Interview van de “Bild-Zeitung” met de Hongaarse minister-president Viktor Orbán

(Door: Elmar Forster – Vertaling: E.J. Bron)

Het is zeker (g)een opvallend toeval dat de plaatsvervangend hoofdredacteur van de grootste Duitse boulevardkrant en presentator van de tv-zender “Bild TV” speciaal van Berlijn naar Boedapest reisde om de rechts-nationale Hongaarse minister-president Viktor Orbán naar zijn mening over de Oekraïne-oorlog en over de vluchtelingenpolitiek te vragen.

Ronzheimer was immers vanaf het begin stram op het EU-VS-oorlogshitser-narratief ingezworen door de “Bild-Zeitung” min of meer van pure pro-Oekraïense NAVO-propaganda te bedienen.

Des te opvallender nu dus de “gang naar het Hongaarse Canossa”. Waardoor zich bij de “Bild-Zeitung” ook een ommekeer voltrekt – en zij zich zodoende op een naoorlogse strategie voorbereidt. Want: juist de Oekraïense president Zelensky was altijd een van de grootste vijanden van de Hongaarse minister-president Orbán geweest. Zodoende echter is dit interview ook een signaal aan Zelensky dat de tijden van ophitsing tot oorlog ten einde komen. Omdat het Westen langzaam inziet dat deze oorlog met militaire middelen niet (snel) ten einde is te brengen…

__________________________________________________

Ik bekommer me niet om Rusland, ik bekommer me niet om Poetin, ik bekommer me om Hongarije”

Hieronder een samenvatting van het interview met de Hongaarse minister-president:

Wat werkelijk telt, is wat de Amerikanen zouden willen doen. De Oekraïne is geen soeverein land meer. Ze hebben geen geld. Ze hebben geen wapens. Ze kunnen alleen maar vechten, omdat wij in het Westen hen ondersteunen. Wanneer de Amerikanen dus besluiten dat ze vrede willen, zal er vrede komen”, aldus de minister-president tegenover de “Bild-Zeitung”.

Over de poging tot een putsch door Jevegeni Prigozjin

“Ik zie in deze gebeurtenis geen grote betekenis.”

Ook de vraag of er na de Prigozjin-opstand iets in het verloop van de oorlog zou veranderen, ontkende Orbán:

Ik denk dat het voorbij is en de oorlog gaat verder. Het is geen gebeurtenis die ons naar vrede leidt, want ik kijk nog steeds naar deze oorlog onder het aspect van de vrede, omdat ik van mening ben dat het het belangrijkst is om een wapenstilstand te bereiken en op de een of andere manier voor vrede te zorgen. Deze gebeurtenis speelt daarbij geen rol.”

De “Bild-Zeitung” vroeg meermaals of de Russische president Vladimir Poetin ten val gebracht zou worden. Volgens Orbán zou Poetin echter komend jaar Russische president blijven:

Rusland functioneert anders dan wij. De structuren in Rusland zijn zeer stabiel. Ze zijn gebaseerd op het leger, de geheime dienst, de politie. Het is dus een ander soort land, het is een militair georiënteerd land.”

En omdat Rusland een ander land zou zijn dan Duitsland of Hongarije…

…”een andere wereld. De structuur is anders, de macht is anders, de stabiliteit is anders. Wanneer u dus vanuit onze logica wilt begrijpen hoe zij functioneren, zullen we ons altijd vergissen.”

Waarom bent u pro-Russisch geworden?”

De journalist van de “Bild-Zeitung” bediende ook opnieuw het oude bekende vooroordeel dat Viktor Orbán van een anti-Sovjet vrijheidsstrijder veranderd zou zijn in een Poetinist:

In 1989 hield u in Boedapest een moedige rede, waarin u de aftocht van de Sovjet-troepen uit Hongarije eiste. Waarom heeft u decennia later uw land in zekere zin aan de kant van Rusland geplaatst en geldt u zelfs in Europa als Poetin-vriend?”

Orbán gaf de vraag terug:

Provoceert u mij met deze vraag? U weet goed dat om tegen de Hongaren te zeggen dat wij pro-Russen of vrienden van de Russen zijn onze historische ervaringen tegenspreekt.”

De minister-president maakte duidelijk:

Ik vecht voor Hongarije. Ik bekommer me niet om Poetin. Ik bekommer me niet om Rusland. Ik bekommer me om Hongarije. Wat is dus doe, zijn posities en acties die goed voor Hongarije zijn. En definitief is alles wat er nu tussen Rusland en de Oekraïne gebeurt slecht voor de Hongaren. Het is gevaarlijk voor de Hongaren. We hebben levens verloren, daar leven Hongaarse minderheden. Het gevaar dat van de oorlog uitgaat, bevindt zich in onze buurt. Het is niet zoals bij jullie, jullie weten dat jullie Duitsers zijn, jullie hebben Polen en Hongarije tussen Rusland en de Oekraïense oorlog.”

Hoe zal er vrede komen?”

De “Bild-Zeitung” vroeg bovendien waarom er volgens Orbán geen oplossing voor de oorlog op het slagveld zou kunnen komen.

Ten eerste argumenteer ik niet tegen de Oekraïners. Ik wil dus graag niet als iemand overkomen die niet hoopt dat de Oekraïners een kans hebben om te overleven. Maar ik sta op de bodem van de realiteit. De realiteit is, dat de soort samenwerking tussen de Oekraïne en het Westen een mislukking is.”

Hij zette uiteen:

Het probleem is dat bij de Oekraïners de soldaten eerder op zijn dan bij de Russen, en dat zal uiteindelijk de beslissende factor zijn.”

Hij benadrukte bovendien:

Ik wil de Oekraïners niet beïnvloeden, maar ik pleit altijd voor vrede, vrede, vrede. Anders zullen ze een enorme hoeveelheid welvaart en mensenlevens verliezen en er zullen onvoorstelbare verwoestingen plaatsvinden. Daarom is vrede op dit moment de enige oplossing. Vrede betekent op dit moment een wapenstilstand. Ik argumenteer dus op deze basis hoe we het snelst tot een manier voor een wapenstilstand kunnen komen.”

Viktor Orbán is ook niet onder de indruk van de mening van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky, volgens welke diens land vroeger of later alle gebieden zou heroveren.

Ik ken deze mening. Maar wat werkelijk telt, is wat de Amerikanen graag zouden willen doen. De Oekraïne is geen soeverein land meer. Ze hebben geen geld. Ze hebben geen wapens. Ze kunnen alleen maar vechten, omdat wij in het Westen hen ondersteunen. Wanneer de Amerikanen dus besluiten dat ze vrede willen, dan zal er vrede zijn.”

Orbán voegde er aan toe:

Wanneer er dus vanaf het begin onderhandelingen plaatsgevonden zouden hebben, dan zouden er niet zo veel doden zijn geweest en zou het land niet verwoest zijn. Mijn standpunt was dus vanaf het begin dat we van de oorlog geen globale oorlog of iets dergelijks maken, maar hem isoleren en de verantwoordelijkheid zouden moeten terugplaatsen van het leger naar de politici en diplomaten, omdat deze oorlog niet zou hebben mogen gebeuren.”

De enige kans voor de Oekraïne zijn onderhandelingen”

Volgens Orbán…

”bestaat de enige manier erin om de Oekraïne te redden dat de Amerikanen onderhandelingen met de Russen opnemen en een overeenkomst over de veiligheidsstructuur sluiten en een plek voor de Oekraïne in deze nieuwe veiligheidsarchitectuur vinden.”

Over het feit dat de Oekraïne besloten zou hebben niet te onderhandelen, zei Orbán:

De Oekraïne is een natie, het is een land. En ze hebben het recht om over hun eigen toekomst te beslissen, of ze ten strijde trekken of niet. Ons recht is het ook om wapens en geld te geven of niet, wanneer de Amerikanen dat willen. Wij willen vrede hebben met de jongens. Daarom geven wij aan niemand geld en wapens, ook niet aan de Oekraïners, wij willen alleen maar onderhandelen en zorgen voor vrede en een wapenstilstand. Het ligt dus in handen van de Amerikanen.”

Door de “Bild-Zeitung” aangesproken op het bekende topic dat Rusland zich erop zou voorbereiden andere landen aan te vallen, want “dan zou Poetin een duidelijke winnaar in deze oorlog zijn. Betekent dat niet dat het nog verder zou gaan? Ze zouden Polen, Estland en Litouwen kunnen aanvallen. Waarom zou men stoppen in de Oekraïne?”, antwoordde Orbán: “Omdat Rusland niet sterk genoeg is.”

De geschiedenis van de oorlog laat duidelijk zien dat de NAVO veel sterker is dan Rusland. Waarom zou iemand die zwakker is de NAVO willen aanvallen?”

Is Poetin een oorlogsmisdadiger?”

Nee, voor mij niet.”

Hij verklaarde niet over oorlogsmisdadigers te praten, want:

Omdat we ons in oorlog bevinden, kunnen we het na de oorlog hebben over oorlogsmisdaden.”

Bovendien zei hij:

Als we een wapenstilstand hebben en daarna onderhandelen, moeten we diegenen die deel van het conflict zijn ervan overtuigen aan tafel te komen. Hen aan tafel vragen en te zeggen: ´Kom aan tafel en ik zal jullie arresteren´, is geen goed idee.”

Eerst geen NAVO-lidmaatschap van de Oekraïne

Volgens de Hongaarse minister-president kan de Oekraïne eerst geen NAVO-lid worden, omdat het land zich in oorlog bevindt. Maar op de vraag naar het naoorlogse perspectief van de Oekraïne op de NAVO antwoordde hij dat “we daarover zullen discussiëren.”

Orbán´s boodschap aan het Oekraïense volk

Ik wil niemand van iets overtuigen. Dat is niet mijn taak. Het is niet onze oorlog. Het is de oorlog van de Oekraïners, beslissingen nemen over de morele en historische horizon is uitsluitend een zaak van het Oekraïense volk. Ik zou hen dus adviseren om precies dat te doen wat het beste voor hen is. Maar wat het beste voor hen is, moeten ze zelf definiëren. Niemand anders kan het definiëren. Want ze zijn een onafhankelijke, trotse natie en een trots land.”


(Binnenkort volgt het interview met Orbán over de vluchtelingenpolitiek)

Bron:
unser-mitteleuropa.com
Door: Elmar Forster

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

5 reacties op Interview van de “Bild-Zeitung” met de Hongaarse minister-president Viktor Orbán

  1. droevige mof zegt:

    Soms vraag ik me af wie de krant Bild überhaupt nog zou lezen als die niet zo’n goede sportrubriek had. Als de uitgeverij Springer haar geld niet zou verdienen met haar eigen televisieprogramma en elektronische media, zouden haar twee vlaggenschepen Die Welt en BILD allang geschiedenis zijn. Beide kranten gonzen in het conservatieve milieu, vergelijkbaar met de Nederlandse Telegraaf en Elsevier. En altijd het jasje in de conservatieve wind. Het zijn geen trendsetters, ze lopen achter de trend aan. En die trend is momenteel rechts, wat geenszins betekent dat je voor de AfD, Trump en Poetin bent. Maar ze doen wel alsof, de gecontroleerde journalistieke oppositie, zeg maar. Mijn maatstaf blijft het gedrag van mensen en organisaties in het Corona-tijdperk. Het hele Springer consortium huilde met de wolven mee, en later, veel later, waren ze “neutraal”. Voor mij zijn ze gestorven, zoals ze hier zeggen.

    Like

    • ronjaspers zegt:

      droevige mof.De titel van het boek “gekochte journalisten” van de onder verdachte omstandigheden overleden udo ulfkotte zegt alles.Ik noem de “hoernalisten” van de laatste decennia,omgekochte politieke activisten.Als ze een rechtse politicus interviewen vallen ze die constant aan.

      Like

  2. Dewaere zegt:

    Wat een staatsman is Orban toch, de enig overgeblevene in Europa.
    Dit soort uitspraken zag je nog maar 20 jaar geleden bijna iedere staatsman doen. ” .. ik sta voor Hongarije..” en “… omdat deze oorlog niet zou hebben mogen gebeuren” . Wat een gezond verstand, ruggegraat en inzicht. Als de EU een aantal van dat soort regeringsleiders zou hebben zou het er heel anders uitzien. Maar bij liberalen, linksen, groenen zijn die totaal verdwenen, dat zijn de nieuwe aristocraten geworden, de nieuwe adel.
    De nieuwe bastille-dag kruipt met de maand dichterbij.

    Like

  3. R. zegt:

    Als ik dit interview lees, wat is dit dan een geweldig man die, net als Donald Trump, neutraal blijft en de oorlog graag had willen voorkomen….een man van vrede, een man van de dialoog, een man van het volk….een echte man! RESPECT….

    Wij hebben helaas een clown die graag naar dancefestivals gaat…..

    Like

  4. Ravian zegt:

    De enige reden die Rusland heeft om richting westen te trekken is directe militaire dreiging vanuit dat westen en de vervolging van etnische Russen in dat westen.
    Daarom hebben we nu een oorlog in Oekraïne, en nergens anders om.
    Oekraïne vormde een ernstige militaire bedreiging voor Rusland, en in Oekraïne werden etnische Russen vervolgd, en werd er zelfs genocide op hen gepleegd.

    In de Baltische staten worden momenteel ook etnische Russen vervolgd, en wordt er, naar voorbeeld van Oekraïne, ook een militaire dreiging naar Rusland toe opgebouwd.
    Ga vooral zo door zou ik zo zeggen, als je het Russische leger op bezoek wenst te krijgen.
    Maar ga dan niet lopen zeuren over ‘Russische agressie’, omdat je daar zelf om gevraagd hebt.

    De beste, veiligste, en veruit goedkoopste, methode om Rusland buiten de deur te houden is je NAVO lidmaatschap opzeggen, en stoppen met je etnisch Russische landgenoten te pesten.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie