Duurzaam verlies? Ford meldt verlies van $ 132.000,- per verkochte elektrische auto

(Vertaling: E.J. Bron)

De tak elektrische voertuigen van Ford heeft in het eerste kwartaal van 2024 een verlies van $ 1,3 miljard geleden. Dat komt overeen met een verlies van $ 132.000,- per verkochte elektrische auto. De totale resultaten van de ondernemingen werden daardoor zwaar belast, bericht CNN.

In de eerste drie maanden van dit jaar verkocht Ford in totaal maar 10.000 elektrische voertuigen, een daling van 20% tegenover vorig jaar. De inkomsten daalden met 84% naar ongeveer $ 100 miljoen. Deze ontwikkeling weerspiegelt de kortingen op elektrische voertuigen in de hele branche.

Ondanks de hoge verliezen is Ford nog steeds van plan zijn variëteit aan elektrische voertuigen uit te breiden. De auto-onderneming ziet de toekomst van haar elektrische auto tak optimistisch. De CEO van Ford, John Lawler, zegt dat de onderneming van plan zou zijn de kosten voor de productie van elk voertuig binnen de komende twaalf maanden te dekken. De sterke concurrentie en de prijsoorlog op de markt voor elektrische auto´s hebben deze doelstelling echter moeilijker gemaakt.

Ter vergelijking: in 2023 meldde Ford een verlies van $ 4,7 miljard uit de verkoop van 116.000 elektrische voertuigen. De financiële uitdagingen in de tak elektrische auto´s van Ford staan in schril contrast met de traditionele voertuigen, die in hetzelfde kwartaal een winst van $ 3 miljard boekten.

Bron:
weltwoche.ch

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

7 reacties op Duurzaam verlies? Ford meldt verlies van $ 132.000,- per verkochte elektrische auto

  1. Eppo zegt:

    Nou dan moet je juist nu instappen in de EV en Lithium Aandelen want na alle kosten komen de winsten .

    Een oud Hollands spreekwoord zegt De kost gaat voor de baat uit !

    Like

  2. Peter . zegt:

    Met de Ford fort en met de trein terug

    Like

  3. Kanaloa01 zegt:

    Over een paar jaar als de 1e elektrische auto’s na 7 a 8 jaar naar de sloop omdat de accu’s op zijn en veel te duur om te vervangen, moeten we er rekening mee houden dat de eigenaren hoge slooppremies moeten betalen omdat recyclen veel te duur is.

    Like

  4. Ravian zegt:

    “De auto-onderneming ziet de toekomst van haar elektrische auto tak optimistisch.”

    Typisch ‘woke’ management dus; doordrammen tot aan het failiesement.

    Geliked door 1 persoon

  5. BigLJohn zegt:

    De gloriejaren van Ford liggen lang achter ons. In de jaren 60 maakten ze in de Formule 1 furore met hun raceauto’s. Ze kwamen met 2 noviteiten; de Mac Pherson wielophanging en de Cosworth verbrandingsmotor. Deze was zo bloedsnel dat de rest in no time op grote achterstand gereden werd. Bij een gelijke cilinderinhoud hadden andere auto’s hooguit 330 pk, maar bij de Ford Lotus was 420 pk aanwezig. Jammer (zover ik weet) is dat de Cosworth motor niet verder ontwikkeld werd. Horizontale kleppen opstelling en de verbrandingsruimte in een wat uitgeholde zuigerkop. Ook de GT rallyauto (GT 40) was een doorslaand succes (24 uur van Le Mans). Nu hangen ze zichzelf in een strop door zich te gaan bezighouden met elektrische auto’s. Waar zijn de tijden gebleven van de Ford Mustang en de Ford Lincoln.

    Geliked door 1 persoon

    • BosscheBol zegt:

      Ik vond die race-auto’s van de 60” er jaren ook veel mooier dan die moderne rijdende vliegmachines.

      Geliked door 1 persoon

    • Ravian zegt:

      MacPherson werkte voor GM toen hij de naar hem genoemde (waardeloze) ophanging heeft uitgevonden…

      Cossworth is een Engels bedrijf dat, onder meer, race motoren gebouwd heeft gebaseerd op Ford motoren.

      En het enige “Ford” aan de GT 40 was de motor en het type plaatje.

      Er is eigenlijk maar één automerk dat zelf zijn race auto’s bouwt, en dat is Ferrari, en dat is al heel erg lang zo.

      De rest wordt allemaal in Engeland gebouwd, bij in de racerij gespecialiseerde firma’s, zoals McLaren bijvoorbeeld.

      Like

Plaats een reactie