Hans Jansen – Sinterklaas

Hans Jansen

(Door: Hans Jansen)

Het Sinterklaasfeest is een kleuterversie van het christendom. Het Sinterklaasfeest is dan ook een mini-godsdienst. De Leiders van de mega-godsdiensten van onze dagen, de Linkse Kerk en de islam, haten deze vitale en kinderlijke concurrent intens. Christelijke kerkgenootschappen daarentegen bekijken het Sinterklaasfeest welwillend, en vermoeden, vaak ten onrechte, dat iemand die leuk Sinterklaas kan vieren, er met het christendom ook wel uitkomt. Sinterklaas vraagt nergens om, hij geeft uit de volheid van zijn genade cadeautjes. Hij zegt wel eens iets over behoorlijk gedrag maar vergeeft fouten ook weer snel. Hij dreigt nu en dan met afgrijselijke straffen, maar niemand heeft nog ooit iemand gesproken die in de zak naar Spanje is afgevoerd. Hij geeft rustig verstandige vermaningen: ‘staakt uw geraas’, ‘kom naar mij toe’, ‘laat mij binnen’, en hij ligt er niet van wakker als je te stom bent om die vermaningen op te volgen. Hij verlaat ons, maar komt altijd weer bij ons terug. Hij is ook buiten de aanlooptijd naar 5 december aanwezig in onze gedachten. Hij heeft een liedboek dat gelovigen en ongelovigen uit het hoofd kennen.

Lees verder>>>
GeenStijl

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

12 reacties op Hans Jansen – Sinterklaas

  1. Vederso zegt:

    Sinterklaasisme

    Like

  2. Cathja zegt:

    Wat mij betreft is het boek ‘Sinterklaas’ nu wel dicht. Ik heb mijn buik behoorlijk vol van al die idioten die het voor elkaar hebben gekregen dat er een discussie is ontstaan over ‘hoe zwarte Piet’ er uit ‘mag’ zien. De tweedeling in de samenleving is weer een beetje groter geworden.

    Op naar Kerst. Het zal mij benieuwen wat voor lijken er nu weer uit de kast gaan komen. Want dat Kerst gevierd ‘mag’ worden zoals we dat altijd hebben gedaan, zou bijna te mooi wezen om waar te zijn!

    Like

  3. Adriaan van Ginkel zegt:

    Sinds ik in 1985 mijn laatste islamcolleges liep bij professor Jansen, heb ik hem bij tijd en wijle zijn zegje over de islam horen zeggen via de media. Naast een duidelijke excentriciteit – Jansen liep altijd rond in colbert, vest, dasje erbij maar gecomplementeerd door een vieze olijfgroene dumpbroek, wat hem samen met zijn wilde baard van destijds een bohemien-achtige verschijning maakte in Leiden. Radicale zienswijzen waren en zijn nog steeds zijn handelsmerk. Jansen is zonder twijfel een echte expert over de islam en de Arabische wereld. Als arabist en islamoloog, die lang genoeg in Cairo heeft rondgelopen, zijn zijn invalshoeken geldig genoeg geweest om hem jarenlang bekend te laten staan als islam-assesor van de Nederlandse regering in de jaren 90. Of dat nog zo is met onze liberal-linkse club, valt te betwijfelen. Je mag het eens of oneens zijn van Jansens excentriciteiten, maar feit is dat hij veel geldige dingen te melden heeft. En midden tussen het zootje onbenullen en zweefvliegers die onze regering bevolkt, is een islam-expert meer nodig dan ooit.

    Zo, dat was het goede nieuws. Het slechte nieuws is, dat prof. Jansen geen echte theoloog is, en ook geen historicus. Zijn theorieen over het verschijnsel Sinterklaas zijn leuk, en vrij interessant om te lezen. Ongetwijfeld een stuk waar je tot in de ochtenduren op een of andere studentenkamer met een stel flessen whisky en bier kunt gaan debatteren. Ik sta erom te popelen, als oud-Leijenaar. Maar laten wij Jansen nu niet echt te serieus gaan nemen. Met een heel klein korreltje zout, beste mensen. En u, professor Jansen, had ongelijk. U schreef mij ooit, in 1984, dat ik nooit een studie zou afmaken. Die brief heb ik nog. Ik heb mijn doctoraal plus post-doctoraal behaald. Niet alles wat Jansen zegt, is serieus te nemen.

    Like

    • E.J. Bron zegt:

      Wat mij betreft zouden er vele Hans Jansens in de politiek mogen rondlopen in Nederland. Hetgeen wij nu door “vertegenwoordigd” worden, is rijp voor de psychiatrische inrichting. Laat het zootje daar aan zelfdestructie gaan doen, maar ons met hun waanzin met rust laten!

      Webmaster

      Like

  4. Wachteres zegt:

    “U schreef mij ooit, in 1984, dat ik nooit een studie zou afmaken. Die brief heb ik nog. Ik heb mijn doctoraal plus post-doctoraal behaald. Niet alles wat Jansen zegt, is serieus te nemen”.

    Aha, nu komt de aap uit de mouw!

    Like

  5. Was Sint Nicolaas een Griekse of Assyrichse bischop?

    Like

  6. Free Citizen zegt:

    Dit is op Vrije Burger herblogden reageerde:
    En zo is het: geniaal van Hans Jansen!

    Like

  7. De heer Jansen heeft gelijk betr.de moslim terreur.Daarom ook zijn ze tegen:

    when a band of Arab pirates from Crete came into the district. They stole treasures from the Church of Saint Nicholas to take away as booty. As they were leaving town, they snatched a young boy, Basilios, to make into a slave. The emir, or ruler, selected Basilios to be his personal cupbearer,

    Like

  8. HansJansen zegt:

    Beste Adriaan van Ginkel: Wat ben ik blij dat mijn schop onder uw kont u geholpen heeft. Gelukgewenst! HansJansen

    Like

Plaats een reactie