Chip aan boord: burgers moeten tijdens het autorijden gecontroleerd worden

Screenshot_1

De verzekeraar AIG en Vodafone willen de burgers tot in detail tijdens het autorijden controleren. Een chip moet data over de rijstijl, de plaats of de tijd van de auto rechtstreeks naar de verzekeraar sturen. Databeschermers zijn gealarmeerd. Een doorgifte van data aan staatsautoriteiten is een van de toepassingsmogelijkheden van de nieuwe technologie.

De Amerikaanse verzekeringsgigant AIG wil graag samen met de het gsm-netwerk Vodafone nieuwe verzekeringstarieven aanbieden. De basis van de berekening van de nieuwe  verzekeringstarief dient het rijgedrag van de klant te zijn. Een chip in de auto dient data te verzamelen en via het gsm-netwerk rechtstreeks naar de verzekeraar te sturen. “Over drie maanden willen we daarmee wereldwijd buiten Noord-Amerika verzekeringen aanbieden”, zegt een woordvoerder van Vodafone tegenover het Handelsblatt.

De reden voor dit initiatief zou wel eens een berekening van Britse verzekeraars kunnen zijn. Deze stelden vast dat de financiële schadevergoedingen van verzekeraars met 30% zouden kunnen dalen als er zulke controlesystemen zouden worden ingezet. Onder observatie zouden de chauffeurs voorzichtiger rijden. Als beloning voor de dataoverdracht betalen de chauffeurs dan minder verzekeringspremie.

In werkelijkheid biedt zo´n technologie de industrie en de autoriteiten geheel nieuwe mogelijkheden om de burgers te controleren: in feite wordt met deze chips onder het voorwendsel van een kostendaling voor de klant een bewegingsmelder geïnstalleerd. Daarmee kan ieder individu getraceerd worden, ook zijn al zijn bewegingen te controleren. Onlangs nog had de firma PanAmp op het Europese politiecongres in Berlijn een technologie gepresenteerd waarmee alle WLAN-verkeer gecontroleerd zou kunnen worden (hier).

Databeschermers bekritiseren de controle door de chips. Chauffeurs zouden exact geïnformeerd moeten worden over de verzamelde data, zei de Duitse gevolmachtigde op het gebied van databescherming Peter Schaar tegenover het Handelsblatt. In het databeschermingsrecht zou het principe gelden van dataspaarzaamheid. “De vraag is daarom of er alleen maar data verzameld worden die echt noodzakelijk zijn”, staat er in een statement van de persafdeling van de gevolmachtigde. Ook zou er duidelijk moeten komen over hoe lang deze data opgeslagen zouden worden en hoe ze beveiligd zijn tegen onbevoegd gebruik van derden.

Duitse verzekeraars staan in ieder geval sceptisch tegenover de nieuwe techniek. De verzekeraars Huk Coburg en Axa zouden eerst nog willen afwachten of het nieuwe systeem echt een betere beoordeling van het chauffeursrisico toestaat. Op dit moment bepalen factoren zoals woonplaats, leeftijd of voertuigtype de hoogte van de verzekeringsbijdrage in Duitsland.

Voor de burgers, die immers ook stapsgewijs het cashgeld moet worden afgenomen (hier), betekent het initiatief de volgende stap naar de glazen mens – in wie alleen de staat geïnteresseerd is. Nu al zijn internetbedrijven zoals Google of Facebook verplicht om gebruikersdata af te staan aan de autoriteiten als deze dit willen. Rechterlijke beslissingen of een gemotiveerde verdenking in de steentijd van de juristerij zijn tegenwoordig volledig uit de mode geraakt.

In plaats daarvan werken bedrijven en autoriteiten hand in hand om altijd toegang tot de burgers te hebben. AIG werd in het kader van de financiële crisis gered door de Amerikaanse belastingbetalers. De grootste verzekeraar ter wereld profiteerde daarna van de geldstroom die door de Fed werd gedrukt. Met dit speelgeld werden de kredieten aan de regering terugbetaald.

Bron:

http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2013/03/07/chip-an-bord-buerger-sollen-beim-autofahren-ueberwacht-werden/

Vertaald uit het Duits door:

E.J. Bron

(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in EU, Europa, Mensenrechten, Overheid, Vrijheid, VS. Bookmark de permalink .

16 reacties op Chip aan boord: burgers moeten tijdens het autorijden gecontroleerd worden

  1. Dit gaan we dus NIET laten gebeuren hè mensen! Er zijn nu toch wel genoeg zaken waarvoor het dus nu echt de hoogste tijd is Bijltjesdag in functie te laten komen! Nog even en we worden afgevoerd naar de klaarstaande FEMA kampen waar ook de doodskisten bij duizenden al opgestapeld staan te wachten op ONS, mind you! Niet op de ‘demminks’ of de ‘oranjes’ of de hirsch ballins e.c. nee op ONS, de stompzinnige volgzame gehoorzame burger die slechts ‘ongehoorzaam’ is achter zijn/haar toetsenbordje… t strijdlustige wat de Spanjaards en de Portugezen kennelijk WEL hebben, schijnen WIJ NIET in onze genen te hebben… wie laat zich deze schande nog langer aanleunen? 30 April, mooie dag voor Bijltjesdag….

    Like

  2. De totale digitale (lees dictatoriale) controle van de burger wordt steeds meer zichtbaar! Satelieten die elke stap van iedereen kunnen volgen en binnenkort camera’s en microfoons om binnenshuis te kunnen spioneren!
    De Sovjet Unie is hier een super democratische staat bij vergeleken!

    Like

  3. bobzelf zegt:

    BIG BROTHER IS WATCHING YOU , dag en nacht !!!
    Vroeger , ja toen was inderdaad ALLES beter !!!
    mijn god wat een zooitje op deze aardbol !!!

    Like

  4. Pingback: BOINNK!!! | Controle, controle, controle, controle en nog eens controle

  5. Paardestaart zegt:

    “Als beloning voor de dataoverdracht betalen de chauffeurs minder verzekeringspremie”
    Ach ja, natuurlijk. En de mensen die het desondanks verdommen om 24/7 traceerbaar te zijn, die zullen dan wel iets te verbergen hebben? Die zullen zich daarom in de buitengewone belangstelling van de veiligheidsdiensten mogen verheugen?

    Als verzekeraars nu gewoon weer eens gingen concurreren op een volledig vrije markt, zonder handjeklap met de overheid? Verzekeringsbedrijven zijn toch helemaal geen overheidsinstanties, hoezo zit de politiek zich dan zo verbazingwekkend met premies en voorwaarden te bemoeien?
    Waren verzekeraars niet ooit gewoon ondernemers die geld dachten te kunnen verdienen door een boel mensen een redelijke premie te laten betalen in de hoop zo min mogelijk mensen te hoeven schadeloos stellen? Het waren toch ooit gewoon ondernemers die gebruik maakten van de wetten van de statistiek en de macht van het getal, die hun verhoopte winst en hun gevreesde risico berekenden en aan de hand daarvan een aanbod uitbrachten?
    Hoezo hopen die nu dat ze hun klanten binnenstebuiten mogen keren om op die manier zo min mogelijk risico te hoeven nemen voor hun verhoopte winst?

    Is het soms doordat verzekeringsbedrijven kolossen moesten worden waar miljoenensalarissen verdiend kunnen worden, of waar aandeelhouders hun geld kunnen laten groeien op een onredelijke manier? Verzekeren is uit de aard der zaak toch niet meer dan een mogelijkheid een goede boterham te verdienen door een redelijke dienst te leveren tegen redelijke voorwaarden – als dat niet voldoende oplevert dan gaan mensen toch fijn iets anders ondernemen?

    Wij gaan ons natuurlijk niet met chips laten uitrusten en ons genenprofiel inleveren, want dan hoeven we ons ook niet meer te verzekeren – dan wéten we gewoon waar we op rekenen moeten of helemaal niet hoeven. Dan houden dus de mensen die niet ziek zullen worden, wier huis niet in de fik vliegt en die niet bestolen worden hun geld gewoon in hun zak.
    Dacht de corporatie – het stiekem uitdijende monsterverbond tussen de overheid en het bedrijfsleven soms dat we ons hele hebben en houden op tafel zouden laten leggen opdat door de staat gefaciliciteerde geldwolven zoveel mogelijk premie voor zo min mogelijk kunnen risico kunnen binnenhalen?
    Dan maar geen verzekering! Verzekeringen horen ook niet verplicht te zijn, behalve als het eigen vermogen te kort schiet terwijl het om de bescherming van anderen gaat.
    Bovendien zijn het de eisen, de regels en de bemoeienissen van de overheid die diensten en instellingen onbetaalbaar maakt, die ons met al onze rijkdom straatarm maakt, en die onze samenleving lam legt.

    Like

  6. Jan zegt:

    Het beste is natuurlijk een microchip onder de huid van iedere burger met alle gegevens. Dat scheelt een hoop papierwerk. Gewoon ‘groen’ denken.

    Like

  7. Pingback: Chip aan boord: burgers moeten tijdens het autorijden gecontroleerd worden | 2012-2016

  8. Pier zegt:

    Geen zorgen. Hier een prachtig lied: http://www.youtube.com/watch?v=ej5Wr43JYHE

    Like

  9. guusvelraeds zegt:

    We kunnen al lange tijd getraceerd worden via onze GSM. Wie van ons zet zijn GSM uit. Niemand toch. Ja, heel even als we een hospitaal, kerk of iets dergelijks betreden. Langzaam maar zeker zullen we of we willen of niet overgeleverd zijn aan totale controle. De Gestapo, SD (sicherheits dienst) en de oude KGB zou er zijn vingers bij afgelikt hebben.

    Like

  10. oogenhand zegt:

    Ja, dit alles was te verwachten.

    Like

  11. Tom Hendrix zegt:

    Die hele chip doet mij denken aan “het teken van het BEEST”, uit de Openbaring van Johannes. Heel typisch hoe deze en andere duivelse kwesties zich aan het ontwikkelen zijn, NWO,BILDERBERG, en ISLAM en WERELDREGERING!

    Like

  12. Dit idiote plan is ook al eens door ‘onze’ eigen overheid bedacht. Ze hadden er zelfs als clausule ingebakken dat als het ding defect was, dat kastje, dat je een boete van maximaal €18.500 euro mocht gaan betalen. En bovendien. De auto moest op eigen kosten van dat kastje worden voorzien. Ik heb mijn auto betaald met eigen geld en IK bepaal wat er in de auto wordt gebouwd en niet de overheid. Ik heb ook een GSM maar die ligt altijd thuis, dat ding heb ik niet nodig en ik wil al helemaal niet 24 uur per dag, 7 dagen in de week gevolgd worden door mensen waarmee ik niets te maken wil hebben.

    Zoals Guus al aangeeft: De voormalige KGB, SD en de Stasi zouden hun vinger er inderdaad bij aflikken totdat ze de vingerkootjes zouden voelen. Reken maar niet dat ik er aan mee ga werken als dit onzalige plan ook omarmd wordt door de verzekeraars en een zekere mobiele provider wordt voorgesteld dan wel wordt ingevoerd! No Way!

    Like

  13. Rick zegt:

    Al die apen fratsen zoals: slimme energiemeters, op afstand uitschakelbare apparatuur, black boxes in de auto of wat dies meer….Men plaatse een priem of schroevendraaier boven de chip om daar vervolgens met een hamer een pestklap op te verkopen waardoor de chip doorboort cq verbrijzeld wordt. Komaan zeg. We gaan ons toch niet laten ringeloren door verzekerings- of energiemaatschappijen!? En al helemaal niet door telecom providers.

    Like

  14. Tom Hendrix zegt:

    @Pieter Veenstra 08.35. uur. Helemaal mee eens Pieter. En ik doe met je mee, deze ROVERHEID kan mij DE BOOM in en wel de hoogste!

    Like

  15. Pingback: Vodafone wil Autoverzekeraar wel helpen met controle van uw rijgedrag » Frontier World

Plaats een reactie