LANDVERRAAD

Screenshot_288

(Door: Wim van Schaik)

Ooit deelde Máxima vanuit den hoge het Nederlandse volk mee dat dé Nederlandse identiteit niet bestaat. En passant wist ze ook nog te melden dat om de loyaliteit van een mens ‘geen hekken te plaatsen zijn’. Daarmee bedoelde ze te zeggen dat het hebben van twee paspoorten de gewoonste zaak van de wereld is. Werd ze gesouffleerd door GroenLinks mevrouw Andrée van Es? Zou zomaar kunnen. In ieder geval kwam er veel kritiek op die uitspraken.

Nu zijn we een jaar of tien verder en wordt de oorspronkelijke Nederlandse identiteit meer en meer vernietigd en weggepoetst. Vrijwel geruisloos. Kwaadaardige machten zijn erop uit nationale staten te slopen. Landen die hun tradities en hun geschiedenis koesteren, vormen een bedreiging voor globalistische machthebbers. Daarom moeten oorspronkelijk dominante westerse culturen verdwijnen. Dat gebeurt door de samenstelling van bevolkingen aan te tasten met een ongebreidelde invasie van cultuur-vreemde en cultuur-vijandige vreemdelingen. Tradities ter discussie stellen en de eigen geschiedenis minachten hoort daar ook bij. Het onzinnige plan van de Vereniging van docenten geschiedenis en staatsinrichting in Nederland (VGN) om op Nederlandse scholen aan kinderen van Turkse afkomst de geschiedenis van Turkije te onderwijzen, komt dan ook niet uit de lucht vallen.

Volgens de voorzitter van de VGN, geschiedenisdocent Ton van der Schans,  beperkt het vak geschiedenis zich nu te veel tot de nationale historie. ‘Scholieren moeten weten dat Willem van Oranje onze vader des vaderlands is, maar minstens zo belangrijk is dat ze leren dat Atatürk de stichter van Turkije is.’

In een interview op Radio 1 zegt Van der Schans dat bijna 20% (dat is schrikken!) van de leerlingen van allochtone afkomst is. Maar waarom nu juist de Turkse geschiedenis aandacht moet krijgen en niet die van Marokkanen, Afghanen, Irakezen, Polen, Roemenen of Molukkers, kan hij niet uitleggen. Ook ontwijkt hij de vraag naar de loyaliteit van de vaak derde generatie Turkse leerlingen. Zou hun hart onderhand niet bij hun nieuwe vaderland horen te liggen? Op die vraag gaat Van der Schans niet in, maar hij kwezelt wat over ‘ontwikkelingspsychologisch gezien aansluiten bij het land van herkomst’. Het is het oude liedje. We kennen het nog van de pleitbezorgers van Onderwijs in Allochtone Levende Talen (OALT). Dat was ook zo goed voor het leren van Nederlands en voor de integratie. Niet dus. En die Turkse weekendscholen onderwijzen jongeren met Turkse roots toch al in de Turkse taal, religie en cultuur? Dat heeft Van der Schans even ‘Niet zo minutieus gevolgd’.

Op niet één gerichte vraag weet de voorzitter van de VGN een zinnig antwoord te geven. Het blijft bij linkse praat. We mogen niet vanuit westers uitgangspunt naar de geschiedenis kijken. Nee, het moet gaan over slavernij, nationalisme, openheid naar andere culturen, verbinding en modieuze thema’s als ‘machtsverdeling en ongelijkheid’. Het is de bekende weg-met-ons-kijk op de geschiedenis van veel leraren met een eng links wereldbeeld.

We hebben niets om trots op te zijn. Niets wat kan bijdragen aan inburgering van allochtonen. Vooral onze joods-christelijk-humanistische traditie moet het ontgelden. Die is monomaan en (daar komt-ie) jaagt de tegenstelling met de islam maar aan. Bovendien is het nationalistisch om het daar over te hebben. Wim van Rooy (‘Waarover men niet spreekt’) schreef ooit dat we meemaken dat de gast de gastheer het recht ontzegt zijn gastland te belichamen. Thans zien we dat de gastheer weigert zijn gastland te belichamen.

Saillant detail is dat Ton van der Schans docent geschiedenis is aan reformatorische Hogeschool de Driestar in Gouda, waar hij toekomstige leraren basisonderwijs opleidt. Ik vraag me af of zijn achterban die zweert bij ‘vaderlandsche’ geschiedenis, zeker in het basisonderwijs, blij is met de visie van Ton. Turkse of welke andere achtergrond dan ook moet er helemaal niet toe doen. We zijn Nederlanders. Daar hoort (vaderlandse) geschiedenis over te gaan. Daar hoort de joods-christelijk-humanistische traditie wel degelijk bij. En nee, daar hoort de islam niet bij.

Van der Schans is ernstig besmet met linkse virussen. Het onzinnige idee om Turken te pamperen staat niet op zichzelf, maar past in een patroon. Toen geschiedenisdocent Gierveld (What’s in a name?) zijn leerlingen voorhield dat Baudet streeft naar een Nederland waarin slechts enkele witte (!) mannen de macht hebben en dat in Baudets wereldbeeld klimaatverandering een verzinsel is, nam Ton het voor hem op en bagatelliseerde deze regelrechte demonisering als ‘weergeven met eigen woorden’. De terechte woede van Baudet noemde hij ‘een spel om meer aandacht te krijgen’.

Van der Schans en zijn VGN kunnen zich beter druk maken over de geschiedvervalsing en indoctrinatie in leerboeken. Die begint al op de basisschool. Die keuze voor Atatürk valt daar trouwens ook onder. Waarom ook niet aandacht voor het Turkije dat in WOI de kant van Duitsland en Oostenrijk koos? Waarom zwijgen over de Armeense genocide? Waarom niets zeggen over de grote aantallen Turken die als vrijwilliger bij de Waffen-SS streden? Waarom de bezetting van een deel van Cyprus niet bespreken? Turkse jongeren krijgen echt niet meer aandacht voor de Nederlandse geschiedenis, omdat er op school selectieve aandacht is voor de Turkse. Het resultaat zal eerder zijn dat Turken, jong én oud, Nederlanders zullen minachten voor wat ze zijn: laffe, onderdanige kruipers die je ongeveer elke vernedering kunt aandoen. Landverraders.

Door:
Wim van Schaik
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Weg met ons!", Barbarisme, belangenverstrengeling, cultuurrelativisme, Dhimmitude, hersenspoeling, Historie, Hypocrisie, Indoctrinatie, Islamisering, Krankzinnigheid, kwaadaardige opzet, landverraad, Linkse Kerk, meningsdictatuur, moralisme, Naïviteit, Nederland, nieuw fascisme, political correctness, propaganda, Rotzakken, verloedering, Volksvijandigheid, Zelfcensuur. Bookmark de permalink .

16 reacties op LANDVERRAAD

  1. Marlies zegt:

    Dit is op toodlessss herblogden reageerde:
    Walgelijk, dat soort tuig, maar wat doe je eraan? Het hele onderwijscircuit is vergeven van dat soort linkse ellendelingen.

    Like

  2. Bob Fleumer zegt:

    Als het de bedoeling van de schepper was om in de schepping ook een negatieve tegenpool in te bouwen is hij daar uitstekend in geslaagd door de islam vrij baan te geven. Ik ken geen negatievere kracht dan de islam, het grootste obstakel voor menselijk geluk is de islam, zolang we die troep als religie blijven zien zal het met ons mensdom steeds slechter gaan.

    Like

  3. Rensk. zegt:

    Ze kletste gewoon Rosenmoller na, want die gaf haar les bij de inburgering en dan weet je het wel waar dat vandaan kwam. Moller zonder puntjes is eigenlijk best toepasselijk.

    Like

  4. mahoog zegt:

    Aan dat laatste begin ik steeds meer te geloven

    Like

  5. paulzwueste zegt:

    Inderdaad.
    Er is maar een woord voor.
    Landverraders!

    Like

  6. Helena zegt:

    Wim van Schaik dank hiervoor u heeft het geweldig verwoord. Helemaal mee eens, we hebben niets (meer) om trots op te zijn, en zèker niet op Maxima vanuit den hoge die net als de rest van dat stel hooghartigen op het plebs spuugt. Als hier de pleuris uitbreekt zijn zij de eersten die de benen nemen om in een ver oord in alle luxe te wachten tot ze hun paleisjes weer kunnen innemen, terwijl de dappere helden onder ons (ahum waar??) ons landje verdedigen tegen de ‘gasten’ die niks op hebben met onze normen en waarden. Tja, dream on, ik zie de nederiglander eerder staan grijnzen langs de kant van de weg om de sultan van Turkije te verwelkomen op zijn zegetocht door ons land! Maak de borst maar nat: de Ottomaanse dynastie regeerde van 1291 – 1923 en kwam ten val voor de poort van Wenen. Men heeft niks van de geschiedenis geleerd.

    Like

  7. fleckie zegt:

    PAUL DAMEN, …….NW. ISR?WEEKBLAD 22.2.2019, …………”DE DEUGWET van Damen: ‘ Elke DEUGCLUB. verbreedt het doel zodra je geld geeft”.
    ‘ AMNESTIE. INTER NATIONAL’. ‘ Een amateurcursus ‘amnestie’. Voor wie? Gevangen mensen met andere meningen dan de machthebbers . Politieke gevangenen,voor wie Amnestie International in 1961 is opgericht. In Israel zelf zitten geen politieke gevangenen. Tenzij terroristen. Een andere mening is daar een mitswa., en de bundeling van dat eeuwenlange bekvechten noemen we de Talmoed.
    Bij de buren in Gaza: ook geen politieke gevangenen.Want wie tegen staatsterreur daar is, belandt achter een motorfiets tot hij dood is.Dames worden gestenigd. Zijn er dan onder de Palestijnse Autoriteit ,in JUDEA en SAMARIA,mensen met een andere mening? Jazeker ,maar dat maakt niks uit omdat een verliezende machthebber nooit opstappen.Daarom zijn daarb al 15 jaar geen politieke gevangenen. Officieel. Net zoals in SYRIE ?Andersdenkenden werden door. IS gewoon uitgeroeid. Scheelt een hoop werk. President Trump begrijpt dat, met zijn huidige hoop IS-criminelen,die hij desnoods vrijlaat. Ook geen poltieke gevangenen meer. Al deze geavanceerde systemen zij dus verre te verkiezen boven Israel,waar men van mening mag verschillen met de macht. Maar niet gewelddadig: dan noemt Israel, diegenen gewoon de terroristen die het zijn,
    Al deze opties zijn echter te ingewikkeld voor Amnesty -International.( AI) , dat nog simpeler
    redeneert,: aalles in Israel deugt niet. Daarmee is elke terrorist daar een gewetensgevangene.
    Deze redenering levert heel veel politieke gevangenen op in Israel, net zoals hier wanneer we dachten dat met de maffia eenkelneen meningsverschil heerst, , en Holleeder een held is.
    …….BESMET…….Tot zover theorie, nu de politieke praktijk. Begin dit jasr kondigde Amnestie International aan volledig op Israel los te gaan. Niks nieuws : al in 2002, bij de beruchte VN- conferentie in Durban die zionisme als racisme bestempelde ,bleef Amnesty doortrapt doof voor Israelische protesten. Slechts vorig jaar bestempelde Amnesty elk Israelisch produkt als ‘besmet’.
    Dus stuurden ze een Kerstpakket naar de Britse regering: Israelische olijfolie ,wijn,dadels, en sinaasappels met een sticker ‘delicious but tainded’- lekker maar besmet. Die ook ter plekke taboe zijn. Begin januari hekelde Am Etsy Nederland verhuur van Airbnb-vakantiekamers in JUDEA en SAMARIA . Stom toevallig riep ook Van Agts BDS-club. The Rights Forum op tot een boycot en stelde de PvdA. Kamervragen . Immers, wanneer de wereld bij de buren in brand stast,gaan we zeuren over het beddenbeleid. Op hun beurt wilden SGP en CU weten wat nou de banden waren tussen terroristen en die gesubsidieerde. boycotorganisaties. Laten dit nou net de terreurclubs zijn waar Amnesty haar boycotbeleid op baseert.!
    Oei, daar komt er nou van als je Israel ervan beschuldigt ‘bewust te bouwen bij archeologische
    plaatsen’. om die ‘te verjoodsen’,terwijl het juist eeuwenoude Joodse locaties betreft.Dat komt er nou van als de nieuwe International Amnesty -secretaris een boycot ‘ een instrument van verzet doopt’. Net als, stomtoevallig,deze week. GROEN. LINKS. Dat komt er nou van als je alle mensen- rechten in de regio-Israel bekritiseert, maar de salafistische koppensnellers ongemoeid laat. Dat komt er nou van als je, zoals Amnesty , oproept tot een wapenembargo tegen Israel.
    Een land dat de meeste wapens zelf maakt-alsof je dus een bakker boycot door een verbod zijn kadetjes bij de concurrentie te kopen. Dat komt ervan als je Zoals AI ,hekelt dat 45% van de Israeltoeristen naar de Dode Zee gaat’,maar niet meldt dat het om natuurreservaat gaat,: Ein Gedi. Massada en de resorts in Ein Bakek gaat. Alles binnen de Groene Lijn van pre-1968. NIKS BEZET…….Dat komt ervanals een Amnestyrapport de stenenslingeraats ‘weinig tot geen bedreiging’. noemt voor burgers en soldaten. …….Terwijl er al een dozijn doden viel en die stenen in elk ballistiek onderzoek bewijzen de impact van een .50 te kunnen hebben.
    Dat is, meisjes ,een zwaar machinegeweer.
    Dat komt ervan als je de hele wereld wilt verbeteren. Dat is de Deugwet van. Damen: ‘ Elke deugclub. verbreedt. het. doel zodra. je. geld. geeft”. …Je HAD. een gezellig gemengde korfbalclub, na sponsoring zit je ineens te kloten over de vrouwenrechten in Kigistan en schiet het korfballen er bij in. Zo schakelde Amnesty met o.a. Haagse miljoenen van monddode mensen Nasr de hele wereld. En zo vergeet Amnesty dat het vrijwel een Joodse vinding is,: de oprichter ,Peter Benenson, opgegroeid in zionistenkringeb in Jerusalem en Londen, verliet ETON na 1938 om Joodse kinderen te redden van de nazi’s, Vergeetachtigheid.Amnesty Internationaal. Dan vergeet je dat Israel is opgericht als. terecht. Joods. thuisland. Zo’n vergeetachtigheid is nogal vreemd voor een vereniging die ooit vooral gevangenen aan de vergeetaxpchtigheid ontrukken wilde.##*~*~*~*~*~*~*~

    Like

    • fleckie zegt:

      Correctie:,’ vergeetachtigheid’…moet zijn : vergetelheid,…( bepaalde woorden worden gewoonweg …verbasterd weergegeven, door ipad, . ( omdat ik meteen ‘klick’ , vanwege
      af en toe zomaar in het ‘luchtledige’ te zijn verdwenen van ‘het’ getypte, kan ik dus niet meer ‘corrigeren’.) fl.

      Like

  8. Tineke zegt:

    Ik vermoed dat uw laatste zin,de bedoeling is vanuit Brussel.

    Like

  9. Anoniem zegt:

    Ik vind dat Wim een beetje doorslaat in zijn aanval op Van der Schans. Misschien komt dat doordat die Sven Kockelman in zijn vraagstelling voortdurend laat doorschemeren dat de voorgestelde wijziging van Van der Schans te koste zou gaan van de vaderlandse geschiedenis. Maar daar is die Van der Schans helemaal niet op uit. En dat zegt hij zelfs letterlijk in dit interview. Misschien is het ook goed om je te realiseren dat Van der Schans, anders dan Wim voorstelt, verre van links is: hij geeft nota bene les op een reformatorische school. Hij zal dus SGP stemmen. Rechtser kan je in het Nederlandse politieke landschap niet zijn.
    Verder moet je goed beseffen, ook al uitten calvinisten zich heel anders dan de doorsnee Nederlander, zij meer dan verzet aantekenen tegen de islamitische inval in ons land. Dat is iets dat je wel moet weten.

    Voor Van der Schans is de gewijzigde samenstelling van de leerlingenpopulatie uitgangspunt. En dat is goed. Als Kockelman opmerkt dat leerlingen van allochtone afkomst (dus Turken en Marokkanen) thuis kennis meekrijgen, en dus op school niet nog meer hoeven te leren, dan antwoord die Van der Schans, heel alert, dat het ‘ontwikkelingspsychologisch belangrijk is dat de docent aansluit bij de aanwezige kennis en deze verder ontwikkeld, en dat de thuis gegeven informatie voor deze leerlingen niet de enige bron van kennis is’ (letterlijk zegt hij ‘.., dus niet als enige’. Kockelman verzuimde hierop door te vragen. Ik vul het dus een beetje aan, maar ik meen dat dit inderdaad is wat hij probeerde te zeggen. Minuut 1 van het interview.)

    En daar ben ik het, als docent geschiedenis, hartgrondig mee eens. Want voorwaarde voor dit loslaten van het eurocentrisch geschiedbeeld (waar ik 20 jaar gelden al een stevige lans voor brak door brieven naar allerlei Kamerfracties en de Commissie Onderwijs te sturen, waarop ik nooit antwoord kreeg) is dat dit gebeurt door zeer nadrukkelijk het westers instrumentarium voor geschiedonderwijs te hanteren. Er zal dus geen propaganda mogen worden bedreven.

    Daarom is het zaak, nu Van der Schans wil dat hierin politieke beslissingen worden genomen, die Denkpartij in de smiezen te houden. Overigens ben ik groot voorstander van volledige terugtrekking van de overheid uit het gehele onderwijs. Maar dit terzijde.

    In dit bericht https://ejbron.wordpress.com/2019/02/12/opnieuw-geschiedvervalsing-in-nederlands-schoolboek/ stelde ik al de kwaliteit van geschiedenis methoden aan de kaak.

    De methoden zijn vaak anti-christelijk in instelling. Dat kan je afleiden uit het woordgebruik, in de trant van ‘Jezus zou de zoon van God zijn’ (deze verzin ik nu even), maar het gaat erom dat praktisch gesproken alle christelijke geschiedenis geridiculiseerd wordt door tussen de regels door de waarde van deze godsdienst consequent in twijfel te trekken. Daarentegen wordt de islam taalkundig in bedrijvende vorm gepresenteerd, en dan wel op een extreem positieve manier. Hele stukken tekst zijn zuiver religieus, en van elke geschiedenis gespeend. Daar ben ik dus heel erg tegen.

    Iets wat in de geschiedenisboeken zeer nadrukkelijk weggelaten wordt is de komst van de Turken in Klein-Azië en de Balkan. Als de Kruistochten worden behandeld, wordt letterlijk gezegd dat de paus op eigen initiatief handelde. Dit is zeer nadrukkelijk geschiedvervalsing, omdat de paus handelde op verzoek van de keizer van Byzantium, die op dat moment te stellen had met de Turkse invasie. Tijdens mijn lessen noem ik dit wél. En dit is in principe ook het uitgangspunt van Van der Schans, hoewel hij zich nu juist wil beperken tot de 20e eeuw; en dat lijkt me te krap.

    Iets anders is de behandeling van de geschiedenis van Numidië (Noord-Afrika). Hier komen de Marokkaanse leerlingen in beeld. Praktisch wordt hun geschiedenis niet behandeld. Maar als bij de behandeling van de Reconquista gesproken wordt over de Moren, vraag ik iedereen of ze weten wie dat zijn. De verrassing is er natuurlijk, maar dan vertel ik dat het oa. de voorouders van de Marokkanen zijn, impliciet maak ik duidelijk dat zij de veroveraars van Spanje en Portugal waren. Dat is echt wel verhelderend. Ook vraag ik of ze de beroemdste Berber aller tijden kunnen noemen. Dat kunnen ze niet, ik wel: Augustinus. Dan meld ik wel dat hij, als bisschop, dé apologeet voor het christendom was, en daarmee een van de vroegste grondleggers van het Westen. Dat is ook een aardig weetje voor de gemiddelde autochtone leerling!

    Weer een ander onderwerp is de onderwerping van de Saksen door Karel de Grote aan het christendom. De teneur is dat het ‘typisch’ christelijk is om met geweld dit geloof te verspreiden, waarmee alweer het christendom door het slijk wordt gehaald, al was het maar doordat de feitelijke ontstaansgeschiedenis nu juist buiten beeld blijft.
    Nu heb je als docent de keus de manier waarop de methode dit onderwerp behandeld op een of andere manier af te zwakken. Maar feit blijft natuurlijk dat die Duitsers inderdaad het christendom ingeslagen zijn. Dus ik laat dat intact, maar zoek op internet naar materiaal dat met het optreden van Karel de Grote vergelijkbaar is. En zowaar, dat is er: de Arabisch-islamitische onderwerping van de Berbers in 693 n.C. Dan laat ik dat filmpje zien waar vier wetenschappers (twee mannen, twee vrouwen) in het Arabisch toelichting geven. Dan zie je de ene man het verhaal een beetje ontwijkend vertellen (want o, jee, de islam. Whoeaa) Maar die andere man vertelt alles zoals het is, heel nuchter. En dan hoef ik het balletje alleen maar in te koppen: wat Karel de Grote bij de Saksen deed, deden de Arabieren bij de Berbers. En …. alwéér een stukje inzicht!

    Een extra interessant aspect is de taal die gesproken wordt in dit interview, namelijk Arabisch. Dat vinden die Marokkanen vreselijk interessant. Hun aandacht is getrokken. Sommigen verstaan het ook. Dat is fijn, want dan kunnen ze de vertaling controleren. Waar het mij om gaat is dat zij een andere invalshoek van hun geschiedenis leren, dan die ze thuis meekrijgen.
    Ik benadruk ook dat Berbers integraal onderdeel uitmaakten, en een centrale rol speelden in het Romeinse Rijk.
    Voor autochtone leerlingen is deze invalshoek eveneens zeer informatief!

    De studenten die in het interview met Kockelman aan het woord komen benadrukken de behandeling van de vaderlandse geschiedenis. Dat is geen wonder, want het zijn calvinisten! Zij zijn dus voor behandeling van het Wilhelmus.
    Zelf ben ik, als republikein, geen voorstander van ‘vaderlandse’ geschiedenis, maar van de Nederlandse: het huis van Oranje is mij volkomen worst! Dus laat dat Wilhelmus maar zitten.

    Like

    • Wim zegt:

      @Anoniem. Bedankt voor uw uitgebreide reactie op mijn stuk. Jammer dat u het ziet als een ‘aanval op Van der Schans’. Maar als Van der Schans naar buiten treedt voor de VNG, dan kan ik er niet omheen om zijn naam te noemen, hem te citeren en zijn stellingname als voorzitter van de VNG te kritiseren.
      Van der Schans was ooit SGP wethouder, dus hij zal – zoals u denkt – inderdaad SGP stemmen. Uw beeld van de SGP (‘rechtser dan de SGP kun je niet zijn’) deel ik echter niet. Met name als u stelt ‘Verder moet je goed beseffen, ook al uitten calvinisten zich heel anders dan de doorsnee Nederlander, zij meer dan verzet aantekenen tegen de islamitische inval in ons land’, dan vraag ik me af wat dat ‘meer’ volgens u inhoudt. Ik zie een partij die opereert als een hond die af en toe hard blaft, soms zelfs zijn tanden laat zien, maar zelden of nooit bijt en gewoonlijk snel terug schiet in zijn hok, braaf zijn meester (de zittende macht) behaagt en blij is met een (soms al afgekloven) bot: salonfähig doch ingekapseld in de structuren.
      Dat het voor een docent ‘ontwikkelingspsychologisch belangrijk is dat de docent aansluit bij de aanwezige kennis en deze verder ontwikkeldt’, wil zeggen dat hij voortbouwt op de kennis die reeds aangebracht is, aansluitend bij de fase van ontwikkeling waarin de leerling verkeert. Dus je gaat een kleuter niet vermoeien met de stelling van Pythagoras, en een 10-jarige niet met nature and nurture enz. Alleen al om praktische redenen kan het niet betekenen dat een docent bij ieders thuissituatie aansluit. Daarom slaat het ook nergens op als Van der Schans dit argument hanteert om Turkse jongeren les in de geschiedenis van Turkije te geven (terwijl andere leerlingen daar op dat moment geen boodschap aan hebben). Hij weet dan ook geen antwoord te geven op de terechte vraag waarom nu juist voor Turkse geschiedenis en Atatürk gekozen is al helemaal niet waarom kinderen die hier geboren zijn en van wie opa en oma al lang hier wonen niet gewoon als alle Nederlandse jongeren aangesproken en overeenkomstig behandeld worden… Trouwens, dat dit soort goedbedoelde misvattingen niet werkt heb ik geïllustreerd met het debacle van OALT: nutteloos, contra productief en geldverslindend.
      En als we kiezen voor aansluiting bij de belangstelling van leerlingen – wat bij onderwijs in een diverse groep onmogelijk is – waarom dan niet gekozen voor het nieuwe vaderland? Je mag toch verwachten dat dat nieuwe land voor kinderen – nieuwsgierig als ze zijn – enorme belangstelling heeft. Ik raad u aan ‘Het wrede Paradijs’ van Hylke Speerstra eens te lezen. Zonder aan het harde leven van de eerste generatie emigranten voorbij te gaan, laten de verhalen zien dat al de tweede generatie perfect geïntegreerd was en het nieuwe vaderland omhelsd had.
      Wat mij opvalt is dat u in uw kritiek afgaat op wat Van der Schans ‘in principe’ net als u zelf als uitgangspunt zou hebben. Kan zijn dat hij uw uitgangspunten deelt. We weten het niet. Ik baseer me op wat hij in zijn interview in RD en op radio 1 zelf zegt. De onbevooroordeelde luisteraar moet dan toegeven dat Van der Schans met de kritische vragen van Sven Kockelmann geen raad weet. Ook de zwakke reacties van de twee studenten (de een ging het wat beter af dan de ander) vielen op.
      Verder heeft u in mijn bijdrage kunnen lezen dat ik onderscheid maak tussen basisonderwijs (groep 1 t.m. 8) en het Voortgezet Onderwijs. (De kleuterschool bestaat niet meer, al heeft Van der Schans – NB leraar geschiedenis op een PABO – het daar nog wel over!)
      Overigens ga ik ervan uit, gezien uw voorbeelden, dat uw leerlingen niet slecht af zijn met u. Maar ik ben er niet gerust op dat het merendeel van de geschiedenis- en maatschappijleraren er zo in staan als u. Het plannetje van de VNG, verdedigd door Ton van der Schans, neemt die ongerustheid niet weg. We zijn hier in Nederland en van nieuwkomers mogen, nee moeten we verwachten dat zij zonder voorbehoud voor dit land kiezen.

      Like

      • Laura van der Storm zegt:

        Het is wel veel lezen, maar ik heb het er graag voor over!. Weer helemaal mee eens! Ik laat net mijn tweelingzus uit, zij is nog in het stadium “islam”is liefde”. Héél vermoeiend! Ben Blij met Wim van Schaik! Onze vader was drs. in de sociale geografie en gaf o.a.geschiedenis op een lyceum. Had ik wel een leuke discussie mee willen hebben over deze tijd:-)).

        Like

      • Anoniem zegt:

        @Wim. Dank voor je reactie. Je geeft aan dat Van der Schans geen raad weet met Kockelman en dat ook die twee studenten zwak reageren. Ik denk dat ze uiterst voorzichtig opereren omdat ze donders goed beseffen hoe enorm vooringenomen de politiek-correcte meute is. Dus als je in ons huidig tijdgewricht inderdaad een verandering ten goede wil aanbrengen moet je dat zeer omzichtig doen: voordat je het weet wordt je in de fascistische of racistische hoe geplaatst en ben je uitgepraat in dit land.
        Kockelman miste hierin ook het nodige fingerspitzengefühl.

        Een lesje Ataturk, grondlegger natuurlijk van het huidige Turkije, zou zeer welkom zijn: als het precieze tegendeel van die Erdowie zou zulk onderwijs aan Turkse jongeren een welkome les in het nut van een seculiere staat betekenen. Bovendien heeft hij in 1922 uiteindelijk de Turkse natie van definitieve vernietiging behoed. Dus een beetje dankbaarheid jegens die man, die een zeer prowesterse instelling had, zou meer dan terecht zijn.

        Waar het mij om gaat is dat het eurocentrisch geschiedonderwijs niet alleen allochtone leerlingen, maar juist de autochtone leerlingen van de broodnodige geschiedenis beroofd. Die mafketels van links stelden indertijd dat ‘islam altijd deel’ uitgemaakt had van het Westen. Zuiver cultureel gesproken is dat een leugen. Maar in termen van oorlog maar al te waar. Ik vind dat die strijd in het onderwijs bespreekbaar moet worden gemaakt: de Turken hebben het Byzantijnse Rijk vernietigd. Ze waren uit op verovering van heel Europa. De Moren (Marokkanen) hebben een achthonderd jaar durende bezetting van het Iberisch schiereiland uitgevoerd. De islam had als doel zowel het jodendom als christendom te onderwerpen. (vier van de vijf christelijke kerngebieden in het oude Romeinse Rijk werden daadwerkelijk geïslamiseerd. Dit alles mag best wel in het programma.
        Het klassieke eurocentrisch geschiedonderwijs maakt deze benadering onmogelijk.

        Maar het allerbelangrijkste is, en dat lijk je te missen, is “ontwikkelingspsychologisch belangrijk is dat de docent aansluit bij de aanwezige kennis en deze verder ontwikkeld, en dat de thuis gegeven informatie voor deze leerlingen niet de enige bron van kennis is”. Het gaat er hier dus om dat het onderwijs in staat gesteld wordt onjuiste of eenzijdige berichtgeving, die Turkse of Marokkaanse jongeren van huis uit meekrijgen, te pareren met adequate en juiste geschiedenis.

        Laat onverlet dat ik natuurlijk wel de reserve moet inbouwen of dat inderdaad is wat die Van der Schans bedoeld. In zoverre kan ik je bezwaar tegen hem delen: hij is niet duidelijk genoeg. Maar zoals gezegd, onze tijd leent zich daar ook niet voor: de vrijheid van meningsuiting is nu eenmaal zwaar aangetast. Het blijft dus afwachten hoe dit zich ontwikkeld. Maar daarom moeten wij er ook alert op blijven.

        Like

  10. Laura van der Storm zegt:

    Als ik dit soort inzendingen lees, krijg ik het altijd heel benauwd! Het is precies wat ik denk dat gaande is in Nederland. Dat zo een van der Schans zomaar de kans krijgt die krankzinnigheden te ventileren, een geschiedenis docent!! Bij “Joop” zit ook zo een gestoorde geschiedenisdocent!
    Wim van Schaik…chapeau!

    Like

  11. Frans Brassens zegt:

    Ik wil nu ook wel eens een niet selectieve, dus niet discriminerende, geschiedenisleraar horen die graag de geschiedenis wil behandelen van alle plusminus 200 nationaliteiten die Nederland hebben uitgekozen om hier te leven of onderhouden te worden.

    Like

  12. Ruud zegt:

    Land- en cultuurverraad zijnde juiste kwalificaties.

    Like

Plaats een reactie