EU wil de vorm van vrachtwagencabines reguleren

Screenshot_18

Volvo heeft het design van zijn vrachtwagencabines pas twee jaar geleden gewijzigd en is tegen de EU-regulering

(Vertaling: E.J. Bron)

De EU bespoedigt plannen voor vrachtwagens met minder schadelijke uitlaatgassen. Daarbij dienen in het vervolg alle vrachtwagencabines dezelfde aerodynamische vorm te hebben. De EU denkt hiermee te kunnen zorgen voor een lager brandstofverbruik. Op grond van bureaucratische horden en tegenspraak uit enkele EU-landen zou de invoering van de richtlijn nog wel eens een tijdje op zich kunnen laten wachten.

De Europese Commissie wil vaart zetten achter de invoering van efficiëntere vrachtwagens. Het wetsontwerp voorziet in gelijksoortige aerodynamisch vormgegeven cabines als bij ICE-treinen. Door de veranderde voorkant zou de vrachtwagen minder brandstof verbruiken en de uitstoot van CO2 verminderd worden. Tegelijkertijd zou het zich van de chauffeur en de vrachtwagen daarmee veiliger worden, argumenteert de Europese Commissie. De producenten van vrachtwagens eisen vanwege de lange ontwikkelingsperiode echter een verschuiving van het plan.

Daarom voorziet een mogelijk compromis erin dat het nieuwe vrachtwagendesign niet verplichtend is, maar slechts op vrijwillige basis ingevoerd kan worden. Van lidstaten kwam bovendien de eis dat de Europese Commissie eerst nieuwe veiligheidseisen voor vrachtwagens moet ontwikkelen, voordat een nieuwe bouwwijze wordt toegestaan. Tegelijkertijd wordt een uitstel van 4 jaar geëist. Milieubeschermers bekritiseren dat het hele proces de invoering van de nieuwe vrachtwagen van 2017 naar het jaar 2024 zou kunnen vertragen.

Vrachtwagenproducenten zoals Volvo en Renault hebben zich uitgesproken voor een latere invoering van de nieuwe cabine. Volvo voelt zich benadeeld, omdat het bedrijf, omdat de Zweden pas in 2012 een nieuw design ingevoerd hebben. Enkele lidstaten, aangevoerd door Frankrijk en Zeden, ondersteunen de industrie. Eind vorig jaar had de EU na lang discussiëren nieuwe normen voor uitlaatgassen van personenauto´s vanaf het jaar 2021 besloten en was zij er in het voorjaar mee begonnen de uitstoot van CO2 bij vrachtwagens onder de loep te nemen.

Bron:
www.deutsche-mittelstands-nachrichten.de

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Weg met ons!", EUSSR, klimaat, Krankzinnigheid, Linkse Kerk, Milieu. Bookmark de permalink .

21 reacties op EU wil de vorm van vrachtwagencabines reguleren

  1. bobzelf zegt:

    Ben benieuwd , wat de nieuwe eisen zijn voor de nieuwe Guillotines ??

    gr. bob

    Like

  2. Jantje Beton zegt:

    Kijk op kromhoutarchief dat was de voor lopers van de Volvo globetrotter

    Like

  3. Jantje Beton zegt:

    Het zit toch in het rechter voetje.

    Like

  4. Bob Fleumer zegt:

    Over een paar jaar moeten we CO2 in de atmosfeer brengen omdat de gewassen minder groeien. Want er zit wel 0,04 % procent in de atmosfeer, wat een lulkoek allemaal!

    Like

  5. Claudia M. zegt:

    Ik maak me meer zorgen over “het verbruik” door al die gelukszoekers die massaal het Europese grondgebied al bereikt hebben en zij die aan de overkant van die grote plas nog staan te trappelen.

    Wat mij ook bevreemd, is dat ze allemaal naar Nederland, België, Duitsland en Engeland willen, maar ook hier zijn de honingpotten al geruime tijd leeg (dit wordt bekostigd met geleend geld) en werk is er ook al niet. Onze HBO-ers doen de baantjes van de MBO-ers al, dus wat moeten minimaal opgeleiden hier?

    Dus ik zou graag willen weten wat de EU hieraan gaat doen! I.p.v. zich druk te maken over de aerodynamica van vrachtwagens, olijfolieflesjes, stortbakken, pannenlappen, stofzuigers en alle flauwekul die men hieromtrent verzint!

    Like

  6. Tempelier zegt:

    Nou dan stuur de jongens en meisjes van de ontwerp afdeling maar naar huis. En de chauffeur krijgt dan zeker ook een aerodynamisch uniform, zoals deze.
    https://deanoworldtravels.files.wordpress.com/2013/03/gdr-stasi-museum-leipzig-2010-6.jpg?w=545&h=726

    Like

  7. Tistochwat zegt:

    “de uitstoot van CO2 verminderd worden.”

    Zodra ik dit gebral in een tekst aantref, ben ik eigenlijk al te kwaad om het artikel te lezen.
    “Daar gáán ze weer, de geitenwollen klimaat-idioten”, denk ik dan.

    Like

  8. Sjaak zegt:

    Warom we de EU dringend in grond en bodem stampen moeten !

    Like

  9. AEO zegt:

    Toch is er wel wat voor te zeggen, maar dan moet dit ook voor nieuwe bussen gaan gelden, ook daar valt veel te winnen. De meeste winst zit hem echter in het verlagen van de maximum snelheid op de snelwegen. Als die 100 zou zijn i.p.v. 130, dan scheelt dat al gauw ruim 25% in het verbruik. Een overheid die de maximum snelheid van 120 verhoogt naar 130 maakt zich niet bepaald geloofwaardig als men over het milieu praat. Een bijkomend voordeel van een lager verbruik is het prijsdrukkende effect op de brandstofprijzen.

    Like

    • Marlies zegt:

      Waarom toch altijd de focus op vrachtwagens/auto’s? Laat ‘ns wat cijfers zien van de (zware) industrie of heeft men alle filters etc. al geplaatst?

      Like

  10. koddebeier zegt:

    Dat labiele zooitje in Brussel bemoeid zich ook overal mee.
    Misschien moeten ze ook is kijken naar de dikte van het koffiefilterzakje, de grote van de suikerkorrel, (van kleine korrels passen er meer op het lepeltje). enz enz.
    Wie verlost ons van deze randdebielen.????

    Like

  11. Jantje Beton zegt:

    AEO het zit toch echt in het rechter voetje de trucks lopen nu al goedkoper dan in de jaren 70/2000 diresel kochten we in in de jaren 70 voor 8 cent de liter per inkoop van 35,000 liter nu aan de pomp de witte pomp 1,24 euro cent.

    Like

  12. ron soeverein mens zegt:

    Waarom niet meteen deze zelfde eisen voor de personenauto industrie alles gelijk. Alleen aan het merkteken is dan nog te zien of het een Audi, BMW, of Opel of Toyota is etc. Ik pleit ook voor aerodynamische motoren en scooters met een aerodynamisch eu goedgekeurde motorkleding. Fietsers moeten verplicht een aerodynamische helm en fietspak aan. Waar bemoeien ze zih mee daar in Brussel stelletje hersenzwakke idioten.

    Like

  13. Pingback: Het gaat maar door: EU wil de vorm van vrachtwagencabines reguleren | JDreport.com

Geef een reactie op E.J. Bron Reactie annuleren