(Vertaling: E.J. Bron)
De EU en Groot-Brittannië onderhandelen vanaf maandag voor het eerst intensief meerdere dagen lang over de Brexit. Behalve de drie belangrijkste thema´s – de EU-burgers in Groot-Brittannië, de financiële eisen aan Londen en de status van Noord-Ierland – staat er een serie andere individuele kwesties op de agenda.
Nu gaat het voor het eerst om de moeilijke details: na een korte opmaat in juni onderhandelen de EU en Groot-Brittannië vanaf maandag voor hert eerst intensief meerdere dagen lang over de Brexit. Op verschillende gebieden liggen beide partijen mijlenver uit elkaar. Een overzicht:
EU-burgers in Groot-Brittannië
In Groot-Brittannië leven 3,2 miljoen EU-burgers, wier rechten na de Brexit onduidelijk zijn. De EU eist dat haar burgers na vijf jaar verblijf in het land een permanente verblijfsvergunning krijgen en aanspraak kunnen maken op geld uit het Britse sociale stelsel en het pensioenstelsel. Een aanbod van de Britse minister-president Theresa May, dat voorziet in een soort speciale status voor de EU-burgers, gaat Brussel niet ver genoeg. Londen daarentegen wil niet accepteren dat de EU-burgers hun rechten kunnen opeisen voor het Europees Gerechtshof.
Miljarden eisen
De EU verlangt van Groot-Brittannië om aangegane financiële verplichtingen te vervullen – zelfs na de uittredingsdatum eind maart 2019. Dat heeft te maken met het meerjarige financiële kader van de EU, dat nog loopt tot eind 2020. Bovendien dient Londen garant te staan voor de tijdens zijn lidmaatschap ontstane pensioenaanspraken van EU-ambtenaren. In Brussel wordt het totale bedrag geschat op 40 tot 100 miljard euro. Londen heeft tot nu toe nog niet eens in principe erkend dat het verplicht is tot betalingen.
Noord-Ierland
De Britse provincie Noord-Ierland zou na de Brexit door een EU-buitengrens van buurland Ierland worden gescheiden. De Ierse regering vreest niet alleen ernstige economische, maar ook politieke gevolgen en waarschuwt na het decennialange Noord-Ierland-conflict voor een terugval in “sektarisch geweld”. Ook de EU wil daarom een “harde grens” met strenge paspoort- en goederencontrole vermijden. Hoe dit bereikt moet worden, is echter compleet onduidelijk.
Zich al op de markt bevindende waren
Of het nu auto´s, elektrische apparaten of levende koeien zijn: de EU wil veiligstellen dat goederen die tot de Brexit-datum 29 maart 2019 op de markt gekomen zijn, ook daarna nog aan geleverd en aan de klanten verkocht kunnen worden. Hierbij gaat het echter eerst alleen maar om toelating tot de markt. De vraag van mogelijke invoerrechten of heffingen op deze producten dient apart geregeld te worden.
Euratom
Groot-Brittannië treedt met de Brexit ook uit de Europese Atoomgemeenschap (Euratom) uit. Via deze organisatie verloopt ook de verzorging met splijtbaar materiaal – zowel voor atoomcentrales als voor medische apparatuur in ziekenhuizen. Dit heeft in Groot-Brittannië de zorgen om tekorten veroorzaakt. Bovendien moeten beide partijen regelen wie voor het Britse atoomafval verantwoordelijk is dat zich bij de Brexit in Europa bevindt, en andersom.
Lopende justitiële processen
De EU wil bereiken dat lopende grensoverschrijdende strafprocessen niet gewoon inhoudsloos worden op het moment van de Brexit-datum. Hierbij gaat het bijvoorbeeld ook om uitleveringsprocessen via het Europese arrestatiebevel. Bovendien moeten er processen van de EU tegen Groot-Brittannië wegens schending van verdragen kunnen worden afgesloten. Zodoende zou het Europese Gerechtshof nog lange tijd na maart 2019 geldboetes vanwege de schending van EU-recht aan Groot-Brittannië kunnen opleggen.
Realisatie van de uittredingsovereenkomst
Het is te verwachten dat het na de Brexit tot onenigheden over het geldingsgebied van de uittredingsovereenkomst komt of dat er onvoorziene zaken optreden. De EU stelt voor om conflicten voor een “gezamenlijke commissie” te brengen. Is daar geen overeenstemming mogelijk, dan dient het Europese Gerechtshof te beslissen om bij aanhoudende overtredingen geldboetes op te leggen of als straf zelfs andere delen van de uittredingsovereenkomst op te schorten. Londen heeft zich daar nog niet over uitgelaten, maar wijst principieel een verantwoordelijkheid van het Europese Gerechtshof na de Brexit af.
Bron:
www.epochtimes.de
Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)
Een eindeloos drama door de EU opgevoerd om vooral iedereen te laten zien dat je meteen failliet bent als je Europa verlaat.
Het beste flikkert Groot-Brittannië de deur gewoon dicht, kiepert die belachelijke EU eisen overboord en gaat daarna vanuit 0 puinruimen.
Om te beginnen met het terugsturen van al die illegalen.
LikeGeliked door 2 people
Als het van Boris Johnson afhangt, zal dat ook gebeuren, maar May is aan ’t terugkrabbelen. Kan strategisch zijn: pas weigeren te betalen als je andere zaken gunstig geregeld hebt.
LikeLike
We noemen dat: “Een afschrikwekkend voorbeeld”.
Ook wel genoemd: “Een voorbeeld stellen”…
“t Zal ze niet lukken.
Engeland verlaat onverbiddelijk die vervloekte EU.
De daarna volgende jaren zullen gevuld zijn met eindeloze Kafkaiaanse processen…
totdat deze hele vervloekte EU zal ophouden te bestaan.
LikeLike
Helemaal met Sabeltant eens, ze maken er gewoon een poppenkast van. Belachelijk.
LikeGeliked door 1 persoon
Ene Knapen van het CDA zei al.
We moeten het zo moeilijk mogelijk maken voor GB om een voorbeeld te stellen.
Zal op den duur niets uithalen want die club gaat toch in elkaar storten.
LikeLike
Markje Rutte in de bocht. Wat een hypocriet!!!
https://www.volkskrant.nl/buitenland/brits-paspoort-na-brexit-rutte-prima-maar-dan-wel-nederlands-paspoort-inleveren~a4506441/
LikeLike
Het is net Hotel California.
You can check out but you can never leave.
Wat een kutnazi’s bij die EU
Wat wel weer leuk is, is die opmerking over dubbele paspoorten van Rutte.
Volgens artikel 1 moet iedereen gelijk behandeld worden… dus: ( vul maar in Achmet Fatima en Mohummad 😂)
LikeGeliked door 1 persoon