Oud-bondskanselier Schröder wil Poetin niet afzweren

(Vertaling: E.J. Bron)

De voormalige Duitse bondskanselier Gerhard Schröder (foto) heeft in een interview met de Duitse tv-zender RTL zijn politiek en zijn algemene houding tegen over Rusland verdedigd. Hij zou nog steeds van mening zijn dat deze juist geweest zou zijn. Bovendien maakte hij duidelijk dat hij Poetin niet zou afzweren.

Oud-bondskanselier Gerhard Schröder (SPD) heeft zijn vroegere Rusland-politiek en zijn algemene houding tegenover Rusland in een in april gevoerd interview met de Duitse tv-zender RTL verdedigd. In een RTL-documentaire over de “Bild-Zeitung” en haar voormalige hoofdredacteur Kai Diekmann zei Schröder:

Omdat ik van mening was en ben dat hetgeen ik politiek gedaan heb, betrokken op Rusland, juist was, en ik nog steeds van mening ben dat het juist was, raakt me dat wel, maar het kwetst me niet echt. Het is mijn leven en dat leef ik, en het zal me niet door anderen voorgeschreven worden hoe ik heb te leven.”

Verder verklaarde de oud-bondskanselier: “Als je op dat niveau politiek gewerkt hebt en over iedere stok wilt of moet springen die men voor je omhoog houdt, en dat ook doet, kun je het vergeten. Dat doe ik niet.”

Het interview werd volgens informatie van RTL op 20 april gehouden. Volgens de bijdrage is Schröder er ver van verwijderd president Vladimir Poetin af te zweren:

Bekritiseer wat ik gedaan heb of laat het, maar verwacht niet van mij het een of ander af te zweren. Er wordt tegenwoordig te veel afgezworen.”

In zijn ambtsperiode van 19989 tot 2005 knoopte Schröder vriendschappelijke betrekkingen met Rusland aan. Later trad hij toe tot de raad van toezicht van Nord Stream en het energieconcern Rosneft. Na het uitbreken van het conflict tussen Rusland en de Oekraïne in februari 2022 kwam er kritiek op de politicus wegens zijn verbindingen met Moskou.

Bron:
rt.de

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

5 reacties op Oud-bondskanselier Schröder wil Poetin niet afzweren

    • droevige mof zegt:

      Het feit dat de NAVO de levering van verarmd uranium in het vooruitzicht heeft gesteld, interesseert Greta niet. Evenmin komt het in haar op om aan te dringen op onmiddellijke vredesonderhandelingen, om te voorkomen dat er nog meer vruchtbare grond wordt vergiftigd. Nee, Greta Thunberg is en blijft een valse slang.

      Geliked door 3 people

  1. Kans zegt:

    Verstandige man, dit soort hebben we niet meer, helaas !

    Geliked door 2 people

  2. droevige mof zegt:

    Schröder is en blijft ondoorgrondelijk in zijn motieven en opdrachten. Is hij door de Amerikanen naar Rusland gestuurd voor de tijd na Poetin of is hij een West-Europese patriot die de economische betrekkingen met Rusland weer op gang wil krijgen voor de tijd met Poetin maar zonder de EU?

    Geliked door 1 persoon

  3. Belozersky zegt:

    Gerhard zal waarschijnlijk ook de vloer aanvegen met de leugens, Rusland is zonder reden Oekraine binnengevallen(2014/2022).
    En wij moeten oorlog voeren om onze veiligheid en democratie te waarborgen. Allemaal leugens.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie