Jonge moslims zijn een raadsel voor leraren

Screenshot_7

Duitse leraren weten volgens de opvoedingswetenschapper Ahmet Toprak uit Dortmund “te weinig”over jonge moslims. Een nieuwe leidraad dient pedagogen te helpen. Ze moeten het beter aan de jongeren duidelijk maken wie het voor het zeggen heeft.

Duitse leraren weten volgens de opvoedingswetenschapper Ahmet Toprak uit Dortmund “te weinig” over waardevoorstellingen en denkwijzen van ouders uit traditionele Turkse of Arabische milieus. “Velen denken: de ouders hebben gewoon geen zin om zich hiermee bezig te houden”. Maar het zou geen desinteresse zijn, maar schroom en een fundamenteel andere opvatting over opvoeding.

“De opvoedingsstijl in het ouderlijk huis is in tegenspraak met die op school”, aldus Toprak. Samen met zijn collega Aladin El-Mafaalani uit Bochum heeft de wetenschapper in opdracht van de Konrad-Adenauer-stichting een leidraad voor pedagogen en opvoeders samengesteld.

“Het leven van islamitische jongeren is voor ons nog altijd een grijs gebied”, bevestigde staatssecretaris van familiezaken Hermann Kues tijdens de presentatie van de nieuwe leidraad in Berlijn. Het belangrijkste punt: een op Duitse middenklassengezinnen gerichte leercultuur stuit in de traditionele milieus van Turkse en Arabische afkomst op een veelmeer autoritair begrip van opvoeding en onderwijs. Het zou gaan om ongeveer tot 40% van de ongeveer 4 miljoen moslims in Duitsland.

Het moet duidelijk zijn wie de baas is

“Er bestaan hoge onderwijsverwachtingen bij Turkse ouders”, aldus El-Mafaalani. Echter: de meeste traditioneel ingestelde ouders bemoeien zich niet met schoolse belangen. “De opvoedingsbevoegdheid gaat in school op de leraren over”. Oudergesprekken zouden ongebruikelijk zijn, ook bij problemen. “Een leerkracht ion Turkije of in Syrië, waar ik vandaan kom”, zegt El-Mafaalani, “zou zich nooit tot de ouders richten. Daar lossen de leraren de problemen zelf op.”

Toprak zegt: De kinderen en jongeren zouden een andere oriëntering moeten hebben en anders moeten worden aangesproken. Meer autoritair dus? “Dat zou zeker een manier zijn”, zegt ook El-Mafaalani. Maar dat woord hoort niemand meer graag in Duitsland – omdat het klinkt naar willekeur. Dus zegt Toprak liever: “autoratief”. Dat betekent: het moet duidelijk zijn welke regels er zijn en wie de baas is.

Dat vooral leraressen een acceptatieprobleem bij jonge macho´s uit Turkse en Arabische families uit de onderklassen hebben, zien de wetenschappers wel, maar willen er geen argument van maken: “Ook in Turkije is het grootste deel van de leraren op de basisschool vrouwelijk.”

Bron:

http://www.derwesten.de/nachrichten/politik/Junge-Muslime-sind-Lehrern-ein-Raetsel-id5107461.html

Auteur: Julia Emmrich

Vertaald uit het Duits door:

E.J. Bron (www.ejbron.wordpress.com)

(Bovenstaand artikel geeft niet per se de mening van de vertaler weer. Dit geldt overigens eveneens voor alle andere vertalingen van E.J. Bron)

E.J. Bron is ook te volgen via Twitter

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Immigratie, Islam, Islamisering. Bookmark de permalink .

Een reactie op Jonge moslims zijn een raadsel voor leraren

  1. Jan zegt:

    Sluit mooi aan bij het stuk dat je vertaalde. Misschien ken je het? En dat voor de FAZ!

    Studie offenbart “irritierendes Verhalten vieler Migrantenkinder“

    http://www.zukunftskinder.org/?p=12631

    Like

Plaats een reactie