De blikken dominee

Screenshot_29

(Door: Wim van Schaik)

De benaming ‘blikken dominee’ herinnert aan een van de bekendste straatliederen uit de Nederlandse geschiedenis. Sinds het midden van de 19de eeuw gaat de blikken dominee door het leven als een slechte imitatie van een echte predikant; een nepper, zeg maar. Pas kwam ik er nog een tegen.

Op de SGP-partijdag in Hoevelaken voerde dominee W. Visscher uit Amersfoort, aftredend hoofdbestuurslid van de SGP, het woord. Hij had het ook over aanslagen zoals in Brussel. Daar moest volgens hem een les uit getrokken worden. Nu vind ik dat ook. Alleen, die les had al veel en veel eerder getrokken moeten worden: de grenzen sluiten voor vijandige invasies. Maar dat is niet de les die dominee bedoelt. Het enige wat van hem dicht moet, dat zijn onze ogen. Heel anders dan de dappere dominee Latzel uit Bremen komt hij niet verder dan politiek correcte onzin.

Visscher wil gastvrijheid als antwoord op de aanslagen: meer, meer, meer dus! Dat daders van aanslagen als ‘vluchteling’ Europa binnenkomen, en dat ‘vluchtelingen’ zich willig laten ronselen voor het laffe werk, daar wil dominee niet van weten.  Nee, die aanslagen moeten ons juist aanzetten tot gastvrijheid. De reactie is nog te vaak: ‘Weg met al die vluchtelingen! Door hen krijgen we al deze problemen’.  

Zoals zo vaak gaat politiek correct samen met vals en suggestief. Want waarom heeft hij het over ‘Weg met de vluchtelingen’? Waarom? Omdat het lekker bekt? Omdat het de juiste negatieve associaties oproept? Of om met dit duistere zinnetje mensen die vinden dat onze grenzen niet permanent geschonden mogen worden in de foute hoek te zetten?

Dominee zegt precies te weten waarom gastvrijheid moet. Ja, u leest het goed, moet! ‘Vanwege dit soort aanslagen [als in Brussel] en geweld zijn veel asielzoekers juist uit hun eigen land gevlucht. Deze verschrikkelijke terreur zou ons dus juist moeten brengen tot medeleven en tot gastvrijheid.’

Schokkend dat Visscher een burgeroorlog in bijvoorbeeld Syrië, waar wellicht veel ‘vluchtelingen’ het openlijk of stilletjes mee eens waren, op één lijn stelt met doelbewust vermoorden en verminken van onschuldige burgers. Maar, het is ook niet waar dat de ‘vluchtelingen’ die we hier zien op de vlucht zijn voor geweld. Als er al sprake is van vluchten voor geweld, hebben ze op het moment dat ze hier arriveren dat geweld al lang en breed achter de rug. Aangeland in Europa begon de reis naar het land van hun keuze. Illegale immigratie noem ik dat. Dominee zou niet mee moeten doen aan de misleiding zoals we die dagelijks in de media aantreffen, maar duidelijk  onderscheid moeten maken tussen vluchtelingen en illegale immigranten.

Eenmaal de eindbestemming bereikt en van de nodige papieren en geld voorzien, blijkt het voor veel ‘vluchtelingen’ zelfs mogelijk om het ‘gewelddadige land’ dat ze ontvluchtten gewoon weer in te reizen om op visite te gaan of om een begrafenis bij te wonen. Ja, het komt voor dat ze weer naar hun ‘gewelddadige land’ teruggaan, omdat het bij nader inzien hier toch niet zo geweldig is. Hoezo op de vlucht voor geweld?

En nog wat. Dat iemand gevlucht is voor geweld wil daarom nog niet zeggen dat hij een pacifist is. We weten beter. Dagelijks zien we geweld, bedreven door mensen die ‘op de vlucht zijn voor geweld’. ‘Vluchtelingen’ die mensen in de Middellandse Zee dumpen, die met geweld hekken omver halen, die vrachtwagens slopen, die vrachtwagenchauffeurs bedreigen en burgers aanvallen, die zelfs binnen AZC’s hun gewelddadige praktijken voortzetten, die massaal geweld plegen tegen vrouwen, die zwembaden onveilig maken, die her en der met elkaar op de vuist gaan, die hun hulpverleners aan het mes rijgen en die bloedige aanslagen plegen. Hoezo gastvrijheid?

 Dominee haalt de Bijbel erbij om ons wijs te maken dat daaruit op te maken valt dat wij ons land moeten laten overspoelen door vreemdelingen. Dat is onzin. Geen enkel volk liet dat ooit gebeuren. Ook het Joodse niet. Zodra een stroom vreemdelingen naderde, werd dat gezien als een vijandige invasie. Dus werden de poorten gesloten en de muren dag en nacht bewaakt. Heel verstandig. Ja, er is in de Bijbel sprake van persoonlijke gastvrijheid voor een enkele vreemdeling (overigens zonder de kosten en lasten daarvan op een ander af te schuiven!), maar beslist ook van collectieve waakzaamheid en vaste wil om dierbaren, eigen goed, eigen land en eigen levenswijze te beschermen.

Die collectieve bescherming is bij ons uitbesteed aan de overheid. Maar als die overheid de eigen burgers niet beschermt, zijn die burgers ook niet verplicht de lasten van zulk wanbeleid te dragen door gastvrij te zijn jegens indringers die niets hebben met onze manier van leven en daar zelfs vijandig tegenover staan.

Een dominee die dat niet inziet en die niet weet dat de Bijbel helemaal niets zegt over asielzoekersbeleid, en die ook nog eens willens en wetens met feiten en Bijbelteksten sjoemelt, noem ik een blikken dominee.

Door:
Wim van Schaik
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "goedmenschen", "Nuttige idioten", "Religie van de vrede", "Verrijking", "Vluchtelingen", "Weg met ons!", achterlijkheid, Allochtonen, asielwaanzin, Barbarisme, betutteling, Censuur, cultuurrelativisme, demoniseren, Dhimmitude, Eurabië, gezond realisme, hersenspoeling, Hypocrisie, Illegalen, Immigratie, Indoctrinatie, islam-collaboratie, islamappeasement, Islamisering, Islamofilie, Krankzinnigheid, lafheid, landverraad, linkse gereformeerden, meningsdictatuur, migrantengeweld, Moslims, Naïviteit, Nederland, nieuw fascisme, onwetendheid, Pacifisme, political correctness, praatjesmakers, propaganda, Rotzakken, tolerantie/intolerantie, verloedering, Volksvijandigheid, Zelfcensuur. Bookmark de permalink .

7 reacties op De blikken dominee

  1. Ik heb zelfs gewerkt met een Marokkaanse Nederlander die vindt dat IS-strijders helden zijn. IS-strijders die in Syrië hoofden van ‘ongelovigen’ eraf snijden… helden??? Die blikken dominee heeft vast en zeker een collecte-zak voor je neus gehouden voor een kleine bijdrage voor die Palestijnse vluchtelingen om Israël. Dat geld is dan ook weer bedoeld voor raketten, tunnels en propaganda tegen Israël om zo Palestijnen te vinden die aanslagen op Joden uitvoeren. En als er een bus met reizigers opgeblazen wordt door een Palestijnse martelaar dan viert Hamas met hun Palestijnen uitbundig feest. Dat vertelt de blikken dominee niet. De blikken dominee ziet zich als boodschapper van God. Ik zie Geert Wilders veel meer als boodschapper van God!!! En die blikken dominees als boodschappers van de Duivel (Allah)!!!

    Geliked door 1 persoon

  2. Driek zegt:

    Heel juist geschreven, Wim van Schaik, ben het volkomen met u eens. Die dominee Visscher uit Amersfoort moet de Bijbel goed lezen, de zelfvoldaanheid en eigenwaan straalt er bij die man vanaf. En wie is dominee Visser dan wel om ons te vertellen dat we de ogen moeten sluiten? Ga nou gauw heen. Dat maken de mensen zelf wel uit. Die dominee dient op te komen voor de christenen, voor zijn eigen parochianen, en niet voor dat uitschot dat op onze zak komt teren.

    Laat die blikken dominee maar oppassen, want,

    ‘Wee hun die het kwade goed noemen en het goede kwaad;
    die duisternis voorstellen als licht en licht als duisternis;
    die bitter doen doorgaan voor zoet en zoet voor bitter.’
    Jesaja 5,20

    In plaats van mensen op het verkeerde been te zetten, waardoor ze de ogen sluiten, dient die dominee het goede voorbeeld te geven.

    Geliked door 2 people

    • Taljaard zegt:

      @Driek
      ”Mijn” SGP verwordt zo langzamerhand tot de grauwe policor eenheidsworst die doorloopt vanaf de CU tot aan GL, inclusief Demonen `66.
      Word daar niet blij van.
      En een flink deel van hun achterban zal dit ook allerminst kunnen waarderen.
      Die voelen namelijk veel meer voor het standpunt van ds. Latzel.
      Het valt te vrezen dat het partijkader met deze ruggengraatloze koers vooral de jongere reformatorische christenen naar de PVV zullen jagen.
      Heb ze daar ook al voor gewaarschuwd.

      Like

      • wim zegt:

        Grotendeels eens met uw opmerkingen. Maar het slot deel ik niet. Hoezo ‘valt te vrezen?’
        Voor de SGP, ja. Maar voor de bundeling van anti islam krachten, valt het juist zeer te hopen dat veel SGP-ers de door u gevreesde overstap maken. De bestrijding van de islam blijkt namelijk bij de SGP niet langer in goede handen. U weet het toch: ‘Niemand kan twee heren dienen’. De SGP ook niet. Met de mond belijden dat islamisering niet gewenst is, maar metterdaad een kabinet steunen dat er alles aan doet om het de islam naar de zin te maken, daar klopt niets van.

        Like

  3. Thom zegt:

    Een zeer interessant verhaal. U bent goed ingelicht over de geschiedenis van het oude Nederland. Ik heb eens wat opgezocht over het leven van “De Blikken Dominee”.
    De dominee was geen “nepdominee” in de zin dat hij niet bevoegd was. Hij was meer een geile dominee, die zijn dienstbode die als naaister bij hem in dienst was, aanrandde en verkrachtte en er daarna als getrouwde man een affaire mee had. Op een feestje waar zij ook was werd hij jaloers en toen is het misgegaan. Ze heeft daarna zijn huis verlaten en hij heeft haar weer binnengelokt en vermoord.
    Het liedje over hem was als volgt:

    Tararaboemdiee
    De blikken[e] dominee,
    Die schoot [of: sloeg] met kruit en lood
    Zijn arme naaister dood.
    Nu zit hij in de kast
    Al aan een ketting vast.
    De jongens roepen luid:
    ‘Hij komt er nooit meer

    Er zijn heel veel varianten van gemaakt zoals over de dikke dominee.
    Een interessant artikel over het lied staat hier:

    Klik om toegang te krijgen tot 1997_Sanders,%20Ewoud_Tararaboemdiee.pdf

    Like

    • wim zegt:

      Leuk dat u zich in ‘de blikken dominee’ verdiept hebt. De link die u geeft is heel informatief. De geschiedenis van de overspelige dominee Johan Barger waar het lied op slaat en waar Simon Vuyk een boek over geschreven heeft, zorgt voor verwarring. De benaming ‘blikken dominee’ werd namelijk al lang voordat Barger, die in Utrecht theologie gestudeerd had, predikant werd (1880) gebruikt. Tussen 1850 en 1860 trad er al een bedelaar annex prediker op in Amsterdam die al met ‘blikken’ aangeduid werd. Daarvoor was er in Utrecht een student theologie die zijn studie niet afmaakte en bij zijn vader in de blikslagerij ging werken, maar toch een zwak hield voor prediken hield.
      Blikken staat voor imitatie, niet echt. In het Duits kent men: Blech, Sache von geringen Wert en blecherne Weisheit.
      Dat men (later) moeite had met het duiden van ‘blikken’ blijkt uit de verbastering tot ‘dikke’.

      Like

  4. Philippine zegt:

    @Thom
    bedankt voor de leke link.

    Like

Plaats een reactie