Pasen, Bach en Grünewald

Screenshot_28

(Door: “Vederso”)

Een aantal jaren geleden liep ik kort voor Pasen alleen door Leipzig en ik hoorde muziek uit de Thomaskirche komen. De deur bleek open en de kerk was helemaal leeg behalve een zangkoor met vier solisten en een orkest voor in de kerk. Repetitie van de Matthäus-Passion. Niemand scheen verbaasd toen ik achterin een plaats opzocht. Men stuurde mij ook niet weg en ik kon een poos naar hen luisteren. Prachtig. Na een uurtje was het voorbij.

Vreemd om op zo’n plek naar de Matthäus te luisteren. Vreemd, op zo’n plek waar Bach zelf nog cantor was. Waar het koor van de Thomaner al 800 jaar oud is. Altijd als ik daarna de eerste klanken hoor, zie ik mezelf weer in die bank achterin in die kerk zitten en luisteren naar die repetitie. Om nooit weer te vergeten. Pasen is voor mij; Bach, de Matthäus-Passion, de Thomaskirche waar Bach ook begraven is en een groot standbeeld dat bij de ingang staat. Ik hoop dat het meer is dan een gimmick.

Nu bestaan er meerdere versies op CD en op Youtube van de Matthäus, gehele versies of enkele nummers eruit en ze zijn eigenlijk allemaal mooi. Eentje zonder versiering met de dirigent Herreweghe klinkt zoals ik vind dat het uitgevoerd moet worden. Maar misschien kent u nog wel mooiere versies met betere solisten. Hier de video:

 

Behalve de Matthäus is Goede Vrijdag natuurlijk gewijd aan het lijden van Christus. De Matthäus-Passion is eigenlijk Goede Vrijdag. Een heel indrukwekkend schilderij vind ik de Kruisiging van Anthonie van Dyck en nu weet ik even niet zeker of het origineel nou in Gent hangt en een kopie in Brugge of omgekeerd. Hoe het ook zij, via Snaphanen kwam ik bij Matthias Grünewald en zijn Isenheimer-altaar:

Snaphanen heeft ergens een uitleg bij het altaarstuk weggeplukt en het in 2013 met Pasen op zijn site gezet:

…de uiteindelijke bloei van het gotische kwam relatief laat in het werk van de Duitse kunstenaar Matthias Grünewald 1470-1528. Hij was misschien een tijdgenoot van Dürer, maar terwijl Dürer sterk werd beïnvloed door de Renaissance negeerde Grünewald het in zijn keuze van onderwerp en stijl. Veel van zijn werk is niet bewaard gebleven, maar zelfs van de kleine hoeveelheid die tot ons is gekomen, is het mogelijk om Grünewald te zien als een van de meest krachtige van alle schilders.

Geen enkele andere schilder heeft ooit zo vreselijk en naar waarheid de horror van het lijden laten zien en heeft toch voor ons, anders dan Bosch, het geloof in de zaligheid bewaard. Zijn Kruisiging is een deel van een van de vele panelen van het Isenheimer- altaar dat nu wordt bewaard in Colmar, Frankrijk.

Het werd opgedragen aan het Antonieter-klooster in Isenheim en was bedoeld om steun te geven aan patiënten in het monastieke ziekenhuis. Christus verschijnt afschuwelijk, zijn huid gezwollen en gescheurd als gevolg van de geseling en marteling die Hij moest verdragen.(…)

Hier nog de overige panelen: www.statenvertaling.net

De bovenstaande tekst is al van een jaar geleden. Kon ik een jaar geleden nog nadenken over Bach en Grünewald, nu lukt me dat niet meer. Te veel gruwelijkheden zijn er voorbij gekomen en te veel bedreigingen hangen ons boven het hoofd. De politici en de media kijken weg, “business as usual”.

Bron:
http://snaphanen.dk (klik op de afbeelding voor groter beeld)

Door:
“Vederso”
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

10 reacties op Pasen, Bach en Grünewald

  1. delamontagne zegt:

    Meer en meer ga je ook beseffen hoever de islamisering, die ontkent wordt, al gevorderd is.
    Hoevelen weten eigenlijk nog dat pasen van oorsprong een Christelijk feest is?
    Laat staan dat men weet dat vandaag “Witte Donderdag” is en wat het betekent.
    Het is al zover dat ze wel weten van suikerfeest, rammeldan, hallal en ander ongerief, dan de betekenis van Pasen, Kerstmis etc.
    Het wordt -aan de andere kant ook wel nodig om enkele verzen uit de korhaan uit ,t hoofd te leren, om te kunnen overleven.
    Dit ingeval een vredesaktie uit naam van de islam;
    Kenya: Alleen degenen die enkele verzen uit de koran konden citeren bleven gespaard van onthoofding op de universiteit van GARISSA.
    De Leidse studenten kunnen beter ook enkele verzen uit ,t hoofd gaan leren in geval dat…………..! ! !
    Nou ja, zoiets gebeurt natuurlijk niet in NL,………….voorlopig nog niet.

    Like

  2. Wachteres zegt:

    Prachtig, Verderso. Mijn eerste gedachte is dan altijd:

    “Zoiets moois, dat geven wij toch nooit weg”?

    Like

  3. Henk.V zegt:

    Bedankt voor de vertaling, Jan!
    Mooi verhaal met uitleg en Bach’s wonderschone Mattheüs Passion erbij!

    Op het juiste moment hier geplaatst :-).

    Like

  4. Henk.V zegt:

    Inderdaad, Wachters! Welke godvergeten idioot wil ONZE cultuur weggeven?
    De politiek correcte misdadigers die hun bijdrage leveren aan de blanke genocide behoren terecht te staan.
    Ik wil graag deel uitmaken van een toekomstige Neurenberg 2 rechtbank.

    Like

  5. guusvelraeds zegt:

    Fragment van het paneel waarop het lijden van Jezus op indringende wijze gevisualiseerd wordt door Matthias Grünewald. Ook binnen de islamitische staat worden op dit moment mensen gekruisigd. Jezus wilde met zijn lijden de wereld verlossen van zonden en kwaad. Helaas kwam 600 jaar later ene zekere Mohammed die in alles een tegenpool was van Jezus. Mohammed verloste de wereld niet maar creëerde met de koran als basis het meest ultieme kwaad.

    Like

  6. Driek zegt:

    Kon ik een jaar geleden nog nadenken over Bach en Grünewald, nu lukt me dat niet meer. Te veel gruwelijkheden zijn er voorbij gekomen en te veel bedreigingen hangen ons boven het hoofd.

    Dat is heel erg, beste Vederso. Juist nú, is de muziek van Johann Sebastian Bach een helende pleister op de wonde. Laten wij niet al te veel toegeven aan zulke deprimerende gedachten. Wij moeten juist trachten ons geestelijk leven niet te laten beïnvloeden door dat schorremorrie.
    Ik heb de Matthäus Passion in verscheidene uitvoeringen, de mooiste uitvoering is op de plaat, van Karl Richter, met het Münchener Bach Chor, en met o.a Janet baker en Dieskau. Schitterend. Dat laten wij ons toch niet ontnemen? Want dan hebben ze gewonnen. Dat tuig van de richel.

    Like

    • Vederso zegt:

      Driek, ik geef het toe. Ik was inderdaad even heel erg somber. Dat gaat wel weer over…of niet.

      Like

    • Nemesis zegt:

      Ik ga hier morgen, vandaag eigenlijk naar luisteren. Het zal overal wel heel rustig zijn hier, want Goede Vrijdag (Karfreitag) is een officiële vrije dag. In de hele Bondsrepubliek mag op deze dag ook niet gedanst worden. Velen vinden dat niet terecht of oubollig, niet van deze tijd en stel je voor de muzelmannetjes. Maar goed dat juist die nu ook niks van dansen moeten hebben. Daar hebben de Gutmenschen niet aan gedacht. 😀

      Like

  7. jantjeuitnl zegt:

    Mooi de ‘Mattheüs’. Velen kennen inderdaad hun eigen geschiedenis niet meer, witte donderdag, goed vrijdag, stille zaterdag, Pasen! Dat is achteruitgang. Waarschijnlijk weten nog minder wat Pesach is. Pesach op de wijze van Bohemian Rapsodie!
    http://unitedwithisrael.org/watch-passover-rock-rhapsody/
    De Israëliers houden de moet er ook in.
    De duivel gaat NIET winnen!

    Like

  8. luckybee zegt:

    Een Passion spelen door BNN ers uitgevoerd , is blasfemie; het zijn aanhangers van de kwaaie troll van een Bart Smit,dat ze het zuipen, slikken, prikken,snuiven, en ramen kapotgooien geleerd hebben. En zulke mensen moeten het verhaal van de offer van Jezus Christus aan de kruis,aan anderen door geven?In Oberammergau word deze spelen door de dorpsbewoners zelf uitgevoerd en het was een wereld succes geworden.Geen Goddeloze idioten, hebben daar, mee deel genomen.

    Like

Plaats een reactie