Elektrische auto’s al met minuscule batterijschade AFGESCHREVEN, omdat er geen manier is om ze te repareren

(Door: Rob Hull – Vertaling: “Malpaso”)

Elektrische auto’s worden afgeschreven als ze al de kleinste schade aan accupakketten hebben na ongelukjes, omdat er geen manier is om ze te repareren, volgens een rapport van Reuters. Het stuk meldde dat verzekeringsmaatschappijen steeds vaker geen andere keuze hebben dan de auto’s permanent van de weg te halen al na kleine botsingen. Het rapport waarschuwt voor bekraste en licht beschadigde batterijpakketten ‘die zich opstapelen in schroothopen in bepaalde landen’ met experts die zeggen dat batterijen in dure Tesla Y SUV’s ‘nul repareerbaarheid’ hebben, omdat ze een structureel onderdeel van de auto zijn.

Accupakketten zijn het duurste onderdeel van een elektrisch voertuig (EV) en vormen een groot deel van de totale prijs ervan. Dat betekent dat eventuele schade eraan het voertuig waarschijnlijk onrendabel maakt om te repareren en verzekeringsmaatschappijen zal dwingen om ze af te schrijven. Toen het persbureau de bergingen in de VS en Europa onderzocht, vond het een groot deel Tesla’s met een lage kilometerstand, maar ook modellen van automerken: Nissan, Hyundai, Stellantis, BMW, Renault en anderen.

Video: Scratched EV battery? Insurer may junk the car

De meeste gecontacteerde autofabrikanten vertelden Reuters dat hun batterijpakketten te repareren zijn, hoewel maar weinigen ‘bereid waren om toegang tot hun batterijgegevens te geven’, aldus Reuters. Nissan en Renault vertelden beide aan Reuters dat ze wel in staat zijn om individuele modules in hun EV’s te vervangen, terwijl Stellantis zei dat het geen batterijen repareert na ongelukken waarbij airbags worden ingezet, en voegde eraan toe dat het sterk gelooft in ‘data-privacy’. Andere fabrikanten, waaronder Ford en General Motors, zeggen dat ze hun voertuigen hebben ontworpen om de batterijpakketten gemakkelijker te repareren. Tesla heeft echter een tegenovergestelde aanpak gekozen. Het accupakket in zijn populaire Model Y crossover – de bestverkochte EV in Groot-Brittannië in 2022 – vormt een structureel onderdeel van het voertuig. Hoewel dit Tesla helpt om de productiekosten te verlagen, verhoogt zo’n pakket als deel van het voertuig het risico dat er beschadigingen optreden. Dit verhoogt de kans dat consumenten hun hele auto kunnen afschrijven, zelfs na kleine ongelukjes. Sandy Munro, hoofd van het in Michigan gevestigde Munro & Associates, een bedrijf dat autofabrikanten adviseert over hoe ze hun voertuigen kunnen verbeteren, zei dat het batterijpakket in de Model Y ‘nul reparabiliteit’ heeft vanwege de samenstelling van de structuur van de auto. ‘Een batterijpakket van Tesla gaat rechtstreeks naar de schroothoop’, legde hij uit. De Amerikaanse producent van elektrische auto’s heeft niet verwezen naar de problemen met verzekeraars die hun voertuigen afschrijven, zegt Reuters. In januari noemde CEO Musk de premies van WA-verzekeringen echter ‘in gevallen onredelijk hoog’.

Christoph Lauterwasser, directeur van het Allianz Center voor Technologie, een onderzoeks-instituut van verzekeraar Allianz gevestigd in München, zegt dat de omgang met batterijen in EV’s een ‘cruciaal punt’ is om milieuredenen. ‘Als je het hele voertuig in een vroeg stadium kunt weggooien, ben je alle voordelen kwijt op het gebied van CO2-uitstoot’, zei hij. Allianz zei dat EV-batterijschade slechts een ‘paar procent’ van zijn verzekeringsclaims uitmaakt. Hoewel het in Duitsland ongeveer 8% van de claimkosten is.

Adrian Watson, hoofd engineering automotive bij het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde risicoanalyse bedrijf Thatcham Research, zei dat we een ‘kritiek moment’ ingaan voor de auto-industrie met de snelle overgang naar EV’s en reparaties aan te pakken in een van haar grootste problemen. “In veel omstandigheden verschilt EV-ongevallenreparatie niet van benzinemotoren. Maar onder de motorkap liggen dagelijkse benodigdheden als veilige, kosteneffectieve, tijdige reparatie na een ongeval en het verzekeringsproces, cruciaal om een nieuw voertuig op de weg te kunnen zetten. ‘En nergens wordt het verschil tussen elektrische en benzineauto’s duidelijker onderstreept dan in de verzekeringsketen’, aldus Watson. “Het is van vitaal belang dat de industrie samenkomt om ervoor te zorgen dat aan de verwachtingen van het bezitten, verzekeren en repareren van een EV kan worden voldaan.” Tesla reageerde niet op een verzoek om commentaar toen het werd benaderd door Reuters.

Afschrijvingen elektrische auto’s beïnvloeden de ‘circulaire economie’ van batterijauto’s

Hoewel EV’s die al worden afgeschreven met een lage kilometerstand na kleine ongelukjes slecht nieuws zijn voor auto-eigenaren en verzekeringspremies, waarschuwen experts ook dat het een gat blootlegt in de groene ‘circulaire economie’ die zo door autofabrikanten wordt aangeprezen. Bij Synetiq, het grootste bergingsbedrijf van het Verenigd Koninkrijk, zei hoofd operaties Michael Hill dat het afgelopen jaar het aantal EV’s en hybrides in de isolatieruimte – waar ze moeten worden gecontroleerd om brandgevaar te voorkomen – op de Doncaster-locatie van het bedrijf is vervijfvoudigd, van misschien een dozijn iedere drie dagen tot wel 20 per dág. “We hebben een heel grote verschuiving gezien en dat voor alle auto-fabrikanten,” zei Hill. Het UK heeft momenteel geen recyclingfaciliteiten voor EV-batterijen, dus Synetiq moet de batterijen uit afgeschreven auto’s verwijderen en in containers opslaan. Hill schat dat minstens 95% van de cellen in de honderden EV-batterijpakketten – en duizenden hybride batterijpakketten – die Synetiq heeft opgeslagen, onbeschadigd zijn en zouden moeten worden hergebruikt. Volgens een recente studie van Bloomberg New Economic Finance (BNEF) bedragen de huidige kosten van een batterij ongeveer $ 135 per kilowattuur. Op basis van die berekening zou de 77,4 kWh-batterij in een Kia EV6 ongeveer $ 10.449 kosten om te vervangen.

Andy Keane, UK commercial motor productmanager bij verzekeraar AXA, zei dat de hoge kosten van batterijen ‘het vervangen van een batterij soms onhaalbaar maken’. Hij voegde eraan toe: ‘Een verzekeringsmaatschappij gaat dat risico [van het laten doorrijden van een EV] niet nemen, omdat ze later een rechtszaak kunnen verwachten als er iets met dat voertuig fout gaat.’ Reuters: met elektrische voertuigen die nu nog slechts een fractie van de voertuigen op de weg uitmaken, zijn branche brede gegevens over het aantal onrendabele reparaties ‘moeilijk te verkrijgen’, maar er is een groeiende trend van emissiearme auto’s met een lage kilometerstand die volledig worden afgeschreven met maar een kleine schade.

In een reactie op het rapport van Reuters zei Matthew Avery, onderzoeksdirecteur bij Thatcham Research: ‘Mensen kopen elektrische auto’s om duurzaamheidsredenen. Maar een EV is niet erg duurzaam als je de accu al moet weggooien na een kleine aanrijding.’

Het uitgebreide stuk is te lezen op: Dailymail.co.uk

Bron:
dailymail.co.uk
Door: Rob Hull

Vertaald uit het Engels door:
“Malpaso”
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

14 reacties op Elektrische auto’s al met minuscule batterijschade AFGESCHREVEN, omdat er geen manier is om ze te repareren

  1. waalkade4bd8489a57 zegt:

    De hele elektrische auto is een grote leugen. Er is totaal niets groen aan een elektrische auto als je tenminste bereidt bent te kijken naar de productie van de auto en het delven van grondstoffen die vaak door kinderarbeid onder erbarmelijke omstandigheden plaats vinden.

    Hetzelfde geldt voor het produceren van windmolens die in China plaats vinden en waar letterlijk honderden nieuwe KOLEN centrales worden bijgebouwd om ze te kunnen produceren.

    Daarnaast zit je te kijken met on recyclebare accu’s en windturbine bladeren !!!!!

    Hoezo groen !!!! Het is een grote leugen mensen.

    https://meansandmatters.bankofthewest.com/article/sustainable-living/taking-action/who-funds-the-fight-against-climate-change/

    Dit zijn de partijen die erachter zitten en u allen belazeren.

    Geliked door 5 people

  2. Svalbard zegt:

    Dat belooft wat als er straks nog uitsluitend elektrische nieuwe auto’ s verkocht mogen worden.
    En dat alles vanwege een niet bestaande klimaatcrisis, waar elke gram CO² wordt behandeld alsof het een ton is.
    Een volledig elektrisch wagenpark is op basis van de huidige accu’ s nog steeds een utopie. Allereerst moeten er veilige accu’ s komen met een voldoende energiedichtheid.
    Zolang er niet van dit soort accu’ s betaan blijft de elektrische auto een zorgenkindje.
    Laten we beginnen met de Lithium-ion accu. Als die in brand vliegt is er geen houden aan, het valt nauwelijks te blussen. Zo’ n auto moet volledig ondergedompeld worden in een container met water, en dat gedurende enige tijd!
    Dan de energiedichtheid. Die is veel lager dan bij benzine of diesel. Er moet een fors accupakket ingebouwd worden, hetgeen de auto veel zwaarder maakt. En dan kan er wel tot 600 kilometer op een lading worden gereden, waarbij de auto even zwaar blijft. Er zal meer slijtage aan de banden zijn, maar niet aan de remmen, wat echter wel vaak ten onrechte wordt beweerd.
    Daarbij vergeet men echter dat er regeneratief wordt geremd, en die energie weer terug in de accu gaat.
    De huidige elektrische auto’ s zijn dus te zwaar, en ze zouden anders moeten worden ontworpen. De overbrenging naar de wielen gaan met verliezen gepaard, en daarom zou een elektrische auto moeten beschikken over 4 kleine elektromotoren die in de wielen geïntegreerd zijn.
    Echt groen is een elektrische auto dus nog niet, want hij heeft dan wel geen uitlaat, de elektriciteit om de accu op te laden moet nog wel worden opgewekt. Er staat dus ergens anders een energiecentrale extra hard te draaien om je accu op te laden.
    En hoewel elektromotoren minder energie verbruiken dan een benzinemotor, gaat er bij het opwekken van elektriciteit in de energiecentrale ruim de helft van de oorspronkelijke energie verloren.
    Dit betekent dat je alleen goed voor het milieu bezig bent als je een groot dak hebt, en dal vol met zonmepanelen legt, en je auto zelf oplaadt.
    En dan moet je alsnog vele jaren zonder schade rijden
    Ik vraag me af of ze daar in Den Haag wel goed over hebben nagedacht.

    Geliked door 2 people

    • waalkade4bd8489a57 zegt:

      Dat gaat niet gebeuren want Duitsland wil ook verder met auto’s op synthetische brandstof. Er is niet genoeg grondstof om iedereen elektrisch te laten rijden.

      Like

  3. Gerrit zegt:

    Laatst het batterijpakket van onze oude Honda (2005) laten vervangen. Gewoon door een bedrijf dat oude pakketten zelf opwaardeert. Je kan kiezen of een nieuw pakket of een opgewaardeerde. Het bedrijf levert door heel Europa. Dus zo somber is het niet.

    Like

  4. Ravian zegt:

    De groene leugen die elektrisch rijden is begint steeds meer scheuren te vertonen…

    Schijt aan het milieu? schijt aan kinderarbeid? : koop een hybride of, vooral, een EV…

    En de extra claim kosten zullen wel ‘eerlijk’ over alle verzekeringsnemers verdeeld worden, net zoals ook alle stroomgebruikers ongevraagd voor de groene deug stroom mogen meebetalen.
    Want ook de assurantiemaatschappijen willen lekker ‘deugen’ natuurlijk.
    Tijd dat het hele aso ‘energie transitie’ gebeuren een nekschot krijgt…

    Geliked door 6 people

    • waalkade4bd8489a57 zegt:

      Ik rij op gas en dat blijf ik doen…. niets nada elektrische auto

      Like

      • Ravian zegt:

        Op LPG rijden is veruit de milieu vriendelijkste optie.
        En al helemaal als je weet dat dit gas vroeger gewoon afgefakkeld werd.
        Het is tevens, belastingtechnisch, de duurste optie.
        Weet je meteen hoe belangrijk de overheid het milieu werkelijk vind…

        Like

    • Skarsgärd zegt:

      De Duitse energiebeheerder heeft enkele jaren geleden een rapport uitgebracht waarin zij becijferden dat als nog geen kwart of zo van alle personenauto’s daar elektrisch zouden rijden het hele energienet zou instorten, en in zo’n groot land is dat niet een energienet dat je even in 10 jaar aanlegt. Het Nederlandse elektriciteitsnet zou 7 x zo groot moeten worden om het aan te kunnen. De stroomkosten van een modale elektrische auto zijn net zo hoog als van een gezin van 4 personen, en nu al is stroom voor velen veel te duur en dan heb ik het nog niet over de prijs van aanschaf van zo’n wagen. Als je brandstofauto grote motorproblemen heeft kun je er voor € 1500 een andere in laten leggen, als je accu voor je elektrische auto het begeeft ben je € 10.000 kwijt. In veel landen in Europa en ook in Nederland zijn er veel mensen die wat rustiger wonen en in de stad of een meer afgelegen industrieterrein werken, kijk maar naar de dagelijkse fileberichten… Het OV is een lachertje en werkt alleen ín de (Rand)stad zelf naar behoren. Hoe ga je die miljoenen mensen die hun brandstofauto moeten afzweren alleen al in ons land dan naar hun werk krijgen?

      Geliked door 2 people

      • waalkade4bd8489a57 zegt:

        Alle klimaat maatregelen hebben maar een doel …. mensen op enorme kosten jagen om ze verder te verwarmen.

        Arme bange mensen zijn de makkelijkste prooien van een duivelse Roverheid.

        Ik ben blij dat ik naar het buitenland ben verhuisd…. niet te filmen wat een K*tland Nederland is geworden.

        Like

  5. kruisridder zegt:

    En hoe gaat het dan met electrische fietsen?

    Like

  6. Belozersky zegt:

    Vanaf 2035 mogen geen nieuwe auto s meer verkocht worden met fossiele brandstof(EU). Alleen nog electrisch of op waterstof. Hoe je het ook keert of wend , alle autoproducenten maken de omslag naar electrisch. Dit is de trend. Zie geen alternatieven.

    Like

  7. Julia zegt:

    Buiten dat de belastingbetalers mee betalen aan de subsidie voor de aanschaf van die rijdende zaklantaarns stijgen ook nog eens de premies autoverzekeringen gigantisch kortom ook degenen die niet elektrisch rijden betalen hier weer flink aan mee. Succes die rijdende batterijen straks kunnen ze helemaal worden afgeschreven vanwege gebrek aan capaciteit van het elektriciteitsnetwerk en wordt er ook gegarandeerd overgegaan op waterstof. Weggegooid geld die elektrische karren dan hebben wij het nog niet over de kinderarbeid die hiermee gemoeid is. Goed bezig zullen we maar zeggen.

    Geliked door 2 people

  8. Dewaere zegt:

    Ik ben geen aanhanger van het communisme, even voor alle duidelijkheid, maar ik heb wel de geschriften van Marx en Engels in mijn boekenkast staan, ken uw vijand zeggen ze dan.
    Marx ‘oplossingen’ zijn van een kinderlijke naïeviteit, dat hebben al die communistische experimenten wel laten zien in de geschiedenis. Zijn analyses zijn echter vaak zéér verhelderend. Hij schrijft in Das Kapital (uit de jaren ’70 van de 19e eeuw) dat in het kapitalisme uiteindelijk álles ‘markt’ zal worden: van de producten die we allemaal nodig hebben (en dat is logisch m.i.), maar op een gegeven moment ook menselijke relaties (wat héb ik aan de ander, wat haal ik uit een relatie) en tenslotte de natuur zelf. Als je de hele mega-business bekijkt rondom dat ‘groen’, die CO2, dan zie je dat nu gebeuren. Die miljarden bomen planten (die we in Europa en Amerika gekapt hebben de laatste 300 jaar) waar men het 10 jaar geleden nog over had, n.a.v. berekeningen van Zwitserse wetenschappers, is uit het debat verdwenen. Dat levert de business niets op. High-tech oplossingen die peperduur zijn wel.
    We zien Marx’ voorspelling uitkomen: de klassiekere groeimarkten van het neo-kapitalisme zijn wel aan hun grens, met ‘groen’ hebben ze een totaal nieuw marktconcept bedacht, voor de hele wereld vol met hun ‘groene’ heilsproducten staat hebben ze wéér vele triljoenen verdient, opgebracht door de burgers. Ten koste van de natuur die helemaal leeggetrokken wordt en vol met rotzooi wordt gepompt voor alweer nieuwe grondstoffen die nodig zijn. Olie en gas leggen nauwelijks tol op de natuur, die zitten namelijk onder de grond, kunnen gewoon worden opgepompt zonder dat daar zware metalen en andere troep voor nodig is om die eruit te krijgen. De groene partijen en activisten zijn zo dom en naïef dat ze zich voor het karretje hebben laten spannen van de neo-kapitalisten.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie