Verboden vergelijking?! . . .

Hoeveel zouden de mensen krijgen die nu een restaurant verraden dat niet meedoet met het QR-gedoe? Of mogen we die vergelijking niet maken?

Geplaatst door:
E.J. Bron (via Twitter; “dragoncave“)
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

18 reacties op Verboden vergelijking?! . . .

  1. Hovawart zegt:

    Dat er zogeheten ”influencers” enkele tienduizenden euro’s kregen om een gifspuitje aan te prijzen doet het ergste vermoeden…….de politieke corruptie is ongekend, daar verbleekt Hitler’s Propaganda Machine bij.

    Geliked door 1 persoon

  2. Bert zegt:

    En voor degene die het ook wel gratis willen aangeven heb je hier, meld misdaad anoniem.
    Dan krijg je dus niks.

    Like

  3. R Thomasson zegt:

    Een ding is zeker. De controle op QR codes zal geen plaats vinden in Turkse theehuizen, Marokkaanse shishalounges, kabab restaurants, roti bars enz. Waarom? Omdat niemand van de restauranteigenaren zal het in zijn hoofd halen, de QR code van klanten te controleren. Hetzelfde geldt ook voor politieagenten of BOA’s. Zij willen langer leven dan vandaag. Hun komst zal gigantische ongeregeldheden in de buurt of buurten veroorzaken. Het kan zelfs het gebruik van wapens lokken. Politieagenten, BOA’s en hun gezinnen kunnen ook in hun huizen worden bedreigd. Mensen hebben tegenwoordig een korte lont. Noch Rutte, noch de Kaagedis, noch Schoentjes De Jonge en mijnheer Grappenhuis zijn het waard enig risico VOOR NIKS te nemen.

    Geliked door 1 persoon

  4. Jan zegt:

    1.

    Het Westen heeft zijn wortels verloren
    Hoe minder verankerd onze identiteiten worden, hoe luider we erover schreeuwen

    Er is nooit een perfecte menselijke cultuur geweest, en elke poging om er een te creëren heeft op betrouwbare wijze geleid tot tirannie: naar de goelag of de gaskamer, de guillotine of het massagraf. Mensen zijn verdorven, of hebben gewoon een zwak karakter en de wereld is aan elkaar genageld uit ons die niet perfect zijn. Van het revolutionaire Frankrijk tot het Afghanistan an de 21e eeuw, zij die dachten een rationeel paradijs te kunnen creëren zodra de lei was schoongeveegd, zij werden altijd op gewelddadige wijze mishandeld.

    Maar hoewel er nooit een menselijke cultuur is geweest die allesbehalve gebrekkig is, zijn alle blijvende culturen in de geschiedenis geworteld. Dat wil zeggen, ze zijn vastgebonden door en aan dingen die steviger, tijdlozer en duurzamer zijn dan de dagelijkse processen van hun functioneren of de persoonlijke verlangens van de individuen die ze bewonen. Sommige van die solide dingen zijn menselijke creaties: culturele tradities, een gevoel van herkomst en afkomst, ceremonies ontworpen voor aanbidding of initiatie. Anderen zijn niet-menselijk: de natuurlijke wereld waarin die culturen wonen, of de goddelijke kracht die ze aanbidden of waarmee ze in een of andere vorm communiceren.

    We hebben deze wortels nodig. We hebben behoefte aan het gevoel ergens bij te horen dat groter is dan wijzelf, zowel in ruimte als in tijd, en we onderschatten die behoefte op eigen risico. In haar boek The Need for Roots, geschreven in 1943, verwoordt de Franse filosoof en onwillige mysticus Simone Weil de zaak als volgt:

    “Geworteld zijn is misschien wel de belangrijkste en minst erkende behoefte van de menselijke ziel. Het is een van de moeilijkst te definiëren. Een mens heeft wortels door zijn werkelijke, actieve en natuurlijke deelname aan het leven van een gemeenschap die bepaalde bijzondere schatten uit het verleden en bepaalde bijzondere verwachtingen van de toekomst in levende vorm bewaart.”

    Weil schreef vanuit ballingschap in Engeland, omdat haar vaderland nog steeds onder nazi-bezetting was. Ze zag hoe het nationaal-socialisme het begrip geworteldheid verdraaide, en het kwaad dat ermee werd gedaan. Maar in tegenstelling tot veel intellectuelen van links, leidde de raciale tirannie van de nazi’s er niet toe dat ze de menselijke behoefte aan wortels verwierp ten gunste van een of andere universalistische smaak van ‘wereldwijde rechtvaardigheid’. Ze zag dat idee voor wat het was: dezelfde smaak van perfectionisme die de USSR ertoe bracht een tirannie uit te rollen die overeenkwam met die van het fascisme, tot aan het prikkeldraad dat de kampen omringde die bestemd waren voor degenen die niet in het model pasten .

    Weil keek verder: toen ze naar Hitler en Stalin keek, zag ze twee tirannen die naties leidden die al waren ontworteld – door de industriële revolutie, door het bolsjewisme, door de Grote Oorlog, door de depressie, door het bredere proces van de moderniteit. Beide mannen beloofden een terugkeer naar of een voorwaartse mars naar veiligheid, macht en betekenis door het opleggen van een totalitaire ideologie waarvan ze beweerden dat die zou spreken voor de massa. Beiden leverden in plaats daarvan een hel op.

    Weils boek is geschreven in opdracht van de Vrije Fransen in Londen, onder leiding van Charles de Gaulle. Het was bedoeld als een manifest voor de vernieuwing van Frankrijk en Europa, na de plaag van het nazisme. Haar recept was radicaal. Europeanen, zei ze, waren ontworteld door de industrie, door de staat en door een agressieve vorm van pseudo-christendom (Weil was een soms onwillige christen, maar was vernietigend over officiële vormen van het geloof die, zei ze, in de meeste gevallen overeenkwamen met zichzelf met “de belangen van degenen die de mensen uitbuiten.”)

    Zowel staatsnationalisme als staatssocialisme waren volgens Weil oplichters: uitbuiters van het volk die zich voordeden als hun bevrijders. Het ‘totalitaire idool’ van grote wereld reddende ideologieën zoals het communisme en het fascisme was de plaag van de twintigste eeuw. Het hele spel moest worden weggegooid, de termen werden opnieuw gedefinieerd: “De enige straf die Hitler kan straffen en die kleine jongens die in de komende eeuwen naar grootheid dorsten ervan kan weerhouden zijn voorbeeld te volgen”, schreef ze, “is zo’n totale verandering van de betekenis die aan grootsheid wordt
    gehecht dat hij er daardoor van zou worden uitgesloten.”

    “Een transformatie van de betekenis die aan grootheid wordt gehecht”: misschien is dit altijd de taak geweest, en misschien is het altijd urgent geweest. Maar dat is het nu zeker. Onze idolen vandaag zijn economische verovering, oneindige “groei” gebouwd op het veranderen van al het leven in “hulpbronnen” voor menselijke consumptie, sciëntisme vermomd als objectief onderzoek, manische voorwaartse beweging en dezelfde oude zoektocht naar vervolmaakbaarheid. Charles de Gaulle, toen hij zegevierend terugkeerde naar Frankrijk, was een effectieve concurrent in dit spel. Hij heeft nooit het boek gelezen terwijl het feitelijk voor hem was bestemd.

    Wat bedoelde Weil met deze “transformatie”? Misschien verklaart het antwoord waarom ze niet zo veel gelezen wordt als zou moeten. Haar gehechtheid was aan de eeuwige dingen. Ze schreef ter ere van God, traditie, wortels, volkeren en cultuur; maar ook van rechtvaardigheid, vrijheid van meningsuiting en gedachte, eer en gelijkheid. Ze zou even vernietigend kunnen zijn over fascisme, communisme, gevestigde religie, liberale elites, kapitalisme en massa-educatie.

    De afgelopen eeuwen heeft deze kruising van financiële macht, staatsmacht en steeds dwingender en manipulatieve technologieën een voortdurende oorlog tegen de wortels en tegen de grenzen gevormd. Het momentum van de ‘wereldwijde economie’ is altijd voorwaarts: het vernietigt grenzen en afgebakende gebieden, tradities en culturen, talen en manieren van kijken, waar het ook gaat, en het stopt niet voordat de wereld volledig opnieuw is gemaakt. Als gevolg hiervan zijn recordaantallen mensen in beweging, en naarmate de bevolking toeneemt en de klimaatverandering voelbaar wordt, zullen die aantallen overal stijgen, waardoor culturen en naties geheel nieuwe vormen zullen aannemen – of, erger nog, helemaal geen vormen – met alle gevolgen van dien, onrust en conflicten. Zelfs als je woont waar je voorouders al generaties lang hebben gewoond, kun je er zeker van zijn dat de smartphone die je je kind hebt gegeven, hen effectiever zal onthechten dan welke bulldozer dan ook.

    Geliked door 1 persoon

  5. Jan zegt:

    2.

    Het ene moment verbrandt ze de “ontwortelde intellectuelen die geobsedeerd zijn door vooruitgang” die de culturele elite van haar tijd domineerden (en die de onze volledig hebben veroverd), de linkerzijde aanvallend vanwege zijn minachting voor de boeren of beweren dat “van alle behoeften van de menselijke ziel, niets belangrijker is … dan liefde voor het verleden.” Maar net als je denkt te maken te hebben met een conservatieve Verdediger van het Westen, lees je zoiets als dit:

    “Al eeuwenlang hebben mannen van het blanke ras het verleden overal vernietigd, dom, blindelings, zowel in binnen- als buitenland. Als er in bepaalde opzichten toch vooruitgang is geboekt in deze periode, is dat niet vanwege deze razernij, maar desondanks, onder de impuls van het weinige van het verleden dat nog in leven was.”

    Weil was niet verkeerd. Wij in het Westen hebben dit ding genaamd moderniteit uitgevonden, en toen brachten we het de wereld in, of de wereld het wilde of niet. Ooit noemden we dit proces de White Man’s Burden en exporteerden het met dreadnoughts. Nu noemen we het ontwikkeling en exporteren we het via leningen van de Wereldbank en de War on Terror.

    Maar – en hier is het punt dat zo vaak over het hoofd wordt gezien, vooral door de ‘progressieven’ die momenteel de leiding hebben in de cultuuroorlogen – voordat we de wereld konden opeten, moesten we eerst onszelf opeten. Onze staten en economische elites moesten hun eigen volk onteigenen voordat ze het waagden om anderen te onteigenen. Het gewone volk van het ‘ontwikkelde’ Westen was het prototype; de cavia’s in een gigantisch wereldwijd experiment. Nu bevinden we ons zonder wortels, stuurloos, losgeslagen in een grote zee van chaos; boos, verward, schreeuwend naar de wereld en naar elkaar.

    Bovendien versnelt dit proces op eigen kracht, zoals Weil uitlegde, omdat “wie zelf wordt ontworteld, ontwortelt anderen”. Hoe meer we van onze culturen, tradities en plaatsen worden weggetrokken of geduwd – als we die al hadden – hoe meer we die rusteloosheid met ons mee de wereld in nemen. Als je je ooit hebt afgevraagd waarom het de rigueur is onder de westerse culturele elites om wortels te demoniseren en beweging te verheerlijken, om cohesie te bagatelliseren en diversiteit te bespreken, om banden met het verleden te ontkennen en in plaats daarvan uit te wijken naar een toekomst die nooit helemaal komt, overweeg dan dit: zij zijn de kinderen van het geglobaliseerde kapitalisme en de erfgenamen van de onrust in het Westen, en zij hebben die ontworteling omgezet in een ideologie. Zij – wij – zijn zowel daders als slachtoffers van een Grote Verontrusting.

    Dit wil niet zeggen dat alleen ‘westerse’ mensen verantwoordelijk zijn voor de voortschrijdende vernietiging van cultuur en natuur die de wereld overweldigt. We hebben misschien de bal aan het rollen gebracht, maar de cultuur van ontworteling is nu wereldwijd, en dat was het toen Weil aan het schrijven was. Je kunt het overal zien waar je wilt kijken. India heeft zijn adivasi (tribale) mensen systematisch ontworteld sinds de onafhankelijkheid; de regering probeert momenteel de macht en de keuzevrijheid van de boeren van de Punjab te ondermijnen, en heeft daarmee een landelijke opstand uitgelokt. De Chinese staat ziet er steeds meer uit als de meest efficiënte machine die ooit is uitgevonden voor het ontwortelen, hervestigen en beheersen van massale bevolkingsgroepen. De Indonesische staat brengt systematisch de inheemse bevolking van West-Papoea van streek, in samenwerking met een cluster van multinationale ondernemingen. Afrikaanse regeringen drijven het laatste San-volk bijeen. Dit is wat staten doen, over de hele wereld. Het is het eeuwenoude menselijke spel van macht en controle, met een turbolader van fossiele brandstoffen en digitale bewakingstechnologie.

    De afgelopen eeuwen heeft deze kruising van financiële macht, staatsmacht en steeds dwingender en manipulatieve technologieën een voortdurende oorlog tegen wortels en tegen grenzen gevormd. Het momentum van de ‘wereldwijde economie’ is altijd voorwaarts: het vernietigt grenzen en afgegrensde gebieden, tradities en culturen, talen en manieren van kijken, waar het ook gaat, en het stopt niet voordat de wereld volledig opnieuw is gemaakt. Als gevolg hiervan zijn recordaantallen mensen in beweging, en naarmate de bevolking toeneemt en het klimaat veranderd, zullen die aantallen overal stijgen, waardoor culturen en naties geheel nieuwe vormen zullen aannemen – of, erger nog, helemaal geen vormen – met alle gevolgen van dien, onrust en conflicten. Zelfs als je woont waar je voorouders al generaties lang hebben gewoond, kun je er zeker van zijn dat de smartphone die je je kind hebt gegeven, hen effectiever zal ontwortelen dan welke bulldozer dan ook.

    Veel mensen zijn natuurlijk heel blij met dit alles en hebben geen tijd voor Romantische Luddieten zoals ik als we erover klagen. Zelfs wij Romantische Luddieten zijn hier op het internet, klagend, dus misschien is de laatste lach aan ons. Maar we hebben, denk ik, dringend behoefte aan echte cultuur. We willen weer naar huis, maar als we al weten waar ons huis te vinden is, zien we dat we niet meer terug kunnen. En zo wordt een leegte gecreëerd, en in de leegte stormen monsters: giftige imitaties van onze verloren wortels. Identiteitspolitiek, nieuwe rigide raciale categorieën, extreem nationalisme, intolerante vormen van religie, eindeloos vermenigvuldigende geslachten en ‘identiteiten’ die online zijn geconstrueerd zonder verwijzing naar de realiteit. Het mono-etnische identitarisme van extreem-rechts of het diversiteits-identitarisme van extreem-links: maak je keuze op basis van je voorkeuren en angsten. Maar deze nepwortels kunnen nooit het echte werk vervangen en het resultaat is een orgie van woede, beeldenstorm en opkomende gal. Ondertussen gaat de machine van de techno-moderniteit meedogenloos door.

    In alle tijd die ik heb doorgebracht met mensen die in echt gewortelde culturen leven – geworteld in tijd, plaats en geest – of het nu in het westen van Ierland of in West-Papoea is, zijn me over het algemeen twee dingen opgevallen. Een daarvan is dat gewortelde mensen moeilijker te controleren zijn. De industriële revolutie had niet kunnen plaatsvinden zonder de omheining van het land en de vernietiging van de boeren en de ambachtsklasse. Mensen met de voeten op de grond laten zich minder snel meeslepen door de stromingen van de politiek, of door de mode van stadsideologen of academische theoretici.

    De tweede observatie is dat mensen niet de neiging hebben om veel over hun ‘identiteit’ te praten – of er zelfs maar over na te denken – tenzij deze wordt bedreigd. Hoe harder je erover moet praten, zo lijkt het, hoe meer je waarschijnlijk hebt verloren. Het scala aan freewheelen, zelf samengestelde ‘identiteiten’ die door de huidige ‘cultuuroorlog’ worden opgeworpen, laat zien dat we al een heel eind op de weg zijn die wegleidt van echte cultuur.

    Wanneer een plant wordt ontworteld, verdort deze en sterft vervolgens. Wanneer hetzelfde gebeurt met een persoon, of een volk, of een planeet vol van beide, is het resultaat hetzelfde. Onze huidige culturele – en spirituele – crisis komt, denk ik, doordat we niet in staat zijn toe te geven wat we op een bepaald niveau weten dat waar is: dat we in het Westen in een achterhaald verhaal leven. Onze cultuur sterft niet – ze is al dood. We keerden ons af van een mythisch, geworteld begrip van de wereld en keerden ons af van het goddelijke, om onszelf weerspiegeld te zien in de kleine zwarte spiegels in onze handen. Nu leven we in een tijd van consequenties. Binnenkort zullen we omhoog moeten kijken en beginnen te zoeken naar wat we verloren hebben. Ik heb het gevoel dat dit proces al is begonnen.

    Een langere versie van dit essay verscheen oorspronkelijk in The Abbey of Misrule*
    https://unherd.com/2021/09/western-culture-is-dead/

    *https://paulkingsnorth.substack.com/archive?utm_source=menu-dropdown

    Geliked door 1 persoon

  6. koddebeier zegt:

    NSBers genoeg in dit land !!

    Geliked door 1 persoon

  7. Julia zegt:

    Pas op er zitten meer verraders onder ons volk dan verzetstrijders. Het is merkbaar hoeveel geïndoctrineerde en laffe schaapjes oordelen en zich uiten tegen over eigen mede burgers als zij zich niet hebben laten vaccineren. Er is wel iets positiefs je haalt er nu de ratten uit die ook in tijd van oorlog de boel zullen verraden. Inmiddels heeft voor mij een aantal mensen afgedaan ik wil absoluut geen lafaards en verraders binnen mijn vrienden en kennissenkring. Onthou één ding bij velen zit verraden nog in de genen 1 op de 3 Nederlanders tijdens WOII waren fout.

    Geliked door 3 people

    • oudmarinier zegt:

      Het VERRAAD vind ik nog tot daar aan toe…WAT me WOEDEND maakt , is dat men je NIET verteld WIE je heeft verraden cq aanklaagt !!! Vaak zijn het personen die het “dichts” bij je staan …. En die dan NA dat ze je hebben verraden , net doen alsof er NIETS aan de hand is cq is gebeurd. Personen die je dus op een laffe achterbakse wijze in je rug steken. (Ik kan alleen maar hopen , dat wanneer deze waanzin voorbij is , betreffende personen BEKEND gemaakt zullen worden ….en dat buurten dan afrekenen met deze personen. )

      Like

  8. Bob zegt:

    De afglijdende weg is ingeslagen.
    De nazaten van de NSB hebben het goed
    geleerd van de ouderen.
    De vergelijking zijn realiteit.
    De horeca, muziek wereld en het theater
    moesten een Arier verklaring onderteken
    (niet jood verklaring) dat komt nu overeen met de QR-pas.

    Geliked door 2 people

  9. Johan zegt:

    Of je deze vergelijking mag maken ? Vraag het voor de grap eens aan mevrouw Ploumen van de Pvda. Rob Jetten mag ook.

    Like

  10. ronjaspers zegt:

    Verraad is een doodzonde.

    Like

  11. john van antwerpen zegt:

    We mogen geen enkele vergelijkingen meer maken maar moeten meedoen met deze
    schijnwereld waarin de overheid gestoord is geworden en het volk moet barsten.

    Geliked door 1 persoon

  12. bobzelf zegt:

    IK GOK OP 30 ZILVERLINGEN ??

    VRAAG HET KLAAS EVEN , DIE MAAKT AL LANGE TIJD GEBRUIK

    VAN DEZE LANDVERRADERSACTIE . !!

    die weet ook hoe je , je aan kan melden …

    ALS EU HUIS TROL EN NSBer

    oom verhoffstadt uw tandenfee

    Like

  13. LUCIA. zegt:

    Ja, altijd meer verraders dan verzetsstrijders ..voor het ene heb je gebrek aan moraal nodig, voor het andere moed.

    Geliked door 1 persoon

  14. Drs.E.N.Schilder zegt:

    Is het toeval? Lijkt die man gewoon een beetje op Grapperhaus?

    Like

Plaats een reactie