Jihad in roze – het vrouwenmagazine van Al Qaida

Gezichtsverzorging, EHBO-cursus, het huwelijk met een Jihadist – een nieuw Al Qaida vrouwenmagazine geeft tips voor aanstaande vrouwelijke godstrijders. Nog een poging om het aantal vrouwen voor terreur te vergroten.

Het is een ongebruikelijke getuigenis van islamitische emancipatie. Een nieuw online-magazine, dat tot het milieu van Al Qaida behoort, richt zich speciaal op vrouwen. “Al-Shamikha” (“de Majestueuze”), dat tot voor kort gepubliceerd werd op desbetreffende internetsites, is een Arabischtalig tijdschrift, waarin moslima´s ertoe worden opgeroepen een rol in de Jihad op zich te nemen. Het tijdschrift bevat naast interviews met weduwes van zelfmoordactivisten ook adviezen betreffende het gedrag en de kleding van islamitische vrouwen, artikelen over sieraden en lichaamsverzorging – een soort beautymagazine voor Jihadistes.

Het 31 pagina´s tellende Al Qaida-magazine geeft aan zijn vrouwelijke lezers in zeven hoofdstukken verschillende adviezen en informatie hoe moslima´s kunnen participeren in de Jihad. “Omdat vrouwen de helft van de bevolking uitmaken”, wordt er in de inleiding van het online-magazine gezegd, “probeert de vijand islamitische vrouwen ervan af te houden de waarheid over hun religie en hun rol daarin te leren, omdat zij allemaal maar al te goed weten wat er zou gebeuren wanneer vrouwen het slagveld van de Jihad zouden betreden.”

De Jihad zou op vrouwen zijn aangewezen, aldus de makers van het islamitische tijdschrift. “De islamitische natie heeft vrouwen nodig die de waarheid over hun religie kennen en die de veldslagen en hun uitwerkingen kennen en weten wat er van hen verwacht wordt”, komt de lezer te weten. Moslima´s zouden de taak hebben om de oemma uit het “moeras van onwetendheid en zwakte te redden”.

Een hoofdstuk van het islamitische vrouwenblad draagt de titel “Ontmoeting met de vrouw van een Mujahied”. Daarin vertellen vrouwen van Jihadistische strijders en zelfmoordactivisten over het leven aan de zijde van een islamistische Godstrijder. Een vrouw genaamd Umm Muhannad prijst bijvoorbeeld in een interview de moed van haar man, die een zelfmoordaanslag in Afghanistan pleegde. “Weten de kinderen waar hun vader is? Missen ze hem?”, wordt er aan een weduwe gevraagd. “De kinderen missen hem. Vaak huilen ze”, aldus het antwoord.

Vrouwen zouden gehoorzame begeleidsters en helpers van hun mannen moeten zijn, raadt het tijdschrift “Al-Shamikh” aan. Mocht de man in de Jihad sneuvelen, zou dat geenszins een verlies zijn”. “Van het martelaarschap ontvangt de gelovige bescherming, veiligheid en vreugde”, verklaren de auteurs van het online-magazine.

Ook een handleiding voor de eerste hulp wat betreft wonden, mocht de man in de Jihad gewond raken, is in het nieuwe Al Qaida-tijdschrift te vinden. De wond dient eerst gereinigd te worden met een dot watten met een antiseptische oplossing, wordt er gezegd. Pas na grondige reiniging van de wond mag er een verband worden aangebracht.

Op een andere bladzijde in “Al-Shamikh” krijgen de lezeressen adviezen hoe ze zich zouden moeten kleden en moreel gepast te gedragen. “Draag de hoofddoek (hidjab), inclusief de gezichtssluier (niqaab)”, wordt er gezegd, “ga niet het huis uit, behalve als het echt noodzakelijk is.” De volledige versluiering zou er bovendien voor zorgen, dat de huid van de vrouw een “lichte teint” behoudt en niet bloot staat aan verbranding.

Ook geven de makers van het tijdschrift tips m.b.t. beautycare en omschrijven het gebruik van een gezichtsmasker. “Was uw gezicht met lauwwarm water en zeep”, heet het in het hoofdstuk over huidverzorging. “Het beste gezichtsmasker is natuurlijke honing.” Er wordt gewaarschuwd voor een te hard afdrogen van het gezicht met een handdoek – per slot van rekening zou de huid van het vrouwelijke gezicht “dun en gevoelig” zijn.

Voor de volgende uitgave van het tijdschrift kondigen de makers nog meer tips voor lichaamsverzorging aan, evenals een handleiding over hoe vrouwen de Jihad vanaf een personal computer kunnen ondersteunen.

Veiligheidsautoriteiten en terrorisme-experts zien in “Al-Shamikh” de duidelijke trend van Jihadistische groeperingen bevestigd om vrouwen voor hun terroristische doeleinden te werven. Zowel gezien de vormgeving als de inhoud spreekt het Jihadistes-magazine, dat door de dichtbij Al Qaida staande “Al-Fajr-Media” werd gepubliceerd, een jonge groep, mogelijk zelfs westers beïnvloede vrouwen aan.

Al in 2004 publiceerde de Saoedi-Arabische tak van Al Qaida een online-magazine speciaal voor vrouwen. “Al-Khansa”, genoemd naar een Arabische dichteres uit de vroege islamitische tijd, die bekend stond vanwege haar lofliederen op gesneuvelde martelaars, leek wat betreft de lay-out op het nieuwe “Al-Shamikh”-magazine. Destijds werd het tijdschrift, dat vrouwelijke Godstrijders adviseerde om door gymnastiek en sportoefeningen fit en slank te blijven, al korte tijd na de eerste publicatie weer ingetrokken.

Een voortzetting met de titel “De kleindochters van Khansa”, die in februari 2010 op het internet opdook, verscheen twee maal, voordat er ook met dit magazine werd gestopt.

Bron:

https://ojihad.wordpress.com/2011/03/15/dschihad-in-rosa-al-qaida%C2%B4s-frauen-magazin/

Auteur: Florian Flade

Vertaald uit het Duits door:

E.J. Bron (www.ejbron.wordpress.com)

(Bovenstaand artikel geeft niet per se de mening van de vertaler weer. Dit geldt overigens eveneens voor alle andere vertalingen van E.J. 

E.J. Bron is ook te volgen via Twitter

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Islam. Bookmark de permalink .

Een reactie op Jihad in roze – het vrouwenmagazine van Al Qaida

  1. Gezicht verzorging voor al qaida, maar wel ongeziene opmaak.
    Wie zit er onder en als er een vrouw is verscholen gaat wat is hun doel hier ?
    Dat wij dit hier doorlaten is een “GROOTE SCHANDE”DAT HEBBEN WE NOOIT MOET TOELATEN .Als wij daarheen gaan moeten we wel als hun doen,
    en daarom wederzijds hun hier ook het zelfde eisen.

    als zij het van ons eisen moeten we het ook van hun eisen ..

    Like

Plaats een reactie