Allah houdt niet van knuffelen!

Screenshot_235

(Door: “Helena”)

Veel hadden we al gezien van Israël, zo hadden we de indrukwekkende Massada beklommen (via het slangenpad,  met 3 dagen spierpijn tot gevolg), in de Dode Zee liggen dobberen in het intens zoute water, en had manlief zich zelfs met de heilzame modder uit de zee (maar verpakt in een navulverpakking uit de souvenirwinkel) ingesmeerd én, zoals werd geadviseerd op de verpakking: na 20 minuten weer onder de zoetwaterdouche afgespoeld,  én ook hadden we een ochtendwandeling in de Negev woestijn gemaakt en daar de zon zien opkomen!

Eén ding had manlief nog op zijn verlanglijstje staan voor als we Jeruzalem zouden aandoen: de beklimming van de Tempelberg en de daar bovenop prijkende Rotskoepel (geconfisqueerd door de islamieten) van dichtbij fotograferen! Oost-Jeruzalem was dan wel voor de Joden een no-go-zone en tot het midden van de 20e eeuw was de Rotskoepel alleen voor moslims toegankelijk, maar sinds 1967 hebben niet-moslims beperkt toegang! Het interessante is dat de koepel veel weg heeft qua bouwstijl (Byzantijns) van christelijke kathedralen! Het uiterlijk van de Rotskoepel doet in alle aspecten denken aan de vroegchristelijke bouwkunst en de Byzantijnse bouwkunst van Syrië en Palestina, zoals ook te zien is aan het overeenkomstige bouwplan en het uiterlijk van de Heilig-Grafkerk in Jeruzalem en de Kathedraal van Bora.

In zijn Byzantijnse bouwstijl lijkt de Rotskoepel als twee druppels water op het eerste deel van de Heilig Grafkerk, de veruit belangrijkste christelijke kerk in de stad, die zich enkele honderden meters verderop bevindt. Het gebouw heeft de vorm van een martyrium. Volgens sommige historici wilde Abt al-Malik (architect) dan ook met het bouwwerk duidelijk maken dat de islam in tegenstelling tot het christendom de definitieve religie was.  (Bron: Wikipedia)

Even voor alle duidelijkheid: we zijn anti-islam, maar als je dan in Jeruzalem bent, moet je deze plek bezoeken, juist omdat het zo’n omstreden plek is: voor de islamieten is dit het ultieme heiligdom, omdat Mo daar naar de hemel schijnt te zijn opgestegen, en voor de christenen de plaats waar Abraham zijn zoon zou offeren!! Afijn, we houden wel van een uitdaging nietwaar,  dus hadden we ons na een paar eerdere pogingen via de Poort van Jaffa en weer kriskras terug door de vele smalle steegjes  van de Oude Stad en de ontelbare trappetjes op en af, op de daarvoor geschikte openingstijden aangemeld bij de ingang van de gedenkplaats, want: dat is wat het is, het is helemaal geen moskee!!

Ik had me, in samenspraak met manlief, voor de gelegenheid niet overmatig zedig gekleed. Waarom zou ik ook? We hadden afgesproken snel even een paar foto’s te maken bij die Rot(s)koepel en er beslist niet in te gaan, en daarna  zou mijn ultieme wens uitkomen: we zouden gaan winkelen in de Mamilla (West-Jeruzalem), waar ik al een paar charmante sandaaltjes had gespot!

In de rij bij de detectiepoortjes stonden we tussen een groep vrolijke Amerikanen, ook in hun vakantie-outfit had ik al tevreden geconstateerd: de dames in frivole zomerjurkjes en de heren in toffe bermuda’s met poloshirtjes. Ik zag er in tegenstelling tot deze vrolijkheid eigenlijk best wel degelijk uit, een knielange bermuda met t-shirt , nog net geen ANWB-outfit, want de degelijke wandelschoenen ontbraken!

Na 4 trappen (ongeveer 100 treden) kwamen we op een plateau terecht en daar was ie dan: manlief ging helemaal uit zijn dak en begon al enthousiast te fotograferen! “Gewèldig hè? Dit moet je gezien hebben!!” Ik ben wat kritischer wat dat aangaat, de eerste gedachte die bij me opkwam was meer van: al heeft een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding! Nou: Allah straft direct!

Een klein grijs mannetje begon vol afschuw naar mijn gespierde kuitjes te wijzen: “You are not decent madam, cover yourself!!” Wat krijgen we nou, dacht ik, en liet me niet van de wijs brengen, maar toen er een wat groter exemplaar van de Sharia politie opdook en ik een badstof lap met elastiek kreeg toegeworpen met de dwingende bedoeling dat ik me daarmee zou verhullen, sloeg even de wanhoop toe. Achter mij klonk een gebulder van het lachen, dat was gelukkig niet om mij, de ‘rok’ was me zeker 6 maten te groot, maar de bermuda Amerikanen ontkwamen ook niet aan het lot, zij moesten zich ook ‘decent’ kleden! Toen ik mokkend doorliep, bleek dat ook mijn twee pluspunten nog aan het zicht moesten worden onttrokken en dienden te worden bedekt met een wijde sweater met capuchon in dezelfde kleur kobalt blauw als de ‘rok’!

“Kom op!”, motiveerde ik manlief, “maak die foto’s huppakee!! En dan wegwezen!” Maar hij vond het allemaal nogal vermakelijk en reageerde nét even verkeerd: “Ach lachen toch, je moet de humor er ook van in zien, doen die Amerikanen toch ook!” “Maar die lopen er niet bij als een Smurfin! Ik heb het warm!” Toen het te lang duurde, besloot ik de sweater maar om mijn heupen te knopen, en toen werd mijn aandacht getrokken door een schoolklasje,  geleid door twee zwaar gesluierde moslima’s die het klasje onder een afdakje (soort koepeltje) samen dreven voor een ‘zwaaimoment’. Braaf stonden de kindertjes van hooguit 8 jaar, waarvan de meisjes ook al ‘bedekt’ waren, enthousiast te zwaaien naar de camera –  leuk voor thuis – en werd ik van alle kanten in de gaten gehouden: ik zou het toch maar eens wagen een foto maken van dit ‘aandoenlijke’ tafereeltje!

Ik had intussen al meerdere verwensingen naar mijn hoofd geslingerd gekregen, want dat ik niet helemaal bedekt was, bracht de mannelijke controleurs in uiterste staat van opwinding , want dat was ‘natuurlijk’ respectloos en toen er iets klonk van “last warning” besloot ik me toch maar tot mijn echtgenoot te wenden en piepte: “Gáán we zo? Ik wil niet ‘en plein publique’ gestenigd worden hier!”

Toch was er ook een áárdige  meneer (een gids, wiens groep kennelijk zelfredzaam genoeg was om even alleen gelaten te worden) die aanbood een foto van ons beide te maken voor de rotskoepel, manlief reageerde laaiend enthousiast! “How kind! Thank you sir!”,  en na enige uitleg over de bediening van de camera poseerden we met de armen om elkaar heen en met een intens gelukkige glimlach op ons gezicht voor de gedenkplaats. Maar ineens raakte de man in  paniek en begon met zijn armen te zwaaien “No, no, no!” en duwde de camera met een vies gezicht van zich af. “Kom op joh!  Just press the black button on top!”,  probeerden we nog, maar:  “No,no, no hugging!!” Dát was het toppunt!! “What, no hugging?? We are married for more than 40 years!! ” Maar nee!! Dat was niet decent!!

Met een minachtend gebaar gaf hij de camera weer terug en beenden wij terug naar de trappen waar ik de smurfen outfit van me aftrok en aan de kant smeet. Op naar de schoenenwinkel!

Door:
“Helena”
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Religie van de vrede", Allah, Islam, Israël, Jeruzalem. Bookmark de permalink .

24 reacties op Allah houdt niet van knuffelen!

  1. Petra DeBoer zegt:

    Mooi verhaal. Tja de maangod Allah houd niet van liefde en dus ook niet van knuffelen.

    Liked by 1 persoon

  2. ruud 2 zegt:

    Sjaalom zou ik maar zeggen.

    Like

  3. Nieuw Begin zegt:

    stelletje hyper-sexueel gefrustreerde islamieten. In het westen komen ze wel weg met hun verkrachten van blanke meisjes door onze kut rechtspraak.

    Liked by 1 persoon

  4. Jaan zegt:

    Het valt me eerlijk gezegd enorm mee want geen mes tussen je ribben, geen ongevraagde piemel in je reet. Nou nee het lijkt het Aards Paradijs wel.

    Like

  5. Sabeltant zegt:

    Fortuyn zei het jaren geleden al, vergeleken met het westen is de islam een achterlijke cultuuur.

    Like

  6. delamontagne zegt:

    Leuk geschreven reisverslag en NIETS ervan verbaast me.
    De Tempelberg waar die moskeet staat, is onder toezicht van de moslims, niet de Israeliërs.
    Dat had die mevr kunnen weten. Maar als ik haar geweest was had de man met z’n fotootjes nemen de p.t op gekund.
    Je laat je als westerse vrouw toch niet zo behandelen door die middeleeuwse idioten.
    Meneer zelf hoefde zich niet om te kleden UITERAARD .
    Alleen voor ’n foto van zo’n afschuwelijk gebouw ?
    Ik moest denken aan 50-55 jaar geleden in een van die omhoog gevallen Golfstaatjes. Ik meen Kuwayt.
    Met een oudere Mevr. en andere westerse mannen ( ik was nog jong ), kwamen in een Restaurant.
    Zoveel jaren na dato zie ik het nog zo voor me.
    Een stuk of 100 arabs, alleen mannen in dat Restaurant keerden zich “en-masse” om, om dat voor hen vreemde schouwspel te zien.
    EEN vrouw ! !
    De ober kwam vliegensvlug aangesneld en pakte een kamerscherm om ons heen te zetten zodat de arabs die onzedige aanblik bespaard zou blijven.
    ACHTERLIJK VOLK, dat wordt dan Europa binnengesluisd……………..

    Like

  7. kampersrene zegt:

    Allah houdt niet van knuffelen!…..ook niet als hij in zijn bedje werd gelegd met verse pampers en een kruisje op zijn voorhoofd gegeven….slaap lekker lieve schat !

    Like

  8. marijke zegt:

    even off-topic :
    hebben jullie ook gemerkt dat Beyond the Matrix, van Martin Vrijland ER AF is ???
    En sinds vanavond merkte ik, dat XANDERNIEUWS ERAF is ???
    Bron, klopt dit ? ……En zijn er nog meer, misschien ?

    Like

  9. Jan zegt:

    Moshe Dayan had er goed aan gedaan alles aan flarden te schieten en met zijn tank omver te walsen toen hij daar stond.

    Liked by 1 persoon

  10. Blaffertje zegt:

    Wat een puriteins volk.
    Maar wel meisjes van zes verkrachten hè en als de meisjes niet gewillig zijn genoeg zijn worden ze gestenigd omdat ze het niet met zo’n oude l…. willen doen.
    Zo’n kind wil met een pop spelen en snapt niet wat zo’n sneuneus met zijn worstje tussen haar beentjes wil en als het dan vreselijk pijn doet en ze begint te schreeuwen van pijn zijn de rapen helemaal gaar, want dan is meneer gekrenkt.
    Als je zo’n mentaliteit hebt zoals die pedofielen, weet je niet wat liefde is en vind je knuffelen iets raars.

    Like

  11. BertG. zegt:

    Heeft er dan iemand ooit wel eens een Marokkaans of Turks stelletje/ echtpaar zien knuffelen?
    Ik niet, meestal lopen ze achter mekaar i.p.v. naast mekaar.

    Like

    • Cathja zegt:

      @BertG.

      Nee, dat knuffelen doen ze thuis. En vaker dan jij denkt. Van het één komt het ander, als je kijkt naar hun talrijke nageslacht.
      Maar op straat loopt moeders tien passen achter de baas aan. Zo ziet allah dat het liefst.

      Like

      • BertG. zegt:

        Ik betwijfel het, denk meer dat een soort van bevel is om op hun rug te gaan liggen als de baas er weer zin in heeft.
        Vrouwen zijn als akkers om omgeploegd te worden wanneer dat nodig is.
        De kinderen worden ook geheel liefdeloos groot gebracht zonder enig empathisch vermogen.
        Daarom hebben ze er ook geen moeite mee om andere pijn aan te doen.
        Bij knuffelen komt nog gevoel aan te pas en dat kennen ze niet.

        Like

      • Cathja zegt:

        @BertG. om 13:20

        Ja, je hebt wel gelijk wat dat knuffelen betreft. Ik had dat woord beter tussen aanhalingstekens kunnen zetten.
        De mannen hebben rechten en de vrouwen hebben plichten. Op allerlei gebied.
        Dan komt er van genegenheid -zoals knuffelen- inderdaad niks terecht.

        Like

      • Judge zegt:

        Behalve als ze door een mijnenveld moeten lopen, dan gaat de vrouw 30 passen voor hem uit !

        Like

  12. Hahaha, ja ik herken het. Ik kreeg zowaar een papieren ‘burka’ , op een regencape lijkend, maar dat was al een paar jaartjes terug………
    Wat ik niet wist en goed om te weten en lezen van u is dat de ‘moskee’ niet aangeduid wordt als
    ‘moskee’ maar gedenkplaats.

    Like

  13. Nemesis zegt:

    Ik was ook in die moskeet, mijn was er met geen 10 paarden naar binnen te krijgen. Maar ja, vrouw en nieuwsgierig. Die blauwe dingen met elatik waren er ook. Maar ik had gewoon een jeans aan en omdat het die dag nogal koud en winderig was een vestje over m’n t-shirt. Dus ik hoefde me niet te verkleden. Ik had wel zo#n sjaal bij me, zoiets zoals je op het strand om je taille knoopt. Hadden we uit Cuba meegebracht. Stond daar voor de ingang te worstelen met dat ding, want door de wind wilde dat super lichte stof ding niet om mijn hoofd. Het manneke daar was heel vriendelijk en beduidde me dat ik dat dan maar moest laten en met die sjaal om m’n nek mocht ik gewoon naar binnen. Ben daar midden in die moskeet gewoon op het tapijt geploft en vanuit die perspectieve heb ik de boel eens goed bekeken. Ergens langs de muur zat er een immam met en paar jongelingen de koran te leren, tenminste dat nam ik aan en hield mij wel in de gaten. Om de rest te bekijken draaide ik gewoon op mijn achterwerk rond en toen ik er genoeg van had, want er was helemaal niks aan, stond ik op en ben weer naar buiten..
    Beneden nog naar de klaagmuur en als je een beetje in de buurt van de openbare toiletten kwam, was je blij weer te vertrekken, het stonk er hemeltergend. De oude stad is best wel leuk, maar als je al naar iets kijkt en verder loopt dan lopen ze nog met een theeketeltje na. Hebben daar ook alle must to see plekken bekeken en de diverse kerken die er op elkaar stonden en overal maar bedelen en rommel aanbieden. Massada hebben we ook beklommen in de gloeiende hitte en weer terug met een bus, die daar heerlijk koel zijn van binnen en bijna niks kosten. Moesten nog wachten op een bankje, dus ik haal onze twee broodjes te voorschijn en toen werden we belaagd door een zwerm Beo’s die de broodjes dus opgegeten hebben. Was best grappig, ze zaten overal, op je hoofd, armen, schouders, handen en schoot.
    Dode zee hadden we een hotel en dat was iedere dag dobberen en dan afdouchen. Verder alleen maar taxi gehuurd en ons overal heen laten brengen waar we naar toe wilden. Wij houden niet zo van gezelschapsreizen. Daar hebben heel veel mooie en interessante dingen gezien. Ook de woestijn in natuurlijk. Ach te veel om op te noemen. En de taxichauffeur kon prachtig vertellen over de oudheden en de dingen die we tegenkwamen en ook in de woestijn, waar hij ons wees op de vegetatie en met een bezoekje aan een bedouienentent waar we eerst koffie en toen thee kregen van de heer des huizes en mevrouw me haar eigen afdeling mocht laten zien, keuken en verblijfplaatsen.

    Like

  14. koos zegt:

    Heel raar dat de sixties die zo graag hun blote nix toonden, nu de islam adoreren, het toppunt van preutsheid

    Like

  15. Jules Vismale zegt:

    Recent geleden las ik in een krant dat er een benaming is voor ouders die hun kinderen zo oververwennen en -beschermen en dat is de term ‘Curlingouders’. Die ouders zijn veel te bezorgd om hun kinderen, willen hen een comfortabel leven aanbieden, proberen op hun kinderen lief over te komen, willen niet streng tegen hen zijn waardoor kinderen zelf geen geluk vinden terwijl kinderen juist structuur en regels willen hebben!
    Het is namelijk helemaal niet slecht voor kinderen als ze gewoon naar school fietsen, hun neus stoten, een keer hun broodtrommel vergeten, buiten spelen in de modder en hun iPad en smartfone uitzetten.
    Jammer genoeg lijken talloze linkse figuren soortgelijke dingen bij moslims te proberen en hebben ze hun ziel verkocht aan de Romeinse god Bacchus (de god van de wijn) om zichzelf hiermee te bedwelmen! Helaas kunnen mensen niet altijd zichzelf voor de gek blijven omdat het toch wel eens helemaal mis kan gaan!

    Like

  16. fleckie zegt:

    ” FACELIFT”. : NW. ISR. WEEKBLAD 5 april 2019. ‘( foto’s: Breeze. creatieve’).
    Eind maart presenteerde. de. ‘ ISRAEL NATURE. and. PARKS. AUTHORITY ‘. Een nieuwe nachtelijke. lichtshow, geprojecteerd op de berg MASADA, over de Joodse opstand die daar plaats vond in 73 vdgj. . Het 50 minuten durend spektakel met de titel ‘FROM. SUNSETS. TO. SUNRISE ( van zonsondergang tot zonsopgang). vervangt de verouderde show die dertig jaar lang bezoekers trok. Bij de versie van 2019 zijn geavanceerde. technologieën gebruikt om het verhaal van de opstand tegen de ROMEINEN van bijna 2000 jaar geleden te vertellen op een manier die ook aantrekkelijk is voor jongere generaties, De MASADA wordt jaarlijks door ong. Een miljoen toeristen bezocht. *~*~*~*~*~*~*~[. fleckie: .. achterflap v. boek ‘MASADA ” van Ernest K. GANN
    , het heldhaftig verzet van het joodse volk’,, uitg. Sijthoff/ Amsterdam,: isbn 90.218.2927.4. :
    Masada( Hebreeuws voor ‘vesting’) is een rotsplateau aan de oever v.d. Dode Zee waarop keizer Herodes omstreeks het jaar 25 na Chr. een kasteel heeft laten bouwen.
    MASADA is 71 jaar na Christus’geboorye het laatste toevluchtsoord van 960 mannen, vrouwen en kinderen die weigeren zich aan de Romeinse overheersers te onderwerpen en liever hun leven dan hun vrijheid opofferen,.
    Generaal FLAVIUS Silva is de opperbevelhebber v.h. Tiende Legioen ,die met zijn cohorten de verzengende hitte v.d.woestijn trotseert om een handjevol’rebellen tot gehoorzaamheid te dwingen.
    Eleazar ben Yair is de onbuigzame, vastberaden vrijheidsstrijder die zijn volk inspireert en aanvoert, doch die diep in zijn hart beseft dat alleen de dood zijn idealen kunnen worden verwezenlijkt.
    Sheva is het exotische joodse meisje dat het bed deelt met de Romeinse Genaraal en ondanks de genegenheid voor haar eigen volk haar hart heeft geschonken aan haar meester en minnaar. Om haar geliefde te behouden wordt zij echter gedwongen haar eigen eeuwenoude tradities te verraden. .Masada is een weergaloze roman over liefde,heldenmoed,strijd en wanhoop.
    Het boek werd verfilmd met Peter O. ‘Toole in de rol van de meedogenloze generaal. FLAVIUS Silva. *~*~*~*~*~*~*~…………..’HERÓDES de. GROTE’, koning der Joden,Moordenaar of politiek genie?” boek van GERHARD. PRAUSE, uitg. Meulenhoff-A’dam/Brussel.isbn 90.10.02335.4. .
    …….’op ejbron 17.4.2018, onder Verenigde Naties, van Ies Cohen. *~*~*~*~*~*~*~NIW11.5.2007, ‘Herodes. GRAF. ontdekt ‘ na jaren graven is de tombe van Herodes de Grote ontdekt. FLAVIUS JOSEPHUS had de juiste plaats genoemd,maar archeoloog had nu pas succes. , : Amiram Barkat/ redactie NIW. …….’ De Hebreeuwse Universiteit van JERUSALEM kondigde maandag. aan dat het graf van koning Herodes is ontdekt. Deze beruchte ‘ kindermoordenaar ‘ regeerde JUDEA uit naam v.h.Romeinse Rijk vanaf 37 VOÓR. De vondst had tot dinsdag geheim moeten blijven, maar HAARETZ kreeg al eerder lucht van het verhaal. Herodes’tombe’ werd ontdekt in Herodium,op 12 kilometer afstand van Jerusalem, door professor Ehud Netzer, een Herodes-expert die de lokatie al sinds 1972 heeft afgezocht. Wat nu is aangetroffen is een verwoeste lemen sarcofaag zonder botten. Het graf is vermoedelijk al kort na Herodes – dood geschonden,maar Netzer is zeker van zijn zaak.Dit moet het graf van Herodes zijn, een ‘hoogtepunt’ van de opgravingen op deze plek. De ontdekking heeft een groot archeologisch ysterie opgelost. De meeste archeologen dachten al dat het graf hier ergens moest liggen,omdat de eerste eeuwse Joodse historicus in Romeinse dienst, FLAVIUS JOSEPHUS over de plek heeft geschreven in zijn. JOODSE. HISTORIËN Netzer zocht op een iets andere plek dan oudere opgravingen en heeft dus eindelijk succes gehad. Herodium bouwde. hier vanaf .23 VOOR. een versterkt paleis,dat door de ROMEINEN in 71 werd verwoest,een jaar nadat ze de Tweede Tempel hadden vernietigd die vanaf ca.516. VOOR. had bestaan. Herodes (74-4). van oorsprong een. Idomeneeer — als opvolgers van de Edomieten door tijdgenoten als Joods beschouwd- werd als 25- jarige door de Romeinse Senaat in 40 vdgj tot Koning der Joden benoemd. Herodes de Grote,zoals hij uiteindelijk werd genoemd,breidde vanaf 20 VOOR de Tweede Tempel drastisch uit en zou ook CAESAREA en MASADA. hebben gebouwd. In 4. VOOR. overleed hij na een lange ziekte,ongeveer 2 jaar later nadat hij over de komst van wijzen uit het oosten had gehoord-(‘toen) Herodes ontstelde en geheel Jerusalem met hem’– die zeiden dat ze een ‘Koning der Joden’ zochten,een concurrent kortom, waarop hij zou hebben gereageerd met de opdracht’om in BETHLEHEM en het hele gebied daar van al de jongens van. 2 jaar oud en daar beneden om te brengen. ‘( Mattheus 13 e.v. .PARTHEN . Herodes besloot zijn graf in Herodium te bouwen omdat die plaats een rol speelde in een dramatische episode in zijn leven. In 43 VOOR,toen hij nog gewoon gouverneur van GALILEA was, ruim voor de tijd dat hij zijn eifpgen vrouw Mariamne wegens overspel aanklaagde en liet executeren- en dat was nog maar EEN. Onderdeeltje van zijn roerige biografie- moest hij Jeusalem met zijn familie verlaten omdat zijn vijanden, de Parthen, de stad beleerden. Ze achtervolgden. het. konvooi. van. Herodes en toen de wagen van zijn moeder kantelde,raakte Herodes buiten zichzelf,totdat hij doorkreeg dat zij maar licht gewond was. Toen de Parthen zijn militaire escorte achterhaalden,behield dat gelukkig voor hemde overhand. . In Herodium,waar dit voorviel,liet Herodes een v.d.grootste koninklijke complexen van het hele Rijk bouwen. Het omvatte een paleis,een heiligdom, een administratief centrum en een mausoleum. Op een kunstmatige heuvel,die je vanaf Jerusalem kon zien,bouwde hij een versterkt paleis met wachttorens dat alleen in oorlogstijd werd gebruikt.
    Aan de voet van die heuvel kwam een tweede paleis,ter grootte van een kleine stad,met leuke moestuintjes,vijvertjes,stallen en opslagruimtes. Herodes hield niet van half werk. De Koning der Joden spaarde kosten noch moeite om de plek tot een juweel in de regio om te toveren. Hij liet waterverbindingen aanleggen vanaf de zogenaamde Vijvers van SALOMON en importeerde speciale aarde om in het hart van de woestijn bloemen te laten bloeien. ‘ LEPRAKOLONIE
    …………..Na het uitbreken v.d.zgrote Opstand (66-70) die zoals bekendeondigde met de verwoesting v.d. Tempel door generaal TITUS , wetd de plek door rebellen ingenomen, maar in 70 zonder tegenstand aan de ROMEINEN overgedragen. In de 5e eeuw werd de lokatie betrokken door. BYZANTYNSE monniken , waarna het als een leprakolonie fungeerde. In de 7e eeuw werd Herodium verlaten. . Op basis van geschriften van FLAVIUS JOSEPHUS werd er tussen 1956 en 1962 in het dan. in Jordanie liggende Herodium al flink rondgegraven door. Franciscaanse monniken, waarbij de meeste van de nu bekende ruïnes werden opgegraven. Nadat. Israel de. Westelijke. Jordaanoever. Had veroverd,werden de opgravingen in 1972 hervat.<< *~*~*~*~*~*~*~

    Like

  17. fleckie zegt:

    VOORWOORD van boek: ‘ Herodes de Grote, koning der Joden, moordenaar of politiek genie’. van GERHARD Prause.
    ‘Waarom thans,tweeduizend jaar na zijn wereldberuchte misdaad, een biografie over Herodes,het ‘ondier’ op de Konig Streim,die zijn vrpuw Mariamne 1, drie van zijn zonen. en. nog meer verwanten. liet ombrengen, de brute tiran. die als. ‘grootste monster ter wereld’. als bloeddorstige ‘ kindermoordenaar’. de geschiedenis ingegaan?.
    Het antwoord is eenvoudig: omdat deze man een v.d.belangrijkste heersers van het Joodse volk was, die in zijn nauwe samenwerking met de Romeinse keizer Augustus de Joden een meer dan dertig jaar lang durende vrede bood, hun rijk uitbreidde, het tegen de vijand van buitenaf beschermde en in het binnenland na vele jaren van bloedige burgeroorlogen voor rust en vrede zorgde,die vestingen en steden liet bouwen,havens liet aanleggen en de. tempel. van. JERUSALEM. prachtig deed uitbouwen en aan wie een voordien ongekende. economische welstand te danken was. Bijna 2000. jaar lang is Herodes belasterd. Hij werd van misdaden beschuldigd die hij niet bedreven had. En steeds weer werden voor vele van zijn succesvolle ondernemingen minderwaardige motieven verondersteld.. .Pas. sinds. de negentiende. eeuw. en. vooral. sinds het begin van onze eeuw. is het geschiedkundig onderzoek erop gericht door dit web van leugens, dat al zo lang om hem heen hangt,te dringen en. de. waarheid aan het licht te brengen. Dat is echter een moeizame onderneming. Stuk voor stuk moet het vanouds bekende schrikbeeld worden uiteengehaald en opnieuw onderzocht. Iedere uitspraak betreffende Herodes moet oo haar strekking, herkomst, bedoeling. en. geloofwaardigheid worden bestudeerd. Het is als bij een opzettelijk. vervalste. legpuzzel.,waarbij men uitsluitend weet dat de meeste stukjes in werkelijkheid geenszins tot de puzzel behoren maar eerst moeten worden uitgezocht om daarna uit de goede stukjes het juiste beeld te kunnen samenstellen. In onze dagen kan men het leven van deze man meer benaderen als in het van oudsher. bekende. gruwelsprookje. van de afschuwelijke booswicht die ten slotte als straf voor zijn misdaden levend door wormen wordt opgegeten. Tegenwoordig moet een weergave van het leven van Herodes noodzakelerwijze tevens een verslag over de gang van de onderzoekingen zijn,waarbij op zijn minst met de belangrijkste werken over Herodes rekening wordt gehouden. En deze dikwijls ingewikkelde werkwijze ,waarbij daarenbove nog veel correcties moeten worden. aangebracht. aangezien. ook bij. de. moderne. onderzoekingen. nog. vaak. vergissingen worden begaan, moet ook de lezer volgen, wil hij de problematiek begrijpen: de moeilijkheid. van. het vinden v.d.waarheid.
    In de eerste plaats dient de lezer steeds opnieuw naar de eerste beschrijvingen van Herodes te worden verwezen,die enkele tientallen jaren na zijn dood zijn ontstaan en waarop alle volgende berusten die, geschreven door FLAVIUS JOSEPHUS , de belangrijkste bronnen. voor. Herodes zijn. JOSEPHUS komt in het vervolg automatisch steeds weer aan het woord, dikwijls in lange citaten, Maar de serieuze onderzoeker moet zijn tegenstrijdige vermeldingen, beweringen, en beschrijvingen tegenover elkaar. plaatsen en met elkaar vergelijken, want alleen op deze wijze wordt duidelijk hoe de voorstelling van Herodes zo misvormd en zo dikwijls zo gechargeerd kon worden. Alleen zo kan worden aangetoond dat hier, voor iedereen controleerbaar,een poging tot
    restauratie wordt ondernomen en in geen geval opnieuw een overschilderingb met nieuwe kleuren. Dat wil zeggen: hier wordt niet nogmaals,zoals reeds al te dikwijls,alleen JOSEPHUS. met al. zijn. fouten. en. overdrijvingen naverteld. Het oorspronkelijke beeld van Herodes, zijn leven zoals het werkelijk was,is het hoofdthema van dit boek. Tevens zal worden uiteengezet hoe die onjuiste voorstelling kon ontstaan, En ten slotte zal worden aangetoond hoe geweldig moeilijk het kan zijn leugens en legenden na zo’n lange tijd te ontmaskeren,
    Herodes de Grote, koning der Joden in de decennia. VOOR. de geboorte van Christus,wiens naam afkomstig is van het Griekse woord vHeroides, dat ‘heldenspruit’ betekent, was– dit zij vooropgesteld– geen stralende held, geen grote overwinnaar, niet iemand die de harten des massa’s veroverde. Hij was een verstandige,nuchtere politicus, buigzaam, maar zo nodig hard totvaan het wrede toe. Hij was geen duivel, maar doodgewoon een mens. Hij zou volstrekt onmogelijk zijn geweest dit uit te beelden zonder de reeds verschenen publikaties van een aantal Duitse,Engelse, Franse, Franse en Israelische oudheidkundigen. Deze geleerden,aan wie ik veel dank verschuldigd ben, zullen in het verloop van dit werk met hun deels zeer verschillende opvattingen aan het woord komen. Erkentelijk ben ik eveneens de uitgevers en vertalers van de voornaamste bronnen voor Herodes, de ‘Joodse Oorlog’ en de ‘Joodse Oudheden van FLAVIUS JOSEPHUS, in het bijzonder professor. Dr. Otto. Michel en. Dr. Otto. Bauernfeind, evebpnals de Wissenschaftlichen Buchgesellschaft. te Darmstadt voor de vriendelijke toestemming citaten over te nemen, .Dank ook aan mijn vrienden en collega’s van DIEb. ZEIT, die mij de moed gaven een dergelijke onderneming te wagen en die mij met raad en daad, met kritiek en hulp terzijde stonden, zulks in het bijzonder Uta Wagner, Haugesund von Kuenheim, Dr. RUDOLF Walter, Leonhardt, Dr. GERHARD Seehase, Margrit Gerstenfeld en Ben Witter, om er slechts een paar te noemen. En ten slotte dank ik Dr. Anneliese . Schumacher-Heiss voor de zorgvuldig. redactionele. verzorging……..Ehestorf. bij. Hamburg, zomer 1977. .Gerhard Prause.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s