gesteld:

      Tol Hansse – Big City

      Waar ter wereld ik ook kwam
      Nimmer trof ik zo een bende
      Als in ’t oude Amsterdam
      Welgelegen aan het IJ
      Leven zij daar vrij en blij
      Ronkend in gepoetste blikkies
      Vreemde vogels met hun stickies
      Uit hun monden wolken rook
      Als liepen zij op oliestook
      Speedy kauwend met hun tanden
      Geen parkeerplaats meer voorhanden
      En daar sta je op de stoep
      Glijend door de hondepoep
      Ja ’t is d’r druk genoeg
      Op de straat en in de kroeg
      Waar Bolle Jan z’n biertje hijst
      En de jukebox vrolijk krijst
      Z’n vrouw die krijgt haar eerste wee
      Op ’n zaaltje in ’t WG
      Lijkt de baby op z’n vader
      Wordt ’t wel een keizersnee
      Van een metertje of twee
      Amsterdam holadiee

      refr.:
      Big city
      Big city
      Big big city
      You’re so pretty

      Hare Krishna’s op de dam
      Douwen in je hand een brieffie
      Hoe je happy leven kan
      Zo te zien en volgens mij
      Zijn ze zelf niet zo blij
      De haringman staat op z’n stekkie
      Met een bleek vertrokken bekkie
      Eet ‘m nou maar op meneer
      Met die walmen van ’t verkeer
      ‘k Neem u echt niet in de maling
      Is ’t zo gerookte paling
      En daar staat een Arabier
      Eet patat met veel plezier
      Gebakken in, da’s interessant
      De olie uit z’n vaderland
      Een Engelsman zit shocking klem
      Between de deuren van de tram
      Een dame als een toverfee
      In een grote BMW
      Wil je van ’t trottoir afracen
      ’t Zal wel een temeier wezen
      Met d’r vent in de WW
      Amsterdam holadiee

      refr.

      En Thorbecke schudt z’n knar
      Ziet ze gaan en ziet ze komen
      Hangend aan de volle bar
      Lessen zij hun grote dorst
      Aan de barvrouw’s blote borst
      ’t Wijkgebouw dat staat te trillen
      Als daar de gitaren gillen
      Want de beat-band uit de buurt
      Heeft ‘r weer een zaal gehuurd
      Ome Jaap die trekt benee
      Z’n accordeon in twee
      Tante Jans in de bistro
      Eet andijvie uit een po
      Waar de trams de hoek om gillen
      Of ze katten staat te villen
      En je rekt je vege lijf
      Anders word je koud en stijf
      Met al die mensen op een kluit
      Denk je soms “ik wil d’r uit”
      Eenzaam in je blote billen
      Door een oerwoud lopen rillen
      Nee dat valt toch ook niet mee
      Amsterdam holadiee

      refr.(3x)

      Like

Plaats een reactie