Waarom wordt de 1000-jarige geschiedenis van de Arabisch-islamitische slavenhandel verzwegen?

Screenshot_11

Slavenmarkt in Zabid in Jemen, 13e eeuw.

(Vertaling: E.J. Bron)

“Eenheidsfront van de ontkenners”, of: Waarom vindt de meer dan 1000-jarige geschiedenis van de Arabisch-islamitische slavenhandel niet plaats in de algemene herinnering?

Duits - Zuerst

Rondom de migratie van vooral zwarte Afrikanen via de Middellandse Zeeroute naar Europa worden steeds opnieuw ongehoorde verhalen verteld. Vaak lijkt het erop alsof de migranten op hun reis veel ergere dingen meemaken dan in hun thuislanden, waaruit ze vanwege de vreselijke toestanden zogenaamd gevlucht zijn. Zo deden in augustus 2017 videobeelden de ronde op internet van regelrechte slavenveilingen in Libië. De Amerikaanse zender CNN stuurde een donkergekleurde verslaggeefster naar het Noord-Afrikaanse land om te onderzoeken wat er waar is aan deze verhalen. In de buurt van Tripoli kon ze zo´n veiling observeren, de organisatoren zouden niet bang geweest zijn ontdekt te worden, schetste ze in een interview met een collega. Ook Duitse media berichtten eind 2017 uitvoerig over de moderne vormen van slavernij in verband met de “vluchtelingencrisis”.

Genoemd werd echter ook Mauritanië, een streng islamitische staat in het noordwesten van Afrika, waarvoor het ministerie van Buitenlandse Zaken onlangs nog weer een reiswaarschuwing had gepubliceerd. Mauritanië, dat aan de West-Sahara, Algerije, Mali, Senegal en in het westen aan de Atlantische Oceaan grenst, is echter grotendeels verschoond gebleven van de door het Westen aangewakkerde “Arabische Lente”. Alleen al deze omstandigheid duidt erop dat er voor de daar heersende slavernij wellicht oorzaken zijn die weinig te maken hebben met westelijke invloeden. De gemiddelde burger weet waarschijnlijk maar weinig over dit thema, hij kent de slavernij hoogstens als fenomeen van de Oudheid en in de Nieuwe tijd door de massale deportatie van zwarten naar Amerika. Andere verschijningsvormen zijn nauwelijks aanwezig in het publieke bewustzijn.

Dit hiaat in de kennis wilde ongeveer tien jaar geleden Tidiane N´Diaye, een antropoloog uit Senegal, sluiten. In 2008 verscheen zijn boek over het thema in het Frans, twee jaar later onder de titel “De versluierde volkerenmoord – De geschiedenis van de islamitische slavenhandel” ook in de Duitse taal. Tegelijkertijd had ook de historicus Egon Flaig uit Rostock in zijn boek “Weltgeschichte der Sklaverei” (2009) veel ruimte gegeven aan dit tot nu toe onderbelichte, explosieve thema. In het kader van de militaire expansie van de islam hebben Arabieren in de vroege middeleeuwen in Afrika vaste voet gekregen en zijn er in de onderworpen  gebieden mee begonnen een florerende slavenhandel in noordelijke richting te vestigen – en wel bijna 13 eeuwen lang, tussen 650 en 1920. Wat er in die periode gebeurde, staat gelijk aan een volkerenmoord, oordeelt N´Diaye.

Het begin van dit weinig roemrijke hoofdstuk in de Arabisch-islamitische geschiedenis kan gedateerd worden in het jaar 652, 20 jaar na de dood van de profeet Mohammed. Aan de overwonnen koning van de Nubiërs werd door een islamitische generaal, Emir Abdallah ben Said, een verdrag opgedrongen, dat vastlegde: “Jullie leveren dit jaar 360 slaven van beiderlei kunne, die uitgekozen worden onder de besten van jullie land en overgedragen worden aan de imam van de islam. Ze moeten allemaal onberispelijk zijn.” Oude mensen en pre-puberale kinderen werden niet geaccepteerd. Vanaf dat moment transporteerden moslims miljoenen zwarte Afrikanen op twee routes naar het noorden: over land door de Sahara naar Noord-Afrika of per schip naar de Arabische wereld en tot in het Verre oosten. In het jaar 869 kwamen tienduizenden slaven in Basra, in het huidige zuiden van Irak, in opstand. Pas 14 jaar later kon de opstand worden neergeslagen.

Moslims hadden bijna duizend jaar lang het monopolie op de handel met zwarte Afrikanen, voordat zo langzamerhand de eerste Europeanen op dit terrein opdoken. Binnen een periode van ongeveer 450 jaar ontrukten zij ongeveer 12 miljoen mensen aan het zwarte continent, de doden niet meegerekend, die naar Noord- en Zuid-Amerika en naar het Caribische gebied werden gedeporteerd. Via de islamitische slavenhandel werden “in totaal vermoedelijk tot 15 miljoen Afrikanen naar de islamitische kernlanden tot aan China gedeporteerd; dat zijn schattingen, zij reiken tot 17 miljoen.” Dat schrijft Charlotte Wiedemann in een essay, dat begin 2012 verscheen in “Le monde diplomatique”. Ook N´Diaye gaat uit van 17 miljoen betrokkenen, ook hier zonder diegenen die bij de overvallen op de dorpen vermoord werden of tijdens de zware transporten om het leven kwamen.

Wanneer je de “trans-Atlantische” slavenhandel met die van de moslims vergelijkt, vallen er twee belangrijke verschillen op. Ten eerste: de Europeanen gebruikten het model van de slavernij bijna uitsluitend in hun koloniën, terwijl de aanhangers van de profeet ook de economie in hun thuislanden deels op het fundament van slavenarbeid baseerden. Ten tweede: islamitische slavenhouders duldden niet dat hun menselijk eigendom zichzelf vermenigvuldigde. Daarom werden alle jongens en mannen in principe gecastreerd. Dus niet alleen het huispersoneel of harembewakers, maar iedereen. Moslims voerden deze operaties, die veel doden eisten, niet zelf uit, maar droegen deze taak aan christenen op. Met in de eerste plaats de Egyptische Kopten. In tegenstelling tot de VS bestaan er daarom tegenwoordig ook nauwelijks nakomelingen van de vroegere slaven in de Arabische wereld.

De vraag welke rol de koran en “racisme” bij dit thema speelden, is omstreden. Tidiane N´Diaye benadrukt dat de koran alleen het tot slaaf maken van moslims zou verbieden, niet echter dat van “ongelovigen”. Dat de koran de institutie van de slavernij in principe zou toestaan, schrijft ook Charlotte Wiedemann. De heilige tekst beschrijft echter eveneens de vrijlating van slaven als daad van vroomheid. De profeet zelf zou naar men zegt 63 slaven gehad en hen enkele weken voor zijn dood vrijgelaten hebben. Wiedemann ziet de geschiedenis van de islamitische slavenhandel eerder als een “ontaarding” van de oorspronkelijk in de koran heersende geest, die bezield zou zijn door de gelijkheid van alle mensen. En Ulrich Baron wees er in de “Welt Online” in 2010 droog op dat het er bij citaten uit de koran altijd weer op aan zou komen wie ze citeert en desbetreffend interpreteert.

Zo ziet het er ook ongeveer uit bij het “racisme”. N´Diaye is er van overtuigd dat dit al aan de wieg van de islamitische slavenhandel heeft gestaan. Het bewijs daarvoor zou vooral de castratie zijn, waarmee verhinderd moest worden dat de verachte zwarten zich zouden voortplanten. Wiedemann ziet dat omgekeerd. Pas door het inzetten van zwarten voor “lagere werkzaamheden” zou zich een denigrerende houding van de slavenhouders hebben ontwikkeld – tot het moment dat het Arabische woord voor “slaaf” zich ontwikkeld zou hebben tot synoniem voor de zwarten. Het bewijs is de islamitische verachting van zwarten, bijvoorbeeld door een citaat van Ibn Chaldoen, een historicus en politicus uit de 14e eeuw: “De enige volkeren die de slavernij accepteren, zijn de negers, op grond van hun lage menselijke natuur lijken ze op dieren.” Aldus citeert de “Tages-Anzeiger” (Zwitserland) de laatmiddeleeuwse geleerde.

Wat meer met elkaar eens is men het dan bij de vraag waarom de islamitische slavenhandel zo succesvol uit het algemeen bewustzijn werd verdrongen en zelfs niet tot thema wordt gemaakt door zwarte activisten. Een deel van het antwoord is, dat dan immers ook de medeplichtigheid van de eigen “elites”, de stamvorsten en koningen, op de korrel genomen zou moeten worden. N´Diaye ziet bovendien een Afrikaanse variant van het “Stockholm-syndroom” aan het werk, een solidariteit van Afrikaanse en Arabische moslims, die gebaseerd zou zijn op de gezamenlijke religie en de vijandigheid tot het Westen, dat voor de wreedheden van de koloniale tijd verantwoordelijk zou zijn. Daarom zou men dit pijnlijke hoofdstuk uitschakelen en “de aandacht liever vestigen op de schuldigen die iedereen al kent: de Europeanen en de Amerikanen.”

Dat ziet Charlotte Wiedemann ook zo: “Wie het tot slaaf maken door Arabieren en door Afrikaanse moslimleiders tot thema maakt, moet zich laten verwijten het geloof aan te vallen en het spel van het Westen mee te spelen.”

Nog verder gaat de door Wiedemann als “anti-islamitische kruisvaarder” belasterde Egon Flaig. “Afrikaanse intellectuelen vormen een eenheidsfront van eensgezind ontkennen om de westelijke cultuur de schuld van de slavernij te geven.” Natuurlijk werden er inmiddels ook herstelbetalingen geëist. Per slot van rekening zou het niet de eerste keer zijn dat de blik op de geschiedenis door actuele, niet zelden materiële, belangen bepaald wordt.

Bron:
http://zuerst.de

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Religie van de vrede", Afrika, Arabieren, Arabische wereld, Barbarisme, belangenverstrengeling, Censuur, cultuurrelativisme, demoniseren, Desinformatie, Dhimmitude, Elite, establishment, Geschiedvervalsing, hersenspoeling, Historie, Hypocrisie, Islam, islam-collaboratie, islamappeasement, islamitische ideologie, islamofascisme, Islamofilie, Krankzinnigheid, kwaadaardige opzet, lafheid, Linkse Kerk, meningsdictatuur, Moslims, nieuw fascisme, onwetendheid, political correctness, propaganda, Rotzakken, Slavernij, verloedering, Zelfcensuur. Bookmark de permalink .

28 reacties op Waarom wordt de 1000-jarige geschiedenis van de Arabisch-islamitische slavenhandel verzwegen?

  1. jack black zegt:

    Noch eventjes wachten en wij worden de
    nieuwe slaven van de Moslem bezetters !
    Wenen hebben ze proberen in te nemen !
    Evenzo Granada hebben geprobeert te islamiseren !
    Overal waar dit kankergezwel opduikt onstaat een strontput !
    Frankrijk is nu al verloren een kwart is al door de moslim bezet gebied !

    Geliked door 3 people

  2. King Arthur zegt:

    Volgens mij is het niet zo heel moeilijk. Bij arabieren is geen pleuro te halen, maar de westerse labiele psychiatrische patienten (veul emotionele vrouwen) is makkelijk een schuldcomplex aan te praten en daardoor veul geld te halen als zogenaamde herstelbetaling. Voor een groot deel van de “gediscrimineerde” jankers die al minimaal 25 !!!! generaties verder zijn na de 16 eeuw is dit hun core business model.

    Like

  3. Hovawart zegt:

    Het afwegen van de voordelen en de nadelen is een logische keuze in het leven, en zelfs de voordelen van nadelen op de koop toenemen komen een weloverwogen beslissing ten goede, het blijft dan ook een groot mysterie hoe men een onwelvoeglijke ideologie, gericht op aardse macht, wil samenvoegen met een humanistische samenleving, tenzij men een beschaving wil opdoeken.

    Geliked door 2 people

  4. Piet Karbiet zegt:

    @King Arthur: Bij die Arabieren lijkt me genoeg te halen, me dunkt.

    Like

    • King Arthur zegt:

      Dat gaat meteen je kop eraf, want er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Alleen de blanke “racist” is schuldig want die doen het in hun broek. Wat wij nodig hebben zijn echte mannen die zeggen waar het op staat en geen cda leipe lullo’s in hele mooie licht blauwe pakjes en pooierschoene eronder.

      Geliked door 1 persoon

  5. Steven zegt:

    Waarom wordt de 1000-jarige geschiedenis van de Arabisch-islamitische slavenhandel verzwegen?

    Omdat de slavendrijvers geen BLANKEN waren… DAAROM!!!

    Geliked door 2 people

    • Petra DeBoer zegt:

      @Steven, eens, en de blanken moeten zich schuldig voelen zodat ze mensen uit de Afrikaanse landen opnemen in hun landen. Het uiteindelijke doel is het uitroeien van de blanken zoals in Zuid-Afrika al gebeurd. Er zit een politieke agenda achter van de deep state om de slavernij van de islam en Afrikaanse volken en landen niet te benoemen.

      De terrorist en anti zwarte Piet activist Jerry Afriyie komt uit Ghana en heeft het over ons slavernij verleden maar Ghana, oftewel het Ashanti volk uit wat nu Ghana heet, verkocht slaven in fort Sint George wat een spil in de slavernijhandel van Afrika was.

      Jerry moet hoognodig eens naar het slavernij verleden van zijn eigen land kijken en zijn smoel houden over Nederland want het slavernij verleden van Ghana is vele malen erger dan dat van Nederland.

      Geliked door 1 persoon

    • Henk der Niederlander zegt:

      Nee nee Steven.
      De Arabische slavenhandel bestaat in het geheel niet.
      Volgeens de zogenaamde boven ons gestelden dan.
      Want als je iets niet benoemd bestaat het niet bij de meeste regeringen.
      Dus wat hier in bovenstaand artikel beschreven word, word niet benoemd in de politiek en msm dus het bestaat niet.

      Like

      • Steven zegt:

        Henk… Zwarte Piet is ook niet benoemd door de regering als zijnde ‘racistisch’ dan zal er ook wel geen sprake zijn van ‘racisme’.. toch?
        Maar ik snap wat je bedoelt…

        Like

  6. droevige mof zegt:

    Socialisme heeft affiniteit voor slavernij. Het communisme kent noch steeds (b.v. Noord-Korea) de dwangarbeid in enorme werkkampen. In de Sovjet-Unie waren er gigantische goelags.
    En het nationaal-socialisme heeft in de bezette gebieden massaal dwangarbeiders ontvoerd en zij gedeporteerd naar Duitsland. Uw eigen land is er het slachtoffer van geworden, maar vooral de Oost-Europese landen, de Untermenschen.
    Morele vragen zijn voor socialisten altijd afhankelijk van de belangen. Daarom hebben zij voor de islamitische slavernij geen belangstelling, ook omdat de islam hun bondgenoot was en is.
    En omdat cultuur, maatschappij, media en onderwijsinstellingen socialistisch afgestemd zijn, is islamitisch geweld hier geen onderwerp.

    Like

  7. Lot zegt:

    Kritiek: Ook in de europese handel (die door enkele (10 families) rijken uit amsterdam gedaan werd en niet de rest van nederland), werd er door de zwarte elite slaven opgedrongen, de zwarte elite die samenspande tegen hun eigen bevolking. Dus geen reden zoals het artikel wél suggereert, om niet te protesteren tegen de arabische handel met de zwarte elite, dat het hun eigen elite betreft.
    De eerste honderd jaar wilden de nederlanders er helemaal niets van weten. Op een gegeven moment zijn ze toch gezwicht, kennelijk waren de elementen en mensen die dat wilden doen aanwezig. Anders wilden de zwarten geen handel meer met de nederlanders drijven, en dus moesten ze wel en zijn ze gezwicht. De gevangengenomen zwarte vijanden werden als bijzaak meegegeven in de handel door de zwarte elite. 98% van de handel door de nederlanders was niet-slavisch, maar goederen, < 2% was slaven. Niet belangrijk dus.

    Like

  8. Lot zegt:

    Velen werden niet gecastreerd, hoeveel weet ik niet. Door mannen en vrouwen te scheiden kom je ook tot je doel. De penis scheiden van de vagina. Dit hadden de europeanen ook kunnen doen in de amerika’s.

    Toen de engelsen aankwamen op de goudkust, woonden er helemaal niet veel zwarten daar. De meesten verstopten zich bij de grens met de sahel aan de noordelijke kant van het oerwoud. Om de slavenhandel te ontlopen. De handel door de sahara woestijn was dan ook niet groot. Zelfs vandaag is het nog moeilijk deze te passeren. De engelsen hebben hen overreed dat zij goede bedoelingen hadden en hebben ze naar de kust gelokt, om te zorgen voor goudaanvoer. Dit verhaal heb ik ergens gelezen. Om de mijnen te bedienen. De engelsen maakten veel gebruik in hun aanspreekpunten in de derde wereld van lokale arbeiders, ook in india. De arabieren hebben de meesten weggehaald per boot van de goudkust van afrika. Te beginnen met de phoeniciers paar duizend jaar geleden.
    Afrika werd in eerste instantie door de portugezen in voortouw, als opstap om langs te varen in een zoektocht naar zeewegen naar Azie.

    Like

  9. fleckie zegt:

    Onder het Duitstalige blog. TANGSIR. kan men zeer veel informatie lezen, over WELKE. Volkeren. OOK. zwaar. ‘ zuchtten’. onder het. zwaar. drukkende. ‘SLAVENJUK’ van. MOSLEMS, …….(o.a. ook. OTTOMANEN! TURKEN)

    Like

  10. Lot zegt:

    Hier een fijne reactie over SINTERKLAAS EN ZWARTE PIET die goed georganiseerd was !?: Ik ben weer eens gaan kijken bij de sinterklaas intocht, in Hilversum de omroepstad. De Sint kwam in het centrum de kerkbrink aan kwart voor twee en zou zijn rondtocht maken tot half vier. Ik kwam om half drie aan en niemand stond aan de kant dus ik was bang dat de sint al geweest was. Het blijkt echter dat als de sint komt dat dan iedereen wel aan de kant gaat, geen dranghekken hier, fijn. Er was een band die sinterklaas liedjes speelde tot de sint kwam op de Groest een grote straat aan de andere kant van het centrum. Dus sint kwam zeker daarlangs. Ik vroeg aan iemand of de sint al was geweest en hij zei nee, en zelfs de agenten (daar stonden er twee) die hij had gevraagd weten niet wanneer en ze weten niet wat de route is! (hah, geheim)
    Eindelijk kwam Sint en ik kreeg zowaar pepernoten van een piet die uitdeelde en die ik had gevraagd en sinterklaas was heel vriendelijk en sprak met iedereen door een microfoon op zijn paard en gaf handen.
    Verder van de groest, de leeuwenstraat in en ik dacht via de grote weg, maar hij ging binnendoor de kampstraat in, een tweede keer genieten (via een kleine steeg daar gekomen). Ik ging terug naar de groest, want het zou eindigen bij theater gooiland aan het einde van de groest. Nu stond daar in het midden van de groest op de hoek van de prins bernhardstraat een gillende no more black face in een demonstratievak. Het was er ook niet zo druk daar met mensen. Sinterklaas zou daar langs komen.
    Wat had sint gedaan? Hij had een omloop genomen en kwam daar helemaal niet langs. De weinige mensen hadden het door en gingen lopen naar de rotonde voor gooiland theater. Sint had vanuit de kampstraat, linksaf geslaan de prins bernhardstraat in richting de schapenkamp, en kwam zo aan bij de rotonde. Ik dacht zo kan het ook. Ik hoordde veel mensen zeggen, waar hun kinderen natuurlijk bijwaren, mooizo dat de sint daar niet langskomt, heeft hij goed gedaan, en oprotten met die zooi tot laten ze maar het land uitgaan. Dus het venijn kwam er even uit toen de demonstraten even werden geschoffeerd door de sint. Slim van de sint, niet op zijn verjaardag daar had hij geen zin in!
    Bij het gooiland kwam sint van het paard en gaf iedereen een hand en praatte met de kindertjes. Ook daar was er een menigte aangekomen. Ik dacht toch leuk en echt nederland, wij hebben een echt kinderfeest in de straten de echte wereld, ook aan de kindertjes wordt gedacht. In plaats van dan moeten ze maar naar disneyland gaan.
    Sint ging het theater in en iedereen mocht mee, ouders en kinderen. In het theater werd een show opgevoerd door twee cadeau-presentators (als cadeau verpakt) die aan de sint een cadeau wilden geven (krijgt sint ook een cadeau want hij is jarig) In de vorm van een echte ring. Er was een show dat de ring werd omgeprobeerd en vervolgens niet afwilde van de vinger. Er werden liedjes gezongen. En Sinterklaas kwam op de troon en zei oh een cadeau voor mij!
    Ik vond het leuk opgezet en goed inelkaar gezet om de mensen een leuk feest te geven. Ook de sint leek wel een bekend persoon, zo goed praatte hij tot de kinderen.
    Wat ik jammer vond was de er geen echte pepernoten waren, maar kruidnootjes, die echte pepernoten zijn gemaakt van taaitaai en moet je op kauwen. Ook jammer dat er roetveegpieten zijn, vroeger had je zwarte piet en die leken allemaal op elkaar. De rare muiswinkel heeft er smurfen van gemaakt met speciale pieten namen, vreselijk. Jammer waren ook de behaarde dierfiguren pakken verkleed als zwarte piet. Voor kleine kinderen misschien wel leuk, en ze kregen ook vaak high five met de kinderen, maar het is niet echt. Sinterklaas en zwarte pieten zijn ook niet echt, maar LIJKEN wel echte mensen, en daarom is het ook leuk.
    Als je nu goofy of micky mouse hebt in amerika, de kinderen kennen die van de t.v. en dan vinden ze het geweldig dat die echt bestaat in disney world. Hier kennen ze deze verklede dierfiguren niet, en kinderen zien wel dat de figuren verkleed zijn. De sint is natuurlijk echt, die ziet er echt uit. De verklede dierenfiguren mogen ze wel weglaten.

    Hoe is de sinterklaas bij jullie gegaan is het daar ook zo leuk?

    Like

  11. Janszn zegt:

    Welke blanke denkt nog, dat de slavenhandel NIET door zwarten is opgezet.
    De slavenschepen, van de blanken, lagen voor de westkust van Afrika, de slavenveilingen waren aan de westkust van Afrika. De slaven werden vanuit de binnenlanden van Afrika naar de westkust gedreven door ZWARTEN.
    De Moren, Mauretanië, maakten in de zevende en volgende eeuwen ook blanken tot slaaf, vanuit Spanje. De islam is tot alles instaat, onze linksmens moet dat eerst aan den lijve voelen.

    Like

  12. Hovawart zegt:

    Waarom wordt de 1000-jarige geschiedenis van de Arabisch-islamitische slavenhandel verzwegen?
    Omdat het slecht afstraalt op de euroreligie, en islamietjes geven geen rekenschap van hun daden, doen en laten.
    De politieke waanzin kan mij geen verklaring geven van het feit dat de dwaasheid het zo vaak wint, of schijnt te winnen, van de wijsheid, voornamelijk in parlementsgebouwen en torentjes. U hoort mij niet zeggen dat het altijd verkeerd is om het waarom op de lippen te nemen, maar het waarom kan betekenen dat de politiek zich maar eens voor ons moet rechtvaardigen en uit mag leggen waarom de westerse samenleving de politiek niet meer vertrouwt, en overtuigd is van hun bedoelingen.

    Like

  13. fleckie zegt:

    Blanke. ‘Slavenjagers’. zijnzelfs zover gevaren tot de Zeeuwse eilanden,: vandaar dat de naam”. ‘de MOOR”. er voorkomt! ………..en uithangborden bij een drogisterij, met een zwarte gapende man afgebeeld’de gapende Moor”?*~*~*~*~*~*~*~

    Like

  14. leefbarbaar zegt:

    Ga er dan maar vanuit dat moslims de anti-zwarte-piet-campagne betalen. Betaalde boeroepers hebben dan wel een blinde vlek voor de slavernij onder moslims, maar geld zien ze graag.
    Natuurlijk kunnen we allemaal de boeroepers hierop aanspreken. Waarom protesteren jullie niet tijdens de ramadan? Maar verwacht geen zinnig antwoord.

    Like

  15. Lot zegt:

    Slave trade in Libya op 18.00 min en 18.38 min: we have no clothes we have no food. LOL. Ze zien er goed gekleed uit allemaal, ze kunnen water kopen, en ze kunnen de truckerreis betalen aan de smokkelaar. 19.30 min

    Naar mijn mening heeft afrika genoeg land om zichzelf te redden zoals ze dat duizenden jaren gedaan hebben. En anders moeten ze minder kinderen krijgen. In oost afrika is veel hongersnood maar de ouders zien er goed doorvoed uit, anders kun je ook niet zwanger worden. Het is dan ook zoals de organisaties zeggen kinderhongersnood. Ze stoppen het eten eerst in hun eigen mond.

    Geliked door 1 persoon

  16. Eigen volk eerst zegt:

    Die slavenhandel werd zoals veel andere dingen verzwegen en wordt nog steeds verzwegen.

    Like

  17. kampersrene zegt:

    Ik begin echt angst te krijgen ….wat zou een gepensioneerde politie-agent opbrengen binnenkort op de Amsterdamse slavenmarkt ?

    Geliked door 1 persoon

  18. Lord Davis zegt:

    Volgens mij vergeten we de miljoenen Europeanen die door de Arabieren en moslims gevangen waren en tot slaaf zijn gemaakt. Hongarije heeft het flink te verduren gekregen aangezien dat de frontlinie was.

    Bron: Géza Dávid en Pál Fodor: Ransom Slavery along the Ottoman Borders

    Geliked door 1 persoon

    • Heniusz zegt:

      Vervolgens vinden de €U bobo’s het vreemd dat ze daar in Hongarije geen enkele mossel willen hebben. Check de geschiedenis en je kent het antwoord. Overigens: Mooi land met prachtige vrouwen en daarnaast natuurlijk niet dat eeuwige gedram van deugvolk.

      Like

Plaats een reactie