Is sharia verzoenbaar met de democratie?

Screenshot_32

De vraag wordt de laatste decennia regelmatig gesteld, wat is dat eigenlijk, die sharia? En daarna, en is dat dan verzoenbaar met onze democratie? Sommige moslims willen op die vragen nog al eens geprikkeld reageren, dan wel verontwaardigd. Nochtans zijn het meer dan relevante, en meestal ook welgemeende vragen. We mogen ons daarbij niet laten misleiden door de grote onwetendheid onder academici rond deze vragen, zoals Machteld Zee al goed beschreef.

Sharia is geen gewoon recht

Beginnen we met de eerste vraag, wat is dat eigenlijk? De sharia is ‘de islamitische wetgeving’. Het is dus een vorm van religieus recht, maar het gaat merkelijk verder dan wat niet-moslims veronderstellen wanneer ze over ‘religieus recht’ spreken. Letterlijk zou het iets genre ‘de wet van God’ of meer nog ‘de weg naar de bron’ betekenen. Het islamitisch recht is geen recht in westerse zin. Sharia is een religieuze plichtenleer voor moslims die hun menselijk handelen in zowel wereldse als religieuze zaken bepaalt. Dat gaat dus véél ruimer dan ‘het recht’ in de klassieke, democratische betekenis.

De sharia en de Koran leggen het finale oordeel over het menselijk handelen bij Allah. Niettemin bevat de sharia ook sancties voor wie de regels van de sharia niet respecteert. Die sancties gaan zelfs tot doodstraf, bijvoorbeeld voor wie getrouwd en overspelig is, of voor wie de islam op openlijke (publieke) wijze verlaat. De sharia steunt op de ‘fikh’ – de jurisprudentie van de sharia – en op de Koran zelf.

Lees verder>>>
(h/t Miesje)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in democratie, sharia. Bookmark de permalink .

16 reacties op Is sharia verzoenbaar met de democratie?

  1. Cathja zegt:

    De sharia-wetgeving hoort niet thuis in vrije westerse samenlevingen! Wij willen ons niet terug laten dringen richting het jaar 500 na Chr., maar willen onze eigen democratische wetten en regels vasthouden. Moslims die hier uit eigen vrije wil willen leven, zullen zich aan óns moeten aanpassen. Wij hebben niets met de koran en de sharia te maken, en willen dit zo houden.

    Like

    • Tom Hendrix zegt:

      @ Cathja: 15.15. uur. Inderdaad deze sharia waanzin, is tegen onze grondwet. Onze Grondwet erkent de scheiding der machten, te weten;
      1. De wetgevende,
      2.De rechterlijke,
      3. De uitvoerende macht!
      En daar willen MOSLIMS NIETS VAN WETEN! Maar onze pluche klevers, VVD,PvdA,CDA en voorop D66, blijven WEIGEREN om dat in te zien!
      Laat in mei deze partijen – met inbegrip van de verraders van D66- keihard weer worden afgestraft!

      Like

      • koddebeier zegt:

        @Tom Hendrix. 17.19 uur. Jammer genoeg blijken ook steeds meer van de circa 16 miljoen grijze gehaktballen te collaboreren met de islamitische instroom.
        Zoals uit de massale aanval in de media op Geert Wilders blijkt !!!

        Like

    • bigljohn zegt:

      Moslims die zich aan ons moeten aanpassen. Zag, of zie je het al gebeuren ? De praktijk van vandaag de dag is dat wij nog steeds stukje bij beetje richting Sharia opschuiven. We kunnen alleen maar hopen, en O.L. Heer op onze knietjes bidden, dat de Islamisering van onze maatschappij door de politiek zo snel mogelijk definitief ongedaan word gemaakt. Maar eerst zien, en dan pas geloven !

      Like

  2. janfreak zegt:

    De Sharia kent voor zo wer ik weet het woord democratie niet eens. In een democratie .mag je ongelovig zijn, volgens de sharia niet en hoor je gedood te worden als je Allah niet erkent of wanneer je je tot een andere geloof bekeert. Zodoende lijkt de sharia me voor iemand die gelooft in democratie totaal onaanvaardbaar.

    Like

  3. Bauernschmaus. zegt:

    Een domme vraag.

    Like

  4. s breget zegt:

    Volgens mij bestaat de sharia alleen onder de islam waar geen democratie geduld kan worden ,dat is ook de reden dat de vele islamieten nooit zullen integreren .Het bloed vloeit rijkelijk over de aarde van de EX moslims en laten we de vele slachtoffers onder de christenen en niet gelovigen niet vergeten die er niet zouden zijn geweest als er een democratie onder de islam had geweest

    Like

  5. Lucky9 zegt:

    Ik heb “De Bron “al op de hoogte gebracht het bestaan van een wetenschappelijk gefundeerde analyse van de Sharia. Die is te vinden in het boekenkastje van Nageltjes.be : http://nageltjes.be/wp/wp-content/uploads/2014/02/sharia_voor_niet-moslims.pdf
    Het geeft op minder dan 50 pagina’s een duidelijk beeld van wat de sharia werkelijk is.
    De belangrijkste boodschap staat op de zesde en zevende lijn van pagina 47.

    Like

  6. Theresa Geissler zegt:

    Sharia verbindt Kerk en Staat in plaats van ze gescheiden te houden, dus daarmee is de vraag eigenlijk al beantwoord: Nee,ze is NIET verzoenbaar met democratie. En voor het overige zal het mij persoonlijk wórst zijn, of de soep in die-en-die delen van de wereld nu minder heet gegeten wordt dan in andere delen, als die halve gare regeringsleiders bij ons het ook maar in hun kóp mochten halen om, bij wijze van moslim-appeasement of wat dan ook één snipper Sharia toe te laten is het mijns inziens tijd voor een gewapende volksopstand, niet meer en niet minder!!!

    Like

  7. Tempelier. zegt:

    In een democratie heb je normaliter wat te kiezen, de sharia is voor een groot deel ontstaan uit de koran, en er is nog wat bij verzonnen door ” islamgeleerde” De koran kent geen vrij keuze alleen maar onderwerping, of de dood.

    Like

  8. Jan zegt:

    Democratisch recht van een vrouw in Caïro met voeten getreden (en dan is de sharia (nog0 niet eens ingevoerd:

    Een rechtenstudente op het universiteitsterrein geterroriseerd door medestudenten

    Like

  9. Jean zegt:

    Die sharia smeerlapperij kunnen steken waar het zonlicht moeilijk bij kan.
    Wie graag die smeerlapperij wil beleiden en belijden die gaat maar snel naar die grote zandbak in noord afrika.
    Hier mag het zelfs niet tot een debat koembetreffende die smeerlapperij, gewoon verbieden en veerbannen.
    Wij houden ons niet bezig met waanzinwetten, enkel de seculiere wetten zijn van toepassing in een beschaafd en ontwikkeld land.
    Democratie is onze keuze, geen particratie zoals momenteel.

    Like

  10. Vederso zegt:

    De zon draait om de aarde: dat staat in de Koran.

    Like

  11. BertG. zegt:

    De vraag stellen, is ‘m beantwoorden. Een retorische vraag dus.

    Like

  12. koddebeier zegt:

    De Islam en de sharia zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, dus met andere woorden de Islam en z’n volgers passen niet in een westerse democratie, ook niet in een nep democratie zoals de onze !!

    Like

  13. lucky bee zegt:

    Dit betekent Jihad.mijn weder vraag is is het met onze democrtie verenigbaar?
    SUNAN ABU-DAWUD, BOEK 14: Jihad
    14.2473
    Er zal geen einde komen aan migratie tot het berouw ophoudt en berouw zal niet eindigen voor de zon opkomt in het Westen

    SUNAN ABUDAWUD BOEK14
    14.2493
    Hij die uittrekt in naam van Allah en sterft of wordt gedood is een martelaar, of zijn nek breekt door een val van zijn paard of kameel, of wordt gestoken door een giftig schepsel, of sterft in zijn bed, of door welke dood dan ook, is een martelaar en zal naar het paradijs gaan

    SUNAN ABU DAWUD BOEK14
    14.2497
    Wie niet deelneemt aan een krijgstocht (jihad) of die uitrust, of goed zorgt voor de familie van een krijger zal door Allah worden getroffen met een plotselinge ramp

    SUNAN ABU DAWUD BOEK14
    14.2520
    De krijger krijgt zijn beloning en degene die hem zijn uitrusting geeft krijgt zijn eigen beloning en die van de krijger.
    SUNAN ABU DAWUD BOEK14
    14.2526
    Drie dingen vormen de grondslag van het geloof: Niemand te doden die zegt: “Er is geen God behalve Allah”en hem geen zondaar te noemen ongeacht welke zonden hij begaat en hem niet van de islam te excommuniceren voor welke handeling dan ook. En de heilige oorlog zal worden gevoerd zonder ophouden, vanaf de dag dat Allah mij als profeet heeft gezonden tot de dag dat het laatste lid van mijn gemeenschap met de antichrist zal vechten.
    SUNAN ABU DAWUDBOEK 14
    14.2626
    Wanneer de apostel van Allah op krijgstocht ging zei hij: O Allah, gij zijt mijn hulp en mijn steun; Door u ga ik voort, door u val ik aan, en door u vecht ik.
    SUNAN ABUDAWUD BOEK14
    14.2632
    Allah’s apostel benoemde Abu Bakr tot onze commandant en wij vochten met enige heidenen, die wij ’s nachts aanvielen en doodden. Onze oorlogskreet was die nacht “doodt; doodt;” Salamah zei: die nacht doodde ik eigenhandig heidenen van zeven huishoudens.
    SUNAN ABU DAWUD BOEK14
    14.2635
    Mij (de profeet) is bevolen tegen mensen te vechten tot dat zij getuigen dat er geen God is behalve Allah, dat Mohammed zijn dienaar en zijn apostel is, zij zich bij het gebed in de zelfde richting keren, eet wat wij slachten en bidden zoals wij.
    SUNAN ABU DAWUD BOEK 14
    14.2660
    De meest genadige mensen zijn gelovigen die anderen doden.
    SUNAN ABU DAWUD BOEK 14
    14.2715
    De apostel van Allah oordeelde dat een krijger recht had op wat hij roofde van de man die hij doodde en dat dit niet verdeeld hoefde te worden in vijfden.
    SUNAN ABU DAWUD BOEK 14
    14.2781
    Wie met heidenen omgaat en met hen leeft is een van hen
    SUNAN ABU-DAWUD, BOOK 19: Schatplicht buit en heerschappij.
    19.2996
    De apostel van Allah zei: Als je een overwinning behaalt op Joodse mannen doodt hen dan. Dus Muhayyisah stortte zich op een joodse handelaar, met wie hij nauwe relaties onderhield en doodde hem.
    SUNAN ABU DAWUD BOEK19 Schatplicht buit en heerschappij.
    19.3008
    Toen Allah het Joodse Khaybar zonder vechten als oorlogsbuit aan de apostel van Allah overleverde, verdeelde hij de hele buit in 36 delen. De helft min een deel werd verdeeld onder de moslims. De andere helft plus een deel waren voor de toekomstige noden van Mohammed en de Moslims. Toen al dit bezit in handen van de profeet en de moslims viel hadden zij geen arbeidskrachten om erop te werken. Daarop huurde Mohammed Joden om (op hun eigen geroofde land) te werken.
    SUNAN ABU DAWUD BOEK 19 Schatplicht buit en heerschappij
    19.3040
    Belastingen moeten worden geheven van Joden en Christenen, maar niet van moslims.
    SUNAN ABU DAWUD BOEK 19 Schatplicht buit en heerschappij
    38.4359
    Het koranvers: De straf voor hen die oorlog voeren tegen Allah en zijn apostel, en met man en macht streven voor het kwade in het land, is executie, of kruisiging, of het afhakken van handen en voeten of verbanning, werd geopenbaard over de meergodendienaars. Als zij berouw tonen voor hun arrestatie verhindert dat niet de uitoefening van de straf die zij verdienen.
    SUNAN ABU DAWUD BOEK 19 Schatplicht buit en heerschappij
    38.4390
    Atiyyah vertelde: Ik was een van de gevangenen van het volk der Qurayzah. De gezellen (moslims) onderzochten hen. Wie baardgroei had werd gedood en degenen zonder baardgroei werden gespaard. Ik had nog geen baardgroei.
    SAHIH MUSLIM boek 19 (het boek over oorlog en krijgstocht)
    19.4292
    In de eerste dagen van de islam was het nodig om de ongelovigen uit te nodigen om de islam te aanvaarden voordat men hen ontmoette in de strijd. De profeet hield een razzia tegen het volk van de Mustaliq, terwijl die niets vermoedden en hun vee lieten drinken. Hij doodde iedereen die zich verdedigde en nam de anderen gevangen.
    Hoofdstuk 9 bij nachtelijke razzia’s is het geoorloofd om vrouwen en kinderen te doden mits dat niet opzettelijk gebeurt
    SAHIH MUSLIM boek 19 (het boek over oorlog en krijgstocht)
    19.4321
    Toen de profeet werd gevraagd over het doden van heidense vrouwen en kinderen bij nachtelijke razzia’s zei hij. Het zijn ook heidenen.
    SAHIH MUSLIM boek 19 (het boek over oorlog en krijgstocht)
    19.4346
    Als jullie in een stad komen die zich zonder formele oorlogsvoering heeft overgegeven, krijg je een deel van alle bezittingen daarvan. Maar als die stad niet gehoorzaamt aan Allah en zijn boodschapper en zich verdedigt tegen de moslims, dan is een vijfde van de oorlogsbuit voor Allah en zijn apostel en de rest is voor jullie
    SAHIH MUSLIM boek 19 (het boek over oorlog en krijgstocht)
    19.4347
    De bezittingen die door het volk van Nadir waren achtergelaten, zonder een expeditie van ruiterij, werden door Allah geschonken aan zijn apostel. Die bezittingen kwamen alleen toe aan de profeet. Hij zou met het inkomen daarvan de jaarlijkse onkosten van zijn huishouding betalen en wat over bleef besteden voor het kopen van paarden en wapens voor de heilige oorlog.

    Hoofdstuk 20: verdrijving van de Joden uit het Arabisch schiereiland
    SAHIH MUSLIM boek 19 (het boek over oorlog en krijgstocht)
    19.4364
    De Joden van Nadir en Quraizi verzetten zich tegen de boodschapper van Allah die de Nadir verdreef, maar de Quraizi toestond om te blijven. Hij begunstigde de laatsten tot ook zij zich verzetten. Toen doodde hij hun mannen en verdeelde de vrouwen, kinderen en al hun bezittingen onder de moslims. Maar sommigen voegden zich bij de boodschapper van Allah die hen bescherming bood. Zij omarmden de islam. De boodschapper van Allah verdreef alle Joden uit Medina.
    SAHIH MUSLIM boek 19 (het boek over oorlog en krijgstocht)
    19.4366
    Ik (Mohammed) zal de Joden en Christenen van het Arabisch schiereiland verdrijven en niemand achterlaten behalve moslims.
    SAHIH MUSLIM boek 19 (het boek over oorlog en krijgstocht)
    19.4438
    Anas vertelde: Wij ontmoetten de mensen bij zonsopgang toen zij naar buiten kwamen met hun bijlen, spaden, touwen en hun vee. Zij riepen verrast: Mohammed is gekomen met zijn leger.. Allah’s boodschapper zei: Khaibar zal worden verwoest. Weet dat als wij neerdalen op het stadsplein van een volk, het een kwade dag is voor hen die gewaarschuwd zijn. Allah de glorieuze en majestueuze liet hen vernietigen.

    MALIK’S MUWATTA, BOEK 21 Jihad
    21.1.2
    Allah garandeert het paradijs of behouden thuiskomst met alles wat hij heeft verkregen als buit of beloning voor degene die strijdt in Allah’s naam.
    MALIK’S MUWATTA, BOEK 21 Jihad
    21.14.27
    Ik wil vechten voor Allah en gedood worden, weer tot leven gebracht om gedood te kunnen worden en dan weer tot leven gebracht om gedood te kunnen worden.

    SAHIH BUKHARI, BOEK 52: Vechten voor de zaak van Allah
    4.52.46
    Het voorbeeld van de Mujahid die echt vecht voor de zaak van Allah is als een man die onafgebroken vast en bidt. Allah garandeert dat hij de Mujahid zal toelaten tot het paradijs als hij wordt gedood en anders zal hij terugkeren naar zijn huis met beloningen en oorlogsbuit.
    SAHIH BUKHARI, BOEK 52: Vechten voor de zaak van Allah
    4.52.72
    Niemand die het paradijs betreedt wil terug gaan naar de wereld al zou hij alles op aarde krijgen, behalve de Mujahid, die terug wil naar de wereld om tien keer martelaar te worden voor de waardigheid die hij krijgt van Allah.
    SAHIH BUKHARI, BOEK 52: Vechten voor de zaak van Allah
    4.52.73
    Allah’s Apostel zei: Weet dat het paradijs onder de schaduwen van de zwaarden ligt.
    SAHIH BUKHARI, BOEK 52: Vechten voor de zaak van Allah
    4.52.260
    De profeet zei: Als een moslim zijn godsdienst verlaat doodt hem dan.
    SAHIH BUKHARI, BOEK 62 Vechten voor de zaak van Allah
    7.62.137
    Wij kregen vrouwelijke gevangenen uit de oorlogsbuit en plachten coïtus interruptus met hen te doen. Wij vroegen de profeet daarover en hij zei: Tot de dag van de herrijzenis zal er niemand worden geboren die niet is voorbestemd om te leven. (Verkrachting van vrouwelijke gevangenen werd toegestaan)

    HADITH OVER DE HEILIGE OORLOG (JIHAD)uit Soenan Aboe Dawoed

    14.2478: Een deel van mijn gemeenschap zal blijven vechten voor het recht en hun tegenstanders overwinnen tot de laatste van hen vecht met de antichrist
    14.2493: Hij die uittrekt in naam van Allah en sterft of wordt gedood is een martelaar, of zijn nek breekt door een val van zijn paard of kameel, of wordt gestoken door een giftig schepsel, of sterft in zijn bed, of door welke dood dan ook, is een martelaar en zal naar het paradijs gaan
    14.2497: Wie niet deelneemt aan een krijgstocht (jihad) of die uitrust, of goed zorgt voor de familie van een krijger zal door Allah worden getroffen met een plotselinge ramp.
    14.2498: Gebruik uw bezit, uw persoon en uw tong in de strijd tegen de meergodendienaars.

    MALIK’S MUWATTA, BOEK 21 Jihad
    21.1.1: Wie strijdt in Allah’s naam is gelijk aan iemand die constant vast en bidt en daarin niet verslapt tot de krijger terugkeert.
    21.1.2: Allah garandeert het paradijs of behouden thuiskomst met alles wat hij heeft verkregen als buit of beloning voor degene die strijdt in Allah’s naam.
    21.1.4: Zal ik u vertellen wie onder de mensen de hoogste rang heeft? Een man die de teugels van zijn paard neemt en oorlog voert in de naam van Allah.

    Dit hoort bij de Sharia.

    Like

Plaats een reactie