Afghanistan: 486 miljoen op de schroothoop

Screenshot_14

(Door: AlphaCentauri – Vertaling: E.J. Bron)

Toegegeven, het artikel is niet topactueel, maar een heel mooi, nieuw hoofdstuk uit de Sprookjes van 1001 Nacht. In 2009 schonken de VS de Afghanen 20 transportvliegtuigen van het type C-27A. De waarde van de vliegtuigen bedroeg destijds een half miljard Amerikaanse dollar.

De machines konden echter niet geheel voldoen aan hun eigenlijke doel. De ideeënrijke Afghanen hebben hiervan gebruik gemaakt en de “niet verder te gebruiken” schroot verkocht voor zes cent per pond. Totale opbrengst: 32.000 dollar.

Per slot van rekening stonden de vliegtuigen al meer dan een jaar aan de grond, wat weggegooid geld is. Want de Afghanen waren niet in staat om de vliegtuigen te onderhouden, om maar helemaal te zwijgen over het verzorgen van een regelmatige vliegdienst. De belangrijkste redenen hiervoor waren de gebruikelijke corruptie en “wirwar van verantwoordelijkheden”.

Nu werd het project vliegende Afghaan door de VS gestaakt en werd de speciale Amerikaanse bemiddelaar John F. Sopko ingeschakeld, die al “verschillende gevallen van geldverspilling bij de in totaal 104 miljard dollar bedragende financiële hulp aan de Hindoekoesj heeft ontmaskerd”.

Ja, je gelooft het niet. Er is sprale van geldverspilling en corruptie in de Hindoekoesj en Afghanistan. In plaats van 104 miljard dollar in een land te pompen dat zich nog in de Steentijd bevindt, had men het geld beter anders kunnen investeren. De VS hebben diverse problemen, die snel op te lossen zouden zijn met een rigoureuze geldinjectie.

“Sopko vraagt zich bijvoorbeeld af of er in plaats van het tot schroot maken van de vliegtuigen geen andere oplossingen waren geweest. Want het geld kwam uiteindelijk uit de zakken van de belastingbetalers.”

Vast en zeker zijn de Afghaanse “belastingbetalers” er nu woedend over dat er belastinggeld werd verspild. Want ze hebben hard voor hun belastingen gewerkt…

Nu wil Sopko ook weten “wat er gebeurd is met de waardevolle onderdelen – zoals banden en motoren.” Blijkbaar ontbreekt het de heer Sopko aan de nodige kennis over het land.

Per slot van rekening hebben paard en wagen banden nodig en complete motoren zijn beter te verkopen dan complexe boordelektronica of andere voor andere vliegtuigen niet geschikte componenten.

Sopko gaat echter nog een stap verder. Want hij wil nu ook weten wat er met de overgebleven vier transportvliegtuigen van het type C-27A moet gebeuren. Het gevaar is begrijpelijkerwijs zeer groot, dat ook de Duitsers het Afghaanse voorbeeld volgen en en de op het Amerikaanse luchtmachtbasis Ramstein in de Duitse deelstaat Rheinland-Pfalz gestationeerde transportvliegtuigen van het type C-27A uit elkaar halen en op de grondstofmarkt verkopen voor geld…

Maar wie denkt dat de VS uit deze zaak hun conclusies hebben getrokken, maakt een enorme vergissing. “Want Washington is van plan opnieuw transportvliegtuigen, deze keer van het type Hercules C-130, aan de Afghanen te leveren.”

De VS zouden er beter aan doen de Afghanen vliegende tapijten cadeau te doen. Daarmee zouden ze vast en zeker iets hebben kunnen doen en de “Afghaanse belastingbetaler” zou niet zo belast zijn geweest…

Hier de link naar het artikel: www.tagesschau.de

Screenshot_15

Bron:
www.pi-news.net
Auteur: AlphaCentauri

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "goedmenschen", "Nuttige idioten", "Religie van de vrede", Afghanistan, Barbarisme, Islam, Islamofilie, Krankzinnigheid, Linkse Kerk, Moslims, Naïviteit, Satire, VS. Bookmark de permalink .

6 reacties op Afghanistan: 486 miljoen op de schroothoop

  1. Jantje Beton zegt:

    Dit jaar, (2009), is voorzien dat de Verenigde Staten 20 toestellen G.222 van de Italiaanse Luchtmacht schenken aan de Afghaanse Luchtmacht, om zo een vloot aan tactische transporttoestellen te creëren. Met de G.222 zijn er geen bekende grote problemen geweest. Een incident, nog zolang niet geleden, namelijk tijdens de RIAT Air Show van 20 juli 2002 in Groot-Britannië, is bekend, toen een G.222 van de Italiaanse Luchtmacht een tactische landing demonstreerde, en op zijn neuswiel crashte, gelukkig zonder veel erg, maar wat de airshow voor 2 uren stillegde en waardoor de toestellen die nog in de lucht waren moesten uitwijken naar Brize-Norton RAF Station

    Like

  2. Tom Hendrix. zegt:

    Tja, hoe kun je nu zo stom zijn (USA), om “holbewoners”, dergelijke vliegtuigen te schenken! Maar ja, met de MOSLIM OBAMA aan de leiding van Amerika, verbaast mij dat niet echt.

    Like

  3. Joost Visser zegt:

    Als je voor de verkiezingen een afname overeenkomt om zoveel af te nemen van een bedrijf in ruil voor steun, dan doe je het zo.

    Men klaagt wel over het clientisme van verrijkers in het politieke circuit in Nederland, maar amerika overtreft clientisme in overtreffende trap.

    Like

  4. Al het geld dat een land niet aan eigen volk besteedt is weg gegooid;kijk maar naar 60 jaar ontwikkelingshulp!Dat heeft daar zooooo goed geholpen dat ze allemaal hierheen komen!

    Like

  5. Qvic zegt:

    Deze grote fout maken de goedmenschen contant, zij denken enkel vanuit hun eigen visie en standpunt, dat iedereen over de gehele wereld deze zelfde kennis en mentaliteit hebben, zo als hier in de westen. Ze beseffen nog steeds niet, dat andere volken deze kennis en mentaliteit niet bezitten. Daar gaat het ook constant mee de mist in, er bestaan plenty voorbeelden van deze waanzin projecten. Zo ook het voorbeeld van toen ze honderd bulldozers en vachtwagens aan Suriname cadeau gaven voor verbeteringen aan de infrastructuur daar. Deze hebben ze na 10 jaar ongebruikt te staan verroesten maar verschroot, omdat niemand echt verstand van deze machines hadden en hoe ze gebruikt konden worden. ook zo’n voorbeeld van de Chinezen, die hadden een spoorlijn van 800 Km aangelegd in Afrika voor hun mijnbouw naar de havens. Na één jaar waren er al verschillende treinen en wagons compleet verdwenen en/of onbruikbaar geworden, doordat de plaatselijke bevolking niet wisten hoe ze ermee moesten omgaan en verkochten de onderdelen voor een schroot prijs, want dat levert direct geld voor hen op.

    Like

Plaats een reactie