Btw-verhoging boeken is geen complot en geen einde der tijden

(Door: Paul Verburgt)

Beklemmende intellectuele en culturele klimaat is echte probleem

De voorgenomen btw-verhoging van 9% naar 21% op kranten, boeken en theaterbezoek heeft vooral in de hogere regionen van onze samenleving voor veel protest gezorgd. Niet omdat zij dit niet kunnen betalen, maar omdat zij hun geld in deze sectoren verdienen. Hypocriet vrezen zij voor het afnemen van de door slecht onderwijs al abominabele leesvaardigheid en journalistieke onafhankelijkheid, die al lang niet meer bestaat. Maar onhandig is die verhoging wel. 

Lees verder>>>

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

2 reacties op Btw-verhoging boeken is geen complot en geen einde der tijden

  1. Ardbeg zegt:

    als je literatuur gaat duurder maken, neem je gedeeltelijk de kans weg om een boek te lezen of kopen. Nu is dat wel een ding, waar de meesten nu weinig lezen, ik merk dat ook. Voor mij is dat winterkost. Normaal denk ik van wel. Echter er gaat niets boven een krantje of boek in je hand te hebben, het leest plezieriger, en je neemt er meer de tijd voor. Dus laat het betaalbaar houden.

    Geliked door 1 persoon

  2. Ravian zegt:

    Wat boeken en lezen betreft zijn er wel heel andere zaken mis in dit land…

    En erg recent is dat allemaal niet…

    Zo waren en zijn boeken ook zonder btw al buitensporig duur in Nederland.

    En toen ik lang geleden op het middelbaar onderwijs de welbekende tien boeken moest lezen voor Nederlands, en daar een uittreksel van moest produceren, heb ik van die tien boeken er welgeteld ééntje gelezen.

    En dat was niet omdat ik een hekel aan lezen had, ik vrat boeken in die tijd, zo’n twee tot vier per week schat ik, maar omdat de betreffende boeken, allemaal “literaire meesterwerken” van Nederlandse schrijvers, zelfs voor een boekenvreter gewoon onleesbaar waren.

    Mijn conclusie destijds was dat mede leerlingen die nog nooit een boek gelezen hadden na die ervaring wel heel erg zeker nooit van zijn levensdagen nog een keer een boek gingen open slaan, wat exact het tegenovergestelde was van het gene dat men er officieel mee beoogde (zoals gewoonlijk).

    En tegenwoordig is de grootste bedreiging voor het lezen van boeken inderdaad dat steeds meer jongeren gewoon niet meer tot lezen in staat zijn, en al helemaal niet meer tot begrijpend lezen in staat zijn.

    Wat vervolgens natuurlijk gene ene klote met de btw op boeken te maken heeft, maar alles met het dramatisch falende door links compleet verwoeste Nederlandse onderwijs…

    Like

Plaats een reactie