De leugen van de stijgende zeespiegel door smeltend drijfijs op de Noordpool

Screenshot_82

(Door: “Tistochwat”)

Om het effect van de ‘stijging van de zeespiegel’ als gevolg van ‘het smelten van de ijskappen’ te onderzoeken, deden we een paar proeven. Voor de eerste proef vulden we een smalle kan en een bredere kom met water, en legden een ijsblok in de kan en een in de kom (zie foto 1):

Screenshot_83

Zoals verwacht, bleef het ijs drijven, omdat het soortelijk gewicht van ijs (0,917) lager is dan dat van water. Een kilo ijs neemt dus meer ruimte in dan een kilo water. Als gevolg van het lagere soortelijk gewicht van ijs steekt ca. 9% ervan boven het wateroppervlak uit. We markeerden de waterspiegel nauwkeurig. In de smalle kan bestond het wateroppervlak uit meer ijs dan water; in de bredere kom bestond het wateroppervlak uit meer water dan ijs. De situatie in de bredere kom sluit het meest aan op de werkelijkheid, want er bevindt zich immers veel meer water dan ijs op aarde. Na het smelten van het ijsblokken waren de waterspiegels in de kan en in de kom niet waarneembaar gestegen.

Screenshot_84

Voor de tweede proef legden we een ijsblok van ca. 2 kilo in een grote kom. Het ijs stak uiteraard ook hier gedeeltelijk boven het wateroppervlak uit. We markeerden de waterspiegel weer heel nauwkeurig.

Screenshot_85

Na het smelten van het ijsblok was de waterspiegel in de grote kom niet waarneembaar gestegen.

Screenshot_86

Als ijs smelt, neemt het volume ervan af. Het ijs, dat aan het begin van de proef boven de waterspiegel uitstak, smolt en verspreidde zich over het totale wateroppervlak. De hoeveelheid smeltwater compenseerde het afgenomen volume van het gesmolten ijs, dat zich eerder als ‘ijsberg’ onder water bevond.

Conclusie: het smelten van ijs zorgt niet voor een waarneembare stijging van de waterspiegel. Dit is een eenvoudige proef, die iedereen gewoon in zijn keuken kan uitvoeren. Zorg er wél voor dat het ijs drijft in de kom die je hierbij gebruikt!

Klik HIER voor een video van de proef met de grote kom.

(Opm. webmaster: om alle misverstanden te voorkomen – bovenstaande proef geldt voor drijfijs, niet voor landijs!)

Door:
“Tistochwat”
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

64 reacties op De leugen van de stijgende zeespiegel door smeltend drijfijs op de Noordpool

  1. arjan zegt:

    Drijvend ijs is volgens niemand een probleem, ook niet volgens de klimaat zeloten. Landijs kan wel een probleem zijn. Maar de dynamiek van onze aardkorst is zeer complex. Zelfs op zeespiegel niveau zitten er toppen en dalen in de oceanen door de sterke of minder sterke aantrekkingskracht van de aardmassa.

    Geliked door 4 people

  2. guusvelraeds zegt:

    Helemaal waar. Bovendien is het gelijk als in de proef zo dat Noord Pool ijs zee ijs is. Dus ijs dat ontstaan is omdat de Noordelijke ijszee bevroren is. Gelijke situatie dus als in de proef. Het smelten van de Noordpool is voor de zeespiegel stijging geen enkel probleem. De zee spiegel zal niet stijgen. Sterker. De zee spiegel zal zelfs dalen. Dit dalen komt omdat water in bevroren toestand extreem uitzet. Dus het volume is dan groter. Dit volume drukt het omliggende water omhoog. Gaat het ijs smelten dan neemt de massa van het smeltende ijs af en wordt weer water gevormd dat een grotere intermoluculaire dichtheid heeft als ijs. M.a.w. de ruimte tussen de water moleculen worden kleiner. Door dit effect krijg je dus een geringe zeespiegel daling. Als je het in de proef zou meten met goede apparatuur dan zou je dit ook kunnen vaststellen. Het gewicht meten heeft geen zin omdat de gelijke massa bevroren water hetzefde gewicht heeft als in gesmolten toestand.

    Het Zuid Pool ijs daarentegen is grotendeels landijs. Als dit zou smelten krijg je wel een stijging van de zeespiegel. Maar op vandaag is het zo dat de massa ijs op de Zuidpool juist aan het groeien is. Er schijnt een bepaald verband te zijn tussen deze twee ijsmassa’s. Smelt de Noordpool dan bevriest de Zuidpool. Smelt de Zuidpool dan bevriest de Noordpool. Althans dit is een hypothese die nog niet empirisch sluitend is vastgesteld.

    Geliked door 2 people

  3. Corné zegt:

    Klinkt mooi en het klopt. Maar wat vergeten wordt is dat niet smeltend ijs stijging van de zee veroorzaakt maar vooral twee andere factoren. Met name op de zuidpool liggen gigantische voorraden ijs op het land. Als die kappen smelten veroorzaakt dat een flinke toename van de hoeveelheid water op zee. Met de stijging van het waterpeil tot gevolg. De tweede oorzaak is dat het zeewater in volume toeneemt doordat het uitzet als het warmer wordt. Gezien het enorme volume zeewater is dit effect zeker niet verwaarloosbaar. Wat niet vaak genoeg wordt genoemd is dat in de afgelopen vijftienduizend jaar de zeespiegel al zo’n 120 m is gestegen. Gemiddeld een centimeter per jaar. De laatste jaren is de stijging redelijk constant, 3 mm per jaar. Van een “hockeystick” effect zou volgens een groot aantal wetenschappers nog geen sprake zijn. De onheilsprofeten blijven echter volhouden dat er binnenkort als gevolg van de opwarming van de aarde een onafwendbaar omslagpunt komt waarbij het tempo van de zeespiegelstijging aanzienlijk zal toenemen. Tja, wie het weet mag het zeggen. De toekomst zal het leren. Volgens mij is de hele problematiek dusdanig complex dat er altijd wel een model te verzinnen is op basis van metingen waarmee je mensen bang kunt maken.

    Geliked door 1 persoon

    • Nou niet om het een of ander Corné, maar als in de afgelopen 15.000 jaar de zee 1,20 meter is gestegen kom Ik toch eerder uit op minder dan eenhondertste millimeter per jaar.
      Als Ik zo je wiskundige kennis in zou moeten schatten denk Ik dat je bij Jesse Klaver op school hebt gezeten.
      Maar goed dan zou op dit moment de zeespiegel dus ergens tussen de 1 en 3 mm per jaar stijgen.
      Maar we gaan nu een tijd tegemoet met een verminderde zonneactiviteit met het gevolg dat het wereldwijd dus wat kouder gaat worden (wat natuurlijk het gevolg moet zijn van de opwarming Hehehehhe) we dus met het probleem van een dalende zeespiegel komen zitten.
      Het lijkt me daarom beter om eens stil te staan bij een ander feit.
      Namelijk dat die hele klimaat hoax in leven geworden houdt om jou en mij en verder iedereen zo veel mogelijk geld uit de zakken te kloppen, zodat de Haagse hobby’s gewoon door kunnen gaan.
      Sta daar maar eens even bij stil.

      Geliked door 5 people

      • Ik heb er voor de zekerheid even de calculator bij gehaald en kom uit op 0,08 mm per jaar dus minder als 0,1 mm.

        Geliked door 1 persoon

      • Boekhouder zegt:

        Even goed lezen, je rekensom is verkeerd. Het is namelijk 120 meter = 12.000 cm in de afgelopen 15.000 jaar.

        Niet 1,5 meter…

        Like

      • Boekhouder zegt:

        Typisch.. Gelijk met beledigende teksten komen terwijl de fout bij jezelf zit. Als je de gebrekkige hersencellen die je bezit eens zou inzetten voor wat zelfreflectie eerst, dat zou een hele hoop schelen.

        Als je wérkelijk geloofd dat er een klimaat hoax is dan zit je in een zeer beperkte informatie bubbel. Als je snapt wat dat betekend, probeer daar dan eens uit te komen en lees eens een aardrijkskundige tekstboek over het klimaat ipv vage obscure websites, zoals deze blog met beperkt experiment.

        Like

  4. Tom zegt:

    Water zet uit onder de 4 graden maar water zet ook uit boven de 4 graden.

    Stel dat al het water op aarde zou bevriezen dan stijgt de zeespiegel (voor zover je dan nog over een zeespiegel kunt spreken).

    Echter als al het water opgewarmd wordt dan zet het ook uit en dan stijgt de zeespiegel ook.

    Zodra het ijs op land gaat smelten dan stroomt het gesmolten water in de zee en dan stijgt de zeespiegel ook.

    Geliked door 1 persoon

  5. Mylton Styx zegt:

    Sympathiek bedacht dit experiment. Echter als bewijs voor het niet stijgen van de zeespiegel door smeltende gletsjers, bepaald ontoereikend.

    Het gletsjerijs wordt vnl. vanaf een landmassa toegevoegd aan zee of oceaan.

    Allereerst zult u in uw experiment het verschil van het waterniveau vóór en ná het toevoegen van het ijs moeten meten.

    Kortom, gebruik geen fake-argumenten om een andere hoax te ontkrachten.
    De argumentatie om de klimaathysterie te ontkrachten leest men beter wetenschappelijk onderbouwd op de inmiddels vast hier bekende website van climategate.

    Geliked door 1 persoon

    • Tistochwat zegt:

      Mylton Styx 4 december 2019 om 20:40

      Allereerst zult u in uw experiment het verschil van het waterniveau vóór en ná het toevoegen van het ijs moeten meten.

      Wij zien met belangstelling uit naar de resultaten van uw ongetwijfeld meer betrouwbare proefopstelling.

      Geliked door 2 people

    • Wim zegt:

      Inderdaad. Wat het proefje beschrijft is niets anders dan een illustratie van de wet van Archimedes (die elk jaar weer opduikt in de Nationale Wetenschapsquiz). Als drijvende ijsblokjes smelten, blijft het waterpeil precies even hoog, omdat het gesmolten ijs een hogere dichtheid heeft dan het oorspronkelijke ijs. Het smeltwater van het stuk ijs dat boven water uitstak wordt aan het water toegevoegd, maar het volume is exact hetzelfde als het oorspronkelijk ondergedompelde deel, door het verschil in dichtheid. Nou zal dit bij zeeijs niet helemaal opgaan, omdat er in ijsbergen minder zout zit dan in water. Daardoor zal het waterpeil wel iets stijgen, maar dat is maar heel weinig.

      Het is wel een beetje onnozel te denken dat al die wetenschappers niet op de hoogte zouden zijn van dit soort elementaire natuurkunde. Smeltend landijs is natuurlijk een heel ander verhaal.

      Like

      • Tistochwat zegt:

        Wim 5 december 2019 om 00:33

        Het is wel een beetje onnozel te denken dat al die wetenschappers niet op de hoogte zouden zijn van dit soort elementaire natuurkunde

        Natuurlijk zijn eerlijke wetenschappers daarvan op de hoogte, maar veel linkse, gehersenspoelde zielen niet.

        Like

  6. Pjotr zegt:

    Ster nog: als alle ijs op aarde is gesmolten, dan is de zeespiegel gezakt. Dit heb ik 25 jaar geleden al gelezen.

    Geliked door 1 persoon

  7. Tistochwat zegt:

    Ik hoorde in de Jensen Show, aflevering 61, dat de linkse klimaatschurken ook beweren dat het meer gaat regenen omdat er door de ‘opwarming van de aarde’ meer water uit de oceanen verdampt. WHAHAHAHAHA! En we hadden juist zo’n last van droogte?

    Geliked door 3 people

  8. Guy zegt:

    Klopt volledig….Maar niet voor de ijsmassa die zich op vasteland bevind. Al het ijs op Antarctica bijvoorbeeld zal wel degelijk de waterspiegel doen stijgen indien het smelt.

    Geliked door 2 people

  9. Rene zegt:

    In geval van drijfijs is de stelling correct.
    Er bevinden zich grote hoeveelheden ijs op het land wat bij smelten wel degelijk van grote invloed is op het stijgen van de zeespiegel

    Like

    • @ René en Guy.
      Mag Ik even zo vriendelijk zijn om jullie wakker te schudden.
      Zo ongeveer elk jaar opnieuw breekt er een grote plaat drijfijs af van Antarctica.
      Dat is niet iets van de laatste jaren, maar dat gebeurd al sinds het ontstaan van Antarctica.
      Sinds de klimaat hoax is daar een enorm punt van gemaakt, want je moet op een of andere manier toch je gelijk weten te halen nietwaar en als dus over zeespiegelstijging gesproken moet worden wat is dan makkelijker dan om over Atarctica te zeveren waar toch praktisch niemand heen gaat om te controleren.
      Maar Ik wil wel even duidelijk maken dat het landijs van dat continent dus helemaal niet smelt.
      Zelfs nog niet een m\3.
      Kijk eens even op onderstaande site en scroll even naar beneden waar de gemiddelde temperaturen staan van het continent en je zult gelijk zien dat je wat dat betreft zwaar voorgelogen word door alle “klimaatexperts”

      https://www.klimaatinfo.nl/antarctica/

      Geliked door 1 persoon

  10. Tistochwat zegt:

    Ach, hoeveel ijs bevat de aarde nu in vergelijking tot de enorme watermassa?
    Al zou al het ijs op deze planeet smelten, lig ik nog geen seconde wakker van een ‘zeespiegelstijging’.

    Geliked door 3 people

    • Wim zegt:

      Dat valt wel te berekenen. Er is ruim 20 miljoen kubieke kilometer landijs. Als dat allemaal smelt, zal het zeeniveau met ongeveer 65 meter stijgen. Tijd om de dijken op te hogen? Nou, het zal minimaal 5000 jaar duren, voordat al dat ijs is gesmolten, àls het al gebeurt (wat nog maar helemaal de vraag is), dus geen paniek, de wereld zal echt niet binnenkort vergaan, wat Greta ook mag beweren.

      Geliked door 1 persoon

      • Tistochwat zegt:

        Wim 5 december 2019 om 17:18

        De wereld zal al veel eerder naar de donder zijn gegaan vanwege de islamisering.
        En gekke Greta?
        Als dat trutje een rol wc-papier zou zijn, zou ik haar ophangen in de badkamer.

        Geliked door 1 persoon

  11. Henk Veerman zegt:

    Wat een onzinnig nep-artikel is dit! Als een smeltende ijskap op land ligt, zal de zeespiegel namelijk wel degelijk stijgen. Leg maar een blokje ijs op een plankje schuin boven de waterbakken uit de proefjes, en laat het smelten.
    Tistochwat is kennelijk niet in zijn/haar eerste leugen gestikt. Waarom verspreidt ejbron eigenlijk dit fake news?

    Like

    • Harry zegt:

      Nou , Veerman , dit was een beperkt thuis-onderzoek .
      Schept wel wat duidelijkheid voor de leek .
      Natuurlijk zal sneeuw en ijs , dat op land ligt , de hoeveelheid water doen toenemen ,
      maar om hier van fake news te spreken is natuurlijk onzin .
      Maar als oud zeebonk weet ik uit ervaring dat er zo allejezus veel zee is , dat ik me afvraag wat die gesmolten sneeuw aan die spiegel toevoegt .
      Dat valt uit te rekenen , maar we worden voortdurend bedonderd , door talloze instanties .
      Hooguit is die optie van sneeuw boven land niet meegenomen in het testje .

      De opzet was – schat ik – om die hysterische klimaatfiguren een beetje wind uit de zeilen te nemen .

      We moeten ons niet gek laten maken door die klimaat-smeerlappen , die er ofwel een heleboel geld mee verdienen zoals die Al Gore , of die homofiele D66 plastic trekpop en die halve geitenneuker , Jesse Klaver , die dit misbruiken voor hun eigen doelstellinkjes ,
      maar wel overal heen vliegen met het vliegtuig .
      Moeten wij daar miljarden voor op gaan hoesten , voor die linkse krullenjongens ?
      Ben jij in de greep van dat soort rapalje ?
      NIET GEVOELIG VOOR HUN FAKE NEWS ?

      En wellicht is de mens medeschuldig aan opwarming , maar er zijn er ook te veel !
      Niet wij , echte Nederlanders , maar moslims , Indiers , Aziaten , negers , miljarden !
      Maar als jij nou uitstapt , kan er EEN kachel uit !
      Nog even het gas hoog in het crematorium , zo dat ruimt lekker op .
      Slechts een handje vol as , blijft er over . Dat neemt ook lekker wat water op .
      Iemand moet toch het goede voorbeeld geven .

      In onze bodem zijn ook in diepere lagen tropische en sub tropische zaden aangetroffen , dieper dan de sporen van bewoning , dus vroeger hebben hier ook veel hogere temperaturen geheerst .
      Vast wel eens van het jojo effect gehoord !

      Laat je dus niet gek maken , man !

      Geliked door 2 people

      • Tistochwat zegt:

        Harry 5 december 2019 om 11:12

        Nou , Veerman , dit was een beperkt thuis-onderzoek .
        Schept wel wat duidelijkheid voor de leek .
        (…)
        De opzet was – schat ik – om die hysterische klimaatfiguren een beetje wind uit de zeilen te nemen .

        Dat was inderdaad de opzet, Harry.
        Degenen hier die schrijven over ‘fake news’ en over ‘niet in de eerste leugen gestikt zijn’ moeten zich niet zo aanstellen.

        Geliked door 5 people

    • Tistochwat zegt:

      Henk Veerman 4 december 2019 om 23:34

      Tistochwat is kennelijk niet in zijn/haar eerste leugen gestikt.

      De proef was bedoeld om aan te tonen dat het gaat om drijfijs (niet te verwarren met ‘drijfsijs’) dat na smelten de waterspiegel niet doet stijgen. Dat is geen ‘fake news’.

      U durft wel, zeg, om mij te betichten van het feit dat ik een notoire leugenaar zou zijn.
      Bent u hier ‘nieuw’, ongelikte beer?

      Geliked door 5 people

      • Harry zegt:

        Het lijkt ook wel een gerichte aanval van de klimaatmongolen , Tistochwat .
        Waar komen al die lui opeens vandaan die je eerder nooit zag ?
        Waarom zag je ze nooit als er weer eens zo’n achterlijke moslim ons eigen soort vermoordde ?
        De volgelingen van dat idiote kind met haar zeer verontwaardigde smoelwerk , die nog nooit wat anders gedaan heeft dan zich door anderen te laten voederen en nu ons even komt vertellen hoe het zit , komen in actie .
        Zoals de heer Schilder al opmerkte , ze heeft nogal wat mongoloide trekjes .
        Letterlijk !
        Kijk maar eens naar haar oogleden !
        Die hebben te veel overeenkomsten met die van een reptiel , zoals een hagedis bij voorbeeld .
        Dat is niet ter belediging , maar in mijn woonplaats is een heel grote instelling voor geestelijk en lichamelijk gehandicapten , ik zie ze dagelijks voorbij marcheren in allerlei gradaties van het Down syndroom .
        Heel herkenbaar !
        Ze worden iedere dag uitgelaten , net zoals ik dat met de honden doe .
        Daar kun je dat ook dagelijks waarnemen , die overeenkomsten .

        Vraag me voorts af waarvan deze lieden betaald worden .
        Allemaal een uitkering van ons belastinggeld , zeker ?
        Ik ken niemand van de nuchtere werkende bevolking ,
        die ook zo’n klimaatpaniekvogel is .

        Waarom die hype ineens ?
        Waarom laten ze hun land wel volstromen met uitkeringstrekkers die ook nooit iets bij zullen dragen , maar ons land nog verder uitputten ?
        Waarom wordt daar niet tegen geageerd ?
        Meer huizen = minder natuur en minder weiland , dus meer CO2 rommel op het resterende land .
        Rat race to hell , dus !

        Geliked door 3 people

      • Tistochwat zegt:

        Harry 5 december 2019 om 19:32

        Het lijkt ook wel een gerichte aanval van de klimaatmongolen , Tistochwat .
        Waar komen al die lui opeens vandaan die je eerder nooit zag ?

        Die nieuwe namen hier waren mij ook al opgevallen, maar als deze lieden denken dat ze mij kunnen intimideren, moet ik hen teleurstellen.
        Zoals heer Vladibob zo fraai zou zeggen:

        IK TREK ME GEEN REET AAN VAN DIE RUKKERTSSSSSS! 😆

        Like

    • Heerlijk Beste Henk Veerman, dat je Tistochwat zonder enige onderbouwing een leugenaar noemt.
      Maar kijk eens naar mijn reactie hier voorgaand en je zult toch inzien dat Tistochwat meer dan gelijk heeft.
      Niet zo netjes van je om op deze manier de mensen hier op deze site zonder enige onderbouwing te beledigen.

      Geliked door 1 persoon

  12. Qvic zegt:

    Een zeespiegel stijging komt alleen voor in computer klimaatmodellen. Want het zee water/ijs/waterdamp zijn continu in beweging. Als het zeewater verdampt en wolken ontstaan, die drijven naar/over het land. Waar het gaat regenen, trekt een deel in de grond en een deel vloeit weer richting de zee via rivieren en kanalen. Door de stromingen in de zee van warm naar koud en visa versa. daar speelt de wind ook een hoofdrol in. Dan hebben we ook nog te maken met eb en vloed met eventueel zware wind land inwaarts of land afwaarts. Dan hebben we ook nog te maken met de seizoenen en elke dag is weer anders, dan de vorige dag. Dan heb je ook nog de El Niño en de La Niña. Zo is de aarde ook nog in beweging door aardbevingen en vulkanen en de maan stand. Zo ook is de zee niet overal even diep en egaal, dit zelfde geldt ook voor het land. Hierdoor worden de water stromingen telkens weer anders. Dus met andere woorden, hoe kun je dan iets gaan meten, als het elke dag een andere variabele is. Zo zal elke dag de zeespiegel anders zijn, jaar in, jaar uit. Het klimaat is een dynamische gebeuren en geen statisch gebeuren, zoals in die computer klimaatmodellen waar zij mee rekenen.

    Geliked door 1 persoon

  13. Oeps zegt:

    Dames en Heren.

    Laat u niet ziich vooral niet gek maken door een stelletje onnozele extreem-linkse klimaatidioten. Het afsmelten van poolijs is een extreem-linkse hoax !!! Daar hoeven we geen woorden over vuil te maken.

    Ijs is bevroren water. Dat is namelijk pure natuurkunde. De hysterische klimaatidioten hebben blijkbaar niet goed opgelet tijdens de lessen natuurkunde !!! Dat was vroeger al stof voor de tweede klas HBS. IJs is bevroren water en heeft een groter volume dan water. Daarom drijft het. Het topje van een ijsberg is ongeveer 10% van het volume. Als het ijs smelt wordt het volume kleiner en stijgt de zeespiegel niet.

    Doe de volgende proef. Doe een paar ijsblokjes in een glas en vul het glas tot aan de rand met water. Laat het ijs smelten en kijk hoeveel water over de rand is gestroomd. GEEN druppel.

    Het Noordpool ijs is drijvend ijs. Als dat ijs zou smelten, stijgt de zeespiegel met geen milimeter.

    Het Zuidpool ijs is weliswaar voor een deel landijs maar deels ook drijvend zeeijs. Als al dat ijs zou smelten, kan de zeespiegel theoretisch stijgen. Mocht al het Zuidpoolijs smelten, dan is er nog geen sprake van een ramp. Pak eens een globe. Hou die onderste boven en kijk hoe groot Antactica is. Kijk vervolgens hoe groot de Oceanen zijn. Al het ijs van heel Antactica gaat verloren in de totale wateroppervlakte van alle Oceanen. Als al het ijs van Antactica zou smelten, dan zal de zeespiegel wel iets kunnen stijgen, maar dat is dus verwaarloosbaar weinig. Dat merken we niet eens.

    U hoeft zich dus absoluut geen zorgen te maken over vermeende gevolgen van afsmeltend poolijs, zoals de idiote fabeltjes van hysterisch extreem-linkse klimaatidioten ons willen laten geloven. Het is pure dikke duim zuigerij.

    Het klimaat en het weer op aarde wordt bepaald door een heel complex systeem van factoren. De invloed van de zon en de zeestromingen en de luchtstromingen en natuurlijke schommelingen zijn voor een groot deel bepalend. De factor mens valt daarbij in het niet. Laat u zich vooral niet door de hysterie van gekke Greta van streek brengen. Er is niets aan de hand, om u zorgen over te maken.

    Als de klimaatidioten echt iets voor het klimaat willen doen, laten ze dan op grote schaal zeewater gaan ontzilten en daarmee de grote zandbakken, Sahara, Arabische woestijn en dergelijke, bevloeien. Daar kun je heel veel zeewater in kwijt, waardoor de zeespiegel daalt. Bovendien zal de temperatuur daardoor op aarde dalen, waardoor er weer meer ijs aangroeit op de polen. De woestijnen zullen groen worden en dan is het niet-bestaande CO2 probleem ook opgelost. En die groene woestijnen kunnen voldoende voedsel produceren, waardoor de kindertjes in Africa geen honger meer hoeven te lijden.

    Geliked door 3 people

    • Tistochwat zegt:

      Oeps 5 december 2019 om 00:29

      Mocht al het Zuidpoolijs smelten, dan is er nog geen sprake van een ramp. Pak eens een globe. Hou die onderste boven en kijk hoe groot Antactica is. Kijk vervolgens hoe groot de Oceanen zijn. Al het ijs van heel Antactica gaat verloren in de totale wateroppervlakte van alle Oceanen. Als al het ijs van Antactica zou smelten, dan zal de zeespiegel wel iets kunnen stijgen, maar dat is dus verwaarloosbaar weinig.

      Ik blijf erbij dat ik niet geloof in de bangmakerij van linkse klimaatleugenaars, die er alleen maar op uit zijn om ons geld uit de zakken te kloppen.
      Nogmaals: dit proefje was alleen bedoeld om aan te tonen dat een gesmolten ijsblok de waterspiegel niet doet stijgen.
      Er zijn nog steeds mensen die dit niet weten.

      Geliked door 3 people

      • Oeps zegt:

        @ Tistochwat (5 december 2019 om 12:22)

        Dames en Heren.

        De hele hysterische hetze is inderdaad alleen maar bangmakerij van de extreem-linkse politeke correctheid. Laat je er vooral niet door opjutten !!!

        Geliked door 3 people

  14. Tijl Uylenspiegel zegt:

    Heb me daar in het begin van de klimaathype ook over verbaasd maar de redenatie gaat mank, er is bovenop dit ijs sneeuw gevallen en daarnaast drijft niet alle ijs op water, ook op land liggen enorme hoeveelheden.
    Gaat het zo hard stijgen als de klimaatalarmisten zeggen ?
    Nee dat is sterk overdreven maar dat wil niet zeggen dat het dan helemaal niet gaat stijgen, dat doet het wel maar veel minder dan beweerd.

    Geliked door 1 persoon

    • Oeps zegt:

      @ Tijl Uylenspiegel (5 december 2019 om 01:09)

      Dames en Heren.

      Laat u zich vooral niet opjutten door de extreem-linkse politieke correctheid !!!
      Mocht al het landijs op de Zuid-pool gaan smelten, dan zal de zeespiegel inderdaad iets gaan stijgen. Maar, maar, maar, Dat zal bij lange na niet zoveel zijn als de klimaatidioten beweren. Die idioten maken rekensommetjes met modellen. Helaas kloppen hun modellen niet. Dus ….

      Het Zuidpool-ijs is weliswaar voor een deel land-ijs maar deels ook drijvend zee-ijs. Als al dat ijs zou smelten, kan de zeespiegel theoretisch stijgen. Mocht al het Zuidpool-ijs smelten, dan is er nog geen sprake van een ramp. Pak eens een globe. Hou die onderste boven en kijk hoe groot Antactica is. Kijk vervolgens hoe groot de Oceanen zijn. Al het water van het ijs van heel Antactica gaat verloren in de totale wateroppervlakte van alle Oceanen. Als al het ijs van Antactica zou smelten, dan zal de zeespiegel wel iets kunnen stijgen, maar dat is dus verwaarloosbaar weinig. Dat merken we niet eens.

      Het Zuidpool ijs is weliswaar voor een deel land-ijs maar deels ook drijvend zee-ijs. Als al dat ijs zou smelten, kan de zeespiegel theoretisch stijgen. Mocht al het Zuidpoolijs smelten, dan is er nog geen sprake van een ramp. Pak eens een globe. Hou die onderste boven en kijk hoe groot Antactica is. Kijk vervolgens hoe groot de Oceanen zijn. Al het ijs van heel Antactica gaat verloren in de totale wateroppervlakte van alle Oceanen. Als al het ijs van Antactica zou smelten, dan zal de zeespiegel wel iets kunnen stijgen, maar dat is dus verwaarloosbaar weinig. Dat merken we niet eens.

      Als een vogel neerstrijkt op een boot, dan zal die boot boot theoretisch dieper in het water gaan liggen. Maar u zult er echt niets van merken. De Titanic is echt niet gezonken, omdat er een paar meeuwen op die boot neerstreken.

      Geliked door 3 people

  15. Willems zegt:

    Hele juiste conclusie.. De stijging van de zeespiegel komt door het water waar niemand wat van zegt. De mauna loa stijging moet eigenlijk door alle verbrandingsprocessen ook de daarbij gevormde watermassa aangeven.

    Like

  16. Jan zegt:

    Wet van Archimedes

    De natuurwet die inhoudt dat wanneer een voorwerp in een vloeistof wordt ondergedompeld, dat voorwerp een opwaartse kracht ondervindt, die gelijk is aan het gewicht van de verplaatste vloeistof. Of, wat ook wel wordt gezegd, het voorwerp verliest schijnbaar zoveel aan gewicht, als de verplaatste vloeistof weegt.

    Geliked door 2 people

  17. René zegt:

    Duh!! De zeespiegel stijgt niet door smelten van het drijvende zeeijs, dat beweert ook helemaal niemand die er iets van snapt. Het water stijgt door het smelten van landijs. Die vaak kilometers(!!) dikke pakketten ijs liggen nu boven water en straks erin!

    Like

    • bobzelf zegt:

      en wanneer gaat dat feest dan beginnen grote vriend
      ik heb ze nou allemaal voorbij zien komen vanaf AL GORE ETC

      DUS het landijs smelt,,,,,,, wordt WARMER water,,,,,,,,, dat opgewarmde water loopt in de oceaan en de ijsbergen ?? die dobberen gewoon door, die hebben de AIRCO AANGEZET
      TOCH , DENK IK DAN ??

      DUS WANNEER GA IK HET MEEMAKEN DAN ??

      ER KOMT EEN NIEUWE IJSTIJD AAN, DUS JA DANZAL DAT IJS WEL SMELTEN ??
      MISSCHIEN SMELT HET VAN DE GATEN IN DE OZONLAAG ??
      MISSCHIEN VAN DE ZURE REGEN ??

      IK ZIT NOU VANAF 1995 OP HET ZELFDE STRAND

      WAAR IS DIE STIJGING DAN ??

      ER ZIJN FOTO’S VAN 1915 IN OMLOOP VAN AUSTRALIE

      WAAR EEN AANLEGSTEIGER IS MET EEN VUURTOREN

      NOU HET IS ZEG MAAR 2020 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! YES

      DEZELFDE AANLEGSTEIGER EN DEZELFDE VUURSTOREN STAAN ER NOG

      EN HET WATER ?

      DAT KABBELT ER NOG GEWOON TEGEN AAN

      DUS WIE LAAT DAT WATER DAN SMELTEN ??

      IK GEEF HET OP , GA MORGEN NOG EEN DAGIE NAAR HET STRAND

      MOCHT EVENTUEEL HET STRAND VERDWENEN ZIJN , DOOR DE OPWARMING, DE ZURE REGEN DE CO2 OF DOOR ROKENDE PIRATEN ???

      IK LAAT HET U WETEN

      LATERRRRRRR

      ARIE CAPSLOCK

      Geliked door 3 people

  18. Dirk Desart zegt:

    Alsof dit nieuws is. Dit is wetenschap die iedereen kent. Het gaat natuurlijk niet over het drijvende ijs in de zee. Het gaat over het ijs dat vast zit aan land en zich los maakt van het land.

    Like

  19. henk verhoef zegt:

    heeft er iemand rekening mee gehouden dat warmere lucht MEEEER waterdamp( verdampt water) bevat – Ergo veel water verdampt gewoon als de temperstuur stijgt en komt in de lucht terecht en niet in het water– dus minder stijging– weet u hoe groot de luchtballon is die om de planeet zit– hoeveel litertjes water is dat)
    Er is ook nog aardig wat ruimte in de grond ontstaan- zakken en uitdrogen van de bodem
    en wat dacht u van een paar “emmertjes” in de woestijnen

    Hoe lang geleden is het — dat we van duitsland( nederland bestond toen nog niet eens|) naar engeland konden lopen– op die 15 miljard jaren – een weekje geleden

    Waarom bouwt men in nederland feitelijk warmte pompen in de huizen
    ALS het warmer wordt heb je toch bij een beetje isolatie geen verwarming meer nodig maar wel een elec AIRCO ( op zonne panelen want airco koelt overdag als de zon schijnt)
    Bouw die dan in–= en neem er dan een die en warm en kou levert

    zie hier in zuiden midden frankrijk, dat ALS de verwarmingsketel vervangen MOET veel airco systemen aangelegd worden– Is goedkoper dan nieuwe gas cv kachel — ook is stroom veeeel goedkoper( kernenergie) en zonnepanelen op de villaatjes
    Je gelooft het niet maar de fransman wordt steeds luier en ziet niets meer in dat gedoe met HOUT stoken — as opruimen en ieder jaar de kamer opnieuw witten en schoonmaken , gezeul met hout– lekker airco- plak je ook niet zo aan mams met airco

    vrouwen qouta en men neemt gelijk gekke autistje klimaat spijbelaarster zweedse Gretha
    Zou zij wel kunnen lezen??

    Geliked door 2 people

  20. JR zegt:

    Ijskappen bevinden zich niet alleen op zee, maar ook het land. Het is het afsmelten van landijs dat een toename van de zeespiegel veroorzaakt. Bovendien door het afsmelten van poolkappen op zee blijft dat water niet ter plaatse. De watermassa is niet gelijk verdeeld over de aarde, enerzijds heb je de getijdewerking onder invloed van de gravitatie van de maan, anderzijds heb je de centrifugaalkracht van de rotatie van de aarde. Hierdoor zal het gesmolten ijs van de ijskappen zich niet gelijkmatig verdelen. Dit is dan nog maar een simpel model van invloedsparameters. Delen van Groenland zijn bedekt met een dikke ijskap van gemiddeld 2 km dikte. De grootste dikte is 3 km.
    Indien je toch alles pseudowetenschappelijk wil benaderen, doe dan eens een simpel wiskundeoefeningetje. Zoek het volume aan landijs eens op. Bereken het overeenkomstig volume aan water. Beschouw de aarde als een ideale bol en bereken de toename van de straal van deze bol eens als je het extra volume water afkomstig van gesmoten landijs gelijkmatig zou uitspreiden. Met deze simpele beschikbare kennis van het secundaire onderwijs zullen je conclusies al iets beter de realiteit benaderen.

    Like

  21. Frank Weening zegt:

    Misschien moet je bij je proef ook eens een thermometer in de bakjes plaatsen en kijken wat er gebeurt op het moment als het ijs helemaal gesmolten is. Tijdens het smelten blijft een mengsel van water en ijs 0 graden. Als het ijs weg is zal de temperatuur omhoog schieten. De energie om 1 kg ijs te laten smelten ( Q= m*L )is gelijk aan de energie om 1 liter water 80 graden te laten stijgen.(Q=m*c*∆T) Ben zeer benieuwd wat er gaat gebeuren als het zeeijs op de Noordpool helemaal verdwenen is. En wat de gevolgen zijn voor de smelt van de Groenlandse ijskap.

    Like

  22. Blaffertje zegt:

    Ze lullen maar wat.
    Nu hebben wetenschappers weer iets nieuws ontdekt.
    Water verdwijnt!!!
    https://wibnet.nl/heelal/zonnestelsel/aarde/door-verdwijnend-water-klopt-geologische-rekensom-niet-meer?fbclid=IwAR12AD4LT4enErFuXSvTvRTg_wyawJcfvVhKBR7ZAxCL_m8laLU3zd8uDPc
    “Wetenschappers proberen te achterhalen hoeveel water er in het binnenste van de aarde verdwijnt. Maar hun onderzoek roept meer vragen op dan het beantwoordt.
    Na geologisch onderzoek lijkt de waterrekensom op aarde niet meer te kloppen.
    Het water op onze planeet maakt deel uit van diverse kringlopen, waarvan de bekendste die tussen de oceanen en de dampkring is.
    Er is echter ook een kringloop waarbij water uit de oceanen diep de aardkorst en de aardmantel in getrokken wordt als de tektonische platen onder elkaar duiken. Via vulkaanuitbarstingen keert het terug naar de oppervlakte.
    Wetenschappers zoeken in diepste kloof op aarde
    Geologen van de Amerikaanse Washington University rekenden uit hoeveel water er in de aardkorst verdwijnt via de Marianentrog, de diepste onderzeese kloof.
    Deze ligt tussen Azië en Australië in de breukzone waar de Pacifische Plaat onder de Filipijnse Plaat duikt.
    De onderzoekers gebruikten data van seismische sensoren, die meten hoe snel drukgolven van een aardbeving zich door de aarde voortplanten. De snelheid van de golven kan aantonen hoeveel water de gesteentelagen bevatten.
    Drie biljoen – of drie duizend miljard – liter zeewater verdwijnt er in de loop van een jaar in het binnenste van de aarde, blijkt uit geologisch onderzoek.
    De geologen berekenden dat er vier keer zo veel water via de Marianentrog in de bodem verdwijnt als ze hadden gedacht.
    Vertaald naar wereldwijde verhoudingen wil dat zeggen dat de hele aarde in de loop van een miljoen jaar drie triljoen liter water aan de oceanen onttrekt.
    De rekensom klopt niet
    Dat komt echter niet overeen met de berekeningen van de hoeveelheid water die door vulkanen naar de oppervlakte worden gebracht.
    Die twee moeten in balans zijn, anders zouden de oceanen leeglopen. De onderzoekers concluderen daarom dat er nieuw onderzoek nodig is om de rekensom te laten kloppen”

    Ik vraag mij wel eens af of ze wel eens de link leggen met het verdwijnen van water en de hoeveelheid mensen op deze aarde.
    Wij bestaan immers uit zo’n 65% vocht en dat nemen wij indirect op van de aarde.

    Geliked door 3 people

    • Tistochwat zegt:

      Blaffertje 5 december 2019 om 10:10

      Ze lullen maar wat.
      Nu hebben wetenschappers weer iets nieuws ontdekt.
      Water verdwijnt!!!

      En zo verschijnt er elke keer weer wat nieuws om over te lullen en te bekvechten.
      Ik maak me er absoluut niet druk om; áls ze hun roofzuchtige klauwen maar niet in me slaan, want dat is pas écht iets om je zorgen over te maken.

      Geliked door 2 people

      • Harry zegt:

        Zag vandaag ook , dat zelfs de vogels schijnen te krimpen , vanwege de opwarming !

        Nou , helemaal geen probleem .
        We hebben hier de meeste last van rovende zwarte kraaien , eksters en roofvogels .
        En die stinkende aalscholvers , die nergens toe dienen , die door de overheid beschermd worden ! Die krengen eten meer paling , dan alle resterende ijsselmeervissers bij elkaar vangen ! En waarvoor ? Ze schijten alleen alles onder totdat ze zelf doodgaan .
        Het nut ? Nul komma nul !
        Ik heb een eigen strandje langs de rivier en daar spoelen iedere week diverse GROTE palingen aan , half doorgeknipt , die gestorven zijn door beten van die verdomde aalscholvers .
        Haast iedere dag vind ik restanten van kleine zangvogeltjes , mezen en dergelijke in mijn boomgaard , leve de roofvogels .

        Laat ze gerust krimpen en verworden tot overmaatse mussen , mij een zorg !
        Gaan ze maar wespen vangen .

        Onze huidige overheid heeft de behoefte om alles wat niet deugt ,
        in bescherming te nemen .
        De gemeenteambtenaren mogen buiten geen rattengif meer gebruiken .
        Daarom stikt het van de ratten !
        Dat wordt een enorme plaag , met alle bijbehorende ziektes van dien !
        Over negers mag je niks meer zeggen , zelfs het woord “neger ” moet in de ban .
        Moslims idem dito , ze mogen ons gerust systematisch uitroeien , maar jij moet je mond er over houden !

        Het wordt tijd voor een enorme burgerlijke ongehoorzaamheid , geef de linkse idioten niet nog meer speelruimte !

        Geliked door 3 people

      • Tistochwat zegt:

        Harry 5 december 2019 om 20:53

        Zag vandaag ook , dat zelfs de vogels schijnen te krimpen , vanwege de opwarming !

        Ik lag in een deuk toen ik die idioterie hoorde: ‘krimpende vogels’ vanwege de ‘opwarming van de aarde’!
        Nou, ze krimpen alleen als je ze te heet wast. 😆

        Geliked door 2 people

  23. verwardeman zegt:

    Hey zwetsertjes , het GAAT NIET om dat klimaat , de overheden moeten meer centjes hebben
    om als uitkering aan de moSSeltjes te kunnen geven , SNAP DAT NOU EENS !
    Laat je niet AFLEIDEN !

    Geliked door 6 people

  24. B Boode zegt:

    Landijs zorgt WEL voor stijging en daar gaat de discussie over.

    Like

    • bobzelf zegt:

      ja kan wel wezen Boode

      wanneer gaat die humor dan beginnen ??

      is er een datum ??

      het is al begonnen ??

      JOHHH WAAR DAN ??

      je kan jarenlang met je plastic bakkies aan blijven klootzakken maar

      zolang het water om en rond griekenland , spanje en portugal
      en frankrijk en belgie en nederland geen ,mm is gestegen

      vertel je dus een lulverhaal!!! waarvan akte whahahahaha en nogmaals :

      ZIT U DUS GEWOON EEN GEWELDIG LULVERHAAL TE VERTELLEN

      DE NEDERLANDSE EILANDEN WHAHAHAAH

      DIE HEBBEN TOTAAL GEEN BESCHERMING

      ZE LIGGEN ER AL ZO LANG IK LEEF

      DUS , ik weet niet of je pas de O.L.O. afgemaakt hebt ???

      maar waar zijn de bewijzen , doodziek word ik van al die aannames

      als, indien , ik heb vernomen, we hebben gehoord
      er zei iemand het ijs op ??, en op de andere pool niet ?
      dan is er ook ijs en sneuuw op het land en dat smelt ???

      het lijkt wel een bukraketten verhaal !!! , uit goed ingelichte bronnen vernomen wij ,,,,,,,, er werd gezegd ,,,,,,,,, we hoorden dat ,,,,,,,,, tyft straalt effe op man

      WAAR HEBBEN ZE PROBLEMEN , VERTEL WAAR IN DE WERELD, MOET IK VANDAAG NOG DE ACROPOLIS OPRENNEN ??
      IS AUSTRILIE VERDRONKEN ?
      DE ZEEUWSE EILANDEN MISSCHIEN

      JOOHHHHH, GA EEN NEUT HALEN EN MAAK EEN LEKKERE WIP

      EN STOP LEKKER MET JE ZEIKVERHALEN

      WE ZIJN VERY CLOSE , BIJ DE TOTALE VERNIETIGING VAN HEEL EUROPA

      VRAAG , WAAROM WORDT SOFT = IJS NIET MEEGEREKEND ???

      OPZOUTEN

      WE WORDEN MOEDWILLIG VERNIETIGD

      ik gok !!!!!!
      dat die pleuris eskimo’s DIE WAREN ALTIJD AL ONBETROUWBAAR !!
      en die ijsberen als dat smelwater tot nu toe opgezopen hebben !!

      4 jaar lagere school en 2 jaar vrij perenplukken, ik stink daar niet in

      IK HEB WERELDWIJSHEID . ZURE REGEN , OZON GATEN , STEEK HET
      LEKKER IN JE REET ZEIKERTJE

      OME BOB

      Geliked door 3 people

  25. Marc Vanroy zegt:

    De zeespiegel zal stijgen indien het ijs dat zich op land bevindt, zoals op Antarctica en de gletsjers in de bergen, zou smelten. Het is vanzelf sprekend dat ijs dat zich op het water niet voor een verhoging zorgt.

    Geliked door 1 persoon

  26. Jelmer zegt:

    Nu heb je het over de Noordpool ja. Op de Zuidpool liggen smeltende gletsjers nog deels op land. Dit zorgt wel voor een zeespiegel stijging.

    Geliked door 1 persoon

  27. Theo zegt:

    U heb helemaal gelijk,als je een liter ijs laat smelten hou je minder dan een liter over,op de lagere school heb ik geleerd dat het aarde oppervlak voor tweederde uit water bestaat,men zal dus in moetrn schatten hoeveel ijsmassa boven water zit,en weet iemand hoeveel rotsen er boven water uitsteken in de poolgebieden?

    Geliked door 1 persoon

  28. duinsnip zegt:

    De klimaatcrisis is verzonnen door de VN om iedereen wijs te maken dat de roverheid de oplossing heeft, n.l. meer belasting. Dat gaat de planeet redden. Meer armen en een extreem rijke elite, NWO.

    Geliked door 4 people

  29. Peter zegt:

    Okee, en het landijs dan, op de Zuidpool?

    Like

  30. Corstiaan zegt:

    Beste. Je hebt in principe gelijk. Maar het meeste ijs is landijs op Groenland. Dat komt er wel bij. Verder merk ik op dat het zeewater door dat ijs ook afkoelen zou.
    Dan is er nog Antarctica met helemaal onderaan een warmtestraling dat al miljoenen jaren aan de gang is.
    Denk ook aan het feit dat als zeewater opwarmt het ook uitzet, dat zou de meeste stijging veroorzaken. Op het net staat ook iets over massa. Landmassa Antarctica of Ijsland trekt water aan dus het niveau is hoger. Als dat gebeurt daalt het zeeniveau bij Nederland.
    Het zeeniveau scheelt meters per locatie.
    Al met al is een vooruitblik niet te doen.
    Tel daarbij het gegeven op dat de 90 vulkanen in totaal bijna net zoveel co2 uitstoten als de mensheid.
    Dit het internet maar door en zoek de feiten. Er staat al heel veel. Groetjes

    Like

  31. Corstiaan zegt:

    Ik had de tekst op mijn gsm getikt, maar die maakt er soms maar wat van. Zoek het internet af. Ik zag ook een bericht van een professor die vond dat men verkeerd rekent. Honderd jaar geleden waren de berichten ook al in de rondte aan het gaan. Men waarschuwde toen ook al over de ingewikkelde berekeningen en de frost. Soms ligt het anders dan men denkt.
    Waar ik me heel erg aan stoor is dat gekissebis hier tegen elkaar over berekeningen en zo. Beste reactoren, waar gaat het allemaal om, respecteer elkaar, lees elkaar niet de les. Als je met modder gaat gooien zak je er toch zelf in? Of niet soms? Alle wetenswaardigheden bij elkaar en gedachtes over de opwarming zorgen voor een beter begrip.

    Like

  32. Ineke zegt:

    En zo brengt een simpele proef in de keuken, de waarheid aan het licht

    Like

Geef een reactie op bobzelf Reactie annuleren