Over de politieke jeugd . . .

De bakfiets als metafoor: voor het infantilisme, dat zich meester gemaakt heeft van een groen gegronde samenleving. De “generatie verwend” wil niks meer weten van de Mercedes-SUV waarmee mama hen naar school bracht. Het vehikel van haar protest is de bakfiets.

Geplaatst door:
E.J. Bron (via Twitter; “HansDampf“)
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

27 reacties op Over de politieke jeugd . . .

  1. Bert zegt:

    Ik wou dat ik er 1 had.
    Maar dan wel zo oude met een beetje ruimte.
    Die dingen zijn onbetaalbaar geworden.

    Like

  2. Andre zegt:

    Nou mijn Mercedes SUV staat klaar om te vertrekken hoor en mijn zegeningetjes zitten allemaal ver weg van Bruxxel. Alle schoolboeken zijn eigendom van Soros. Moet ik nog meer uitleggen?

    Geliked door 2 people

  3. karton zegt:

    Ik zie ze nog rijden, driewieler bakfietsen met bóven het achterwiel een pruttelend tweetakt motortje van het merk JLO. Grote rookwolken uitblazend, maar dat gaf niks want er was véél minder vliegverkeer van bijv. idioten die per vliegtuig naar München vlogen voor een zg. duurzaamheids conferentie, of de één of andere verdwaasde minister die naar Luxemburg toog…..per vliegtuig.
    Prinsessen gingen op de fiets naar school, althans……..dat werd als zodanig verkocht a.d. bevolking.
    Of de mensen ’t in die jaren béter hadden als de mens tegenwoordig durf ik niet te zeggen maar……….er was niet zoveel agressie, jaloezie, hebzucht én ontevredenheid.
    Oh ja, er waren óók geen AZC’s uitpuilend van ons vijandig gezinde buitenlanders.

    Geliked door 4 people

    • Bert zegt:

      JLO?
      Wij plaatsen er een flink opgevoerde Zundapp blok onder.
      Standaard werden die bakfietsen met waardeloze motortjes geleverd.
      Ze zijn alleen moeilijk om goed te besturen, daar is wat oefening voor nodig.

      Like

    • Bert zegt:

      Boven het achterwiel? Achter je zadel dus.
      Nog nooit gezien. Of je bent zelf aan het klooien geweest.
      Die motor blokjes zaten op dezelfde plek als ieder andere brommer.
      In je frame, tussen de voorkant en je achterwiel.
      Aangedreven met een ketting.
      Maar verder klinkt het wel spannend waar jij het over hebt.
      Volgens mij weet je niet eens waar je het over hebt.

      Like

      • J. C. Th. Köhler zegt:

        Baas, mag ik meelullen?
        Ja, jongen, lul maar mee.

        j.c.th.kohler@ziggo.nl

        Like

      • Bert zegt:

        J.C. had jij ook zo’n brommer of bakfiets met het motorblok achter je zadel?
        Lastig zijn die hé, in het evenwicht en de balans met zo’n zwaar motorblok achter je zadel.
        De benzine tank stak daar altijd een halve meter boven, anders had je een pomp nodig.

        Like

      • karton zegt:

        @ Bert op 14-10-2021 om 08.59 u. Ik begrijp dat ik niet met een “slimme” persoon te maken heb. Op een bakfiets heb je niks met evenwicht en/of balans te maken. Drie wielen, weet je wel : twee voor en één achter met boven het achterwiel een JLO-motortje. Bekijk de foto’s op Google vóórdat je gaat bléren en schreeuwen.

        Like

      • Bert zegt:

        Man lul toch niet zo slap.
        Er bestaat geen bakfiets met een motor BOVEN je achterwiel.
        Laat maar een plaatje zien als je zo overtuigd bent van je eigen gelijk.

        Like

      • Bert zegt:

        Ik zal het proberen je uit te legen. Maar of het zin heeft.
        Je hebt val stroom carburateurs die de brandstof binnen krijgt door van boven te komen.
        Te vallen als het ware. Eigenlijk alle 2 takt motortjes hebben dit principe.
        En een dwars stroom carburateur wat door aanzuiging werkt.
        Vaak op 4 takt motortjes toegepast. Honda b.v. Niet allemaal.
        En elk JLO blokje is 2 takt, dus je tank moet dan boven de motor zitten.
        Dat wordt dan een hele stapel aan onderdelen boven je achterwiel achter je zadel.
        Anders heb je een accu nodig en een benzine pomp om het laten werken.
        Motor blokje en daarboven nog eens een tank. Nog nooit gezien.

        Ik heb in een scooter – brommer zaak gewerkt als monteur en ben er al vanaf mijn 13de mee bezig.

        Like

      • karton zegt:

        @ Bert. Ik twijfel niet aan je kennis op bromfietsmotortjes-gebied. Op de foto’s op internet staan enkele antieke brombakfietsen + JLO-motortje boven ‘t achterwiel + benzinetankje boven op ‘t motortje , de bougie steekt naar voren en komt bijna tegen het zadel. Dat is exact zoals ik die bakfietsen mij vanuit m’n jeugd herinner. De voddenman reed op zo’n kar : twee wielen vóór, de houten laadbak boven die wielen en het motortje achter ‘t zadel. Ik eeet niet hoe ik de foto’s van internet op deze dite kan plaatsen, maar je kunt ze eenvoudig vinden.

        Like

      • karton zegt:

        @ Bert. Type in op Google : brombakfiets JLO motor. Je zult versteld staan !

        Like

      • karton zegt:

        @ Bert op 14-10-2021 om 20.02 u. Ik heb ff gegoogled op “antieke bakfiets” en ja hoor , daar heb je ze : bakfietsen + JLO motortje bóven ‘t achterwiel en achter het zadel. Er zijn via die site diverse mensen aan ‘t zoeken omdat een oud familielid een dergelijke bakfiets ooit bereed. Maar ja, als je stom bent om te googlen kun je ‘t niet vinden. Stop toch met dat schreeuwen en bléren, domme figuur.

        Like

      • Bert zegt:

        Weet je ook nog waar de benzine tank zat?
        Die moet er dan toch echt boven gezeten hebben.
        De meest onlogische plek om een 2takt motor te monteren is op een hoog punt.
        I.v.m. met de benzine aanvoer. En anders een accu en een brandstof pomp er bij.

        Er hebben wel brommers bestaan met de motor in het achterwiel gemonteerd.
        Een Honda Little is er 1 Toevallig heb ik er 1 gehad.

        https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FCy8QOV8Fnw4%2Fmaxresdefault.jpg&f=1&nofb=1

        Like

      • karton zegt:

        @ Bert. De benzinetank zat bóven het motortje, op ‘t achterwiel zat een heel groot tandwiel gemonteerd met een lange ketting aan de motor verbonden (aan de linkerkant want rechts zat ‘t tandwiel dat was verbonden met de trapas om de motor al fietsend te starten.)

        Like

      • karton zegt:

        @ Bert. Ja die Honda’s len ik nog wel , waren toch al viertakten ?

        Like

      • Bert zegt:

        Ik heb inmiddels op elk denkbaar trefwoord gezocht. HELEMAAL NIETS.
        En als het bestaat, staat het ook op internet. Zeker als het zeldzaam is.
        En dan ga ik het ook vinden.
        Wel veel bakfietsen met de motor op de gebruikelijke plaats.

        Eerst reed een oud familie lid er mee, daarna was het de voddenboer geworden.
        Jij bent er nogal een hoop tegen gekomen.
        Of werden die onderling verkocht aan mekaar. Of was je oom voddenboer.
        Als jij ooit zo iets gezien heb, dan is dat een doehetzelfer geweest die iets in mekaar geknutseld had omdat het motortje niet goed in het frame te monteren was.
        Zou dat kunnen Karton?

        JLO kwam bij Batavus vandaan en hebben geen cilinder recht naar voren.
        Een Sachs blok kan dat wel hebben, zo als bij een Puch Maxi of een Kreidler.

        Like

    • Tijl Uylenspiegel zegt:

      Grappig, mijn vader was glazenwasser en de allereerste gemotoriseerde bakfiets kwam zo halverwege jaren zestig, dat was volgeladen met ladders nog een hele kunst om daarmee te rijden, het gasgeven gebeurde via een apart handvat en sturen deed je dan met de andere hand. Des te verbazingwekkender was dat hij later zijn rijbewijs ging halen en toen mijn oudste broer bij hem ging werken moest er natuurlijk een auto komen.
      Die kwam er ook in de vorm van een tweedehands Opel Kaptein en ik heb in mijn hele leven nog nooit zo’n slechte chauffeur meegemaakt!
      Die Opel had een zogenaamde stuurversnelling en als hij schakelde dan konden er twee dingen gebeuren; of hij ging in zijn versnelling of hij had hem afgebroken!
      Daarna zijn er nog verschillende auto’s gekomen maar behoorlijk autorijden heeft hij nooit geleerd, zelfs niet toen hij op hoge leeftijd met een Dafje ging rijden!

      Like

      • Bert zegt:

        Over een rijbewijs halen deden ze vroeer niet zo moeilijk.
        Mijn pa had ze groot rijbewijs door af te rijden in een Opel Bliitz..
        Geen idee of jij die kent.
        En zoek het verder zelf maar uit.
        Maar hem is het wel gelukt, heeft daar altijd ze brood mee verdient.

        Like

      • Tijl Uylenspiegel zegt:

        Heb zelf destijds mijn groot rijbewijs gehaald in net zo’n soort wagen al geloof ik niet dat het een Opel was maar een Mercedes met een dubbele cabine, de reden was dat ik met de veewagen van onze bedrijfsleider moest kunnen rijden. Twee staljongens vonden dat ook wel leuk en als we met z’n drieën achter elkaar gingen lessen dan kregen we korting.
        Mijn eigen auto was destijds een aftandse Ford Taunus 12M waar je drie keer moest kloppen en drie keer pompen voordat hij eraan ging denken af te remmen dus dat was elke keer lachen als ik de eerste keer in het busje moest remmen want dan gingen we met z’n allen zowat door de voorruit! Na drie lessen mijn examen gehaald en vanaf dat moment mocht met de grootst denkbare vrachtwagencombinatie de weg op, geen agent die me tegen had kunnen houden.
        De eerste keer met de oude DAF veewagen rijden was ook gedenkwaardig, ik zou even een pony in Hoek van Holland ophalen, de DAF had een lange versnellingspook die helemaal achter je zat en volgens de ‘deskundigen’ moest je dubbel klutsen. Geen idee hoe dat moest maar ik reed ‘gewoon’ en hij had geen klachten.
        Op de terugweg zit er een forse bocht in de provinciale weg en ik had altijd geleerd; voor de bocht remmen, terugschakelen en in de bocht gas geven.
        Dat was geen goed plan voor de pony want die viel prompt met een hoop kabaal om, gelukkig mankeerde hij niks maar hij vond me waarschijnlijk niet aardig!
        Ach het klopte natuurlijk van geen kant maar de laatste veertig jaar zijn ze de andere kant op doorgeschoten, voordat je tegenwoordig met alles mag rijden ben je zomaar vier examens verder en dan moet je ook nog een chauffeursdiploma halen wat voor meer dan 50% uit techniek bestaat terwijl je onderweg toch niks kan uitrichten, als er iets kapot gaat dan moet er een monteur bij komen, zelfs een lekke band wisselen gaat niet lukken zonder zwaar gereedschap.

        Like

      • Bert zegt:

        Met zo’n motor in je cabine onder een stalen deksel.
        En een partij herrie om je heen. Mijn pa is daar doof van geworden.
        Die oude Skania’s vond ik altijd wel gaaf, met die 2 stalen voelsprieten voor op en zo’n lange neus.
        Ik heb nog zo’n grote zware merk plaat gevonden op een vracht terrein van een Bussing die voorop zaten. Hangt in mijn gang.
        Met puntjes boven de U

        Geliked door 1 persoon

      • Tijl Uylenspiegel zegt:

        Nog zoiets van vroeger; ik nam mijn eerste autorijlessen bij “De Centrale”, dat leek een hele grote rijschool, later bleek dat het allemaal zzp’ers waren, ze reden allemaal in Volkswagentjes en ik betaalde voor de eerste tien lessen 37,50 (in guldens hè) en daarna 7,50 voor een lesuur (50 minuten).
        Het vervelende was dat hij me mijn examen en de rijles voorafgaand aan het examen vooruit liet betalen en vervolgens begon het wachten…en het wachten en op zeker moment kwam hij niet meer opdagen, wat bleek, hij had meerdere leerlingen op die manier vooruit laten betalen en was met de noorderzon vertrokken.
        Uiteindelijk heeft het moederbedrijf het wel netjes afgehandeld gelukkig maar het duurde wel lang voordat ik eindelijk mocht afrijden.
        Gek genoeg weet ik niet meer wat mijn vrachtwagenrijbewijs koste maar dat zal in dezelfde orde van grote liggen.
        Enfin, ik heb nog heel wat avonturen meegemaakt in die oude veewagen, the good old days zullen we maar zeggen, een mens is geneigd de leuke dingen te onthouden en de narigheid naar de achtergrond te verdringen.

        Like

      • Bert zegt:

        Tijl, ik heb mijn halve jeugd door gebracht in een vrachtauto.
        Zodra ik vrij was of vakantie had ging ik mee.
        Ik regelde douane papieren, even stempeltje ophalen.
        Slangen aansluiten van een oplegger. enz
        Een hele handige bijrijder dus voor mijn leeftijd blijkbaar.
        Een slapen op de vloer, de bank was voor mijn pa.
        Want zo groot waren ze niet allemaal dat er een bed in zat.
        Een haven terrein is een soort van niemandsland dus daar mocht ik soms rondjes rijden om een container op te halen langs een boot.
        Rondje rijden, en de container werd er weer af gehaald. Hij zat er dan wel altijd naast.

        Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie