HISTORIE: Mohammed in beelden

Screenshot_1

Afbeeldingen van de “profeet” Mohammed uit de islamitische cultuurkring.

De afbeeldingenverzameling – thematisch vanaf de geboorte tot de dood en enigszins chronologisch gerangschikt – geeft een indruk van het feit hoe het afbeeldingenverbod in de islam door de eeuwen heen gehandhaafd werd en hoe daarmee tot op de dag van vandaag wordt omgegaan. Volgens islamitische wetten mag dit tegenwoordig dan “verboden” zijn; in niet-islamitische landen gelden zulke wetten echter niet.

Screenshot_21.1 Mohammed als baby in de armen van zijn moeder, die hem toont aan zijn grootvader en de Mekkanen. Ottomaanse boekillustratie, ongedateerd.

Screenshot_31.2 Mohammeds geboorte. Uit Jami´al-Tawarikh (wereldgeschiedenis), Perzië, 14e eeuw.

Screenshot_42.1 Mohammed in familiekring; Arabische miniatuur, ongedateerd.

Screenshot_52.2. Mohammed geeft zijn dochter Fatima als vrouw aan Ali. Uit de Siyer-i Nebi, religieuze biografie/epos van Mohammed, geschreven door Mustafa ben Yusuf uit Erzurum (Ottomaanse rijk) in het jaar 1388, geïllustreerd in de 16e eeuw. Het werk omvat zes delen en bevat 814 miniaturen.

Screenshot_62.3 Mohammed met dochter Fatima en schoonzoon Ali. Uit de geïllustreerde editie van de Siyer-i Nebi (1595).

Screenshot_72.4 16e eeuwse versie van een 14e eeuws origineel schilderij dat Fatima (op de voorgrond)  laat zien op weg naar een joods huwelijksfeest, terwijl ze een pakje ontvangt dat gebracht wordt door de aartsengel Gabriel uit het paradijs, in aanwezigheid van Mohammed (rechts), diens jonge vrouw Aisha (naast hem) en andere familieleden.

Screenshot_83.0 Aankomst van Mohammed. Uit Jami´al-Tawarik (wereldgeschiedenis), Perzië, 14e eeuw.

Screenshot_94.0 De jonge Mohammed en de monnik Bahira. Uit Jami´al-Tawarik (wereldgeschiedenis), Perzië, 14e eeuw.

Screenshot_105.1 Mohammed ontvangt de eerste openbaringen van de aartsengel Gabriel. Uit Jami´al-Tawarik (wereldgeschiedenis), Perzië, 14e eeuw.

Screenshot_115.2 Mohammed en de aartsengel Gabriel voor een grote engel. Tabriz, ca. 1360-1370.

Screenshot_126.0 Mohammed beslecht een strijd om de zwarte steen in de Ka´aba. Uit Jami´al-Tawarik (wereldgeschiedenis), Perzië, 14e eeuw.

Screenshot_137.0 Mohammed splijt de maan. Illustratie uit een “Falnameh”, een 16e eeuws Perzich boek met profetieën.

Screenshot_148.0 Een engel brengt Mohammed en zijn metgezellen een geschenk (het model van een stad). Herkomst en jaartal onbekend.

Screenshot_159.1 Mohammed, gezeten op een wit paard, verwoest beelden van voorislamitische godinnen en goden in de Ka´aba. Op basis van een afbeelding uit Perzië, 11e eeuw.

Screenshot_169.2 Mohammed verwoest beelden van voorislamitische godinnen en goden in de Ka´aba.

Screenshot_1710.1 Mohammed en zijn gevolg op reis. Uit de geïllustreerde editie van de Siyer-i Nebi (1595).

Screenshot_1810.2 Mohammed rijdt op een blauwe ezel en beroert de hand van de aartsengel Gabriel. Uit de geïllustreerde editie van de Siyer-i Nebi (1595).

Screenshot_1911.0 Mohammed voor de Ka´aba. Uit de geïllustreerde editie van de Siyer-i Nebi (1595).

Screenshot_2012.0 Mohammed heeft een visie bij Mekka. Uit de geïllustreerde editie van de Siyer-i Nebi (1595).

Screenshot_2113.1 Mohammed, samen met zijn paard Buraq en de aartsengel Gabriel, bezichtigt de hel. Ze zien een zwarte demon, die “schaamteloze vrouwen” ervoor bestraft dat ze hun losse haar aan vreemdelingen hadden laten zien. Voor deze “misdaad” werden de vrouwen aan hun haren opgehangen en moesten ze eeuwig branden in de hel. Perzië, 15e eeuw.

Screenshot_2213.2 Mohammed en de aartsengel Gabriel bezichtigen de hel. Ze zien een groene demon, die vrouwen ervoor bestraft dat ze hun mannen hadden uitgelachen en hun huizen zonder toestemming hadden verlaten. De vrouwen zijn aan haken opgehangen, die door hun tongen werden gestoken. Perzië, 15e eeuw.

Screenshot_2313.3 Mohammed en de aartsengel Gabriel bezichtigen de hel. Nu zien ze een rode demon, die vrouwen martelt door ze aan hun borsten op te hangen. De vrouwen zouden “onwettelijke”, buitenechtelijke kinderen ter wereld gebracht hebben. Perzië, 15e eeuw.

Screenshot_2414.0 Mohammeds vlucht uit Mekka in het jaar 622. Hij zoekt bescherming in een grot. Algerijnse gekleurde ansichtkaart uit de jaren 1920-1930. Mohammed is de figuur die de grot binnengaat.

Screenshot_2515.0 Mohammed en Aboe Bakr op weg naar Medina. Links in beeld melkt een vrouw een kudde geiten. Door Rashid al-Din. Tabriz, Perzië, 1307 na Chr.

Screenshot_2616.0 Mohammed begroet boodschappers uit Medina.

Screenshot_2717.0 Mohammed op zijn gebedskleed. Perzië, late middeleeuwen.

Screenshot_2818.0 Mohammed vermaant zijn familie, voordat hij zich in de Slag bij Badr begeeft. Het is niet direct duidelijk welke van de figuren op de afbeelding Mohammed is. Uit Jami´al-Tawarik, 1314-1315.

Screenshot_2919.1 Mohammed en zijn aanhangers bij een ontmoeting met soldaten. Uit de geïllustreerde editie van de Siyer-i Nebi (1595).

Screenshot_3019.2 Mohammed stuurt ruitertroepen de Slag bij Badr in.

Screenshot_3119.3 Mohammed leidt Hamza en de moslims tegen Banu Quaynuqa. Uit Jami´al-Tawarik (wereldgeschiedenis), Perzië, 14e eeuw.

Screenshot_3219.4 Tijdens een veldslag wordt aan Mohammed de koran overhandigd. Onbekende bron.

Screenshot_3320.0 Ali bin Abu Taleb onthoofdt Nasr bin al-Hareth na de Slag bij Badr in aanwezigheid van Mohammed. Uit de geïllustreerde editie van de Siyer-i Nebi (1595).

Screenshot_3421.1 Mohammed (in groen gewaad) marcheert naar de Slag bij Uhud.  Uit de geïllustreerde editie van de Siyer-i Nebi (1595).

Screenshot_3521.2 Mohammed op het slagveld bij Uhud. Een geïllustreerde pagina uit een manuscript uit de geïllustreerde editie van de Siyer-i Nebi (1595), gemaakt voor sultan Murad III, gekopieerd door de schrijver Mustafa, bin Wali, Ottomaan, Constantinopel, ca. 1594.

Screenshot_3622.0 De joodse stam Banu Nadir onderwerpt zich aan Mohammed. Uit Jami´al-Tawarik (wereldgeschiedenis), Perzië, 14e eeuw.

Screenshot_3723.1 Mohammed houdt zijn laatste preek tegen zijn vroegste metgezellen op de berg Arafat bij Mekka; overgenomen uit een middeleeuws manuscript van de astronomische verhandeling “De blijvende tekens van voorbije eeuwen” door de Perzische geleerde al-Biruni. Deze scene was populair onder islamitische middeleeuwse kunstenaars en er zijn meerdere bijna identieke versies van deze tekening in de middeleeuwen gemaakt.

Screenshot_3823.2 Mohammed predikt op de berg Arafat. Perzië, 13e eeuw.

Screenshot_3924.1 De aartsengel Gabriel draagt Mohammed op zijn schouders over de bergen. Herkomst en jaartal onbekend.

Screenshot_4024.2 Mohammed (rechtsboven) rijdt op zijn paard Buraq en bezichtigt samen met de aartsengel Gabriel (linksboven) het paradijs. Op de kamelen onder hen rijden “houri´s”, de maagden die aan de helden en martelaren in het paradijs worden beloofd. Perzië, 15e eeuw. Uit een manuscript getiteld “Miraj Nama”.

Screenshot_4124.3 Dezelfde scene als de vorige afbeelding.

Screenshot_4224.4 Mohammed (rechts op zijn paard Buraq) en de aartsengel Gabriel hebben in het paradijs iets met Abraham te bespreken. Perzië, 15e eeuw.

Screenshot_4325.0 Mohammed ontmoet de profeten Ismail, Isaac, en Lot in het paradijs. Uit de Apocalyps van Mohammed; Herat, Afghanistan, 1436.

Screenshot_4426.1 Allegorische voorstelling van de nachtreis. Herkomst en jaartal onbekend.

Screenshot_4526.2 Mohammeds paradijs. De “zeven hemelen” worden duidelijk afgebeeld. Uit “De geschiedenis van Mohammed”, Perzië, vermoedelijk 1030.

Screenshot_4626.3 Detail uit de vorige afbeelding. Mohammed is vermoedelijk de figuur die volledig door vlammen wordt omhuld. De man met de groene tulband is zeer waarschijnlijk de semimythologische figuur al-Chidr of Aboe Bakr.

Screenshot_4726.4 Mohammeds nachtreis op zijn paard Buraq. Door Rashid al-Din. Tabriz, Perzië, 1307 na Chr.

Screenshot_4826.5 De nachtreis. Bladzijde uit een kopie van de Bustan van Sacdi, 1514. Van Bukhara, Oezbekistan.

Screenshot_4926.6 De nachtreis. Perzische miniatuurschildering uit de 16e eeuw: Mohammeds opstijging naar de hemel.

Screenshot_5026.7 Zelfde motief als afbeelding 26.6.

Screenshot_5126.8 Detail uit 26.7.

Screenshot_5226.9 Mohammed rijdt op zijn paard Buraq in het paradijs. Illustratie uit de Khamsa van Elyas Nezami, 1504.

Screenshot_5327.0 Mohammed, zijn hoofd gehuld in “heilig” vuur, keert van de nachtreis terug. Perzië, jaartal onbekend.

Screenshot_5428.0 Mohammed wordt aan de monnik Abd al Muttalib en de inwoners van Mekka voorgesteld. 18e eeuwse Ottomaanse kopie van een vermoedelijk origineel uit de 8e eeuw.

Screenshot_5529.0 Hedendaagse muurschildering met Mohammed op een gebouw in Iran. De schildering toont Buraq (het dier dat Mohammed draagt op zijn nachtreis, omschreven als wit met het gezicht van een vrouw en de staart van een pauw), die een figuur draagt die dus niemand anders kan zijn dan Mohammed. De afbeelding stond op de website van het Iraanse nieuwsblad “Hamshahri” (Teheran).

Screenshot_5630.1 De aartsengel Gabriel bevrijdt Mohammeds hart van onzuiverheden – wat alleen zin heeft als het onzuiver is – opdat hij naar de hemel kan opstijgen. Manuscript uit het Ottomaanse rijk, 16e eeuw.

Screenshot_5730.2 Mohammed troont in de hemel, omringd door engelen. Vermoedelijk Perzich, maar jaartal en locatie onbekend.

Screenshot_5831.1 Mohammed op zijn sterfbed. Door Rashid al-Din. Tabriz, Perzië, 1307 na Chr.

Screenshot_5931.2 Mohammeds dood. Zijn gezicht is bedekt. Het gezicht van een andere man ligt over dat van hem. Uit de geïllustreerde editie van de Siyer-i Nebi (1595).

Screenshot_6032.0 De hoofdmoskee van Medina. Met het graf van Mohammed. Staalgravure, 19e eeuw.

Als de “profeet” al 23 jaar eerder op precies deze plek zou zijn aangekomen, dan zou dat mensen in de landen die tegenwoordig islamitisch zijn, maar ook de mensen in niet-islamitische landen, wellicht veel leed hebben bespaard.

Bron:

http://islamprinzip.wordpress.com/mohammed-images/

Vertaald uit het Duits door:

E.J. Bron

(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Historie, Mohammed. Bookmark de permalink .

17 reacties op HISTORIE: Mohammed in beelden

  1. Ik heb ook al aardig wat cartoons van dat ‘profeetje’ gemaakt. Ik vind de schilderijen hierboven niet mooi. Naïef geschilderd. Niet door vaklui!

    Like

  2. G.Deckzeijl zegt:

    Weer een heel verhaal…. Zo goed als zeker is er nooit een mohammed geweest, al dat moslimGELAZER is gewoon verzonnen. http://tinyurl.com/bln52kk
    Jack: als mij gevraagd werd een keuze te maken tussen jouw pseudokunstzinnige bevliegingen en het weergaloze werk van (helaas) wijlen Carel Willink, dan wist ik ‘binnen één nanoseconde.

    Like

  3. @ Jack Terrible :
    These are NO cartoons but “holy” 😉 images from islamic heritage, countries like Persia, Arabia, Ottoman empire, Central Asia (except # 32.0).
    You may find some of the pictures in the Wikipedia, others can be found at Zombietime — but in no order.
    ::

    Like

  4. @Gerrit; ik heb een paar jaar geleden bij Holland Casino op het Max Eeuweplein in Amsterdam een schilderij gemaakt van Mathilde Willink. Toegegeven… niet zo realistisch en mooi als het schilderij van Carel Willink over zijn vrouw Mathilde. Maar Carel was beroepsschilder en ook langer bezig met een schilderij. Maar helaas voor jou Gerrit; “smaken verschillen”! @Eckhardt; I know these images are no cartoons but I make cartoons of the ‘prophet’.

    Like

  5. @Gerrit; trouwens… Carel Willink heeft geen enkele cartoon over Mohammed gemaakt. En daar gaat dit artikel over. Dat durfde hij waarschijnlijk niet aan. Slecht voor zijn reputatie. Maar als hij wel cartoons over dat ‘profeetje’ had gemaakt had ie in één klap wereldberoemd geworden. En dan had ie eerder dood geweest of moeten onderduiken. Mijn lijfspreuk is; “Wie niet waagt die niet wint”!

    Like

  6. Jade zegt:

    Mag ik hieruit concluderen dat moslims geen donder te zoeken hebben in Jeruzalem,
    en dat ze daar alleen zijn om joden en christenen te provoceren???

    Like

  7. Petrossa zegt:

    wat de beelden in ieder geval duidelijk maken dat islam een barbaarse, mysogene, cultuur vernietigende slachters ideologie is.

    Like

  8. daiyu-ninja zegt:

    Vrouwen aan hun tong, haren en borsten ophangen. Een bezoekje brengen aan de hel, mohammeds opstijging naar de hemel, etc.
    Wat een ziekelijke en wrede fantasie.

    Like

  9. koddebeier zegt:

    Leuke plaatjes, maar ze hadden hem beter bij z’n geboorte kunnen verzuipen!!

    Like

  10. Ik geloof dat zijn ouders dat niet eens zo gek gevonden zouden hebben want hij werd betiteld als een ‘vreemde vogel’ om niet te zeggen de dorpsgek die te lui was om te werken, in zijn geboortedorp…

    Like

  11. Tom Hendrix zegt:

    @Scarlatti Bombatti 16.24. uur. Beste Scarlatti, deze Mohammed, was gewoon een ordinaire roverhoofdman, kleuterneuker en halsafsnijder. Volgens mij had deze weerzinwekkende persoon een ZONNESTEEK gehad, en enige klappen van MOLENWIEKEN. Zijn hele allah, is gewoon een deamoon, een maangod, en in wezen zo heidens als de pest!

    Like

  12. @Tom Hendrix; deze Mohammed was de Duivel zelf!

    Like

  13. Tom Hendrix zegt:

    @Jack Terrible 19.00. uur. Jack je bent me te vlug af, maar ik ben het met je eens!

    Like

  14. daiyu-ninja zegt:

    Wel vreemd dat mo zoveel verschillende gezichten heeft.
    Wat zegt dat?
    DAT NIEMAND MO GEKEND HEEFT.

    Like

  15. Mien zegt:

    Interessant. De hele vroeg christeilijke iconografie overgenomen na meer dan 600 jaar, dat vraagt om een publicatie!
    Xm

    Like

    • Mien zegt:

      Waarom? Ik vond die afbeeldingen zo interessant vanwege mijn kennis over vroeg christelijke iconografie! Ik ben daar in Leiden op afgestudeerd!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s