Psychologie: De grotere Jihad bereidt voor op de kleinere Jihad – heilige oorlog

Screenshot 26

(Door: Nicolai Sennels – Vertaling: E.J. Bron)

De grotere Jihad is een innerlijke strijd, die erop gericht is psychologische gewoontes en biologische instincten af te schaffen die de moslims ervan afhouden de islamitische leerstellingen op te volgen. Het probleem is gelegen in het feit dat het toppunt van deze leerstellingen de kleinere Jihad is, het doden of onderwerpen van de niet-moslims. De grotere jihad is slechts een ander begrip voor zelf-radicalisering.

In enkele islamitische tradities spreken de geleerden over twee soorten Jihad: De grotere en de kleinere Jihad. De grotere Jihad is de innerlijke psychologische strijd van de onderwerping naar Mohammeds voorbeeld en onder de leerstellingen van de islam.

De kleinere Jihad is datgene dat men over het algemeen verstaat onder de “heilige oorlog” – de poging de islam te verbreiden, doordat niet-moslims en niet-islamitische gebieden zich moeten onderwerpen aan de sharia, bij voorkeur d.m.v. gewelddadige, maar ook door niet gewelddadige middelen.

De kleinere Jihad

Het zou een enorme fout zijn om te denken dat, alleen omdat men het begrip Jihad op twee verschillende manieren gebruikt, de gewelddadige Jihad een foutieve interpretatie zou zijn. Dat is ze niet. Het gebruiken van geweld om de sharia aan de wereld op te dringen, is een plicht van alle moslims. Dat wordt op veel plaatsen in de islamitische geschriften genoemd.

En alleen omdat de innerlijke psychologische Jihad de “grotere” wordt genoemd, betekent dat niet dat hij beter is dan de “kleinere” – de uiterlijke en gewelddadige Jihad. Integendeel. De Hadithen, de islamitische geschriften die het leven en de woorden van Mohammed beschrijven, definiëren helder en duidelijk het doden en gedood worden bij de strijd tegen niet-moslims als de “hoogste Jihad” – en daarom staat hij hoger dan de innerlijke Jihad.

Een voorbeeld (Iban Nuhaas, Book of jihad, in het Engels vertaald door Nuur Yamani, bladzijde 177):

Aman vroeg Rasulullaah: “… en wat is Jihad? Deze antwoordde: “Jouw strijd tegen de ongelovigen als je hen ontmoet (op het slagveld)”. Hij vroeg nog een keer: “Welke soort Jihad is de hoogste?” Hij antwoordde: “De persoon die gedood werd terwijl het laatste bloed wordt vergoten.”

Grotere Jihad

Beide, de koran en Mohammed – als hij ooit geleefd heeft – noemen verschillende keren hoe belangrijk het voor een moslim is de wil te hebben alles op te geven, zelfs zijn eigen leven, om de Jihad in naam van Allah te voeren. De koran gaat zelfs zo ver, dat hij diegenen die niet bereid zijn hun familie en alles wat ze bezitten voor de Jihad op te geven, ongehoorzaam noemt (dat betekent afvalligheid, die door de sharia met de doodstraf wordt veroordeeld):

“Zeg: ´Indien uw vaders en uw zonen en uw broeders en uw vrouwen en uw verwanten en de rijkdommen die je verkregen hebt en de handel waarvan je slapte vreest en de woningen waarvan je houdt, u liever zijn dan Allah en Zijn boodschapper en het streven voor Zijn zaak, wacht dan tot Allah met Zijn oordeel komt; Allah leidt het ongehoorzame volk niet´.”
(Soera 9, vers 24)

De grotere Jihad is dus een innerlijk psychologisch proces van de verwijdering van emotionele hindernissen, zoals het overlevingsinstinct en de natuurlijke biologische gehechtheid aan nakomelingen, echtgenoten en een veilig en comfortabel thuis, opdat de gelovige ertoe bereid is zich te onderwerpen en alle persoonlijke behoeftes en zijn gehechtheid op te geven om de islam te verbreiden.

De grotere Jihad, de mentale uitwisseling van persoonlijke behoeftes door een absolute loyaliteit tegenover Allah en zijn profeet en zijn wetten wordt ondersteund door iets dat men de psychologische ruggengraat van de islamitische cultuur kan noemen:

Het reciteren van de islamitische geschriften (sommigen leren de hele koran zelfs uit hun hoofd), de uitdrukking van de loyaliteit door vijfmaal per dag te bidden en de salah te herhalen, en de waarschijnlijk bekende en strenge religieuze en sociale controle die de heerschappij van de sharia in islamitische samenlevingen garandeert.

Zichzelf hersenspoelen

Deze traditionele cocktail van herhalingen en het gebruik van dreigingen en geweld (vaak ook “eermoorden” genoemd) binnen islamitische samenlevingen is precies dezelfde psychologische tactiek die gebruikt wordt bij de klassieke hersenspoeling, bijvoorbeeld bij gevangenen in totalitaire systemen. Angst, geweld en het ontnemen van persoonlijke vrijheden breken het individu en maken hem of haar ontvankelijk voor de boodschappen en bevelen die bijna eindeloos herhaald worden.

De uitdrukking “slaaf van Allah” wordt – niet verrassend – vaak gebruikt onder praktiserende moslims als positieve weg van de beschrijving van een voltooiing van de grotere Jihad: De eigen onderwerping en het opgeven van de normale menselijke behoeftes tot welzijn van de islam.

Bekeken vanuit psychologisch perspectief is de grotere Jihad niets anders dan een zelf-radicalisering – een innerlijke heilige oorlog van hersenspoeling door iemand zelf, die diep geworteld is in de islamitische traditie – om tegen de menselijke natuur te handelen, inclusief de fundamentele overlevingsinstincten en de natuurlijke aversie – ook onder dieren – om leden van de eigen soort te doden.

Bron:
http://europenews.dk/de

Bron oorspronkelijk artikel:
www.jihadwatch.org
Auteur: Nicolai Sennels

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Religie van de vrede", hersenspoeling, Islam, islamitische ideologie, Jihad, koran, Mohammed, Moslims. Bookmark de permalink .

8 reacties op Psychologie: De grotere Jihad bereidt voor op de kleinere Jihad – heilige oorlog

  1. windwens zegt:

    Conclusie: Hoe meer bidden des te slechter is dit voor de geestelijke gezondheid. Het er in drammen van allerlei soera’s zorgt voor een hersenverschuiving, die zijn weerga niet kent. Laat iemand dit maar eens weerleggen. Onmogelijk gezien het feit dat er bij boeddhisten als in een heel ver gevorderd stadium onderzoeken zijn gedaan op dit vlak omtrent het fenomeen reciteren, uit menig studie blijkt met harde cijfers dat reciteren van mantra’s de hersenen veranderd, en dat dit ook een blijvende stand is van de hersenen. Kortom we kunnen onze lol op met de Islam recitaties omdat door meer en meer bidden ook het dna veranderd. Wat dus al 1400 jaar wordt door gegeven, en wij er dus enorm door gedupeerd worden. Maar geloof maar niet dat de linkse sandaal lopers deze onderzoeken goed keur, dan wel wil onderschrijven.

    Like

  2. Kraftavilqa zegt:

    De al dan niet fictieve mohammud (pigshit be upon him) moet uitzonderlijk sluw zijn geweest om z’n ideologie zo gesloten zelfperpetuerend en zelfbeschermend op te zetten en die stomme woestijnbarbaren stonken erin ook dat had-ie goed gezien. En wij zijn er mooi mee nu. Vernietig islam! Laat geen muzel in leven man vrouw of kind doet er niet toe. Geen genade voor een genadeloze vijand.

    Like

  3. D.DAY zegt:

    Er zijn maar weinig barbaren geweest die zich vrijwillig aan de islam van Mohammed hebben overgegeven. Zoals het toen met dood en verderf werd afgedwongen om je aan de islam te onderworpen, zo zijn we in het heden beland met een politiek-correcte dwang de islam als een vredelievende religie te aanvaarden. De politici en de machthebbers hebben zich (met afgedwongen afspraken uit de Arabische Wereld) eraan gehouden de toestroom van moslims via massa-immigratie toe te laten, zodat het doel, de vorming van een wereldwijd kalifaat, in eerste instantie zonder bloedvergieten is verlopen. Maar de politici voelen zich niet verantwoordelijk voor de verdere consequenties die de toelating (of moet ik zeggen omarming) van de islam heeft veroorzaakt.

    Like

  4. Luchtpint zegt:

    Dit stuk van Sennels klopt volledig. Je moet jezelf eerst kunnen overtuigen van je groot gelijk en dat kan alleen maar als je alle elementen die jouw persoonlijk geloof in de Islam “moreel vervuilen” opgeeft. En dan maar kan je jezelf tot actie aansporen om alle ongelovigen, die daarvan als de hoofdschuldigen worden aangemerkt, om zeep te helpen. De logica zelf.

    Doctrine bepaalt m.a.w. gedrag. Zo eenvoudig is het.

    Like

  5. Tom Hendrix. zegt:

    Zeer lezenswaardig wat de Islam betreft; is ook het boek: ” Weg uit de Islam- Getuigenissen van Afvalligen, van Ibn Warraq, met een voorwoord van Afshin Ellian. Het boek is uitgegeven door Meulenhoff Pers. Mij heeft het definitief de ogen geopend, over de weerzinwekkende ideologie der Islam. Verder eens met het artikel.

    Like

  6. Jaan zegt:

    Heel verhelderend. Ik heb 40 jaar geleden met een rugzak door Turkije gereisd en in Diyarbakir (Koerdisch) gebied zat ik hele dagen bij ene Mehmet in zijn winkeltje te praten. Hij nodigde me uit om ’s avonds met hem mee te gaan zoals hij zei om te gaan eten. We kwamen in een huis in een achteraf wijk waar zo’n tien tot twaalf mannen zaten. Één van hen was de voorganger en ze begonnen te bidden. Nou dat wil je niet weten. Lallen met die tong, headbangen als een zot en opeens begonnen ze de buurman op hun rug te slaan. Nou begrijp ik wat dat was: Dat schijnt begroeting van de engelen geweest te zijn. Het was heel apart dat wel. Ze waren (toen) nog niet gevaarlijk. Toen we later weggingen stonden in een steegje drie politieagenten te wachten, die ons in het volle licht zetten, maar door lieten lopen. Die surveilleerden daar natuurlijk op bijeenkomsten van Koerdische rebellen en hadden geluid in dat huis gehoord en stonden te wachten om te lijken wie dar wel waren. Heel bijzonder die reis: zo wilde in verder per trein naar Mosul in Irak en passeerde zonder problemen een stukje Syrië. In Irak bleek ik een visum nodig te hebben en Joegoslaven niet maar Iraniërs wel. ik begreep niet waarom Joegoslaven er zo in mochten (Tito leverde Saddam, die net aan de macht was wapens) en Irakezen als buren niet (het waren sjiieten).

    Like

Plaats een reactie