Ter herinnering aan de Slag bij Poitiers (732 na Chr.)

Screenshot 33

(Door: Mark Tapson – Vertaling: vederso)

De maand oktober markeert de verjaardag van een epische gebeurtenis die helaas niet meer algemeen bekend is, maar die niettemin de toekomst van de westerse wereld heeft gevormd en die nog steeds een bron van inspiratie voor het huidige Westen zou kunnen inhouden. Na de dood van de islamitische profeet Mohammed in 632 verspreidde de islam zich als een bloedige golf over het hele Arabische schiereiland, ten noorden van de Kaspische Zee en in het oosten door Perzië en verder westwaarts door Egypte en in Noord-Afrika tot aan de Atlantische Oceaan. Vanaf daar stak hij de Straat van Gibraltar over, nam het gehele Iberisch schiereiland in bezit, of al-Andalus, zoals de Saracenen het noemden. In amper honderd jaar was de agressieve erfenis van Mohammed een imperium groter dan Rome ooit was geweest.

Tegen 732 was het ten onder gegane Romeinse Rijk opgedeeld in een lappendeken van strijdende barbaarse stammen. Toen Abd-ar-Rahman als de gouverneur van al-Andalus de Pyreneeën met ’s werelds meest succesvolle strijdmacht overstak en door het zuiden van wat Frankrijk zou worden in de richting van Parijs begon te trekken, was er geen volk, geen centrale macht, geen beroepsleger in staat om hem te stoppen.

Geen enkel leger, behalve één – onder leiding van de Frankische hertog Charles, de uiteindelijke grootvader van Karel de Grote. Zijn infanteristen, zoals Victor Davis Hanson het vertelt in een boeiend hoofdstuk van “Carnage en Culture”, waren “geharde veteranen van bijna twintig jaar van voortdurend gevecht tegen een verscheidenheid van Frankische, Duitse en islamitische vijanden”. Hanson schrijft dat de Romeinse legioenen waren verkruimeld “omwille van het gebrek aan vrije burgers die bereid waren om te vechten voor hun eigen vrijheid en de waarden van hun beschaving”. Maar Charles had vurige, vrije krijgers onder zijn bevel, die bereid waren.

Ergens in oktober (de exacte datum is omstreden) op de weg tussen Poitiers en Tours (en de veldslag  wordt dus ook wel de Slag bij Tours genoemd), minder dan 175 mijl van Parijs, stelde Abd-ar-Rahman zijn cavalerie op tegen Charles’ massief blok van Frankisch voetvolk, 30.000 man, en dit was volgens sommige schattingen half zo groot als het Arabische en Berberleger (Hanson speculeert dat de legers meer gelijk in aantal waren).

De legers die tegenover elkaar stonden, werden gedurende een volledige week aangevuld. En dan op zaterdagochtend beval Abd-ar-Rahman de aanval. Maar zijn cavalerie, die vertrouwde op snelheid, mobiliteit en terreur om stervende wereldrijken en ongedisciplineerde stammen te verslaan, kon de beter opgeleide en beter bewapende Frankische falanx niet versplinteren. Aan het eind van het bloedbad van die dag hergroepeerden beide zijden zich voor de aanval van de volgende dag.

Maar in de vroege ochtend ontdekten Charles en zijn mannen dat het islamitische leger was verdwenen, de krijgsbuit gestolen uit geplunderde kerken achterlatend, evenals zijn 10.000 doden – waaronder Abd-ar-Rahman zelf. Het was niet de laatste islamitische invasie in Europa, maar het was het begin van het einde.

Sommige hedendaagse historici bagatelliseren de omvang van de islamitische dreiging, bewerend dat Abd-ar-Rahman’s leger slechts een woeste bende was. Ze beperken eveneens de betekenis van de uitkomst van de slag; tenminste één historicus beweert zelfs dat Europa beter af zou zijn geweest als de islam Europa had veroverd. Maar Hanson merkt op dat “het merendeel van de gerenommeerde historici van de 18e en 19e eeuw … Poitiers zagen als een keerpunt in de strijd tegen de islamitische veroveringen in Europa”. Edward Creasey nam het op in zijn “Vijftien beslissende Veldslagen van de Wereld”. Velen geloven dat als Charles – aan wie de paus daarna de naam Martel gaf, of “de Hamer” – Abd-ar-Rahman niet bij Poitiers had gestopt, er niets zou zijn geweest om te voorkomen dat Europa uiteindelijk islamitisch was geworden. Edward Gibbon noemde Charles “de redder van het christendom” en schreef in “The History of the Decline and Fall of the Roman Empire” (Verval en de Ondergang van het Romeinse Rijk) in 1776, dat als er geen overwinning van Charles zou zijn geweest, nu misschien wel de interpretatie van de koran zou worden onderwezen in de scholen van Oxford.

Als Gibbon Oxford nu eens kon zien. Niet alleen wordt de interpretatie van de koran er onderwezen, maar gedijt de islam in Oxford, mede dankzij het beschermheerschap van dhimmi Prins Charles. In zijn essay “Islam in Oxford” schrijft de zgn. gematigde moslimgeleerde Muqtadar Khan zelfvoldaan dat “Gibbon verbaasd zou zijn geweest om de les te leren dat militaire nederlagen de opmars van beschavingen en de globalisering van de islam niet stoppen en niet worden gehinderd door de materiële en militaire zwakke punten van de islamitische wereld”.

Naast zijn dubieuze suggestie dat de islam iets te maken heeft met de vooruitgang van de beschaving, heeft Khan gelijk. Vandaag is de islamitische invasie van Europa en de rest van het Westen demografisch, niet militair. Het continent kent een immigratiecrisis van tenminste een generatie van jonge moslims, van wie velen niet alleen opzettelijk niet zijn geassimileerd, maar die een culturele en fysieke oorlog tegen hun gastheren voeren, parallelle gemeenschappen oprichten die geregeerd worden door de sharia en “No-Go”-zones van geweld tegen ongelovigen. “Niets kan de verspreiding van de islam stoppen”, beweert de islamitische apologeet Reza Aslan. “Er zijn mensen die dat willen proberen, maar dat zal gewoon niet gebeuren. Absoluut niets kan de verspreiding van de islam tegenhouden”.

Maar Karel Martel dacht daar in 732 anders over. De vloedgolf werd gestopt en indien nodig kan deze weer worden gestopt door nieuwe Martels. Het conflict is nu anders – het is lang niet zo eenvoudig en elementair als het tegenover elkaar staan van twee legers – en dus zullen die nieuwe Martels niet noodzakelijk soldaten zijn. Zij zullen ook de strijders in de cultuur, activisten en gewone burgers zijn, die bereid zijn om in de frontlinie tegen deze nieuwe inval te vechten. We hebben “vrije burgers nodig, die bereid zijn om te vechten voor hun eigen vrijheid en de waarden van de beschaving” – zoals Karel Martel en zijn krijgers dat ooit waren.

Bron:
www.frontpagemag.com
Auteur: Mark Tapson

Vertaald uit het Engels door:
Vederso
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Christendom, Europa, Historie, Islam. Bookmark de permalink .

16 reacties op Ter herinnering aan de Slag bij Poitiers (732 na Chr.)

  1. Ben AUB onze nieuwe #KarelMartel2014 @geertwilderspvv VERLOS ONS!Ter herinnering ad Slag bij Poitiers (732 na Chr.) http://wp.me/p1O7aM-iVR

    Like

  2. U.G. Kempenaer zegt:

    Europa moet islam en neo-NSB vrij worden door een gewapende strijd. Hard en nietsontziend.

    Like

  3. Jan zegt:

    Moraal: de westerse civilisatie overleeft alleen als men in Christelijke waarden gelooft en superieur beschouwt boven de islam.

    Like

  4. Th.M. van Baarle zegt:

    Misschien vind jij het wel een brug te ver om te denken dat je een Martel bent. Het is genoeg als je zou denken dat we SAMEN het streven van Martel zouden willen navolgen.
    Martel werd de redder van het christendom genoemd. Ik betwijfel of jij je zult willen scharen in een leger om het christendom te redden. Daarvoor is de seculaire gedachte te ver doorgevoerd. Het zou genoeg zijn als je afkeer van de perverse islam je tot actie zou doen besluiten.
    Of ….. willen we echt dat het barbarisme, waar de islam al 1400 jaar in uitblinkt en dat als een giftige slang zijn kop opsteekt in het Midden Oosten met de groei van IS, ook ONS zal bereiken.
    De voorhoede, de 5e colonne, heeft zich al decennia lang in onze regio kunnen vestigen. De islam is als een octopus, die zijn armen alle kanten op heeft verspreid.
    We kunnen een begin maken met het afhakken van de tentakel die ons in zijn greep probeert te krijgen. Die 5e colonne moet aangepakt worden.
    Karel Martel had één grote vijand. Daar kon hij zich op concentreren. Wij hebben meer vijanden. De rood-blauwe coalitie die in Den Haag zetelt en NIETS doet om de islam te stuiten. Die moet ook verslagen worden. Ja wel, VERSLAGEN. En het is de vraag of we op de volgende verkiezingen kunnen wachten. Misschien dat we tussentijds iets moeten forceren.
    Een derde vijand is de lethargie van vrijwel de gehele bevolking. Hopelijk kunnen we jou, de lezer van dit commentaar niet bij die lethargische massa rekenen?
    Via de webmaster kan er contact gemaakt worden. Met vele contacten kunnen we zeker de gedachte van Martel opnieuw tot leven wekken. Om de islam echt in eigen regio te bestrijden is het al 2 over twaalf maar laten we beginnen met de klok te stoppen. NU !!!

    Like

  5. Monalisa zegt:

    MOOI stuk Vederso

    Like

  6. Marc Bouwman zegt:

    Die laatste zin is mij uit het hart gegrepen!

    Like

  7. Tempelier. zegt:

    Daarom moeten de echte Martel’s bij elkaar blijven als één blok, en zich niet laten versnipperen door de overheid en de Uni.

    Like

  8. luckybee zegt:

    Niet vergeten dat Abd-ar-Rahman De Laatste Kalief was van de Omayaden.En zinds dien de Arabieren geen leider meer hebben gehad.en een gemakkelijke prooi van de Mongolen worden.Baghdad en Damascus worden geplunderd en de bibliotheeken er van verbrand.Maar de Mongolen (Jinhis Khan) hebben meer interesse in India en China, en overlieten het westen aan hun honden de Turken die zinds dien de baas waren in het Westen.(sukltan van Istanbul). Stel maar voor dat je de graf van Jinhis Khan vinden kan, daar liggen alle kostbaarheden van deze wereld mee begraven.Moet in de buurt liggen van Ulan Batar zijn.

    Like

  9. Theresa Geissler zegt:

    Nou ging ik in de jaren ’60 naar de basisschool……En jarenlang heb ik gedacht dat we in die tijd toch nog wel gedegen geschiedenis-onderricht kregen, in ieder geval beter dan vanaf, pak weg, de jaren ’80-’90. Maar gaandeweg heb ik moeten constateren, dat Karel Martel en zeker de slag bij Poitiers tóen al werden veronachtzaamd.
    Je kreeg wel te horen, dat hij de grootvader was van Karel de Grote -over diens moeder, Bertrada, (‘Bertha metten groeten -grote- voeten’ ) werd al helemáál niets verteld; die moest ik nota bene voor het eerst uit een historische strip in, nota bene, het jeugdblad ‘Pep’ halen!- maar over de Slag bij Poitiers hoorde je op school echt niets: De Frankische tijd werd pas zichtbaar met Karel de Grote, kan men wel zeggen. Niet geheel duidelijk waaróm.
    Het is, dat het nog maar de jaren ’60 waren en het Verdrag van Straatsburg ’75 nog niet in zicht, anders zou je bijna gaan denken, dat ze tóen al met de weg-met-ons-cultuur en de islamisering waren begonnen…..
    Niet dat het ze geholpen zou hebben: Bij mij niet! Als je de natuurlijke belangstellig hebt, kom je er tenslotte tóch wel achter, al is het maar door educatieve stips in jeugdbladen!

    Like

    • luckybee zegt:

      Dat was de Rooms Katholieke kerk die dat verbiedt; want Karel Martel heeft alleen bastaard kinderen gefokt, hij was door het Roland lied zo populair mei jonge hofdames, dat ze allemaal net als tegenwoordig bij Justin Bieber hysterisch worden, als ze hem zagen.Vele van ze raken zwanger van hem.En kregen bastarden.De RKK vergeet echter te vermelden dat ook Karel de Grote , de zoon van Pipijn de Korte of ook wel Pipijn de III genoemd een bastaard zoon van Karel Martel.Hier de hele geschiedenis.
      http://www.isgeschiedenis.nl/militaire-confrontaties/slag-bij-poitiers-confrontatie-tussen-het-christendom-en-de-islam/

      Like

      • Theresa Geissler zegt:

        Hier hadden we het al eens eerder over, Lucky Bee: Ik ben er nog steeds zeker van dat Roelant (van het Roelantslied) een Paladijn was van Karel de Grote en n i e t van Karel Martel.

        Like

      • E.J. Bron zegt:

        Roland (* ca. 736; † 15 augustus 778), ook bekend als Roeland, Roelant of Orlando (in het Oudfrankisch Hruodland of Hruotland), was een van de eerste Paladijnse ridders aan het hof van keizer Karel de Grote in de 8e eeuw. In de latere Middeleeuwen werd hij een populaire held die in liederen en proza werd bezongen. Het bekendste van deze liederen is het 12e-eeuwse Chanson de Roland (Roelantslied).

        Lees verder:

        http://nl.wikipedia.org/wiki/Roland_(ridder)

        Like

  10. ieznogoedh zegt:

    Er is een nogal belangrijk verschil tussen de Charles Martel van toen en degenen die de hedendaagse uitgave van deze redder van de christelijke wereld moeten worden.
    Destijds werd Charles Martel niet omgeven van landverraders die op voorhand hun land al hadden overgedaan aan de vijand.
    Dat is nu wel anders en daarom gaat de westerse wereld ten onder.
    Met dank aan de Ruttes, Timmermansen, Van Baalens en Verhofstadten enz. Die bij hun verraad volop worden gesteund door de gutmenschen natuurlijk.

    Like

  11. Jade zegt:

    Ik weet niet of ik vroeger zat op te letten bij Geschiedenis,
    maar ik geloof niet dat ik ooit iets gehoord heb over de slag bij Poitiers.
    Verder wil ik kwijt dat ieznogoedh@17:26 een bijzonder goed punt heeft.
    Europa is niet alleen verziekt door de islam, maar ook door al die hielenlikkers
    van Bilderberg. Ik zeg niet dat het onmogelijk is deze vijanden gezamenlijk
    te verslaan, maar het gaat wel extreem moeilijk worden.

    Like

  12. Jan zegt:

    Theodore Roosevelt : “The CIVILIZATION of Europe, America and Australia exists today at all only because of the victories of civilized man over the enemies of CIVILIZATION”

    Richard Nixon: “In the Middle East, 100 million people in the Arab countries… We must continue…so that…the cradle of CIVILIZATION will not become its grave.”

    Geert Wilders over de lamlendigheid tegenover de islam: ” Our failure to come clean with communism has prevented us from standing up to Islam, trapped as we are in the old communist habit of deceit and doublespeak that used to haunt Eastern Europe and that now haunts all of us.”
    (Marked for Death)

    Like

Plaats een reactie