Stoort de klimaat-globalisten niet: Kinderarbeid en milieuvernietiging voor elektrische auto´s

(Door: Daniel Matissek – Vertaling: E.J. Bron)

De “mobiliteitstransitie” met uitsluitende elektrisch aangedreven voertuigen zorgt voor explosie van de vraag naar accu´s – en zodoende naar zeldzame grondstoffen, die voor hun productie absoluut noodzakelijk zijn. Die worden onder uitbuitende en kolonialistische, vaak onmenselijke omstandigheden in de landen van de Derde Wereld gewonnen, waar mens en milieu een verschrikkelijke prijs moeten betalen voor het groene klimaat-geweten van de klimaat-globalisten.

Het Europees Parlement heeft deze week met zijn definitieve verbod van verbrandingsmotoren vanaf het jaar 2035 het einde van vooral de Duitse auto-industrie bezegeld. Het historische besluit tot economische zelfvernietiging maakt deel uit van de miljarden kostende waanvoorstelling dat de EU tot 2050 “klimaatneutraal” zou kunnen en zal zijn. Daaraan ligt op zijn beurt het alomtegenwoordige sprookje van de zogenaamd komende, door de mens veroorzaakte “klimaat-catastrofe” ten grondslag, waaraan vooral de westelijke wereld bijna volledig ten prooi is gevallen.

Gates, Branson, Bezos & Co. als ongevraagde redders in de nood

Tot de belangrijkste propagandisten van deze hysterie behoren ook miljardairs zoals Bill Gates, Jeff Bezos of Richard Brenson, die zichzelf regelmatig als filantropen met een goed geweten presenteren en de zegeningen van het globalisme prijzen, om zich met het oog op de dreigende ondergang van de wereld als ongevraagde redders in de nood te presenteren. In werkelijkheid willen ze krachtig en aan de mobiele elektriciteitstransitie.

Daarom hebben de drie “weldoeners” in 201deelgenomen aan de oprichting van de firma KoBold Metals, die het tot zijn taak heeft gemaakt technische hulpmiddelen te ontwikkelen voor de wereldwijde lokalisering en ontsluiting van kobaltmijnen. Dit is voor de productie van vermeende toekomsttechnologieën, zoals elektrische auto´s, noodzakelijk. Aan de uitbuiting van de mijnen wil de onderneming weliswaar niet deelnemen – dat laat men dan toch liever aan anderen over – waarschijnlijk niet in de laatste plaats met het oog op het zo zorgvuldig verzorgde goedmenschen imago. Maar indirect levert de onderneming natuurlijk absoluut noodzakelijk voorwerk bij de uitbuiting van de voor elektrische techniek noodzakelijke grondstoffen.

Verveelvoudiging van de kobaltproductie

Hoe de winning van kobalt er in de praktijk uitziet, is op dit moment bijvoorbeeld in Zambia te zien, waar KoBold Metals met $ 150 miljoen aan de winning van kobalt deelneemt; ter info: kobalt is een bijproduct van de koperwinning. De met afstand grootste vindplaatsen ter wereld bevinden zich in de Democratische Republiek Congo; Zambia is de op een na grootste koperproducent van Afrika. President Hakainde Hichilema is van plan om de koperproductie van zijn land tot 2032 van op dit moment 850.000 ton naar 3 miljoen ton per jaar op te voeren.

In het kader van het zogeheten Mingomba-project belooft men zichzelf de winning van 247 miljoen ton erts met een gemiddeld kopergehalte van 3,64%. Ook de VS hebben een belang in het project, omdat zij de binnenlandse productie van accu´s voor elektrische voertuigen in eigen land willen uitbreiden, om zich onafhankelijker van China te maken en Afrika als alternatieve bron voor accu-metalen te beschouwen. In het eerste halfjaar van 2023 moet de deal worden afgesloten, die KoBold Metals verzekert van een meerderheidsbelang in Mingomba.

Hoezo “Black Lives Matter”…

Tot de weinig aandacht krijgende, graag verdrongen en bijzonder lelijke nevenschade, die bij de oprichting van dit klimaat-neutrale globale Utopia ontstaat, behoort echter de uitbuiting van kinderen. Ze zwoegen of zelf onder onbeschrijflijke omstandigheden in de mijnen of zoeken in hun afvalproducten naar kobalt. Voor zulke toestanden, die zelfs bij nog zo welluidend klinkende verplichtingen tot “Compliance” of over zogenaamde ethische “faire” exploitatie van aanvoerketens de facto überhaupt niet te vermijden zijn, sluiten niet alleen Gates & Co., maar ook hun politieke medestrijders van de “klimaatduurzaamheid” graag de ogen. En zolang het groene geweten in chique elektrische auto´s op autosalons en beurzen opgepoetst kan worden, storen de autofabrikanten zich hier ook niet aan. Zoveel over het thema “Black Lives Matter”.

Weliswaar wordt er al aan accu´s voor elektrische auto´s gewerkt die het zonder kobalt kunnen stellen; dit zal echter nauwelijks een eind maken aan de uitbuiting van kinderen in Afrika. Te groot is – door het besloten Europese verbod op verbrandingsmotoren – de vraag naar accu´s. Daarbij komt dat de westelijke zucht naar klimaatneutraliteit ook elders zijn slachtoffers eist, waar andere absoluut noodzakelijke grondstoffen zonder alternatief gewonnen worden en waar exact dezelfde op slavernij lijkende arbeidsomstandigheden aan de orde van de dag zijn. Zo wordt het eveneens voor de accu´s van elektrische auto´s benodigde lithium voornamelijk in de landendriehoek Bolivia, Chili en Argentinië gewonnen, waar ongeveer 70% van de wereldwijde vindplaatsen wordt vermoed.

Roofbouw ook in Zuid-Amerika

Dit leidt nu al tot catastrofale gevolgen voor de autochtone bevolking en het milieu in de desbetreffend elanden. “Met de ondernemingen kwamen de grote machines. En ze kwamen steeds dichterbij. Ik snapte niet wat er met mijn land gebeurde. Ze hebben ongelooflijk veel stof geproduceerd en de ondergrond losgewoeld. We hebben ook problemen met het water. De machines ploegen het hele landschap om. Ze verjagen dieren en vernietigen hun drinkplaatsen”, klaagde bijvoorbeeld een lid van het oorspronkelijke Kolla-volk in Argentinië.

Een woordvoerder van de gemeenschap liet zich nog wezenlijk drastischer uit: “De winning van lithium voor Europa en de overstap naar de elektrische auto zullen ons landschap vernietigen. En tot nu toe kenden we hier geen auto´s. En al helemaal geen elektrische auto´s – die kennen we alleen van een foto. Jullie denken dat je daarmee de mensheid kunt redden, maar je zult ons allemaal vermoorden.”

Schaduwkanten van de klimaat- en elektriciteitswaanzin

Maa rof dat nog niet genoeg is, wordt voor de lithium productie bovendien naar zoet water geboord. Dit leidt tot de vermenging van zout en zoet water en zodoende tot de vernietiging van duizenden jaren geleden ontstane drinkwaterreserves. Mensen en dieren vinden gewoon geen water meer, omdat de mijnbouwconcerns genadeloos over de regio heen vallen om de westelijke hebzucht naar grondstoffen te bevredigen. Van deze schaduwkanten van de klimaat- en elektriciteitswaanzin hoor je echter maar weinig.

Deze profiteurs zonnen zichzelf liever in de mediale glans van de vermeende redding van de wereld, hoewel ze in werkelijkheid op veel plaatsen het exacte tegendeel doen.

Bron:
auf1.info
Door: Daniel Matissek

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

12 reacties op Stoort de klimaat-globalisten niet: Kinderarbeid en milieuvernietiging voor elektrische auto´s

  1. Ravian zegt:

    Ook als ze de hele wereld vernietigen dan gaan er nog steeds niet genoeg grondstoffen zijn om het wereld autopark te elektrificeren, en al helemaal niet aan de huidige prijzen.
    Ze smeren dus eerst de wereld een verbod op verbrandingsmotoren aan, en als iedereen daar ingetuind is dan gaat de werkelijke aap uit de mouw komen; dat enkel de elite zich dan nog gemotoriseerd vervoer kan veroorloven.

    Als het volk dan niet blij is dan krijgt dat volk te horen dat het voor hun eigen bestwil is, “omdat we allemaal weten dat verbrandingsmotoren de dood voor de aarde zijn”.
    De elite vind dat dan natuurlijk heel jammer voor het volk (nog niet misschien) “maar het is nu eenmaal niet anders”.
    En de linkse media strijken het dan wel weer glad allemaal.

    Als je dus niet terug wilt naar middeleeuwse toestanden, waarin het klootjesvolk nooit verder kwam dan de dorpsgrens, dan wordt het, om te beginnen, eens tijd dat je eens op iets anders als het deze “groene” waanzin organiserende en faciliterende partijkartel stemt.
    En dan moet je ook eens stoppen met, over de rug van je medeburgers, aan al die “groene” waanzin mee te doen.
    Dan moet je toch echt eens aan het grote plaatje gaan denken, en niet enkel aan je eigen beurs.

    Geliked door 6 people

    • stradivotsi zegt:

      u wilt niet weten hoeveel “stomme” mensen er al elektrisch vervoer hebben, het zijn niet alleen automobielen, maar de miljoenen E-bikes al. Mijn werkgever is ook te stom om iets te bergijpen, heeft 2 dikke E-auto’s. En aan eigen beurs denken… E-rijden is niet bepaald goedkoper.

      vechten tegen bierkaaai is dat om iets van besef tot die meerdrheid te brengen helaas…

      Geliked door 1 persoon

      • Ravian zegt:

        Klopt, e-rijden is heel duur, maar het punt is dat ze dit niet zelf betalen.
        De meeste Tesla’s zijn “van de zaak”, van de belasting aftrekbaar dus, en de rest van de batterij auto meuk wordt hoofdzakelijk aangeschaft om de bijtelling mis te lopen.
        Vervolgens dalen dan de belastinginkomsten uit mobiliteit, en worden die belastingen verhoogd, waar de mensen met een benzine, lpg, of diesel auto dan voor op kunnen draaien.
        Dit aso volk meet zichzelf dus een deug image aan over de rug van hun mede automobilisten.

        Voor een “groene stroom” sticker op je deur geld net zo’n verhaal.
        De productie van “groene stroom”, voornamelijk uit zwaar het milieu vervuilende en bossen vretende bio-centrales overigens, is aanzienlijk duurder dan die van “grijze stroom”.
        Die meerprijs wordt dan vervolgens gewoon uitgesmeerd over ALLE stroomgebruikers, waardoor de grijze stroom gebruikers meer voor een kilowatt betalen omdat ze de dure “groene stroom” verplicht meefinancieren.

        Zonnepanelen is nog zo’n verhaal dat bol staat van zichtbare en onzichtbare subsidie waar de hele gemeenschap voor op mag draaien.
        Als ze eenmaal op het dak liggen dan verstoren ze vervolgens met hun onvoorspelbare energie opbrengst ook nog eens de normale conventionele energie opwekking, waardoor de rendementen van de conventionele centrales terug lopen (en alle o zo geprezen “milieu winst” verdampt).
        En wie denkt u dat die rendement verliezen betaald?
        Juist ja, de grijze stroomverbruikers.

        Dan hebben we het nog niet over het gigantische afvalprobleem gehad die deze “energie transitie” tot gevolg heeft; over al die zo goed als niet recyclebare accu, zonnepanelen, en windmolen wieken meuk.
        En waar we het dan ook nog niet over gehad hebben is de enorme milieu schade, en menselijke schade, die al is aangericht voordat de eerste kilometer gereden, en de eerste kilowatt geleverd is.
        Hele ecosystemen die vernietigd dan wel voor altijd vervuild worden, en hele horden kinderen die zich dood moeten werken in smerige Afrikaanse mijnen.

        Dit allemaal zodat een meute aso’s zich een paar centen in de beurs kunnen sparen, en een stelletje “groene ondernemers” nog wat meer centen kunnen vergaren, want dat is DE primaire drijfveer achter “duurzaam”.
        En die hele aso bende heeft dan ook nog het gore lef zich verheven te voelen boven de mensen die hun aso gedrag bekostigen, en vindt dan ook nog dat ze wel wat privileges verdienen, zoals een eigen file vrije baan op de autoweg bijvoorbeeld, waarvoor de anderen dan in de file kunnen gaan staan.
        Om van te kotsen gewoon…

        Geliked door 4 people

    • stradivotsi zegt:

      Ravian, 10 punten van mij.. kan ik niks aan meerwaarde aan toevoegen…Goede reply, ik besef dat ook, maar kan het soms niet in kort verwoorden. Dusss.. ja goed kommentaar!

      Geliked door 1 persoon

    • ronjaspers zegt:

      Ravian.De nieuwe generatie dieselmotoren zijn schoner dan electrische auto,s.

      Geliked door 1 persoon

      • Ravian zegt:

        ALLE dieselauto’s zijn schoner dan elektrische auto’s…
        Zelfs een kwalmende Trabant uit 1964 kan wat de milieu impact betreft nog concureren met een elektrische auto…

        Geliked door 1 persoon

  2. Léon van Duren zegt:

    Alleen de terroristische nationaalsocialistische D’66 fascisten willen doorgaan met kinderarbeid!!

    De waarheid mag van de corrupte klimaatfascistische COVID-19 pharma maffia stappenplan psychopaten van de fascistische politieke partij D’66 niet verteld worden!!

    Onafhankelijke tribunalen zijn nodig om de zeer vele geïnstitutionaliseerde klimaatfascistische leugenaars te berechten!!

    Geliked door 4 people

  3. Harry zegt:

    Heb een kennis , die een tesla van z’n baas heeft gekregen om in te rijden .
    Helemaal blij mee .
    Toen ik hem vertelde dat voor iedere zevende tesla er een negerkind sterft , vanwege de gevaarlijke stoffen en – omgeving , zei ie : nou mooi toch , dat is dan een win-win situatie .
    Maar wél heel betrokken bij het milieu , hoor !
    En dan tóch nog je salaris verdienen in de autobranche ………

    Geliked door 2 people

  4. Julia zegt:

    Alles voor de elite dat dit kinderlevens kost interesseert dat tuig helemaal niets. Wat mij betreft staan straks al die elektrische rijdende batterijen massaal aan de kant vanwege gebrek aan energie. Welke gek verzint het überhaupt om subsidie te verstrekken op het aanschaffen van de elektrisch rijdende batterij dus daar betalen wij allemaal aan mee en zijn we dus mede schuldig aan het misbruik van deze kinderen. Niemand zou die rijdende batterij moeten aanschaffen dan is het snel afgelopen met de produktie hiervan. Kortom boycotten die handel.

    Geliked door 1 persoon

  5. Svalbard zegt:

    Elektrisch rijden kan alleen zinvol zijn als het echt zoden aan de dijk zet qua energiebesparing. De technologie zal er wel gaan komen, maar is op dit moment onvoldoende. De hier besproken kinderarbeid en de enorme vervuiling die bij de productie van accu’ s plaatsvindt, rechtvaardigen de volledige elektrificatie van ons wagenpark niet.
    Ik zie nog veel te veel nadelen. De actieradius is nog steeds onder de maat. Een auto met een grote actieradius moet over een erg groot accupakket beschikken, en dat maakt het voertuig ook erg zwaar. En hoe zwaarder, hoe meer het verbruik is.
    In de winter is de elektrische auto sterk in het nadeel, want verwarming vreet extra energie.
    Kijken we dan eens naar de verliezen: een energiecentrale haalt een rendement van minder dan 50%. Ook bij rlke laadcyclus is er een verlies van 3%.
    Elektrisch rijden is duur en eigenlijk alleen leuk in de zomer voor iemand met veel zonnepanelen.
    Elektrische auto’ s zijn niet voldoende efficiënt omdat ze een elektromotor hebben die dan via een overbrenging de wielen aandrijven.
    Het zou veel efficiënter zijn om elk wiel met een kleine ingebowde elektromotor aan te drijven.
    Er valt dus nog heel veel te verbeteren voordat elektrisch rijden zinvol wordt.
    Daarom zijn de hybrides van b.v. Toyota een voorlopig goede tussenoplossing.
    Ze hebben een klein accupakket dat de auto veel zuiniger maakt. Mijn Toyota Yaris hybride haalt minimaal 26 kilometer op een liter benzine.
    De accu is klein, want met het accupakket van een Tesla kan je net zo goed minstens 15 hybrides van hun accu voorzien.

    Like

  6. koddebeier zegt:

    De hele rotzooi is een milieuramp: Zonnepanelen, windmolens en elektrische auto’s.

    Geliked door 1 persoon

  7. J.v.d.Heijden zegt:

    Saubere Autos, schmutzige Batterien….

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie